Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #1 Skrevet 12. april 2016 Hvordan bør gaveåpningen foregå? Noen jeg snakket med mente at åpningen bør skje etterpå når alle har gått for å unngå "klasseskille". Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 5fb9d...805
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #2 Skrevet 12. april 2016 Akkurat det argumentet kommer vel an på både miljøet og alderen til barna. I min 4-årings bursdag var en pose vannballonger til 40 kroner den mest populære gaven. (Jeg vet prisen bare fordi jeg kjøpte en ny til ham da posen var tom altså. ) Om det er veldig mange gjester så kan det være greit å vente med gaveåpningen så ikke man bruker halve selskapet på det. Men ellers synes jo barna gjerne det er stas å se bursdagsbarnet åpne gavene de har gitt. Anonymous poster hash: 0e77f...c3e
Gjest Antarctica Skrevet 12. april 2016 #3 Skrevet 12. april 2016 Huff, så tragisk! Gaveåpningen skal da være en fin seanse med alle til stede, der giveren får overlevere gaven i skikkelige former, mottakeren får takke høytidelig og alle som er med får føle at deres gave ble sett, mottatt og anerkjent. En gyllen anledning til å øve på folkeskikk, enten man får dyre eller billige gaver.
It's all about me Skrevet 12. april 2016 #4 Skrevet 12. april 2016 Å se hva bursdagsbarnet får er da hlave moroa. Noen bruer flasketuten peker på, men det tar veldig lang tid. Vi pleier å la de pakke opp etterhvert som gjestene kommer. Å vente til etter selskapet synes jeg er rett og slett veldig uhøflig.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #5 Skrevet 12. april 2016 Hos oss er det vanlig at 3-5 barn feirer sammen med ca 30 gjester. Gaveåpningen blir utsatt til etter besøket..... Anonymous poster hash: d5efc...01e
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #6 Skrevet 12. april 2016 Her er det også vanlig at 2-3 feirer sammen og da inviteres alle 30 gutta på trinnet....det hadde tatt "hele" selskapet å åpne gaver, så her blir det tatt hjemme i etterkant. Anonymous poster hash: ee70d...13c
Førstemann Skrevet 12. april 2016 #7 Skrevet 12. april 2016 Skjønner det med veldig store bursdager, men bortsett fra det vil jeg si meg enig i at det er uhøflig å vente. Argumentet med klasseskille blir helt fjernt for meg. Man feiler i oppdragelsen hvis man ikke klarer å lære barna normal folkeskikk i forhold til gaver.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 12. april 2016 #8 Skrevet 12. april 2016 I en vanlig barnebursdag med ikke så veldig mange gjester, så er det uhøflig å ikke åpne gavene under selskapet.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #9 Skrevet 12. april 2016 I barnas klasser har foreldrene avtalt prisnivå så det er ikke et problem med klasseskiller her i forbindelse med gavene - det kommer til gjengjeld tydelig frem når man ser på nivået til festene ellers. Her åpnes gaver med en gang gjesten har komt med mindre det er bassengbursdag el lign hvor det ikke er så praktisk å få til. Barna blir jo glad når den gaven de har pakket inn og skrevet på osv skal pakkes ut. Anonymous poster hash: f0740...d8f
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #10 Skrevet 12. april 2016 Hos oss er det vanlig at 3-5 barn feirer sammen med ca 30 gjester. Gaveåpningen blir utsatt til etter besøket..... Anonymous poster hash: d5efc...01e Når så mange feirer sammen regner jeg med at dere har litt lengre bursdag enn de vanlige 2 timene. Uansett er det uhøflig å ikke åpne gaven mens giver er der. Det er faktisk overkommelig når det gjøres etterhvert som gjestene kommer. Er det for mye jobb kan dere jo bare skrive at de ikke trenger ha med gave, er ikke verre enn det. Anonymous poster hash: 6612b...47f
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #11 Skrevet 12. april 2016 Når så mange feirer sammen regner jeg med at dere har litt lengre bursdag enn de vanlige 2 timene. Uansett er det uhøflig å ikke åpne gaven mens giver er der. Det er faktisk overkommelig når det gjøres etterhvert som gjestene kommer. Er det for mye jobb kan dere jo bare skrive at de ikke trenger ha med gave, er ikke verre enn det. Anonymous poster hash: 6612b...47f Selskapet varer to timer. Mulig du synes det er uhøflig, men ettersom alle gjør det på samme måte her, regner jeg med det er greit. Nå gir de fleste penger da, og vi har blitt enig om 50 kr. Anonymous poster hash: d5efc...01e
Gjest Darwinia:-) Skrevet 12. april 2016 #12 Skrevet 12. april 2016 Har vært stor variasjon i pengeverdien på gavene når vi har arrangert bursdag. Dette fordi vi inviterer barn fra barnehagen, nabobarn og barn av våre venner. Sistnevnte legger prislisten litt høyere enn foreldrene til barnehageungene. Men det har aldri vært noe problem. Prompeputa til 50 kr var like populær som Lego Friends settet til 300 kr😊. Synes det er en grei hovedregel at man åpner gavene mens giveren er til stedet. Unntaket er veldig store selskap eller selskap der det er veldig upraktisk.
klg,2 boys now:) Skrevet 12. april 2016 #13 Skrevet 12. april 2016 De første årene hadde vi flasketuten peker på også skulle den gi sin gave.men ettervært som ungene blir eldre tar de åpningen etter selskapet er over.i hvertfall når vi kommer til de årene hvor gavene er stortsett bare penger
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #14 Skrevet 12. april 2016 Flasketuten peker på har vi brukt til alle tre - fungere veldig greit og her er barna vant til det. Man har på forhånd blitt enige i barnehage og skole om pris på gavene. (50 kr og 70 kr) Anonymous poster hash: 6fbdc...471
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #15 Skrevet 12. april 2016 Nå har skolen satt max pris på gaver her i området (fau som hadde undersøkelse blandt foreldre og satte en max pris. I brevet skolen deler ut hvert år er det litt tips og råd om å skaffe billige gaver. De skrive også litt om at det ikke må gies gave, slik at barn som ikke har en gave må droppe bursdag pga dette. Det syns jeg det er veldig fint de skriver noe om. Har skjedd en gang at ett barn ikke har hatt med seg gave, og mitt barn tok dette på strak arm. Hun viste dobbel så stor glede for at dette barnet kom i bursdagen utn at jeg sa noe som helst til henne) Så her i området er det ikke store forskjeller prismessig på gaver. Det kan se ut som det er store forskjeller noen ganger, men jeg vet endel foreldre er flinke til på handle på salg. Ett år fikk min datter to store bamselignende greier, og de vet jeg kostet veldig mye egentlig. Moren som hentet homret og lo når de lekte med gaven, for hun hadde betalt 25kr stk for de. Supersalg er gøy, og gøy å få ting som er fine og faktisk en mye høyere verdi enn hva en betalr for de. Anonymous poster hash: f2e30...dd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå