Gå til innhold

Fikk påvist HPV og celleforandring idag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og nå er jeg helt vrak!

Hvordan har jeg fått d?

Var sist hos gyn for 2.5 år siden, da var alle prøver fine. Har vært i fast forhold i 8 år.

Kan hpv'en ha ligget latent eller har jeg fått d på uakseptable vis iløpet av de siste 2.5 årene?

Noen med erfaring?

Anonymous poster hash: 55fe2...a7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hos meg lå HPV latent i kroppen. jeg fikk kjønnsvorter da jeg var 15, helt av meg selv uten å så mye som ha delt dosete med en gutt.

i det kristelige hjemmet jeg vokste opp i, var det ikke rom for å nevne denslags - så jeg visste ikke hva det var.

da jeg var 20 fikk jeg påvist betydelig celleforandring forenelig med kreft.

Anonymous poster hash: ef710...1d5

Skrevet

Hvordan gikk d? Har du hatt kreft?

Skrevet

jeg ble konisert, og har ikke hatt hverken celleforandring eller kreft siden da. (det jeg vet om, da - jeg har ikke tatt prøve på 7 år nå - så får komme meg avsted)

Skrevet

jeg ble konisert, og har ikke hatt hverken celleforandring eller kreft siden da. (det jeg vet om, da - jeg har ikke tatt prøve på 7 år nå - så får komme meg avsted)

Hvordan tørr du å ikke sjekke deg på hele 7 år når du har/har hatt grove celleforandringer og kreft!?😳😳😳

Anonymous poster hash: 6ee70...de4

Skrevet

Jeg har heller ikke sjekket meg etter celledeling og konisering X 2 for 13 år siden. Celledeling og konisering virker skremmende der og da, men er sjeldent farligere enn en lungebetennelse.

Anonymous poster hash: 0d500...257

Skrevet

Jeg har heller ikke sjekket meg etter celledeling og konisering X 2 for 13 år siden. Celledeling og konisering virker skremmende der og da, men er sjeldent farligere enn en lungebetennelse.

Med denne historien så har du ikke sjekket deg på 13 år? Jøss!

Anonymous poster hash: 6f793...769

Skrevet

Man kan ha HPV lenge men det er nettopp de som har det lenge som får celleforandringer. Har man det lenger enn 1 år så kalles det persisterende infeksjon da de fleste klareres innen 1 år.

Har du vært gravid i løpet av disse 8 årene du har vært i forhold? Har man HPV som ikke er klarert men ikke aktivt så vil det aktiveres under graviditet da immunforsvaret senkes. Så min erfaring (som innen HPV er lang) er at man ikke kan ha hatt en persisterende HPV infeksjon i 8 år uten problemer hvis du i tillegg har båret frem barn.

Skrevet

Jeg har fått 2 barn iløpet av disse årene.

Du brukte litt vanskelige ord her, men hva mener du?

For 2.5 år siden tok jeg celleprøve, som var fin. Det var den altså ikke nå, dermed så må en av oss ha vært utro siden da?

Skrevet

D er forresten 2.5 år siden jeg fødte sist

Hi

Skrevet

Så og si alle har HPV viruset. Dette fører med seg celleforandringer. Jeg hadde det og gikk til oppfølging. Etterhvert ble det påvist grove forandringer og jeg ble konisert. Dette skjedde i våken tilstand og var ikke være enn vanlig G.U. Det ble skjært vekk 1-2 cm av livmorhalsen. Siden har jeg ikke hatt celleforandringer og det har ikke betydning for graviditet. Ingenting å være redd for.

Anonymous poster hash: fc808...d50

Skrevet

Oisann!! Hvordan tør du det? Jeg har "bare" vært gjennom konisering 1 gang, men sjekker meg hvert år hos gynekolog. Jeg ble automatisk henvist og anbefalt å gjøre det... Og tør ærlig talt ikke annet...

Anonymous poster hash: f8d9f...ddf

Skrevet

Så og si alle har HPV viruset. Dette fører med seg celleforandringer. Jeg hadde det og gikk til oppfølging. Etterhvert ble det påvist grove forandringer og jeg ble konisert. Dette skjedde i våken tilstand og var ikke være enn vanlig G.U. Det ble skjært vekk 1-2 cm av livmorhalsen. Siden har jeg ikke hatt celleforandringer og det har ikke betydning for graviditet. Ingenting å være redd for.

Anonymous poster hash: fc808...d50

Nei nei nei!!! Jeg blir så matt av feilinformasjonen folk gir. Det er STOR forskjell på at 70% blir smittet i løpet av livet og at 70% av kvinner har HPV. HPV hsr man ikke i kroppen for resten av livet. Det er en FORBIGÅENDE infeksjon. Majoriteten av kvinner som for HPV blir smittet i 20-årene og begynnelsen av 30 årene.

Å ha gått gravid 2 ganger uten celleforandringer mens du i tillegg skulle hatt HPV i 8 år er lite sannsynlig dessverre. De fleste infeksjoner forsvinner innen 1 år som sagt. Gjør det ikke det så skaper det problemer før det har gått 8 år, særlig hvis du har vært gravid 2 ganger og immunforsvaret senker seg.

Skrevet

Kan du fortelle meg hva du jobber som?

Og hvorfor du vet så mye om emnet?

Skrevet

Kan du fortelle meg hva du jobber som?

Og hvorfor du vet så mye om emnet?

Molekylærbiolog og jobbet med HPV i over 10 år. Har også publikasjoner innen feltet og har jobbet tett med kreftregisteret med både screeningen og epidemiologi.

Skrevet

Nei nei nei!!! Jeg blir så matt av feilinformasjonen folk gir. Det er STOR forskjell på at 70% blir smittet i løpet av livet og at 70% av kvinner har HPV. HPV hsr man ikke i kroppen for resten av livet. Det er en FORBIGÅENDE infeksjon. Majoriteten av kvinner som for HPV blir smittet i 20-årene og begynnelsen av 30 årene.

Å ha gått gravid 2 ganger uten celleforandringer mens du i tillegg skulle hatt HPV i 8 år er lite sannsynlig dessverre. De fleste infeksjoner forsvinner innen 1 år som sagt. Gjør det ikke det så skaper det problemer før det har gått 8 år, særlig hvis du har vært gravid 2 ganger og immunforsvaret senker seg.

Svært lite sannsynlig er vel ikke det samme som umulig? Jeg har hatt hpv i 16 år uten celleforandringer. Jeg har riktignok bare vært gravid en gang da...

Anonymous poster hash: 5356a...e5d

Skrevet

Sjekker de HPV i tillegg til celleprøve dersom denne er normal?

Skrevet

Jeg skulle ta celleprøve.

Tok i fjor og i år,begge var mine.

I fjor kunne gynekolog se hvp med det blått øye 😨

Og i år så ting fint ut,men testet for hvp - den var positiv

Anonymous poster hash: cea97...780

Skrevet

Jeg skulle ta celleprøve.

Tok i fjor og i år,begge var mine.

I fjor kunne gynekolog se hvp med det blått øye 😨

Og i år så ting fint ut,men testet for hvp - den var positiv

*fine

Skrevet

Svært lite sannsynlig er vel ikke det samme som umulig? Jeg har hatt hpv i 16 år uten celleforandringer. Jeg har riktignok bare vært gravid en gang da...

Hvordan vet du at du har hatt HPV i 16 år? Tror ikke jeg har vært borte i noen som har hatt det så lenge, og også uten at det har skapt celleforandringer. Spørsmålet er da hvorfor de har tatt prøve av deg når det ikke skal tas HPV test før man har påvist celleforandringer via celleprøve. I tillegg så ble det vel ikke testet for HPV for 16 år siden her i Norge.

Skrevet

Hvordan vet du at du har hatt HPV i 16 år? Tror ikke jeg har vært borte i noen som har hatt det så lenge, og også uten at det har skapt celleforandringer. Spørsmålet er da hvorfor de har tatt prøve av deg når det ikke skal tas HPV test før man har påvist celleforandringer via celleprøve. I tillegg så ble det vel ikke testet for HPV for 16 år siden her i Norge.

Skrevet

Nei

Skrevet

Mulig hun mener hpv som i condylomer.. men det er vel ikke denne varianten som lager ceøleforandringer?

Også har jeg et spørsmål.. har tatt 3 celleprøver de siste 6 årene. Første for 6 år siden før jeg ble gravid med første barn. neste 3 år etter, etter at jeg hadde født nr 2 og siste nå for en mnd siden etter fødsel til 3. Barnet. Aldri hatt ceøleforandringer. Vil det da si at jeg ikke har eller har hatt hpv de siste 6 årene?

Anonymous poster hash: 246b5...529

Skrevet

Hi her.

Jeg har nok hatt HPV i ganske mange år.. Gyn mente at celleendringen vil gå tilbake av seg selv, mest sannsynlig. Men skal sjekke om et halvt år.

Tror du at dersom jeg har hatt d så lenge og at d har utviklet celleforandring, så er d usannsynlig at d går vekk av seg selv?

Skrevet

Mulig hun mener hpv som i condylomer.. men det er vel ikke denne varianten som lager ceøleforandringer?

Også har jeg et spørsmål.. har tatt 3 celleprøver de siste 6 årene. Første for 6 år siden før jeg ble gravid med første barn. neste 3 år etter, etter at jeg hadde født nr 2 og siste nå for en mnd siden etter fødsel til 3. Barnet. Aldri hatt ceøleforandringer. Vil det da si at jeg ikke har eller har hatt hpv de siste 6 årene?

Anonymous poster hash: 246b5...529

Det stemmer. Jeg trodde hpv var hpv... Jeg spurte legen min nylig om kondylomer ga økt risiko for celleforandringer, noe hun bekreftet. Men mulig hun ikke vet så mye om dette da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...