Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #1 Skrevet 12. april 2016 Lille på 6 måneder har allerede fått to tenner. Tannfrembruddet gikk ikke helt smertefritt, men hun kom seg i gjennom det ganske greit. Ga vel paracet en gang da det stod på verst, ellers så holdt det med noe å bite på. Men nå mistenker jeg at det kommer en tann til, og denne gangen er hun helt fra seg. Hyler i desperasjon, biter på hendene sine og har det rett og slett vondt. Hun har lite matlyst, mykere avføring og er ganske lik i oppførsel som sist, bare 5x verre. Hun fikk en paracet på søndag. Da roet hun seg ned. Hvor ofte kan man gi egentlig? Er det mye å gi 2-3 ganger i uka, over en periode på 2-3 uker? Jeg tar sjelden smertestillende selv, så jeg vet ikke hva som er vanlig Anonymous poster hash: 772cf...7bf
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 12. april 2016 #2 Skrevet 12. april 2016 Du kan fint gi Paracet i dag 😀Når de har feber feks så gir man jo flere ganger om dagen i flere dager..😉
*Miss Marple* Skrevet 12. april 2016 #3 Skrevet 12. april 2016 Selvsagt gir du smertestillende om barnet har smerter! Les på pakningsvedlegget om hvor mye og hvor ofte du kan gi.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #4 Skrevet 12. april 2016 Ellers kan du kanskje prøve dentinox til å smøre på gummene? Anonymous poster hash: 7af6c...33e
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #5 Skrevet 12. april 2016 Prøvd sånn biterring som fryses? Ofte er det godt for dem med noe kaldt å gnage på Anonymous poster hash: c1f74...948
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #6 Skrevet 12. april 2016 Jeg kjøpte sånn bedøvelsesmiddel man kan smøre på tannkjøttet, da min hadde veldig vondt. Det fungerte kjempefint. Ble godt smertelindret. Anonymous poster hash: 4adfa...a6b
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #7 Skrevet 12. april 2016 De er veldig dyre, men var verdt det. Anonymous poster hash: 4adfa...a6b
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #8 Skrevet 12. april 2016 Jeg er litt bekymrey jeg for sånn ukritisk bruk av legemidle. Nå er jo du kritisk heldigvis, men tenker mer generelt. Det gies paracet og det smøres på. Barna skal ikke føle noe som helst ubehag. Av og til er det selvsagt helt nødvendig og jeg er på ingen måte i mot. Siste barnet mitt som er to år har fått paracet ved tre anledninger og da var det nødvendig å få ned feberen. Ellers har det vært byssing, bitering og en kald klut å bite på ved tannfrembrudd. Masse trøst. Ved magenvondt har det vært massasje, sykling og trøst. Det er ikke alt i livet som er like godt bestandig, verken for liten eller stor noen ganger tror jeg bare man må "stå i det". Anonymous poster hash: b85d9...178
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 12. april 2016 #9 Skrevet 12. april 2016 Jeg er litt bekymrey jeg for sånn ukritisk bruk av legemidle. Nå er jo du kritisk heldigvis, men tenker mer generelt. Det gies paracet og det smøres på. Barna skal ikke føle noe som helst ubehag. Av og til er det selvsagt helt nødvendig og jeg er på ingen måte i mot. Siste barnet mitt som er to år har fått paracet ved tre anledninger og da var det nødvendig å få ned feberen. Ellers har det vært byssing, bitering og en kald klut å bite på ved tannfrembrudd. Masse trøst. Ved magenvondt har det vært massasje, sykling og trøst. Det er ikke alt i livet som er like godt bestandig, verken for liten eller stor noen ganger tror jeg bare man må "stå i det". Anonymous poster hash: b85d9...178 Med eldre barn er jeg litt enig , men små barn nei! De forstår ikke hvorfor de har vondt, så hvorfor utsette de for det? Det blir litt som å ikke ha sikring ned trappa eller rundt en vedovn. Detter barnet ned trappa så lærer h.n eller brenner seg på ovnen ... Like teit spør du meg. Små barn blir veldig ofte undermedisinert.. Ville du ha trukket en tann uten bedøvelse?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #10 Skrevet 12. april 2016 Men legemidler, også paracet, gir bivirkninger. Barn får jo mer og mer luftveisproblemer nå enn før fks, og forskere ser en sammenheng med bruk av legemidler som fks paracet. Paracet er det smertestillende med minst bivirkninger, men helt fritt er det overhode ikke Anonymous poster hash: 4adfa...a6b
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #11 Skrevet 12. april 2016 Vi har kjøpt noe nytt de hadde fått inn som kan smøres på og lindre (Boots apotek). Ikke prøvd det, har det bare i bakhånd. Skal være "spiselig", ikke legemiddel. Bedøver ikke, men kan lindre. Kanskje noe å prøve? Anonymous poster hash: d3ea5...afc
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #12 Skrevet 12. april 2016 Jeg er litt bekymrey jeg for sånn ukritisk bruk av legemidle. Nå er jo du kritisk heldigvis, men tenker mer generelt. Det gies paracet og det smøres på. Barna skal ikke føle noe som helst ubehag. Av og til er det selvsagt helt nødvendig og jeg er på ingen måte i mot. Siste barnet mitt som er to år har fått paracet ved tre anledninger og da var det nødvendig å få ned feberen. Ellers har det vært byssing, bitering og en kald klut å bite på ved tannfrembrudd. Masse trøst. Ved magenvondt har det vært massasje, sykling og trøst. Det er ikke alt i livet som er like godt bestandig, verken for liten eller stor noen ganger tror jeg bare man må "stå i det". Anonymous poster hash: b85d9...178 Nå er det et eget studie som er viet til barn og smerter. Barn under ett år er generelt dårlige til å uttrykke smerte og de underdriver ofte smerteopplevelsen. Nå har jeg et barn med diagnose riktignok men barnekirurgen var veldig opptatt av at ved mistanke om smerte SKAL barnet lindres. Om man følger riktig dosering på vedlegget så er det ingen fare. Å gjøre barn til helt er totalt unødvendig. Smerte skal lindres på de minste. Skremmende at noen er gjerrige på SMERTESTILLENDE når barnet har vondt. Det er ikke bare febernedsettende skjønner du. Anonymous poster hash: 8518c...a6a
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #13 Skrevet 12. april 2016 Nå er det et eget studie som er viet til barn og smerter. Barn under ett år er generelt dårlige til å uttrykke smerte og de underdriver ofte smerteopplevelsen. Nå har jeg et barn med diagnose riktignok men barnekirurgen var veldig opptatt av at ved mistanke om smerte SKAL barnet lindres. Om man følger riktig dosering på vedlegget så er det ingen fare. Å gjøre barn til helt er totalt unødvendig. Smerte skal lindres på de minste. Skremmende at noen er gjerrige på SMERTESTILLENDE når barnet har vondt. Det er ikke bare febernedsettende skjønner du. Anonymous poster hash: 8518c...a6a Hva er vitsen med ovenpå og ned holdning? Jeg var ikke klar over at det var forsket på det på den måten og er heldigvis frelst med barn med fryktelig lite plager. Jeg forstår jo at i mange tilfeller er det helt nødvendig med medisiner, jeg har derimot lest at vi tar for mye medikamenter og at folk generelt er lite kritiske til hva de fører i seg selv og barna sine. Det bekymrer meg. Hos oss var det tipp topp lindring med blant annet kald klut og magemassasje. Hadde ungen hylt seg gjennom natten hadde jeg selvsagt også gitt en paracet, men ikke som første løsning når det fins alternativer. Og jeg vet godt at paracet er mer en febernedsettende - skjønner du. Jeg ytra en mening. På en ordentlig måte. Men det er jo åpenbart helt feil her. Dersom man har en annen mening eller er feilinformert er man jo både dum og kunnskapsløs. Takk Anonymous poster hash: b85d9...178
*Miss Marple* Skrevet 12. april 2016 #14 Skrevet 12. april 2016 Hva er vitsen med ovenpå og ned holdning? Jeg var ikke klar over at det var forsket på det på den måten og er heldigvis frelst med barn med fryktelig lite plager. Jeg forstår jo at i mange tilfeller er det helt nødvendig med medisiner, jeg har derimot lest at vi tar for mye medikamenter og at folk generelt er lite kritiske til hva de fører i seg selv og barna sine. Det bekymrer meg. Hos oss var det tipp topp lindring med blant annet kald klut og magemassasje. Hadde ungen hylt seg gjennom natten hadde jeg selvsagt også gitt en paracet, men ikke som første løsning når det fins alternativer. Og jeg vet godt at paracet er mer en febernedsettende - skjønner du. Jeg ytra en mening. På en ordentlig måte. Men det er jo åpenbart helt feil her. Dersom man har en annen mening eller er feilinformert er man jo både dum og kunnskapsløs. Takk Anonymous poster hash: b85d9...178 Jeg har en tenåring som har fått to visdomstenner i vinter og uten paracet hadde hun blitt gal. Det var vanvittige smerter som ibux og paracet lindret, men ikke fjernet helt. At man som foreldre holder tilbake smertestillende som helsevesenet anbefaler for å føle seg som kloke og alternative er vanvittig og provoserer meg enormt! Selvsagt skal man være kritisk og selvsagt skal man bruke med måte, men å utsette barn for smerte fordi man skal 'stå i det' er hårreisende!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #15 Skrevet 12. april 2016 Jeg har en tenåring som har fått to visdomstenner i vinter og uten paracet hadde hun blitt gal. Det var vanvittige smerter som ibux og paracet lindret, men ikke fjernet helt. At man som foreldre holder tilbake smertestillende som helsevesenet anbefaler for å føle seg som kloke og alternative er vanvittig og provoserer meg enormt! Selvsagt skal man være kritisk og selvsagt skal man bruke med måte, men å utsette barn for smerte fordi man skal 'stå i det' er hårreisende! Når legen sier gi paracet så gjør jeg jo selvsagt det! Jeg sier jo at jeg på ingen måte er i mot. Mistenker at du ble provosert fordi du ville bli provosert. For innlegget mitt var på ingen måte ment provoserende. Jeg sa at jeg er bekymret og at jeg prøver andre lindrende ting før jeg tyr til paracet. JEG GIR PARACET VED BEHOV. Og det er ingen barn her som lider. Anonymous poster hash: b85d9...178
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 12. april 2016 #16 Skrevet 12. april 2016 Hva er vitsen med ovenpå og ned holdning? Jeg var ikke klar over at det var forsket på det på den måten og er heldigvis frelst med barn med fryktelig lite plager. Jeg forstår jo at i mange tilfeller er det helt nødvendig med medisiner, jeg har derimot lest at vi tar for mye medikamenter og at folk generelt er lite kritiske til hva de fører i seg selv og barna sine. Det bekymrer meg. Hos oss var det tipp topp lindring med blant annet kald klut og magemassasje. Hadde ungen hylt seg gjennom natten hadde jeg selvsagt også gitt en paracet, men ikke som første løsning når det fins alternativer. Og jeg vet godt at paracet er mer en febernedsettende - skjønner du. Jeg ytra en mening. På en ordentlig måte. Men det er jo åpenbart helt feil her. Dersom man har en annen mening eller er feilinformert er man jo både dum og kunnskapsløs. Takk Anonymous poster hash: b85d9...178 Det man reagerer på her er at du sier at små barn må stå i det. Det er en litt gammeldags holdning at små barn ikke trenger smertelindring. Når jeg ble født ( 3 mnd prematur) trodde de at så små ikke følte smerte, derfor har jeg bygd meg opp en farlig høy smerteterskel. I dag vet man heldigvis bedre.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #17 Skrevet 12. april 2016 De gangene babyen min har hatt ørebetennelse har alle legene sagt at jeg skal gi paracet ved minste antydning til at barnet har smerter. Så lenge det er nødvendig (til antibiotikaen virker skikkelig. Dette har tatt ca 3 døgn hver gang). Les pakningsvedlegget, og husk å se på vekta til barnet, ikke bare alderen. Står tydelig og greit i pakningsvedlegget hvor mye medisin de skal ha pr kg. Ofte kan flytende være vel så enkelt for å få rett dose, da stikkpillene jo kun finnes i svært få størrelser. Vondt skal ikke vondt fordrive. Paracet skal vondt fordrive. Barn er svært ofte undermedisinert når det gjelder smertestillende. Men selvfølgelig skal man holde seg til pakningsvedlegget. (Det er bare her inne at man må forsikre alle om at man ikkee overdriver i den ene eller andre retningen). Anonymous poster hash: 4cf65...037
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #18 Skrevet 12. april 2016 Det man reagerer på her er at du sier at små barn må stå i det. Det er en litt gammeldags holdning at små barn ikke trenger smertelindring. Når jeg ble født ( 3 mnd prematur) trodde de at så små ikke følte smerte, derfor har jeg bygd meg opp en farlig høy smerteterskel. I dag vet man heldigvis bedre. Jeg skriver "noen ganger TROR jeg man bare må stå i det". Både noen ganger og tror i samme setning. Rimelig ydmykt. Ille med all den overreageringa. Hadde jeg enda påstått noe som helst, men jeg gjør jo ikke det. Virker som om folk her inne elsker å ta noen på noe uansett hva. Veldig spesielt å ha så begrenset toleranse med tanke på andres ytringer. Anonymous poster hash: b85d9...178
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #19 Skrevet 12. april 2016 Det er mye ny forskning som gir god grunn til å være skeptisk til paracetbruk til små barn med mindre det er strengt nødvendig. Jeg ser at det er folk her som har fått andre legeråd enn oss, men vi har et barn som lenge ble behandlet av det fremste som finnes av barneleger her i landet og vi har blitt sterkt advart mot å være for rause med smertestillende. http://forskning.no/medisiner/2012/11/hodepinetabletter-kan-gi-barn-astma http://www.aftonbladet.se/debatt/article19196827.ab http://www.aftenposten.no/helse/Frykter-feber---gir-paracet-unodvendig-5330668.html Anonymous poster hash: 9b68b...b86
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #20 Skrevet 12. april 2016 Det er mye ny forskning som gir god grunn til å være skeptisk til paracetbruk til små barn med mindre det er strengt nødvendig. Jeg ser at det er folk her som har fått andre legeråd enn oss, men vi har et barn som lenge ble behandlet av det fremste som finnes av barneleger her i landet og vi har blitt sterkt advart mot å være for rause med smertestillende. http://forskning.no/medisiner/2012/11/hodepinetabletter-kan-gi-barn-astma http://www.aftonbladet.se/debatt/article19196827.ab http://www.aftenposten.no/helse/Frykter-feber---gir-paracet-unodvendig-5330668.html Anonymous poster hash: 9b68b...b86 Takk for det, og det er nettopp sånne ting jegbhar lest, men jeg er så alternativ av meg at jeg lar barna mine leve i smerte for å gå i mot legers anbefaling. Anonymous poster hash: b85d9...178
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #21 Skrevet 12. april 2016 Takk for det, og det er nettopp sånne ting jegbhar lest, men jeg er så alternativ av meg at jeg lar barna mine leve i smerte for å gå i mot legers anbefaling. Anonymous poster hash: b85d9...178 Nå står det jo også at selvsagt SKAL barna smertelindres hvis de har smerter. Anonymous poster hash: b9e1a...65d
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 12. april 2016 #22 Skrevet 12. april 2016 Takk for det, og det er nettopp sånne ting jegbhar lest, men jeg er så alternativ av meg at jeg lar barna mine leve i smerte for å gå i mot legers anbefaling. Anonymous poster hash: b85d9...178 Nå er du litt hårsår...
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #23 Skrevet 12. april 2016 Nå står det jo også at selvsagt SKAL barna smertelindres hvis de har smerter. Anonymous poster hash: b9e1a...65d Og jeg har aldri påstatt noe annet heller, har jeg vel? Anonymous poster hash: b85d9...178
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #24 Skrevet 12. april 2016 Nå er du litt hårsår... Det er godt mulig jeg er hårsår, men jeg har bare sett meg lei av ukulturen her inne. Det er slitsomt å ikke kunne debattere noe som helst uten at det blir brukt billige poeng, saker tatt ut av kontekts eller ting blir dratt totalt ut av sammenheng. Ja, da blir jeg hårsår, for jeg er verken hårsår eller tverr. Men folk ønsker å bli provosert og reagere, men det er helt uten grunn! Anonymous poster hash: b85d9...178
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 12. april 2016 #25 Skrevet 12. april 2016 Det er godt mulig jeg er hårsår, men jeg har bare sett meg lei av ukulturen her inne. Det er slitsomt å ikke kunne debattere noe som helst uten at det blir brukt billige poeng, saker tatt ut av kontekts eller ting blir dratt totalt ut av sammenheng. Ja, da blir jeg hårsår, for jeg er verken hårsår eller tverr. Men folk ønsker å bli provosert og reagere, men det er helt uten grunn! Anonymous poster hash: b85d9...178 Nå er det jo det pusekatt forumet , var mye verre her inne før! Man kan ikke ikke ta seg nær av ting som blir skrevet her inne, da er det bedre å ta seg en pause herfra 😉 Nå syns ikke jeg at du har fått så veldig negative tilbakemeldinger, det var hvertfall ikke min mening, jeg er bare uenig i hva du skrev 😉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå