Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #1 Skrevet 10. april 2016 Vi skal engasjere en vaskehjelp en gang i uken. Vi ønsker å gjøre ting riktig og "hvitt", og nå tror jeg at jeg har lest snart alt jeg kan komme over om tema. Vi har avtalt timepris med vedkommende. Og vi bør vel skrive en arbeidsavtale. Jeg har forsøkt å google eksempler på dette, men synes ikke jeg finner noe som egner seg. Arbeidstilsynet standardavtale egner seg dårlig for denne typen oppdrag synes jeg. Er det noen som har eksempler på hvordan en slik arbeidsavtale kan se ut? Innbetaling av skatt er greit. Der har jeg funnet informasjon og riktig skjema (tror jeg....) på Skatteetatens sider. Men hva med feriepenger? Vedkommende blir vel regnet som arbeidstaker og har da rett på feriepenger. Hvordan beregner jeg egentlig feriepenger??? Dette burde jeg selvfølgelig sikkert skjønne umiddelbart, men....... 10,2 %; betyr det at jeg skal holde tilbake 10,2% av den avtalte timelønnen og deretter utbetale dette i feriepenger neste år, eller skal jeg beregne å utbetale feriepenger i tillegg til den avtalte timelønnen. Vedkommende skal arbeide på timebasis. Årslønnen er jo derfor litt usikker........ Herregud......jeg kjenner at dette burde jeg jo egentlig kunne. Men kikker nesten aldri på min egen lønnsslipp da jeg har fastlønn som er helt identisk hver måned. Vi har helt sikkert lært dette en eller annen gang på skolen, men akkurat nå føler jeg meg helt blank!M Anonymous poster hash: cf569...6fe
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #2 Skrevet 11. april 2016 Ferielønn kommer i tillegg til den avtalte timelønnen. Det koster deg altså ekstra. Anonymous poster hash: 78e44...88b
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #3 Skrevet 11. april 2016 Du kan sette opp din helt egen arbeidsavtale. Den kan ikke være dårligere enn arbeidsmiljøloven. Pass på å ha med ting som timelønn, når arbeidsforholdet starter, oppsigelse, osv. Du må nesten bare se på den stadaravtalen og ta med det som er relevant for denne situasjonen, og putte inn det som mangler, men som dere burde ha med. Feriepenger ja.. Husk at feriepenger er 10,2% av den totale lønna pr. ÅR. Du skal altså ikke tenke på det som samme prosent pr.mnd. De ti prosentene skal jo tilsvare lønn for de ukene hun tar ferie. De utbetales i tillegg, altså ikke noe man "sparer opp" pr.mnd. Men da skal heller ikke hjelpen ha lønn den mnd hun har ferie. Dere må sikkert gi henne lønnsslipper også, vet ikke om du har tenkt på det? Anonymous poster hash: f222c...6e4
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #4 Skrevet 11. april 2016 Er det ikke valgte at renholderen starter et enmannsforetak for så å fakturere deg? Anonymous poster hash: 58c5e...dcd
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #5 Skrevet 11. april 2016 "Vanlig" ikke "valgte"... Anonymous poster hash: 58c5e...dcd
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #6 Skrevet 11. april 2016 Er det ikke valgte at renholderen starter et enmannsforetak for så å fakturere deg? Anonymous poster hash: 58c5e...dcd Nei, det er ikke så veldig vanlig. Da må hun betale merverdiavgift.... Anonymous poster hash: 78e44...88b
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #7 Skrevet 11. april 2016 Husk også at du plikter å betale sykelønn i arbeidsgiverperioden når du inngår et fast arbeidsforhold med en person. Anonymous poster hash: edb7a...e19
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #8 Skrevet 11. april 2016 Nei, det er ikke så veldig vanlig. Da må hun betale merverdiavgift.... Anonymous poster hash: 78e44...88b Det kommer an på hvor mye hun tjener, om hun tjener mindre enn 50.000 i året betaler hun ikke mva Min vaskehjelp har et enkeltmannsforetak, veldig enkelt og greit. Anonymous poster hash: 21db3...e45
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #9 Skrevet 11. april 2016 Så lenge hun bare er hos deg en dag i uken skal du ikke betale lønn for de dagene hun er syk. Det sa de på skattekontoret til meg. Anonymous poster hash: 5cd25...d10
Kamomille Skrevet 11. april 2016 #10 Skrevet 11. april 2016 (endret) Husk også at du plikter å betale sykelønn i arbeidsgiverperioden når du inngår et fast arbeidsforhold med en person. Anonymous poster hash: edb7a...e19 Det er kun hvis hun tjener mer enn 1/2 G hos Deg. Noe jeg neppe tror hun vil gjøre? Endret 11. april 2016 av kamomille
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #11 Skrevet 11. april 2016 Du kan sette opp din helt egen arbeidsavtale. Den kan ikke være dårligere enn arbeidsmiljøloven. Pass på å ha med ting som timelønn, når arbeidsforholdet starter, oppsigelse, osv. Du må nesten bare se på den stadaravtalen og ta med det som er relevant for denne situasjonen, og putte inn det som mangler, men som dere burde ha med. Feriepenger ja.. Husk at feriepenger er 10,2% av den totale lønna pr. ÅR. Du skal altså ikke tenke på det som samme prosent pr.mnd. De ti prosentene skal jo tilsvare lønn for de ukene hun tar ferie. De utbetales i tillegg, altså ikke noe man "sparer opp" pr.mnd. Men da skal heller ikke hjelpen ha lønn den mnd hun har ferie. Dere må sikkert gi henne lønnsslipper også, vet ikke om du har tenkt på det? Anonymous poster hash: f222c...6e4 Lønnsslipp er tenkt på. Hun får kopi av skjema som sendes skatteetaten ved lønnsutbetaling Anonymous poster hash: cf569...6fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå