Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #1 Skrevet 10. april 2016 Jente på 6 år som er så veslevoksen i språket, svarer frekt og tar til tårene så fort det sies imot henne.Hjelp?Jeg har tatt ipaden ifra henne utallige ganger uten at det bedrer seg, snakket til henne og forklart hva som er ok og hva som ikke er det.Hva burde jeg egentlig gjøre?? Anonymous poster hash: 1e44b...f07
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #2 Skrevet 10. april 2016 Prøv en periode å ikke gi respons når hun er frekk kanskje? Og mye kos og ros når hun ikke er frekk... ? Anonymous poster hash: 5e22d...cd9
❤lille stjerne❤ Skrevet 10. april 2016 #3 Skrevet 10. april 2016 Fortsett å snakke med henne og forklare hva som er ok og ikke. 6 års alderen er sånn, de er både frekke, sårbare, små og store på en gang. Forvirrende.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #4 Skrevet 10. april 2016 Hvis jeg ikke gir henne noe respons så begynner hun med" du er ikke glad i meg, du er bare glad i lillesøster!" "Du hater meg!" "Jaja, hvis dere ikke liker meg så er det greit!!"osv.........,, Anonymous poster hash: 1e44b...f07
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #5 Skrevet 10. april 2016 Hvis jeg ikke gir henne noe respons så begynner hun med" du er ikke glad i meg, du er bare glad i lillesøster!" "Du hater meg!" "Jaja, hvis dere ikke liker meg så er det greit!!"osv.........,, Anonymous poster hash: 1e44b...f07 Når min datter begynner sånn, svarer jeg bare helt rolig at det ikke er sant, og at det vet hun. Jeg er veldig glad i henne, men jeg misliker oppførselen hennes. Hun blir litt lang i maska når "hersketeknikken" hennes ikke fungerer, og så gir hun seg. Anonymous poster hash: 2b495...385
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #6 Skrevet 10. april 2016 Okei, jeg får prøve mere....føler hun er spesielt "ute etter meg"... Anonymous poster hash: 1e44b...f07
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #7 Skrevet 10. april 2016 Okei, jeg får prøve mere....føler hun er spesielt "ute etter meg"...Anonymous poster hash: 1e44b...f07 Det er nok mulig hun er ute etter deg, eller hun er ute etter å se hvor lang strikken din er. Jeg har måtte si at når du begynner å snakke fint, så skal jeg høre etter hva du sier, spør om eller vil fortelle meg. Når jeg har sagt det overser jeg ungen totalt, og da går det enten kor tid eller det kan ta litt tid før det kommer og sir ting på en fin måte. De har heldigvis skjønt det etter noen ganger, men prøver seg innimellom. Anonymous poster hash: 33ae7...e53
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #8 Skrevet 10. april 2016 Man straffer ikke barn. Anonymous poster hash: 7be24...c1d
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #9 Skrevet 10. april 2016 Enig med forrige her. Man straffer ikke barn! Hvis du vil ordne opp i dette, så må du se på din egen rolle. Du skylder på barnet og det er feil! DU og bare DU har ansvaret for relasjonen. Hvis du vil være den som datteren din kommer til når hun senere i livet opplever vanskeligheter, må du skape en nær og tett relasjon. Det gjør du ikke ved å straffe eller ta iPaden. Det gjør vondt verre. Anonymous poster hash: 46dc5...2ba
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #10 Skrevet 10. april 2016 Du straffer selvsagt barn. Så klart gjør vi alle det! Og noe annet ville være totalt udugelig, da ville vi jo indirekte tillate atal oppførsel. Men HI, "ta fra henne iPaden", det henger vel dårlig sammen med frekt språk? Hva med å straffe henne med din egen ekte reaksjon? Jeg hadde blitt så forbanna at jeg hadde gitt henne det glatte lag, og en grundig lekse i hva jeg aksepterer og ikke aksepterer, og hun kunne bare få lov å ta til tårene alt hun orket, for jeg ville forlange at hun ble stående og høre hvert ord! Anonymous poster hash: 79d84...7a5
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #11 Skrevet 10. april 2016 Du straffer selvsagt barn. Så klart gjør vi alle det! Og noe annet ville være totalt udugelig, da ville vi jo indirekte tillate atal oppførsel. Men HI, "ta fra henne iPaden", det henger vel dårlig sammen med frekt språk? Hva med å straffe henne med din egen ekte reaksjon? Jeg hadde blitt så forbanna at jeg hadde gitt henne det glatte lag, og en grundig lekse i hva jeg aksepterer og ikke aksepterer, og hun kunne bare få lov å ta til tårene alt hun orket, for jeg ville forlange at hun ble stående og høre hvert ord! Anonymous poster hash: 79d84...7a5 Så slem du er! Nei, alle mennesker straffer ikke barn. Jeg gjør aldri det. Du vet det at ingen barn ønsker å være frekke. Det er alltid noe som ligger bak den type oppførsel. Jobben vår ligger i å finne ut hva det er. Veldig synd at du går glipp av det og heller skaper større avstand med den kjeftingen din. Du kan ikke ha så mye kunnskap om kommunikasjon i menneskelige relasjoner? Anonymous poster hash: 46dc5...2ba
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #12 Skrevet 10. april 2016 Så slem du er! Nei, alle mennesker straffer ikke barn. Jeg gjør aldri det. Du vet det at ingen barn ønsker å være frekke. Det er alltid noe som ligger bak den type oppførsel. Jobben vår ligger i å finne ut hva det er. Veldig synd at du går glipp av det og heller skaper større avstand med den kjeftingen din. Du kan ikke ha så mye kunnskap om kommunikasjon i menneskelige relasjoner? Anonymous poster hash: 46dc5...2ba Jo, det har jeg. Det er i fagkretsen min. Når voksne folk går rundt og innbiller seg at de kan "forklare" seg ut av enhver konflikt, selv med tildels små barn, da pålegger de ungene en voksenrolle der rasjonalitet er det eneste man premierer. Naturlige, NORMALE følelsesuttrykk blir tabu, fordi det å være såret, sint, skuffet, fornærmet, redd, sjalu, irritert el lign defineres som negativt (og dermed underkommuniseres). Så ender du med at barna dine kanaliserer eget sinne i f eks selvskading, spiseforstyrrelser, rus, kriminell og antisosial atferd... Å være sint er ikke heller synonymt med å kjefte, hvis du lurer. Mine unger vet MEGET godt når jeg er sint uten at jeg "kjefter". Men det hindrer meg ikke i å si tydelig hvor skapet skal stå. Å være voksen er faktisk ikke å holde seg populær konstant... Anonymous poster hash: 79d84...7a5
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #13 Skrevet 10. april 2016 Man straffer ikke barn. Anonymous poster hash: 7be24...c1d Så det blir ingen konsekvenser om ditt barn gjør noe galt? Anonymous poster hash: e4a55...1a2
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #14 Skrevet 10. april 2016 Jo, det har jeg. Det er i fagkretsen min. Når voksne folk går rundt og innbiller seg at de kan "forklare" seg ut av enhver konflikt, selv med tildels små barn, da pålegger de ungene en voksenrolle der rasjonalitet er det eneste man premierer. Naturlige, NORMALE følelsesuttrykk blir tabu, fordi det å være såret, sint, skuffet, fornærmet, redd, sjalu, irritert el lign defineres som negativt (og dermed underkommuniseres). Så ender du med at barna dine kanaliserer eget sinne i f eks selvskading, spiseforstyrrelser, rus, kriminell og antisosial atferd... Å være sint er ikke heller synonymt med å kjefte, hvis du lurer. Mine unger vet MEGET godt når jeg er sint uten at jeg "kjefter". Men det hindrer meg ikke i å si tydelig hvor skapet skal stå. Å være voksen er faktisk ikke å holde seg populær konstant... Anonymous poster hash: 79d84...7a5 Hvem har sagt noe om forklare ting ihjel eller å holde seg populær? I HI's tilfelle ser vi vel et barn som ikke har lært å uttrykke sine følelser, men at det er noe galt er det vel ingen tvil om? Anonymous poster hash: 46dc5...2ba
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #15 Skrevet 10. april 2016 Hvem har sagt noe om forklare ting ihjel eller å holde seg populær? I HI's tilfelle ser vi vel et barn som ikke har lært å uttrykke sine følelser, men at det er noe galt er det vel ingen tvil om? Anonymous poster hash: 46dc5...2ba HIs barn uttrykker ikke sine følelser. Hun bruker taktikkeri som funker, fordi det trykker på morens knapper (dårlig samvittighet, redsel for ikke å bli likt). Hun gråter krokodilletårer når noen nekter henne noe, og bruker "dere er ikke glade i meg, bare i lillesøster!" som et rent manipulerende tricks. Siden mamma er så redd for ikke å bli elsket, er dette dobbelt virkningsfullt. Kalles projisering, og når allerede en seksåring behersker kunsten til fulle, kan jeg love deg at hun blir et beist av en drama queen før hun er 13. Anonymous poster hash: 79d84...7a5
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #16 Skrevet 10. april 2016 HIs barn uttrykker ikke sine følelser. Hun bruker taktikkeri som funker, fordi det trykker på morens knapper (dårlig samvittighet, redsel for ikke å bli likt). Hun gråter krokodilletårer når noen nekter henne noe, og bruker "dere er ikke glade i meg, bare i lillesøster!" som et rent manipulerende tricks. Siden mamma er så redd for ikke å bli elsket, er dette dobbelt virkningsfullt. Kalles projisering, og når allerede en seksåring behersker kunsten til fulle, kan jeg love deg at hun blir et beist av en drama queen før hun er 13. Anonymous poster hash: 79d84...7a5 Og hvordan tror du at hun har det inni seg? Tror du denne manipulerende lille skapningen har det bra? Anonymous poster hash: 46dc5...2ba
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #17 Skrevet 10. april 2016 Og hvordan tror du at hun har det inni seg? Tror du denne manipulerende lille skapningen har det bra? Anonymous poster hash: 46dc5...2ba Tror du hun får det bedre av at noen tar fra henne iPaden og "prøver å forklare hva som er ok"? Der er jo både voksne og barn så fremmedgjorte fra sine følelser at mor neppe sitter på løsningen, spør du meg. Anonymous poster hash: 79d84...7a5
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #18 Skrevet 10. april 2016 Tror du hun får det bedre av at noen tar fra henne iPaden og "prøver å forklare hva som er ok"? Der er jo både voksne og barn så fremmedgjorte fra sine følelser at mor neppe sitter på løsningen, spør du meg. Anonymous poster hash: 79d84...7a5 Nei, det tror jeg ikke. Det har jeg heller aldri sagt. Jeg tror hun får det bedre av at mamma legger alle tanker om straff vekk og går i seg selv for å finne ut hva hun har gjort for at datteren oppfører seg på den måten. Kanskje kan hun forsøke å nærme seg datteren på en annen måte for å finne ut hva som plager henne og hjelpe til med den underliggende årsaken. Kanskje trenger hun selv hjelpe til å kjenne på og finne ut av sine egne følelser før hun kan hjelpe datteren. Anonymous poster hash: 46dc5...2ba
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #19 Skrevet 10. april 2016 Nei, det tror jeg ikke. Det har jeg heller aldri sagt. Jeg tror hun får det bedre av at mamma legger alle tanker om straff vekk og går i seg selv for å finne ut hva hun har gjort for at datteren oppfører seg på den måten. Kanskje kan hun forsøke å nærme seg datteren på en annen måte for å finne ut hva som plager henne og hjelpe til med den underliggende årsaken. Kanskje trenger hun selv hjelpe til å kjenne på og finne ut av sine egne følelser før hun kan hjelpe datteren. Anonymous poster hash: 46dc5...2ba Og dér er sånne som jeg allerede - trygge på egne følelser. Derfor ville jeg ikke latt meg dupere av en seksåring, eller pratet det bort, eller lett etter en enkel løsning som "vekk med iPad". Jeg ville ha vist henne min egen, ekte reaksjon, rett fra ryggmargen. Og den ville nok ha vært sjokkert og ganske lite positiv... Det hadde ikke åpnet for noen gjentakelser. Men det er likevel ikke slemt, strengt eller dårlig gjort. Det er aldri dårlig gjort å ikke la seg manipulere. Anonymous poster hash: 79d84...7a5
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #20 Skrevet 10. april 2016 Og dér er sånne som jeg allerede - trygge på egne følelser. Derfor ville jeg ikke latt meg dupere av en seksåring, eller pratet det bort, eller lett etter en enkel løsning som "vekk med iPad". Jeg ville ha vist henne min egen, ekte reaksjon, rett fra ryggmargen. Og den ville nok ha vært sjokkert og ganske lite positiv... Det hadde ikke åpnet for noen gjentakelser. Men det er likevel ikke slemt, strengt eller dårlig gjort. Det er aldri dårlig gjort å ikke la seg manipulere. Anonymous poster hash: 79d84...7a5 Det er jo greit nok det, men hva ville du gjort for å finne ut av hennes følelser da? Hun har det jo ikke godt? Hun trenger at noen ser henne, "leser" henne og hjelper henne med å forstå seg selv. Anonymous poster hash: 46dc5...2ba
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #21 Skrevet 10. april 2016 Det er jo greit nok det, men hva ville du gjort for å finne ut av hennes følelser da? Hun har det jo ikke godt? Hun trenger at noen ser henne, "leser" henne og hjelper henne med å forstå seg selv. Anonymous poster hash: 46dc5...2ba Det var DU som kalte meg slem fordi jeg ikke ville sette meg ned og forklare. Siden jeg ikke er fremmedgjort og dermed heller ikke (indirekte) lærer opp ungene til å manipulere og bruke krokodilletårer og dramatiske replikker, så er vel egentlig svaret at jeg ville ha skrudd tida tilbake til da datteren var to år, og koblet inn "myndig mamma"-gearet allerede da. HI bør lese boka "Hvordan si nei med god samvittighet" av Jesper Juul, eller noe tilsvarende som kan styrke henne i å bruke sin naturgitte foreldremyndighet og slutte med byttehandelen (iPad for god oppførsel osv.) Anonymous poster hash: 79d84...7a5
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #22 Skrevet 10. april 2016 Så det blir ingen konsekvenser om ditt barn gjør noe galt? Anonymous poster hash: e4a55...1a2 Straff og konsekvens er 2 helt forskjellige ting Anonymous poster hash: 7e964...d08
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #23 Skrevet 11. april 2016 Tror du hun får det bedre av at noen tar fra henne iPaden og "prøver å forklare hva som er ok"? Der er jo både voksne og barn så fremmedgjorte fra sine følelser at mor neppe sitter på løsningen, spør du meg. Anonymous poster hash: 79d84...7a5 Sier du ikke litt imot deg selv her? Deltar da du som var for å straffe, mens du plutselig spør den andre Anonym om hun virkelig troe det er riktig å straffe..? Anonymous poster hash: 55b90...9bd
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #24 Skrevet 11. april 2016 Man straffer ikke barn. Anonymous poster hash: 7be24...c1d Visst gjør man det. Anonymous poster hash: 978a8...828
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #25 Skrevet 11. april 2016 Straff og konsekvens er 2 helt forskjellige ting Anonymous poster hash: 7e964...d08 Straff er slik jeg bruker ordet noe som kommer i tillegg til naturlige konsekvenser. At mor blir sint og at den knuste ruta må erstattes er direkte konsekvenser. Husarrest eller ingen tv-tid er straff. Anonymous poster hash: 49842...448
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå