Gå til innhold

Dilemma angående bunad. Hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår nærmer seg den alderen, at hun må ta en avgjørelse angående bunad til en evt konfirmasjon. Flere av hennes venninner har allerede vært å valgt ut mønster og annet. Jenta vår har i utgangspunktet lyst på bunad, og har sett for seg både farge, mønster og vest. Hun vet faktisk forbausende mye om bunaden fra her vi bor (og jeg kommer fra), dette tyder på at det er et hett tema blant venninnene.

SÅ over til vårt dilemma: Da jenta var 6-7 år (husker ikke helt, men hun hadde begynt på skolen) var vi på besøk hos svigers. De bor på andre siden av landet, og har da en annen type bunad. Svigermor tok jenta vår med seg, for hun skulle vise henne noe. Etter ei stund ropte hun oss foreldre ned, og fortalte så stolt at jenta vår skulle arve bunaden hennes og få sydd den om til konfirmasjonen. Vi ble litt tatt på senga, kor bunad til konfirmasjonen var noe vi på den tida ikke hadde snakket noe særlig om. Vi lot temaet ligge der og da. Senere viser det seg at svigermor og svigerbestemor sammen hadde bestemt dette. Mannen har tatt opp med svigermor at jenta vår i grunnen må få bestemme selv hvilken bunad hun skal ha, men dette mener svigermor er feil. Barn SKAL ha bunad fra farens hjemsted, basta bom.

Nå har jo temaet igjen blitt aktuelt her hjemme. Jenta føler hun MÅ ha bestemorens bunad. Hun forstår jo hvilken verdi bestemora vil gi henne. Likevel er ikke dette bunaden hun ønsker. Svigermors bunad og vest er totalt forskjellig fra de fargene hun kunne tenkte seg. Når det kommer til størrelse, går det fire av dattera mi på ei svigermor (altså: jenta vår er lita og spinkel, svigermor er god og rund). Blir bunade fin når den blir sydd inn såpass?

Jenta vår vil altså ha bunad fra der hun kommer fra, og IKKE arve bunad fra farens hjemplass. Dette vil ikke svigermor høre på i det hele tatt. Hva gjør vi? Hvordan få svigermor til å forstå?? Uten å lage en kjempekonflikt?

Anonymous poster hash: 7031f...b6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noe tull av svigermor og hennes mor! Hvis hu skal tvinges til å arve den fra farmor, er det nok en stor sjanse for at den bare blir hengende i skapet. En bunad er et plagg en føler en stor tilhørighet til.

Anonymous poster hash: 41746...abe

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Bunad er identitet. Drit i svigermor. Ferdig snakka!

Skrevet

Jeg ville latt hene arve sigermor sin og latt henne få en ny fra oss. Da har hun to stk og om hun senere vil kan hun selge den ene.

Anonymous poster hash: 12633...957
Skrevet

La jenta bestemme! 

Og overlat til mannen din å sette sin mor og mormor på plass. 

Skrevet

Hm når dere i klartekst har sagt at jenta ikke vil ha den og de trumfer gjennom likevel... Makan altså, er du heeeelt sikker på at de forstår at jenta får en annen som hun skal bruke? At hun faktisk da får to og svigermors ikke blir brukt? Ville sagt det en gang til jeg 😂

Skrevet

La hun få to.så kan dere si til svigermor at hun kan brukes hennes når hun blir voksen og hun har fått mere kvinnelige former.

Evt skyld på at bunaden vil bli ødelagt om de syr den inn.

Skrevet

Enig i at jenta må få bestemme. Kanskje hun kan arve bestemors bunad selv om hun får ny nå? Mulig hun vil se verdien i å ha et gammelt familieplagg senere. Har denne bestemoren flere jentebarnebarn? Kanskje andre er interessert i å arve (så kan dere dytte problemet videre🙈).

Anonymous poster hash: a6b9a...1e2

Skrevet

Da sier dere tusen takk, det var et virkelig flott tilbud, men dere har bestemt at datter skal få ny bunad av dere.

Så får svigermor gjøre som hun vil om hun fremdeles vil gi den til deres datter eller ha den selv.

Deres barn, deres avgjørelse.

Skrevet

Takker for svar alle sammen! Ser at samtlige tenker likt meg, og forsåvidt og mannen! Har gitt mannen beskjed om at dette faktisk er hans "kamp", han ser den. Likevel vet vi ikke helt hvordan vi skal gjøre dette, i forhold til å beholde et sånn noenlunde OK forhold til svigers...

Har vært litt inne på tanken om å gi jenta mi min bunad. Da i forhold til argumentet med at det er mi avdøde bestemor som har laget den. Jenta hadde et nært forhold til denne oldemora. Tror dette er et argument svigermor kan leve med, etter at hun har rast fra seg...

Har også sett på bilder av bunader fra mannens hjemsted. Tenkt at vi kan få sydd en ny til jenta, med svigermors sølv (tror det er sølvet som betyr mest for svigermor). Problemet er bare at jenta vår rett og slett ikke liker disse bunadene. Dette kan det jo være hun forandrer mening på når hun blir eldre, men vi vet jo ikke...

Skrevet

Takker for svar alle sammen! Ser at samtlige tenker likt meg, og forsåvidt og mannen! Har gitt mannen beskjed om at dette faktisk er hans "kamp", han ser den. Likevel vet vi ikke helt hvordan vi skal gjøre dette, i forhold til å beholde et sånn noenlunde OK forhold til svigers...

Har vært litt inne på tanken om å gi jenta mi min bunad. Da i forhold til argumentet med at det er mi avdøde bestemor som har laget den. Jenta hadde et nært forhold til denne oldemora. Tror dette er et argument svigermor kan leve med, etter at hun har rast fra seg...

Har også sett på bilder av bunader fra mannens hjemsted. Tenkt at vi kan få sydd en ny til jenta, med svigermors sølv (tror det er sølvet som betyr mest for svigermor). Problemet er bare at jenta vår rett og slett ikke liker disse bunadene. Dette kan det jo være hun forandrer mening på når hun blir eldre, men vi vet jo ikke...

Men vil jenta ha din bunad da?

Anonymous poster hash: ce4b7...4c7

Skrevet

Når hun har beskrevet den bunaden hun ønsker seg, er det min hun har beskrevet. Både farge, stoff og vest. Har jo ikke tatt det opp med henne enda, så kan jo være at hun ikke ønsker det heller. Tenker likevel at om vi har den innfallsvinkelen, er det en marginal sjanse for at svigermor godtar det. Så får vi se det an etter hvert.

Skrevet

Kan hun bruke svigermor sitt sølv til bunaden hun ønsker seg? Man må jo ikke ha søljene som hører til.

Anonymous poster hash: 45114...903

Skrevet

Skjønner deg. Men samtidig... Svigermor tilbyr seg å gi din datter et klesplagg til 20 000 kr. Det er litt utakknemlig og ikke minst råflott å si nei.

Anonymous poster hash: 3da96...f8a

Skrevet

Kan hun bruke svigermor sitt sølv til bunaden hun ønsker seg? Man må jo ikke ha søljene som hører til.

Anonymous poster hash: 45114...903

Den tanken har vi også vært inne på. Noe av sølvet kan hun bruke, men langt fra alt. Så må hun ha noe fra den andre. Er to veldig forskjellige bunader, så da må det bli en blanding av sølv. Litt usikker på hvor vellykket det blir...

Skrevet

Jeg tenker dere har informert godt om hva jenta vil, da er det naturlig at det er opp til svigermor om hun fremdeles vil gi den. Gjør hun det, tar dere i mot og syr ikke om, men beholder og oppbevarer forsvarlig. Kommer det flere jenter i slekta kan den gå videre, endrer jenta mening kan hun få den (konfirmasjonsalder er ikke den mest intelligente). Og til konfirmasjon får jenta den hun ønsker seg.

Skrevet

Er det ikke bedre å sy inn en bunad dere får gratis enn å bruke masse penger på en ny bunad som kanskje blir for liten etter puberteten?

Anonymous poster hash: 97207...8a9

Skrevet

Skjønner deg. Men samtidig... Svigermor tilbyr seg å gi din datter et klesplagg til 20 000 kr. Det er litt utakknemlig og ikke minst råflott å si nei.

Anonymous poster hash: 3da96...f8a

Selvfølgelig, har vært innom den tanken og!

MEN, vi er i den posisjonen at vi har råd å kjøpe bunad til jenta. Videre er det nok (dessverre) litt sånn som noen over skriver, at dersom ikke jenta føler at dette er en bunad hun ønsker, så kommer hun heller ikke til å bruke den...

Dersom dette var bunaden jenta ville hatt, hadde det ikke vært et dilemma i det hele tatt. Alle ville vært glad og fornøyde😊.

Skrevet

Datteren min arvet min bestemor sin bunad. Hun er heldigvis så takknemlig at hun ble overlykkelig for dette.

Både å arve fra oldemor og ha bunad fra mitt hjemsted var stort.

Kan ikke datteren din bruke denne nå, hun kommer garantert til å forandre kroppsfasong når hun blir litt eldre, så kan dere kjøpe ny seinere?

Anonymous poster hash: ee239...9fa

Skrevet

Vil ikke svigermor bruke bunaden sin?

Har svigermor andre jentebarnebarn?

Hva om dere prater om de fine bildene dere skal ta med alle damene i slekta i bunad? Si til svigermor at jenta ønsker å arve bunaden etter henne, når svigermor blir så gammel at hun aldri skal ha bunad på igjen! Og at dere synes det er trist at jenta skal"ta fra" svigermor bunaden slik at svigermor ikke har bunad selv.

Si at jenta nå får egen bunad og når hanblir voksen og kanskje får jente selv, så kan jenta arve denne nye bunaden og så kan din datter arver bunaden etter svigermor.

Forklar at jenta er 14 år, bunad er et hett tema i vennegjengen og at datteren din ikke ønsker å skille seg ut ved å ha en ulik bunad. Men at du vet at når hun blir voksen så er det ofte slik at man synes det er stas med en unik bunad.

Anonymous poster hash: f24e6...669

Skrevet

Vær klar over at å sy inn for mange størrelser sjelden blir pent.

Anonymous poster hash: 90995...a69
Skrevet (endret)

La hun arve og få ny på samme tid. Da trenger dere ikke sy inn svigermoren din sin. Den arva bunaden kan jo bare henge skapet til senere. Mange som rett og slett vokser i fra bunaden de fikk til konfirmasjonen . Det er også en maks for hvor mye en bunad kan sys inn. Jeg har arvet bunad fra min bestemor og den er sydd inn maks nå, kan faktisk ikke sy den inn mer nå pga broderier. Så ville ikke ha sydd inn en gammel bunad til konfirmasjonen ville heller ha gjort det når hun får vokst seg til, uansett. 

Din svigermor kan ikke gå ifra at den eneste bunaden datteren din skal ha er hennes gamle, da dette faktisk var noe hun prøvde å tromfe igjennom på egenhand og ikke tok opp med dere på en normal måte.

Endret av Elina
Skrevet

Denne saken kjenner jeg igjen, jeg var i samme situasjon som datteren din når jeg ble konfirmert og har idag oldemors gamle bunad.. Jeg bruker den kun når jeg må, den måtte sys inn mye og jeg har helt andre former enn de i familien (epleformet hvor jeg har timeglass) så bunaden sitter ikke riktig på meg. Er jo glad i bunaden pga historien som følger med den og vil beholde den men jeg ønsker meg en annen bunad og har alltid ønsket meg det. Så jeg blir nok å skaffe meg en som er sydd for meg og som passer når jeg får bedre råd. 

La datteren din få bunaden hun ønsker seg og hvis svigermor fortsatt vil gi vekk bunaden sin så la henne gjøre det, men la henne vite at da blir det to bunader. 

Anonymous poster hash: 3fa3c...d5e
Skrevet

Dette handler i utgangspunktet ikke om jenta vår er takknemlig eller ei. For hun er klar over kostnaden og hvilken gave dette er. Problemet er at hun ikke identifiserer seg med denne bunaden. Hun ønsker innerst inne en bunad fra SIN hjemplass, slik som de fleste av venninnene også får.

Dersom vi foreldre sier at denne bunaden skal hun ta imot, så gjør hun det. Hun kommer aldri selv til å fortelle bestemoren at hun mest av alt ønsker seg bunad fra sin egen hjemplass.

Det kan være at hun med årene forandrer mening, det er vi åpne på. Likevel er det naturligvis hjemplassen hennes (tilfeldigvis den samme som min) hun identifiserer seg med, og dermed ønsker bunad fra. Dette er vel ikke å være utakknemlig?

Det har seg slik at faren (min mann) flyttet hjemmefra når han var 19. Han har dermed bodd borte fra sitt hjemsted mesteparten av sitt liv. Han har heller ikke noe forhold til bunader fra sitt hjemsted.

Så er det det praktiske: Dersom det nå ender opp med svigermors bunad, hvordan vil den se ut etter å ha blitt sydd inn såpass mye? Den må jo halveres? Blir det bra? Jeg har ikke peiling på søm, så jeg aner virkelig ikke!! Svigermor er vel en plass mellom 44-46. Jenta vår bruker enn så lenge 158-164 i varnestørrelser. Hun er 13 år. Vil jo selvfølgelig vokse mer til konfirmasjonen om to år, men skal nok mye til at hun når igjen svigermors bunad.

Skrevet

Jeg fikk bunad fra farmor sitt hjemsted til konfirmasjonen, ble ikke spurt først, det var en overraskelse...

Nå er jeg voksen, jeg og mannen min er bosatt på et helt annet sted enn jeg vokste opp og jeg ønsker meg så veldig bunad fra mitt hjemsted.

Jeg bor altså på østlandet, er vokst opp på sørlandet og har bumad fra nordnorge. Det føles så feil å gå i den bunaden, jeg er ikke nordlending, jeg har aldri bodd i nordnorge.

Jeg ønsker meg en bunad som viser hvor jeg kommer fra, hvor jeg har MINE røtter, ikke hvor farmor opprinnelig kom fra...

Anonymous poster hash: 2e174...87f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...