Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #1 Skrevet 8. april 2016 Jeg har en gutt på 8 år som dessverre bruker nattbleie enda. Vi har ikke vært hos legen med dette, så ikke spør mer om det. Vi som foreldre vet at det kan ta tid å bli tørr. Nå er det slik at han skal på en overnatting med fotballaget, og syns det er flaut å skulle bruke nattbleie der. Jeg syns det er mer pinlig om han tisser i soveposen, mye styr også. Er det ok å sende med han trusebleier, evt at han ikke overnatter med fotballaget? Jeg er hjemme så jeg kan hente han når de skal legge seg. Han bruker bleie et par ganger i uka på SFO også, uten problemer. Anonymous poster hash: 29ac1...fa3
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #2 Skrevet 8. april 2016 Nå vet ikke jeg bakgrunn for at dere ikke har vært hos legen enda, og regner med at dere helt sikkert har en god grunn til det. barn er jo forskjellige og noen bruker lenger tid enn andre på å bli tørr. Men, jeg skjønner han veldig godt - men kanskje han kan klare å skifte til nattbleie på toalettet uten at de andre ser det? At han tar med seg pysj og steller seg osv for natten på toalettet og på den måten får skjult det? Å ikke få sovet over med fotballaget tror jeg kan gjøre at han går glipp av litt sosial tilknyttning til de andre, og at han fort kan bli litt utenfor. Anonymous poster hash: 73a62...633
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #3 Skrevet 8. april 2016 Å ikke ha vært hos legen er jo direkte uansvarlig! Om dette kan fikses med medisiner utsetter du sønnen din for unødvendig lidelse! Anonymous poster hash: 815c6...81e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #4 Skrevet 8. april 2016 Jeg har en gutt på 8 år som dessverre bruker nattbleie enda. Vi har ikke vært hos legen med dette, så ikke spør mer om det. Vi som foreldre vet at det kan ta tid å bli tørr. Nå er det slik at han skal på en overnatting med fotballaget, og syns det er flaut å skulle bruke nattbleie der. Jeg syns det er mer pinlig om han tisser i soveposen, mye styr også. Er det ok å sende med han trusebleier, evt at han ikke overnatter med fotballaget? Jeg er hjemme så jeg kan hente han når de skal legge seg. Han bruker bleie et par ganger i uka på SFO også, uten problemer. Anonymous poster hash: 29ac1...fa3 Jeg leste et tips en gang om å ha bleia nedi soveposen, så kunne barnet ta den på når han var nedi soveposen, også ta den av igjen på morgenen. Den kan ligge inni soveposen, så dår dere heller vaske den når han kommer hjem. Ikke hent han hjem for kvelden, det tror jeg blir flauere.. Anonymous poster hash: b2437...ff4
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #5 Skrevet 8. april 2016 Å ikke ha oppsøkt lege pga dette syns jeg er uansvarlig og dårlig gjort overfor din sønn. At legen ikke kan løse dette på ett mirakuløst vis er greit, men da hadde nok ditt barn fått motet til å takle dette uten problemer. Jeg har ett barn som har problemer med å sove andre steder, hun er veldig stilke og sjenert men når hun vet hvorfor og at det er gode grunner til dette hopper hun i slike utfordringer uten problemer. Om ting skjærer seg helt og hun kryper til korset slik at vi må hente henne er helt greit for henne og de hun er med. De hun er med legger også forholdene til rette for henne og hjelper om det er noe istede for å le eller se rart på henne. Slik burde også din sønn hatt det, hjelp han å få den ryggraden han trenger for å mestre slike utforinger. En 6 åring med slike problemer er på en måte greit, men 8år da er det langt over greit. Og det det gjør at din sønn blir mer og mer utenfor når det kommer til sosiale ting med hans venner. En overnatting føles kanskje ikke som mye, men nå blir det oftere og oftere slike ting og du har ikke muligheten til å hente og bringe hele tiden. Nå er det du som legger hindringer for ditt barn, ikke ditt barns problemer som legger hindringer for han. Anonymous poster hash: fd972...30a
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #6 Skrevet 8. april 2016 Hvorfor har dere ikke kontaktet lege for lenge siden? Da kunne denne situasjonen kanskje vært unngått. Anonymous poster hash: dbd48...b0c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #7 Skrevet 8. april 2016 At det kan ta tid å bli tørr er sant. Men 8 år hvis det ikke er noe spesielt? Nei. Dere burde tatt han med til legen.. 😕 Det er ikke alt man som forelder klarer selv, da må man be om hjelp på barnas vegne. Vi er jo barnas stemme! Anonymous poster hash: f3ea7...6c5
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #8 Skrevet 8. april 2016 Må si meg enig i at det er uansvarlig å ikke oppsøke lege og få henvisning til spesialist. De sjekker blæren med ultralyd for å se om det er noe feil det. Hvis det ikke er det får man noen tabletter som smaker papir, men som kan hjelpe på ufrivillig vannlating. Gutten din kan stelle seg på toalettet i ta på nattbleie der. Ha en løs pysjamas slik at den ikke synes. Ta det opp med treneren og du kan jo melde deg som frivillig voksen til å passe på dem om natten. Er vannlatingen ufrivillig (hormonelt) eller psykisk påvirket må det bare ta den tiden det trenger (går som regel over når de når puberteten). Jeg anbefaler på det sterkeste at barnet sitt utredes! Det er trist om dette er noe som kan unngås. Oppdager andre barn at han bruker bleie på dag/nattid kan han bli skikkelig stigmatisert. Etterhvert vil urinen lukte mer, og de andre ungene vil merke lukten. Jeg har også en sønn med lignende problem som din, men det blir bare uhell på skolen/SFO- aldri netter, helger eller ferier. Det er psykisk betont, og det er ikke noe fysisk galt (tørr både dag og natt fra 3 år frem til 1 klasse). Det er ditt ansvar som forelder å få sjekket ut sønnen din sitt problem før det får videre konsekvenser. Anonymous poster hash: 1a40d...cb7
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #9 Skrevet 8. april 2016 Min nevø brukte trusebleier. Ordnet alt dette selv. Hadde lang natt skjorte på. Ingen som merket noe og han har vært på flere speider og fotballturer. Han er nå 12 og har vært tørr i to år. Anonymous poster hash: d23e1...dbe
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. april 2016 #10 Skrevet 8. april 2016 Han kan ha trusebleie og søppelpose i bunnen av soveposen. Da kan han skifte uten at noen merker det. Må han opp om natten skifter han bare midlertidig til vanlig truse, og tilbake igjen etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå