Gå til innhold

Hjelp meg.. Tennene mine faller fra hverandre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i 20årene nå - ikke vært hos tannlegen siden jeg var 15 og fortsatt -måtte-. Jeg har "jevnlig" fått skikkelig tannverk og tannkjøttbetennelse bak ved jekslene de siste tre årene (noen ganger ut av det blå, andre ganger i forbindelse med forkjølelse), men det siste året har det vært verre...

Jeg var gravid og sa til meg selv (og andre) at jeg skulle gå til tannlege etter fødselen.. At jeg ikke ville risikere at stråling og kjemikalier kunne påvirke babyen.. Og at jeg har tannlegeskrekk og trenger beroligende for å gå dit, noe som heller ikke var aktuelt så lenge jeg var gravid. Samtidig begynte jeg å få hyppigere tannverk og også i tenner lengre fremme... Mistet så en liten bit av fortanna, den er ubetydelig og plager meg ikke... Så mistet jeg en liten bit av tannen "bak" hjørnetanna (den samme som verker skikkelig innimellom... Men bare noen dager av gangen.) - det vistes ikke, så bare jeg vet om det.. Men pulsen steg voldsomt...

Idag toppet det seg og jeg har sittet en stund og hulket på badet mens den skjønne babyen min sover i nestet sitt.. Fortvilet... For det knakk av enda en bit av tanna... Og den var mye større... Og gliser jeg bredt så ser man det... Åpner jeg munnen ser jeg det..

Og jeg gråter... For jeg vet at jeg ikke bare trenger en beroligende pille for å gå til tannlegen... Jeg vet at så lenge jeg er ved bevissthet i det hele tatt så slipper ikke noen til i nærheten av min munn... Jeg vet også at den ene tannen bare er et symbol på tilstanden i resten av munnen min også, og at bare tanken på hvor avskrekkende omfattende problemet er gjør meg fysisk dårlig... Jeg har en lang historie med bulimi bak meg, en historie jeg aldri fikk hjelp for, kun mannen min vet - så jeg vet også at det sannsynligvis ikke er et gram emalje igjen på tennene mine... Og at jeg ikke har en krone å avse til tannlegebesøk...

Barnet mitt skal få alt det trenger, til enhver tid.. Men til meg selv har jeg 500 kr i mnden til fri bruk (klær, sminke, frisør, sko, etc).. Kommer ikke særlig langt med det.. Spare? Ja selvsagt... Men jeg tror tennene mine faller ut før jeg har spart opp nok til å fikse én tann...

Har noen råd til meg? Hva skal jeg gjøre? Jeg er så redd... Og fortvilet... Finnes det ordninger med narkose for voksne med tannlegeskrekk? Det må være ekstremt dyrt?.. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre... Jeg er livredd for å gå rundt med masse knekte tenner - jeg er 24 år, ikke 70! Men jeg har hittil vært mer redd for å gå til tannlege...

Anonymous poster hash: 1b529...42b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man kan få tannlegebehandling i narkose.

Har du emaljeskader på tennene ser tannlegen om det skyldes brusdrikking eller sykdom. Søsteren min har syreskader og får dekket en del behandling fordi det ikke er selvforskyldt

Men første skritt er å ringe tannlegen, si du har angst. De har blitt veldig flinke til å hjelpe

Anonymous poster hash: 2f52d...064

Skrevet

Snakk med mannen din. La ham ta kontakt med tannleger og forklare situasjoner. Det finnes løsninger og det er ikke så håpløst som det virker. La ham hjelpe deg.

Anonymous poster hash: be80e...751
Skrevet

Det er fullt mulig å få tannbehandling under narkose, men min erfaring er at man må innom tannlegen først uansett (her sendte tannlegen henvisning (?) til sykehuset for dattera mi.), men kanskje det ikke er likt over alt..?

Nødvendig tannbehandling kan du søke nav om å få dekket. Det er ikke sånn at man skal måtte gå rundt "tannlaus" bare fordi man ikke har råd til å gå til tannlegen.

Ei jeg kjenner har bare 8 tenner igjen oppe og nede nå (hun er 35 år) fordi hun nekter å gå til tannlegen grunnet redsel, samt at hun har et elendig kosthold og hun kan umulig pusse tenner nevneverdig mye. Tennene begynte å råtne og det luktet død og fordervelse av ånden hennes. Enden på visa, da hun først oppsøkte tannlegen, var at hun måtte trekke x antall tenner. Heldigvis fikk hun dekket dette av nav ellers hadde hun ikke hatt mulighet til å betale for behandlingen..

Det er ikke meningen å komme med pekefingeren her, hi, og mulig jeg antar ting om din munnhygiene som ikke stemmer, men har man SÅ ekstrem tannlegeskrekk er det desto viktigere med god munnhygiene. Tanntråd og skyllevann må til i tillegg til tannpuss. Bruk tanntråd etter hvert måltid, ikke puss tenner rett etter man har fått i seg sukker (som cola) da sukkeret ikke må "gnis" inn i emaljen. Da er det faktisk bedre å bare skylle med vann. Og kjøp elektrisk tannbørste om du ikke har det..

Be om en samtale med tannlegen, be om tips og råd for å begrense videre skader osv. Ta det nå mens tennene fortsatt kan reddes! Vil tro du ikke blir livredd om du vet du kun skal snakke med tannlegen og ikke borre e.l?

Selv har jeg ganske dårlig kosthold, spiser mye jeg ikke burde og drikker mye cola zero. Jeg er hos tannlegen hvert år, og hvert år er jeg like sikker på at jeg må ha hull. Men nei, jeg har ikke hatt hull i tennene siden 1999! Har to påbegynte, men har holdt dem i sjakk i årevis. Fordi jeg er avhengig av tanntråd!

Grunnet "hulrom" mellom tennene samler det seg mat der, og jeg bruker tanntråd etter hver gang jeg har spist noe. Om det så bare er snakk om EN mandel..

Tannlegen min sier at det er dette som har reddet tennene mine. For som hun sier; å pusse uten å bruke tanntråd er som å vaske hender uten å vaske mellom fingrene. Det blir ikke helt rent!

Lykke til, hi! Håper det ordner seg, for du MÅ ta tak nå!

Anonymous poster hash: d41e4...01e

Skrevet

Jeg føler med deg! Å slite med tenner er forferdelig, og det er ikke sosialt "akseptert" å ha problemer/sykdom i tannkjøtt/tenner. Og som ung er det enda verre, da skal man liksom ha så pene tenner..

Men, vær litt løsningsorientert her! Ring til nav og hør hva som er praktisk mulig å gjøre. Hva får du dekket mtp tidligere bulimi og skader på tenner etter dette. Har du foreldre, søsken, venner du kan få eller låne penger av?

Dersom du røyker, slutt umiddelbart! Tannkjøttet hater røyk, og betennelser er vanskelig å bli kvitt om man røyker. Kjøp corsodyl munnskyllevann og bruk tanntråd.

Tannlegeangst vet jeg alt om. Du må forberede deg på angst i tiden framover. Men ta beroligende i forkant og så går det på et vis!

Jeg lånte nettopp 35 000 kr av moren min for å fikse mine tenner. Kommer til å betale på dette en liten evighet. Men nå er tennene greie og bekymringene for tennene mye mindre.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 63159...f4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...