Gå til innhold

Mannen mener jeg har lurt ham til å bli gravid. Har jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral i 5 år. I mars var det nøyaktig 5 år siden, og vi ble enige om at vi skulle sette inn en ny.

Grunnet eksamener og mye arbeide, kan det ikke bli satt inn en ny før i april.

Så vidt jeg har forstått, så slutter ikke spiralen å virke nøyaktig på dagen etter 5 år, så jeg trodde ikke det var noen krise å vente en ekstra mnd.

Har følt meg litt merkelig, så jeg tok en test i morges og den var positiv. Jeg må ha blitt gravid de siste dagene av mars, så det er veldig tidlig.

Mannen klarte ikke helt å håndtere det, og mente at min forsinkelse av innsettelse var grunnen til graviditeten. Jeg prøvde å forklare at spiralen fortsatt er effektiv, at vi var 2 om å ha sex og at ingen prevensjon er 100% effektiv.

Han er en sånn type som reagerer med voldsomme følelser i øyeblikket og så kommer han litt roligere tilbake etter å ha summet seg.

Men kan dette kvalifiseres som at jeg har lurt ham??

Anonymous poster hash: b2428...7db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din forsinkede innsettelse er jo grunnen til at du har blitt gravid. Så selv om du ikke direkte har lurt han, er det du som er skyld i at det har skjedd, siden du har slurvet med prevensjonen. Du burde sagt at du ikke vet om spiralen er sikker når tiden har gått ut, og at han burde bruke kondom for å være sikker frem til du fikk satt inn en ny.

Anonymous poster hash: 3c11b...30a

Skrevet

Nei. Du har ikke noe mer ansvar for å sette deg inn i prevensjonen. Det skjer også at spiraler svikter. 

Anonymous poster hash: 3366c...a23
Skrevet

Nei du har ikke lurt han på noen måte. Og det er ikke sånn at spiralen virker i nøyaktig 5 år og så slutter å virke på dagen. Søk på nettet så får du opp masse artikler om dette du kan vise han.

Skrevet

Visste han at du ikke hadde satt inn ny enda og at den var 5 år gammel i mars?

Anonymous poster hash: 5d450...a06
Skrevet

Ja han visste at den var utgått i mars og at jeg ikke hadde satt inn ny.

Men den slutter jo ikke å virke på dagen. Hormonene minker, men spiralen er jo effektiv i seg selv. Alt jeg finner på nettet, sier det samme.

Men ja. Han er litt hissig nå.. Vi har vært sammen i 4 år, har hus og bil, og økonomien er på stell. Så det er jo ikke fordi vi står på bar bakke.

Hi

Skrevet

Men den slutter jo ikke å virke på dagen. Hormonene minker, men spiralen er jo effektiv i seg selv. Alt jeg finner på nettet, sier det samme.

Men ja. Han er litt hissig nå.. Vi har vært sammen i 4 år, har hus og bil, og økonomien er på stell. Så det er jo ikke fordi vi står på bar bakke.

Hi

Du har ikke lurt ham. Han har like stort ansvar som deg for å påse at prevensjon er på plass, og i dette tilfellet burde han ha brukt kondom når han vet at du ikke har byttet spiral. 

At menn ikke tar ansvar for sine svømmere når de ikke ønsker barn, er ubegripelig for meg. 

Skrevet

Nei, du har ikke lurt han. Ta han med til legen så han kan bli forklart hvordan spiralen funker.

Skrevet

Da har jo han hatt akkurat samme informasjon som deg, hvordan kan han mene at du har lurt ham?

Skrevet

Da har jo han hatt akkurat samme informasjon som deg, hvordan kan han mene at du har lurt ham?

Fordi feige guttunger (i motsetning til ekte mannfolk) løper og gjemmer seg bak kjerringa når problemet oppstår, og skylder på alle andre enn seg selv. Utrolig lite sjarmerende egenskap. Hvis han ikke hadde fått informasjon om at spiralen var out of date, ville jeg kanskje vært enig med ham at han ikke fikk nødvendig kunnskap for å kunne gardere seg mot graviditet. Men vet han om det og velger å ha sex uten kondom, har han kun seg selv å skylde.

Skrevet

Han er jo helt på jordet! Ingen prevensjon er 100%, og at du ikke byttet før etter noen mnd etter 5 år skal ikke ha noe å si. Jeg byttet ikke hormonspiral før etter 7 år. Legen min sa at så lenge ikke syklusen radikalt endret seg funket spiralen like godt som for to-tre år siden. Dessuten var han jo klar over at du hadde gått over 5 år, så hvis han mener du har lurt ham pga det, må han jo være mindre oppegående siden han tross alt hadde den samme infoen som du hadde...? Det henger jo ikke på greip...

Anonymous poster hash: d9794...e83
Skrevet

Du har jo ikke lurt ham hvis du ikke forsøkte å bli gravid med vilje. Det blir for dumt.

Men han kan selvfølgelig føle at det er din skyld og være litt irritert hvis du har vært uforsiktig og sagt at det er trygt.

Anonymous poster hash: d93af...8f7

Skrevet

Hi

Ganske tydelig at den ikke er effektiv mer da...

Anonymous poster hash: da5af...836

Skrevet

Da kan du si at han har lurt deg, siden han visste at spiralen skulle byttes ut, men allikevel valgte å ha sex med deg uten at han brukte kondom/hoppet av i svingen (det siste er ikke så sikkert, men større sjanse for å ikke bli gravid enn når han ikke hopper av).

Så utrolig barnslig av han. Begge dere to satt på samme informasjon, ingen valgte sikker prevensjon, så ingen har lurt den andre.

Anonymous poster hash: 68644...375

Skrevet

Ja det syns jeg absolutt. Lurt ham til å tro at den ennå er 100% virksom. Det vet du at den ikke var siden det var på tide å bytte. Så vente med å sette inn ny og si at den gamle ennå virker. Lureri. Tipper du har hatt veldig lyst på barn og han ikke. Ikke rett av deg. Umoralsk og utrolig dårlig gjort. Skam deg. Hadde gått fra deg hadde jeg vært mannen din.

Anonymous poster hash: eee3a...879

Skrevet

Du har jo ikke lurt ham hvis du ikke forsøkte å bli gravid med vilje. Det blir for dumt.

Men han kan selvfølgelig føle at det er din skyld og være litt irritert hvis du har vært uforsiktig og sagt at det er trygt.

Anonymous poster hash: d93af...8f7

Uansett hva HI har sagt, hun er ikke lege. Det finnes Google, helsestasjon, lommelegen på nett osv. Er det full krise for mannen og han vet at spiralen har gått ut på dato, så er han ekstra nøye og sjekker. Han kan ikke basere seg på medisinsk informasjon fra HI, som ikke har den kunnskapen man skal ha for å kunne gi noen lunde sikker medisinsk informasjon.

Skrevet

Ja det syns jeg absolutt. Lurt ham til å tro at den ennå er 100% virksom. Det vet du at den ikke var siden det var på tide å bytte. Så vente med å sette inn ny og si at den gamle ennå virker. Lureri. Tipper du har hatt veldig lyst på barn og han ikke. Ikke rett av deg. Umoralsk og utrolig dårlig gjort. Skam deg. Hadde gått fra deg hadde jeg vært mannen din.

Anonymous poster hash: eee3a...879

Du hadde altså ikke undersøkt selv og fortsatt å ha sex uten kondom selv om spiralen har gått ut på dato? Hi har da ikke lurt mannen. Hadde hun fratatt ham nettilgang og rett til kontakt med helsepersonell, så kanskje da. Men ikke så lenge han kan skru på dataen og Google opp det han lurer på. Måte på å frata mannfolk alt ansvar her i livet. Og hva skjer hvis han går fra HI? Han kommer uansett til å bli far og måtte betale bidrag. Artig å se ungen sin annenhver helg eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...