Gå til innhold

Spørsmål til lærere om mobbing.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om en av dine elever ble mobbet på skolen, og du ikke greide å soppe det, hva hadde du da gjort? 
​Hadde du bedt om en ny klasse? Hadde du bedt om andre arbeidsoppgaver? 
​Du fikk ikke ekstra ressurser til verken avklaring, undervisning, eller tiltak. Eller det lille du fikk ikke var godt nok?
Hva hadde du gjort? Hadde du fortsatt så godt du kunne, eller hadde du sagt i fra deg jobben, da du ikke greide å holde elevene dine trygge?

​Jeg har selv en jobb med stort ansvar for andre, vi må være 100% med på jobb. Vi får ikke jobbe om vi ikke har hodet på rett plass, å greier å gjøre en god jobb. Vi trer da selv til sides, eller om vi ikke gjør det, vil vi bli fjernet fra ordinært arbeid til vi ikke risikerer å ødelegge andre. 

​Det er barn i klassen til en av våre som blir mobbet, det er et tilbakevendende tema. Det er ingen som hjelper de som blir mobbet, eller noen som hjelper de barna som mobber for den saksskyld.

Læreren er søt og snill, men hun får det så absolutt ikke til.
Hun har nå hatt klassen i 1,5 år og snakker om at hun håper hun skal fortsette til neste år. Jeg sitter og håper hun trår til side så de kan få inn en som er bedre. 
​Det er mye som ikke er som det skal, som går ut over alle barna også, hun sier hun strekker ikke til.

​Hva hadde du gjort som lærer i en slik situasjon? Hadde du kjent dine begrensninger og trådd til side? Eventuelt tatt det inntektstapet du får ved å miste kontaktlærer tillegget?

Anonymous poster hash: 9309d...1ff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om en av dine elever ble mobbet på skolen, og du ikke greide å soppe det, hva hadde du da gjort? 

​Hadde du bedt om en ny klasse? Hadde du bedt om andre arbeidsoppgaver? 

​Du fikk ikke ekstra ressurser til verken avklaring, undervisning, eller tiltak. Eller det lille du fikk ikke var godt nok?

Hva hadde du gjort? Hadde du fortsatt så godt du kunne, eller hadde du sagt i fra deg jobben, da du ikke greide å holde elevene dine trygge?

​Jeg har selv en jobb med stort ansvar for andre, vi må være 100% med på jobb. Vi får ikke jobbe om vi ikke har hodet på rett plass, å greier å gjøre en god jobb. Vi trer da selv til sides, eller om vi ikke gjør det, vil vi bli fjernet fra ordinært arbeid til vi ikke risikerer å ødelegge andre. 

​Det er barn i klassen til en av våre som blir mobbet, det er et tilbakevendende tema. Det er ingen som hjelper de som blir mobbet, eller noen som hjelper de barna som mobber for den saksskyld.

Læreren er søt og snill, men hun får det så absolutt ikke til.

Hun har nå hatt klassen i 1,5 år og snakker om at hun håper hun skal fortsette til neste år. Jeg sitter og håper hun trår til side så de kan få inn en som er bedre. 

​Det er mye som ikke er som det skal, som går ut over alle barna også, hun sier hun strekker ikke til.

​Hva hadde du gjort som lærer i en slik situasjon? Hadde du kjent dine begrensninger og trådd til side? Eventuelt tatt det inntektstapet du får ved å miste kontaktlærer tillegget?

dytt

Skrevet

dytter igjen....
​andre kan også svare, om de har synspunkter....

Skrevet

Jeg er lærer, og er usikker på hva jeg hadde gjort i en slik situasjon. Mobbing i en klasse er ikke alltid lett for en lærer å stoppe alene. Det er kjempeviktig å få foreldrene til den/de som mobber med seg på lag for å stoppe mobbingen. Får du ikke de med deg, er det kjempevanskelig. Mobbing blant elever er jo ikke lærerens ansvar alene. Ledelsen ved skolen må også inn og hjelpe. Tiltak skal settes i gang sammen med skolen og foreldre i fellesskap. Hadde jeg trodd at en annen lærer ved skolen kunne gjort en bedre jobb enn meg, hadde jeg nok latt den læreren ta over. Men det er mange ting her som spiller inn. Veldig vanskelig å si noe om før man står oppe i det selv, og kan vurdere all informasjon man har. Ikke sikkert at den beste løsningen hadde vært lærerbytte. Men det kunne vært det....

Anonymous poster hash: db5d1...732

Skrevet

Vel, denne kontaktlæreren jeg snakker om har lite til felles med den læreren i artikkelen du linker til. Har nok mer til felles med norsklæreren der, veik!

Vi er en gruppe foreldre og våre barn som forsøker å bygge en vennskapsring rundt den som blir mest plaget. Vi hører barna våre forteller, og ser at læreren ikke ordner opp.

Skrevet

Har dere tatt det opp med læreren da? Eller ledelsen ved skolen? Det er jo ledelsen som bestemmer hvem som skal være kontaktlærer og ikke.

Skrevet

Jeg er lærer, og er usikker på hva jeg hadde gjort i en slik situasjon. Mobbing i en klasse er ikke alltid lett for en lærer å stoppe alene. Det er kjempeviktig å få foreldrene til den/de som mobber med seg på lag for å stoppe mobbingen. Får du ikke de med deg, er det kjempevanskelig. Mobbing blant elever er jo ikke lærerens ansvar alene. Ledelsen ved skolen må også inn og hjelpe. Tiltak skal settes i gang sammen med skolen og foreldre i fellesskap. Hadde jeg trodd at en annen lærer ved skolen kunne gjort en bedre jobb enn meg, hadde jeg nok latt den læreren ta over. Men det er mange ting her som spiller inn. Veldig vanskelig å si noe om før man står oppe i det selv, og kan vurdere all informasjon man har. Ikke sikkert at den beste løsningen hadde vært lærerbytte. Men det kunne vært det....

Er et så vanskelig da? Korrigere elvene, dokumentere hendelsene, gi beskjed hjem til de som mobber, kreve endring skjer ingen endring kalle inn barnevernstjenesten for atferdsproblemer?

​Ha kontroll på egoistiske drittunger som treger tråkke på andre for å føle seg store? Være en trygg og god voksenperson, som setter grenser?

Har selv fem unger i hus, vi kan ikke la de få gjøre so de vil, da blir det ikke et godt hjem å være i.  

Skrevet

Rektor snakker om hvor vanskelig det er, og om knappe ressurser.

Skrevet

Det er jo heller ikke sånn at det kø for å få lov til å bli kontaktlærer. En skole har bare akkurat nok lærere og skal hun trå til side må jo noen andre få henne og kanskje miste læreren sin. De fleste av oss er avhengig av fast inntekt samme hvor gode intensjoner vi har..

Skrevet

Meld til fylkesmannen, barneombudet og stopp mobbinga. Bruk enhver instans utenfor skolen. Det er unnfallenhet fra rektor sin side.

Skrevet

I teorien er det veldig lett. Men jeg har jobbet noen år som lærer, og ser at noen ganger stemmer ikke alltid teori og praksis. Hadde det vært så enkelt, hadde vi ikke hatt mobbing i skolen. Jeg tror ikke mobbing kun kommer av veike lærere.

Skrevet

I teorien er det veldig lett. Men jeg har jobbet noen år som lærer, og ser at noen ganger stemmer ikke alltid teori og praksis. Hadde det vært så enkelt, hadde vi ikke hatt mobbing i skolen. Jeg tror ikke mobbing kun kommer av veike lærere.

Tiltredes.

Anonymous poster hash: 57750...336

Skrevet

Nei, årsaken er jo barna som mobber fordi de ikke er blitt oppdradd skikkelig, og har foreldre som bryr seg nok til å begrense de.

Årsaken til at det ikke stanses i klasserommet og skolegården er den veike læreren.

Det irriterer meg! Vi er en foreldregruppe som forsøker å lage en vennskapsring rundt gutten som blir mest plaget. Tross dette har det vært noen stygge episoder nylig.

Læreren er så forbasket tafatt.

Skrevet

Nei, årsaken er jo barna som mobber fordi de ikke er blitt oppdradd skikkelig, og har foreldre som bryr seg nok til å begrense de.

Årsaken til at det ikke stanses i klasserommet og skolegården er den veike læreren.

Det irriterer meg! Vi er en foreldregruppe som forsøker å lage en vennskapsring rundt gutten som blir mest plaget. Tross dette har det vært noen stygge episoder nylig.

Så gå til rektor?

Anonymous poster hash: 5023d...d52

Gjest Antarctica
Skrevet

Men hva gjør foreldrene til de barna som mobber, da?

Skrevet

Men hva gjør foreldrene til de barna som mobber, da?

De kan ikke akkurat si opp jobbene sine og sitte ved siden av sine unge håpefulle hele skoledager. Ikke er det lov heller. På skolen er det lærerne og rektor som har ansvaret, hjemme er det foreldrene. Det er ikke alltid barna er mottakelige for foreldrenes refs hjemme, det kan hende ppt må på banen, men de ikke har kapasitet i den kommunen vedkommende bor osv. På skolen er det ikke foreldrenes ansvar å påse at det ikke forekommer mobbing, simpelthen fordi foreldrene ikke er der.

Skrevet

Hei! Jeg er selv utdannet lærer, og i tillegg mor til en gutt som opplevde mobbing for et halvt år siden. Heldigvis hadde vi god erfaring med å fortelle skolen om hva som skjedde. Læreren tok raskt grep, og rektor støttet opp med en gang. Resultatet var at bare et par uker etter vi ga beskjed, hadde mobbingen stoppet. I tillegg jobbet klassen i et par måneder etter dette med relasjonsbygging i klassen for å motvirke at det skulle skje med noen andre.

Med andre ord mener jeg at det svaret du har fått fra rektor på skolen er uholdbart! Leste en artikkel om hvor viktig rektors holdning (og skoleledelsen) er i forhold til å få bukt med mobbing. Dette har jeg stor tro på! Om en lærer ikke kan takle problemer i en klasse er det til slutt skoleledelsen og rektor sin oppgave å bryte inn! Jo fortere man bryter inn, og jo tydeligere man er, jo lettere er det å snu en dårlig trend.

Jeg har opplevd et par ganger når jeg leverer sønnen min til skolen, at jeg har overhørt mobbing/erting mellom elever. Selv om jeg ikke jobber som lærer der, vet jeg hvor viktig det er å bryte inn når man ser slikt skje. Det er aldri morsomt, men såååå nødvendig! Om man overser mobbing, vil mobberne ta det som at de voksne godkjenner det som skjer. Derfor er det så viktig å handle raskt der og da, på en rolig og bestemt måte. Ofte kan dette være nok til å passe på at mobbingen ikke utarter seg.

Hmmm...dette ble et langt svar, men dette er virkelig noe jeg brenner for! Håper virkelig det kan bli en god løsning i den klassen du nevner. ikke stopp å kjemp! Kanskje kan du få med flere foreldre? Om ikke rektor er villig til å gjøre jobben sin, så gå videre til kommune og fylke.

Anonymous poster hash: e842d...2c2
Skrevet

Det er jo heller ikke sånn at det kø for å få lov til å bli kontaktlærer. En skole har bare akkurat nok lærere og skal hun trå til side må jo noen andre få henne og kanskje miste læreren sin. De fleste av oss er avhengig av fast inntekt samme hvor gode intensjoner vi har..

Avhengig av fast inntekt, det er jeg også. Om jeg derimot ikke greier å prestere i jobben min, så kan jeg ikke gå på jobb, da må jeg få andre arbeidsoppgaver, eventuelt en ny jobb. 

Jeg har ansvar for store materielle verdier, og kan gjør store økonomiske tap for andre, men også liv og helse.

En lærer har ansvaret for den mentale helsen til barn. Jeg vil faktisk si at det ansvaret er større. Det er greit nok at det er skolen og rektor sitt ansvar, men det er også et personlig ansvar for den enkelte lærer tenker jeg. 

​Det er jo ikke sånn at de ikke vet hva mobbing kan forårsake av problemer i barn. Konsekvensene av å ikke strekke til er store, og da er det ikke godt nok å skulle tenke på sitt eget boliglån. 

​Alle med krevende og ansvarsfylte jobber kan oppleve at livssituasjoner, eller egen helse gjør det vanskelig å gjøre en god nok jobb, da må man ta ansvaret for det selv, ikke bare skyve det over på ledelsen, fordi man selv har behov for penger. 

​Vi er åtte foreldre som har skrevet brev til rektor, og brev til kommunen.

Skrevet

Avhengig av fast inntekt, det er jeg også. Om jeg derimot ikke greier å prestere i jobben min, så kan jeg ikke gå på jobb, da må jeg få andre arbeidsoppgaver, eventuelt en ny jobb. 

Jeg har ansvar for store materielle verdier, og kan gjør store økonomiske tap for andre, men også liv og helse.

En lærer har ansvaret for den mentale helsen til barn. Jeg vil faktisk si at det ansvaret er større. Det er greit nok at det er skolen og rektor sitt ansvar, men det er også et personlig ansvar for den enkelte lærer tenker jeg. 

​Det er jo ikke sånn at de ikke vet hva mobbing kan forårsake av problemer i barn. Konsekvensene av å ikke strekke til er store, og da er det ikke godt nok å skulle tenke på sitt eget boliglån. 

​Alle med krevende og ansvarsfylte jobber kan oppleve at livssituasjoner, eller egen helse gjør det vanskelig å gjøre en god nok jobb, da må man ta ansvaret for det selv, ikke bare skyve det over på ledelsen, fordi man selv har behov for penger. 

​Vi er åtte foreldre som har skrevet brev til rektor, og brev til kommunen.

Men hvem hjelper det at læreren slutter da? Da blir klassen stående uten lærer og får en tilfeldig vikar. Om du er uheldig en som akkurat er ferdig med vgs og ikke har noe annet å gjøre. Men det er fint at dere setter fokus på saken, rektor og kommunen som skoleeier er en god ide. Ta gjerne med FAU og foreldrekontaktene. Om det ikke skjer noe klager dere til fylkesmannen. Rektor har plikt til å agere. Men du retter baker for smed her. Læreren gjør sikkert sitt beste. Det er ikke nok. Da må skolen gjøre noe for å hjelpe læreren. 

Skrevet

Men hvem hjelper det at læreren slutter da? Da blir klassen stående uten lærer og får en tilfeldig vikar. Om du er uheldig en som akkurat er ferdig med vgs og ikke har noe annet å gjøre. Men det er fint at dere setter fokus på saken, rektor og kommunen som skoleeier er en god ide. Ta gjerne med FAU og foreldrekontaktene. Om det ikke skjer noe klager dere til fylkesmannen. Rektor har plikt til å agere. Men du retter baker for smed her. Læreren gjør sikkert sitt beste. Det er ikke nok. Da må skolen gjøre noe for å hjelpe læreren.

Det er jo å hjelpe en ansatt å gi den arbeidsoppgaver den mestrer.

Det må være lite inspirerende å gå på jobb hver dag uten å fikse jobben.

Er jo ille at elevene skal lide, mens hun prøver og prøver å ikke får det til.

Ingen menneskerett å jobbe med det en er utdannet som, om man ikke evner.

Skal de bruke knappe ressurser på å hjelpe hun som ikke er god nok, i stedet for å gi henne sparken, eller omplassere henne?

Noen er flinke, andre er ikke flinke. Hun er ikke flink. Hvorfor skal barna og oss foreldre da måtte slite med henne?

Du kan da umulig mene dette?

Skrevet

Jeg er helt sikker på at denne læreren er klar over sin utilstrekkelighet. De fleste lærere kjenner på det hele tiden, også de flinke. Mobbing er et ansvar på skolenivå, det er ikke nødvendigvis læreren alene som må håndtere det. Og som du sier, her er veik. 

I Norge har vi arbeidsmiljølov og oppsigelsesvern. Og takk og lov for det, ellers hadde det ikke vært hverken lærere eller sykepleiere å oppdrive. Man kan ikke bare sparke en lærer fordi vedkommende ikke håndterer en gruppe. Man kan ikke engang sparke en lærer om vedkommende aldri har håndtert noe som helst. Jeg har en kollega som sover i timene.. han kommer inn, gir oppgaver. Setter seg ned og sover. Blir vi kvitt han? nei. Han er fast ansatt, han har gode planer, elevene kommer igjennom det de skal. Er han en god lærer? Absolutt ikke. Men dette gjelder de fleste yrker. Over alt finnes det inkompetente medarbeidere.

Ja det er problematisk når lærere indirekte blir årsak til at barn blir plaget, men da må skolen løse problemet. Kanskje trenger læreren et kurs i konfliktløsning? Inn med rådgivere? Del gruppene? Det er hundre ting skolen kan gjøre. Å legge skylden på den ene læreren er feil og for enkelt. 

Og ja jeg mener dette. Antagelig er problemet like mye elevgruppen eller inndelingen som læreren. Noen grupper er bare dårlige. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...