Gå til innhold

Veslevoksne barn. Slitsomt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir snart gal av min nevø på åtte år. Vet jeg burde bære over med det. Er jeg ekstra amper her?

Er på hyttetur og han oppfører seg som en på 50 år. Og faren min. Foreldrene synes han er veldig sjarmerende og forteller ofte med stolthet i stemmen hvordan han "irettesetter" voksne folk.

Her er noen eksempler.

Da vi ankom og hadde kjørt på en sølete hyttevei sier han, dere må vaske bilen deres, lakken kan bli matt.

Under middagen drakk vi vann av stettglass og jeg holder i stetten når jeg drikker for å ikke få fingermerker, han sier, du må holde i glasset for ellers kan du velte det.

Så sier han, du må tørke deg rundt munnen du har saus der.

Videre når ungene får lørdagsgodt så sier han, X tygger med åpen munn (datteren vår på 2,5 år) du må lære henne å tygge med munnen igjen.

Etter en tur kommer han inn i stua og sier, dere må løfte på sålen i skoene deres hvis ikke blir det lukt.

Jeg har sikkert 20 andre lignende kjemper fordelt på to dager. Søsteren min bare ler og synes det er SÅ søtt.

Er det virkelig søtt?

Har jeg for lav toleransegrense for slikt?

Anonymous poster hash: 6d25c...b3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt barn har slike tendenser. Det er underholdende til en grense, jeg jobber med å få ham til å passe sine egne saker.

Skrevet

Det er ikke søtt, bare irriterende. I hvert fall når han er så stor som 8

Anonymous poster hash: bf942...eba
Skrevet

Det er ikke sjarmerende i den alderen. På tide at ungen får beskjed om å passe sine egne saker.

Anonymous poster hash: 133a5...b59

Skrevet

Jeg hadde mislikt denne ungen, nevø eller ei. Får utslett av sånne typer, uansett alder. Hadde bedt han passe sine egne saker og at man ikke kommer med råd til voksne folk før det bes om.

Anonymous poster hash: e397a...424

Skrevet

Slike barn er fryktelig irriterende, på grensen til provoserende. Jeg hadde nok sagt ifra at dette klarer jeg å passe på selv. 

Min erfaring er at barna som er sånn, ofte involveres i altfor mye voksensaker hjemme. At mor/far behandler ungen som en likestilt voksen og både rådfører seg før (alle) avgjørelser og bruker barnet som en samtalepartner ang voksenting som økonomi, parforhold, jobb o.l. 
Har også erfart at disse barna sliter med relasjoner til jevngamle barn.

Men det er de barna jeg har møtt på som er sånn da, det gjelder jo selvfølgelig ikke alle.

Anonymous poster hash: 04f9a...80a
Skrevet

Jeg klarer ikke sånne barn, synes de er utrolig irriterende.

Det tristeste her er jo mangelen på sosiale antenner, han kommer til å slite på skolen og sosialt ellers. Andre barn misliker ofte disse typene.

Så hvordan moren hans kan synes at det er søtt at sønnen er et utskudd, er over min fatteevne.

Anonymous poster hash: 19c17...635

Skrevet

La meg gjette: enebarn?

Nei. Attpåklatt. Yngste storesøster er 12 år eldre. Behandles som en prins.

Anonymous poster hash: 6d25c...b3b

Skrevet

Min stedatter på 10 er akkurat sånn,som en liten voksen fra 3-åringan alderen. Foreldrene ler og synes hun er så sjarmerende og intelligent. Hun sliter veldig med å få venner på skolen!

Anonymous poster hash: 84c5b...b1c

Skrevet

Veldig irriterende med slike barn. Er en slik i nærmiljøet her og hun får ikke komme inn her lengre.  Forstår ikke foreldrene som lar barnet oppføre seg slik at det også går ut over barnet.

Ellers så skal man holde vinglasset i stetten. Du er ikke et lite barn som velter glasset ditt.

Anonymous poster hash: 637ff...fb5
Skrevet

Det der hadde jeg ikke funnet meg i.. Ikke fra noen.. Jeg ser på meg selv som ferdig oppdratt (er 36 år), hadde ihvertfall ikke funnet meg dette forsøket på å belære/oppdra meg. Ikke fra egne, eller andres barn.

Tror jeg bare hadde svart ham i en lett tone: "nå syns jeg du kan passe på deg selv, også passer jeg på meg".

Og det hadde jeg svart hver gang fram til han tok hintet..

Anonymous poster hash: 1d045...cc7

Skrevet

Grøss, slike barn er bare slitsomme og irriterende. Hadde svart barnet at voksne klarer å passe på seg selv, så kan han konsentrere seg om å være barn. Hadde og gitt klare signaler til foreldrene at dette er langt fra sjarmerende. Sorry, men hadde ikke klart å la sånt gå stille forbi.

Anonymous poster hash: ca868...083

Skrevet

Har en nevø som viste de samme tendensene. Heldigvis er foreldrene oppegående, og har fått av ham det meste av denne atferden. Han er ekstremt smart, og har alltid vært utrolig kverulerende i tillegg. Nå Som 13åring er han heldigvis nesten helt kvitt denne oppførselen.

Ingen ting søtt og morsomt med slike barn. Bare irriterende.

Anonymous poster hash: 224a4...8b6

Skrevet

Grøss og gru! Slike barn er sykt irriterende. Jeg ville ha gitt klart beskjed om at han burde passe sine egne saker. Jeg har tre barn og om jeg merker tendenser til at storesøsken begynner å oppdra mindre søsken ber jeg de passe seg selv og at det er de voksne som skal passe på manerene til de små.

Minner meg om slike barn som rekker opp hånden i alle teaterstykker/vilvite-show og krever å få vist sin kunnskap/meninger. Utrolig lite sjarmerende med mindre man er 3 år.

Anonymous poster hash: e10a0...e24

Skrevet

Det som slår meg her, er at HI må være utrolig lett å kjenne igjen dersom moren til denne gutten er her inne. Hun legger ut om hvor gammelt barnet er, hvor gammelt søsknene er, hvor gammelt hennes barn er, at de var på hyttetur, hva gutten sa... Håper du har lag inn noen "feil" i historien, HI, for det har vært så utrolig mange innlegg opp gjennom årene som har blitt gjenkjent og som har skapt veldig dårlig stemning mellom folk. Kjenner til et tilfelle selv, der en kvinne utleverte familien sin ganske grovt.

Anonymous poster hash: e40e6...f15
Skrevet

Jeg har en sønn som er slik.

Han har autisme da, så kan forklare litt hvorfor. Men unnskylder absolutt ikke!

Vi prøver så godt vi kan å plukke av han dette, men har ikke klart det helt enda. (Han er 13 nå)

Jeg får selv helt fnader av slikt og kan bare tenke meg hva andre synes når han setter i gang... 🙄

Er ikke søtt en plass - kun irriterende!!

Anonymous poster hash: f8958...6b7

Skrevet

Sønnen min på 4 er sånn. (Ja, han er enebarn.) Og nei, det finnes ikke søtt, jeg og pappaen blir like irritert som hvem som helst andre. Men hvordan i all verden plukker vi det av ham?

Anonymous poster hash: a9614...007
Skrevet

Det som slår meg her, er at HI må være utrolig lett å kjenne igjen dersom moren til denne gutten er her inne. Hun legger ut om hvor gammelt barnet er, hvor gammelt søsknene er, hvor gammelt hennes barn er, at de var på hyttetur, hva gutten sa... Håper du har lag inn noen "feil" i historien, HI, for det har vært så utrolig mange innlegg opp gjennom årene som har blitt gjenkjent og som har skapt veldig dårlig stemning mellom folk. Kjenner til et tilfelle selv, der en kvinne utleverte familien sin ganske grovt.

Anonymous poster hash: e40e6...f15

Om moren er her kan hun kanskje ta fatt i oppdragelsen sin og takke Hi siden hun selv enda ikke har sett sine feil.

Anonymous poster hash: 637ff...fb5

Skrevet

Jeg hadde nok søkt råd hos f.eks helsesøster (for barn under skolealder) for å få tips til hvordan plukke av slike ting. Men nå har jeg en utrolig bra og dyktig helsesøster, vet at ikke alle har et like godt forhold til helsesøster.

For barn i skolealder, hadde jeg nok snakket med rådgiver på skolen.

Anonymous poster hash: 04f9a...80a
Skrevet

Sånt er veldig irriterende, så skjønner deg godt. Tror jeg hadde sagt i fra til han på en ordentlig måte. Det gjorde jeg til min kjæreste barn når de blandet seg opp i mine barn før jeg fikk sjansen til å sine. Sa at det er jeg som skal si fra til mine barn og ikke dere. På en ordentlig måte selvsagt.

Anonymous poster hash: c91a1...ef0

Skrevet

Blir litt overrasket over hvor irritable dere er, trodde det var jeg som var surpompen her. Når andre barn enn mine egne forteller meg at jeg bør vaske bilen for å ta vare på lakken, slanke meg for å forebygge hjerte-/karsykdom, sette oppvasken rett inn i maskinen i stedet for på benken, vaske hendene etter dobesøk og skru av lyset i rom hvor jeg ikke oppholder meg - da ler jeg litt for meg selv, svarer at de har rett og etterkommer deres anmodning hvis det passer meg sånn. Skjønner virkelig ikke at det er noe å bry seg om, hva en unge mener om min atferd?

Irriterende blir det for min del ikke før det skjer flere ganger over kort tid. Og det er altså med andres barn. Min egen besserwisser jobber jeg som sagt med, han går meg på nervene. Men det er kanskje bare fordi det er ubehagelig å bli konfrontert med en slik speiling av meg selv 😄

Skrevet

Blir litt overrasket over hvor irritable dere er, trodde det var jeg som var surpompen her. Når andre barn enn mine egne forteller meg at jeg bør vaske bilen for å ta vare på lakken, slanke meg for å forebygge hjerte-/karsykdom, sette oppvasken rett inn i maskinen i stedet for på benken, vaske hendene etter dobesøk og skru av lyset i rom hvor jeg ikke oppholder meg - da ler jeg litt for meg selv, svarer at de har rett og etterkommer deres anmodning hvis det passer meg sånn. Skjønner virkelig ikke at det er noe å bry seg om, hva en unge mener om min atferd?

Irriterende blir det for min del ikke før det skjer flere ganger over kort tid. Og det er altså med andres barn. Min egen besserwisser jobber jeg som sagt med, han går meg på nervene. Men det er kanskje bare fordi det er ubehagelig å bli konfrontert med en slik speiling av meg selv 😄

Det er jo akkurat det. Én gang kan være morsomt, men når det gjentar seg flere ganger hver bidige gang man møter barnet er det problematferd, og ikke sosialt akseptabelt. I alle fall ikke for barn i skolealder.

Anonymous poster hash: 224a4...8b6

Skrevet

Synes ikke dette virker veslevoksen på den måten, han bare gjentar alt han har hørt/fått beskjed om selv. Kanskje er han opptatt av at når han må passe på slikt (ikke bilen, da), så må andre også?

Anonymous poster hash: 7dcf3...299

Skrevet

Hahaha, kjempeirriterende og slitsomt. Er han mye sammen med voksne petimetre?

Skjønner at du blir lei, men underholdende lesing på en søndag. Kom med flere eksempler :)

Anonymous poster hash: 31111...bbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...