Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #1 Skrevet 8. april 2016 Jeg har et barn som sliter med ernæring og vi har vært hos ernæringsfysilog h*n må pushes til å spise og er undervektig. Men så har jeg et barn til som er normalvektig, aktiv og sulten. Ernæringsfysilogen sa at det holder med 2 brødskiver til frokost og kvelds til et barn i den alderen. H*n vil også nesten alltid ha syltetøy, salami eller gulost på skiva. Jeg syns det er vansklig og skulle begrense et barn i vekst. Og sliter med å sette grenser. Som regel har jeg sagt at hvis du skal ha brødskive nr 3 så må du ha på leverpostei eller makrell i tomat. Og da er h*n ikke så veldig intr likevel. Men jeg er litt redd for at statusen til sunne pålegg skal synke, og føles som en straff på en måte. Dette gjelder middager også har vi lasagne kan h*n spise halve formen, har vi laks tar h*n to biter. Hva gjør dere? Anonymous poster hash: df2d5...038
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #2 Skrevet 8. april 2016 Vil barnet mitt ha syltetøy på skiva må det spises en med sunt pålegg først. Anonymous poster hash: 73be5...cc7
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #3 Skrevet 8. april 2016 Hos oss har vi søtt pålegg til frokost, ikke til andre måltider. Sånn er det bare. Det blir det aldri diskusjon om (utenom av og til hvis vi har gjester som ser at det står i skapet uten at det tas frem). Ungene spiser sjelden mer enn 2 skiver uansett. Til middag spiser de mer om det er noe de liker veldig godt, men jevnt over spiser de greit uten å overdrive uansett hva vi serverer. Vi trenger derfor ikke å begrense mengden, men noen ganger kan vi si at en skive er nok nå siden det er middag om en halvtime eller noe sånt, men det er sjelden. Anonymous poster hash: 3ec27...3db
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #4 Skrevet 8. april 2016 Jeg legger ikke begrensinger på pålegg, men av og til mengde. Her i huset er det en liten tass som mangler magemål og ei som bare pirker i maten. Syns det er en vanskelig situasjon når den ene ikke får mer mat, mens den andre må lokkes og roses for noen få biter 😕 Anonymous poster hash: 08308...d32
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #5 Skrevet 8. april 2016 Jeg er stemor til et barn som sliter med vekta, h*n er overvektig og spiser gjerne dobbelt så mye som faren om h*n får lov.Jeg har fått tips hos ernæringsfysiolog å porsjonere ut middag (da det er særlig middag som er hovedproblemet her). Lager akkurat nok, slik at barnet får minst på tallerken, jeg får litt mer og far får mest. Det er ikke mer i kjelene når maten er porsjonert ut. Er man mer sulten, blir det grønnsaker/frukt med sunn dip.Det tok én uke før barnet sa at h*n var mett etter en vanlig barneporsjon. Men man må følge det som voksen også, være gode eksempler, så om man ikke er mett etter middag, holder man kjeft eller spiser frukt/grønt. Var kanskje ikke så stor hjelp mtp brødskiver og sunn/usunn mat, men kan brukes ved middagsbordet iallefall.Ville også satt som "krav" at det er én skive med noe annet før brødskive med søtt. Anonymous poster hash: 5d1c4...c91
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #6 Skrevet 8. april 2016 la være å tilby syltetøy og salami. Ha heller skinke og mager leverpostei. Ost synes jeg er ok som pålegg. Tilby alltid rå grønnsaker oppskjært sammen med kvelds, f.eks gulrot, kålrot, agurk, paprika, selleristang osv. Er barnet fremdeles sultent kan det få eple, pære, melon. 1 brødskive, grønnsaker og frukt er nok for de fleste. Anonymous poster hash: 435e3...71b
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #7 Skrevet 8. april 2016 Begrenser matinntaket til størstemann. Hun er overmåte glad i frukt og grønnsaker, og det har jeg dessverre ikke råd til. Yngste er mer glad i godteri, men er tynn, så hun kan spise så mye hun vil. Anonymous poster hash: f418b...240
TPK Skrevet 8. april 2016 #8 Skrevet 8. april 2016 Nei, for de er begge tynne og aktive. De spiser også selvsagt mer av mat de liker godt og mindre av det de liker dårlig. Men de får ikke forsyne seg ubegrenset hvis f.eks ikke alle har fått eller det blir veldig skjev fordeling. Syltetøy og sjokoladepålegg får de nesten aldri (kanskje én gang i uka), men det er fordi det har mye sukker og er ensten som godteri å regne, ikke fordi barna er tjukke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå