Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #1 Skrevet 12. april 2016 Mannen fortalte meg at han har store ønsker om å dø, men han tør ikke ta kontakt med psykologen fordi han er redd for at han skal bli innlagt. Skrekkelig redd! Han har en time til psykologen om en mnd, så han er allerede inne i systemet. Men han sier at han kan vente til da, men jeg tror egentlig dette er bare for å utsette det. Han vil ikke ringe å si at han må få en time tidligere. Huff, er så skummelt for han virker helt normal når han er sammen med andre, man merker at det "er noe", men han holder maska godt. Går på jobb og alle de tingene. Det er bare at når jeg har gått på han hjemme og han har trodd at han har vært alene har han bare sittet på sengekanten og glant rett i veggen. Han blir så borte i seg selv. Han lider av en bipolar-lidelse så vet ikke helt hvordan ting er for "dem"? Blir de innlagt på dagen eller kan det foregå bare ved å gå til terapitimer hvis de er i denne tilstanden?Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg vurderer å ringe psykologen, men er også redd for at det vil bli for ham et voldsomt svik hvis det ender opp med at han blir innlagt. Aner ikke helt hva jeg skal gjøre. Anonymous poster hash: 2dbb1...ad5
Iiiiik Skrevet 12. april 2016 #2 Skrevet 12. april 2016 Nei, ikke alle suicidale blir innlagt. Terskelen for innleggelse mot pasientens vilje er høy.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #3 Skrevet 12. april 2016 Han bør absolutt få hjelp hos psykolog. Hvis han "bare" ønsker å dø, men ikke har konkrete planer om å gjennomføre det, så blir han nok ikke innlagt. Men hvis psykologen mener det er fare for at han kommer til å ta livet sitt, så vil jeg i hvert fall tro at han får tilbud om innleggelse. Anonymous poster hash: 28eb7...0f7
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #4 Skrevet 12. april 2016 Nei, innleggelse skal mye til altså (jeg har direkte erfaring med et familiemedlem som var suicidal en periode; det resulterte i én frivillig innleggelse, etter flere selvmordsforsøk. De foregående ble håndtert på legevakten.) Om han får tilbud om det, er det jo frivillig. Anonymous poster hash: 077aa...cce
Gjest Stjerneklart Skrevet 12. april 2016 #5 Skrevet 12. april 2016 Jeg har inntrykk av at det skal mye til for tvangsinnleggelse, og at det kun skjer dersom helsepersonell anser personen som en risiko for seg selv eller for andre. Det er forskjell på å ha et ønske om å dø, og å ha en plan om å gjennomføre (selv om begge tilfeller krever behandling). Jeg kjenner til et tilfelle hvor ei jente i tenårene ble funnet sittende på kanten av rekkverket på ei bru. Hun gikk allerede til psykolog for selvmordstanker og selvskading. Hun ble hentet ned fra brua av politiet, fraktet til legevakten med ambulanse og sendt hjem senere samme kveld. Tok bussen hjem alene(!). Hun er god til å snakke for seg, og klarte å snakke seg ut av hele situasjonen til legene på legevakta. Hun gikk allerede i behandling hos psykolog, og fortsatte heldigvis med dette. Med tiden ble det bedre for henne også, og i dag er hun helt frisk. Men poenget mitt er, det skal altså mye til for tvangsinnleggelse, så jeg tror ikke mannen din trenger å bekymre seg for det. Lykke til, håper han får hjelp!
Merdee Skrevet 12. april 2016 #6 Skrevet 12. april 2016 (endret) Jeg ville absolutt ikke ha ringt bak hans rygg HI, det kan gjøre ham sykere, og dere er i tillegg begge avhengig av at han kan ha tillit til deg og at du er ærlig mot ham, dersom du skal kunne hjelpe ham ordentlig. Ellers kan relasjonen dere i mellom bli skadd, og ved en senere sykdomsperiode kan han utestenge deg helt. Jeg ville ha sagt "Jeg ser du har det så vondt, og noen kan hjelpe deg. Enten ringer du selv, eller så kommer jeg til å ringe". Da er du ærlig og tydelig, og går ikke bak hans rygg. Den jeg er pårørende for har ikke bært nag når det har blitt gjort slik. Endret 12. april 2016 av Virginia!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #7 Skrevet 12. april 2016 Skal mye til for å bli innlagt Har slitt mye selv. Anonymous poster hash: 4282d...ac5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå