Gå til innhold

Gravid utbrent lærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en forholdsvis nyutdannet lærer. Er kontaktlærer for andre gang nå, og har en fantastisk klasse. Det vil si, jeg er fornøyd med klassen, men jeg blir utslitt av endel enkeltelever, og tar ofte med meg jobben hjem. Klassen er liten, rundt 20 elever, men flere av elevene har en bagasje som man skulle ønske at de fleste var uten. Og da snakker vi om 6-8 elever... Dette er barn rundt 10-12 år. Små barn egentlig. For 1 er en av foresatte alvorlig syk, 1 elev er i tilknytning med barnepsyktatri pga selvmordstanker og spiseforstyrrelser, 1 har barnevern inni bildet pga dårlig oppfølging fra hjemmet, 1 er bare rett og slett lei av livet og 1 sliter veldig med konsentrasjonen pga nylig skilsmisse.. I tillegg så har man de andre "litt mindre" casene i denne klassen også. 

Jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid for andre gang. Dette gleder meg stort :) Jeg er ikke så mange uker på vei, men håper alt går bra med den lille spiren der inne. 

Problemet mitt er at jeg er helt utslitt, også før jeg ble gravid. Flere ganger må jeg legge meg når mitt eldste barn er i seng, rundt kl 19. Jeg har gitt opp husarbeid, jeg føler jeg ikke bryr meg lenger. Det får bare være rot og skit overalt. I tillegg er det noen ganger jeg ikke klarer å bry meg om mitt eget barn, da jeg har brukt opp all tålmodighet på jobben. Jeg er utslitt når jeg kommer hjem. Forstå meg rett, jeg elsker mitt barn høyt og gir mye kjærlighet, men skulle ønske jeg hadde energi til mer. 

Jeg er gift, men han er plaget med kronisk sykdom og er i tillegg mye på reise, derfor er jeg i perioder for meg selv med ansvaret. 

Jeg har lavt sykefravær, og ønsker å holde det slikt. Hva skal jeg gjøre for å ta vare på barnet i magen, meg selv og samtidig være en god lærer for denne elevgruppen? 

Anonymous poster hash: d9da8...3de
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du bør bytte jobb? Finne en jobb du trives med som ikke sliter deg ut?