Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #1 Skrevet 13. april 2016 Satt og lurte litt på dette. Tenker på barna altså! Det blir dyrt å kjøpe nytt hvert år, opptil 1000kr. Hva gjør dere? Anonymous poster hash: 1f249...60f
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #2 Skrevet 13. april 2016 Hvorfor spør du et anonymt forum om dette? Du ser vel rundt deg på 17-mai og andre anledninger der slikt blir brukt at det bare er en liten andel som bruker slikt? Tror du du får noe bedre svar her? Noen bruker, noen gjør det ikke. Antagelig vil du få en overvekt av folk som bruker på tråden, fordi andre ikke bryr seg med å gå inn på tråden en gang. Det er kanskje et statussymbol i noen miljøer, men i de fleste kretser synes man vel hverken det er særlig status eller særlig pent. Anonymous poster hash: 07196...d63
Gjest Sekretøsa Skrevet 13. april 2016 #3 Skrevet 13. april 2016 Eldste er 11 og fikk bunad i fjor. Brukt festdrakt frem til det. Mellomste blir 9 og ville ha dress for første gang i fjor. Minste på 3 har festdrakt
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #4 Skrevet 13. april 2016 Hvorfor spør du et anonymt forum om dette? Du ser vel rundt deg på 17-mai og andre anledninger der slikt blir brukt at det bare er en liten andel som bruker slikt? Tror du du får noe bedre svar her? Noen bruker, noen gjør det ikke. Antagelig vil du få en overvekt av folk som bruker på tråden, fordi andre ikke bryr seg med å gå inn på tråden en gang. Det er kanskje et statussymbol i noen miljøer, men i de fleste kretser synes man vel hverken det er særlig status eller særlig pent. Anonymous poster hash: 07196...d63 Wooops! Du burde kanskje ta deg en kopp kaffe og være litt for deg selv før du prater med andre mennesker mer idag. Maken til surmaget svar, da? På et helt vanlig og tilsynelatende ukomplisert innlegg? Blir du grusomt provosert av dette bør du muligens søke profesjonell hjelp eller øve på sinnemestringsteknikker. Anonymous poster hash: 0a053...25b
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #5 Skrevet 13. april 2016 Og HI: Nei - vi bruker det ikke, for synes ikke det er så fint rett og slett. Smak og behag Anonymous poster hash: 0a053...25b
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #6 Skrevet 13. april 2016 Hvorfor spør du et anonymt forum om dette? Du ser vel rundt deg på 17-mai og andre anledninger der slikt blir brukt at det bare er en liten andel som bruker slikt? Tror du du får noe bedre svar her? Noen bruker, noen gjør det ikke. Antagelig vil du få en overvekt av folk som bruker på tråden, fordi andre ikke bryr seg med å gå inn på tråden en gang. Det er kanskje et statussymbol i noen miljøer, men i de fleste kretser synes man vel hverken det er særlig status eller særlig pent. Anonymous poster hash: 07196...d63 Jeg vil nå påstå at de fleste jentene helt opp til mellomtrinnet på skolen og guttene til og med barnehagen, bruker festdrakt her jeg bor på 17.mai, mens det er færre som bruker det ved andre anledninger. I fjor var det 1 av 15 jenter i 2.klasse som ikke brukte festdrakt/bunad samt 5 av 20 gutter, og det så nok så lik fordelt ut på andre skoler også. Blant 7.klassingene tror jeg det var bortimot 50/50, mens ingen av guttene der brukte det. Anonymous poster hash: c0aa5...6fa
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #7 Skrevet 13. april 2016 Nei, her bruker ungene våres penklær, det vil si kjole og penbukse+ skjorte Anonymous poster hash: e1c9a...9b5
Gjest Skrevet 13. april 2016 #8 Skrevet 13. april 2016 Alle guttene har brukt Matrosdress til de er ca 4 år, og da har bunad tatt over. Fakebunad fra Nameit frem til skolealder. Da er det dress som gjelder. Meg selv har en bunad så klart Men skulle ønske det var stretch i livet, da den har en tendens til å krympe i løpet av vinteren
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #9 Skrevet 13. april 2016 Nei, mine barn bruker vanlig pentøy, men jeg gleder meg til datteren min blir stor nok til å bruke barnebunaden jeg hadde som liten. Det er samme bunad som jeg har i voksenversjon. Er ikke så glad i festdrakter. Anonymous poster hash: ead4c...2a9
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 13. april 2016 #10 Skrevet 13. april 2016 Mine barn bruker festdrakt alle 3. Nå er eldste 10år og har brukt det hver 17.mai/dåp/konfirmasjon. Vi har festdrakter fra Maxemilia. De er dyre, men veldig fine.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #11 Skrevet 13. april 2016 Nei, men det har bare med at det koster så veldig. Hun skal få bunad når hun blir konfirmant - trodde det var det som var vanlig. Anonymous poster hash: 5571b...178
Mia_73 Skrevet 13. april 2016 #12 Skrevet 13. april 2016 Mine bruker penklær. Kjole for jenta, dress for gutten. Syns ikke noe om festdrakt, enten bunad eller ei. I vårt tilfelle ei.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #13 Skrevet 13. april 2016 Festdrakt er da ikke dyrt. De kan jo som regel brukes minst 2 år og da har vi pentøy for både jul, 17. mai, konfirmasjoner, 70-årslag osv. I tillegg sendes de jo bare videre til neste barn i familien. Kvaliteten på de vi har hatt vært god nok til å tåle minst 5 barns bruk. Kjøper jo ikke nytt hvert år til hvert barn. Annet pentøy er dyrere pr. bruksdag. Anonymous poster hash: 1d94b...1e8
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #14 Skrevet 13. april 2016 I vår (stor)familie har vi bunader i alle størrelser. Dvs. de er laget til å sy inn/ut/opp - slik at en typisk bunad kan brukes fra feks 1-4 år, 4-6/7 osv. De går i arv og de eldste er over 30 år gamle. (Så da er det egentlig ikke dyrt. Jeg fikk feks sydd ny bunadsbukse til sønnen min i fjor fordi vi ikke hadde noen ledig i riktig størrelse - den kan han bruke i mange år. Og blir en del av vårt "bidrag" til bunadsarven.) Forstår at vi er heldige altså. Hadde vi ikke hatt bunader, hadde jeg gått for pentøy - eventuelt fått strikket fine drakter til de minste. Hadde aldri kjøpt festdrakt selv, men bryr meg ikke om hva andre gjør. Anonymous poster hash: 6c975...f12
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #15 Skrevet 13. april 2016 Her har døtrene bunad og sønnene festdrakt. På guttene kjøper jeg de litt store og ordner løsninger slik at de kan bruke de i alle fall to og kanskje tre år. Skjortene har jeg i alle størrelser. Anonymous poster hash: b3eef...24f
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #16 Skrevet 13. april 2016 Festdrakt er da ikke dyrt. De kan jo som regel brukes minst 2 år og da har vi pentøy for både jul, 17. mai, konfirmasjoner, 70-årslag osv. I tillegg sendes de jo bare videre til neste barn i familien. Kvaliteten på de vi har hatt vært god nok til å tåle minst 5 barns bruk. Kjøper jo ikke nytt hvert år til hvert barn. Annet pentøy er dyrere pr. bruksdag. Anonymous poster hash: 1d94b...1e8 På 17. mai i år kommer forresten ingen av våre til å bruke festdrakt. Den ene har bunad og den andre korpsuniform. Anonymous poster hash: 1d94b...1e8
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #17 Skrevet 13. april 2016 Her har døtrene bunad og sønnene festdrakt. På guttene kjøper jeg de litt store og ordner løsninger slik at de kan bruke de i alle fall to og kanskje tre år. Skjortene har jeg i alle størrelser. Anonymous poster hash: b3eef...24f
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #18 Skrevet 13. april 2016 Her er festdrakt veldig vanlig. Har to jenter på 7 og 9 år og i klassene deres har over halvparten av jentene slike på 17.mai. Jeg har kjøpt en drakt ny, ellers kjøper jeg brukt eller arver. De slites jo ikke akkurat ut av å brukes 3 ganger i året så de går videre til neste barn Anonymous poster hash: 30ffc...fd1
Serepta Skrevet 13. april 2016 #19 Skrevet 13. april 2016 Har ikke hatt det til noen av mine. Synes ikke det er noe pent. Bruker heller penklær som også kan brukes litt oftere enn kun konfirmasjon og 17 mai.
Giss Skrevet 13. april 2016 #20 Skrevet 13. april 2016 Jenta har hatt festdrakt hvert år frem til hun var 7 år. Men jeg har aldri kjøpt selv. Vi har arvet fra andre og lånt av nabo/venner osv.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #21 Skrevet 13. april 2016 Trenger ikke kjøpe ny hvert år. Jeg kjøpte str 5 år til min gutt i fjor da han var 4, og det ser ut som den passer neste år også. Anonymous poster hash: ff36d...e07
Elsker livet Skrevet 13. april 2016 #22 Skrevet 13. april 2016 Svigermor/sivgerfar har ordnet med bunader til barna og mannen fra de kunne gå. Hver bunad kan brukes i mange år. De er sydd av svigermor, arves og justeres, så den årlige prisen på en bunad nok ikke så aller verst. Jeg har også hatt bunad hele tiden. Den siste fikk jeg til konfirmasjonen og er justert slik at den alltid har passet.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #23 Skrevet 13. april 2016 Her brukes det samekofte på hele gjengen. Og den syr man jo som regel selv, og trenger kun å forlenge ermene/sy ut skulderparti og justere lengden på selve kofta. Anonymous poster hash: fb05c...f74
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #24 Skrevet 13. april 2016 Kjøp en brukt på finn. Da blir det ikke dyrt. Anonymous poster hash: 67036...2d2
Blondzilla Skrevet 13. april 2016 #25 Skrevet 13. april 2016 Jeg synes bunad er fint, men sånne festdrakter fra obs er det verste jeg vet. Når guttene mine er små bruker de mattosdress, når de blir eldre har de vanlig pentøy.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå