Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #1 Skrevet 8. april 2016 Har en datter på 16, naboen har en sønn på 17. Disse er mye sammen og det er ikke uvanlig da de er en stor gjeng med både gutter og jenter. Ofte når de skal møtes, så treffes disse først og går til de andre. Datteren min har hatt kjæreste i et år. En kjempefin gutt. Hyggelig, snill og grei. Men for en mnd siden ble det slutt. Naboen hadde en kjæreste han brøt med for noen få dager siden. Han har tidligere fortalt datteren min at han er forelsket i henne. Moren hans forteller også hvor hodestups forelsket han er. Datteren min er naiv. Det er egentlig ikke noe galt med nabogutten. Men han bor i fosterhjem (er her bare en helg i mnd, men har opprettet sak for å bli tilbakeført), han kjører bil dit han vil med tillatelse fra foreldre, han har gjort ei jente gravid, men hun tok abort (min datter er etter hva jeg vet jomfru), han går ikke på skole (han er på arbeidsrettede tiltak og vært det siden han var 13- altså ikke gjennomført ungdomsskole) og han er tatt for tyveri og han kjenner "dop-folkene" her i området. Skjønner at hun faller litt for bad boys, men jeg vil helst slippe å bli bestemor nå og i tillegg vil jeg ikke blande meg i deres vennskap/forhold/forelskelse eller hva det nå er. I helgen skal de "henge" sammen bare de to på lørdag. Jeg er ike for. Mor og far er ikke hjemme denne helgen fordi mor er innlagt på sykehuset. ALT kan skje. Hva gjør en mamma som ikke vil bli bestemor? Anonymous poster hash: 3cd60...2f4
ma(G)ma med to små :) Skrevet 8. april 2016 #2 Skrevet 8. april 2016 Du lærer datteren din om prevensjon, og slutter å tro at hun er så uskyldig. Hvis hun allerede i en alder av 16 år tiltrekkes av "bad-boys" er hun mest sannsynlig ikke så uskyldig som du tror. Hvorvidt din datter ønsker å ha sex eller ikke er opp til henne. Kun henne. Ikke deg, ikke nabogutten. Forklar henne at når man er alene en gutt og en jente kan ofte den ene (gutten eller jenta), ha et håp om at det skal utvikle seg til noe mer (klining, sex e.l.), og be henne ta en avgjørelse før hun drar på hva hun ønsker selv. Forklar henne også at hvis hun har bestemt seg for at hun ikke ønsker at kvelden skal utvikle seg i de baner, er det viktig at hun ikke sender ut feil inntrykk til nabogutten. Hvis han er skikkelig forelsket i henne, og hun ikke er gira på noe mer enn vennskap, bør hun for eksempel ikke sette seg i armkroken hans eller på andre måter gi ham falske forhåpninger. Det er både å leke med hans følelser, og å unødvendig utsette seg selv for en situasjon hvor han tar initiativ til noe mer, og det blir vanskelig å si nei. Forklar henne at man skal være sikker på at man virkelig vil ha sex før man har det, fordi det er en lite god følelse man får etterpå dersom man krysser sine egne grenser på slike områder og har sex med noen på feil premisser. Når praten er tatt sørger du for at hun har kondomer slik at hun ikke kommer i den situasjonen at det er mangelen på kondomer som gjør at hun blir gravid. Deretter sier du til henne at hvis hun en gang får et regelmessig sexliv bør hun begynne på for eksempel p-piller. Det kan fastlegen eller helsesøster hjelpe henne med, og hvis hun trenger hjelp kan hun si fra til deg. Helt til slutt bør du vurdere hvem din datter henger med. Er det bare nabogutten som er litt på skråplanet, eller er resten av vennene det også?
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #3 Skrevet 8. april 2016 Du lærer datteren din om prevensjon, og slutter å tro at hun er så uskyldig. Hvis hun allerede i en alder av 16 år tiltrekkes av "bad-boys" er hun mest sannsynlig ikke så uskyldig som du tror. Hvorvidt din datter ønsker å ha sex eller ikke er opp til henne. Kun henne. Ikke deg, ikke nabogutten. Forklar henne at når man er alene en gutt og en jente kan ofte den ene (gutten eller jenta), ha et håp om at det skal utvikle seg til noe mer (klining, sex e.l.), og be henne ta en avgjørelse før hun drar på hva hun ønsker selv. Forklar henne også at hvis hun har bestemt seg for at hun ikke ønsker at kvelden skal utvikle seg i de baner, er det viktig at hun ikke sender ut feil inntrykk til nabogutten. Hvis han er skikkelig forelsket i henne, og hun ikke er gira på noe mer enn vennskap, bør hun for eksempel ikke sette seg i armkroken hans eller på andre måter gi ham falske forhåpninger. Det er både å leke med hans følelser, og å unødvendig utsette seg selv for en situasjon hvor han tar initiativ til noe mer, og det blir vanskelig å si nei. Forklar henne at man skal være sikker på at man virkelig vil ha sex før man har det, fordi det er en lite god følelse man får etterpå dersom man krysser sine egne grenser på slike områder og har sex med noen på feil premisser. Når praten er tatt sørger du for at hun har kondomer slik at hun ikke kommer i den situasjonen at det er mangelen på kondomer som gjør at hun blir gravid. Deretter sier du til henne at hvis hun en gang får et regelmessig sexliv bør hun begynne på for eksempel p-piller. Det kan fastlegen eller helsesøster hjelpe henne med, og hvis hun trenger hjelp kan hun si fra til deg. Helt til slutt bør du vurdere hvem din datter henger med. Er det bare nabogutten som er litt på skråplanet, eller er resten av vennene det også? Denne praten er tatt for et par år siden. Hun vet hvor hun skal gå om hun trenger prevensjon. Jeg har sagt "jeg har ingen kontroll på ditt sexliv og det er er ditt fullt og helt, men om du føler at du nærmer deg å ønske sex, så si fra så kan vi skaffe deg prevensjon". Jeg tror da ikke at hun er uskyldig, men helt ærlig er jeg ganske sikker på at hun ikke ennå er seksuelt aktiv. Og heller ikke at hun tiltrekkes av badboys, men at jeg kan forstå om hun i dette tilfellet er det. Vi har alle vært der. Hun er naiv, snill og tør nok ikke si nei. Og disse ungdommene har et helt annet vennskap enn det jeg hadde på samme alder. De klemmer og sitter på fang og blir holdt rundt og alt dette som hørte forelskelse og kjærester til uavhengig av kjæreste og flørting og forelskelse og det her. Jeg skal ikke påstå at nabogutten er veldig seksuelt aktiv. Det vet jeg jo heller ikke. Kan jo være at han bare har den ene gangen, men ofte er det slik at om man først har begynt..... Anonymous poster hash: 3cd60...2f4
Gjest Stjerneklart Skrevet 8. april 2016 #4 Skrevet 8. april 2016 Denne praten er tatt for et par år siden. Hun vet hvor hun skal gå om hun trenger prevensjon. Jeg har sagt "jeg har ingen kontroll på ditt sexliv og det er er ditt fullt og helt, men om du føler at du nærmer deg å ønske sex, så si fra så kan vi skaffe deg prevensjon". Jeg tror da ikke at hun er uskyldig, men helt ærlig er jeg ganske sikker på at hun ikke ennå er seksuelt aktiv. Og heller ikke at hun tiltrekkes av badboys, men at jeg kan forstå om hun i dette tilfellet er det. Vi har alle vært der. Hun er naiv, snill og tør nok ikke si nei. Og disse ungdommene har et helt annet vennskap enn det jeg hadde på samme alder. De klemmer og sitter på fang og blir holdt rundt og alt dette som hørte forelskelse og kjærester til uavhengig av kjæreste og flørting og forelskelse og det her. Jeg skal ikke påstå at nabogutten er veldig seksuelt aktiv. Det vet jeg jo heller ikke. Kan jo være at han bare har den ene gangen, men ofte er det slik at om man først har begynt..... Anonymous poster hash: 3cd60...2f4 Jeg ville nok heller ha gitt henne kondomene på forhånd, enn å vente på at hun skal komme løpende en kveld når de faktisk trengs. De færreste tenåringer ønsker nok å fortelle mamma at "nå skal jeg ha sex mamma, vi sees i kveld". Det er jo ikke sikkert at hun vet når hun "nærmer seg å ønske sex". Noen ganger skjer det fortere enn man hadde planlagt, kanskje føles det plutselig riktig en kveld, og da er det greit om kondomene ligger der allerede, og at hun ikke må gå å spørre noen om å få. Jeg tenker at det gjør ingenting å være den kleine mammaen som tilbyr kondomer til en som ikke har planer om sex enda. Vi ble også tilbudt kondomer på skolen (vet ikke om det enda gjøres?). På det tidspunktet tror jeg det var veldig få eller ingen som faktisk trengte dem og alle synes det var litt småflaut. Men for all del, til dem som hadde bruk for dem var det nok gull verdt!
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #5 Skrevet 8. april 2016 Jeg ville nok heller ha gitt henne kondomene på forhånd, enn å vente på at hun skal komme løpende en kveld når de faktisk trengs. De færreste tenåringer ønsker nok å fortelle mamma at "nå skal jeg ha sex mamma, vi sees i kveld". Det er jo ikke sikkert at hun vet når hun "nærmer seg å ønske sex". Noen ganger skjer det fortere enn man hadde planlagt, kanskje føles det plutselig riktig en kveld, og da er det greit om kondomene ligger der allerede, og at hun ikke må gå å spørre noen om å få. Jeg tenker at det gjør ingenting å være den kleine mammaen som tilbyr kondomer til en som ikke har planer om sex enda. Vi ble også tilbudt kondomer på skolen (vet ikke om det enda gjøres?). På det tidspunktet tror jeg det var veldig få eller ingen som faktisk trengte dem og alle synes det var litt småflaut. Men for all del, til dem som hadde bruk for dem var det nok gull verdt! Hun har ei pakke. Alle jentene her får ei pakke i gave når de blir 16, så det fikser vennene. Problemet er vel det at hun ikke kommer til å gå bort dit med plan om å ha sex og derfor legger de igjen her hjemme. Flaut å måtte hente de, men da tror jeg ærlig at hun hadde blitt her i stedet for å gå tilbake. Hun har (overhørte venninnene hennes en gang) bare så vidt kysset han hun var sammen med i et år Anonymous poster hash: 3cd60...2f4
3 i april Skrevet 8. april 2016 #6 Skrevet 8. april 2016 Er hun 16 år og allerede hatt en kjæreste I 1 år så kan jeg nesten garantere deg at hun ikke er jomfru lengre. Men de fleste tenåringer er mye mer oppdatert på sex , prevensjon å slike ting enn det vi var. Det er mye mer informasjon å det er et vanlig tema blant ungdommer I dag. Er du usikker så prat med datteren din ikke anklager henne men tilby deg feks å Være med henne til lege for å få resept på p piller. Fortell henne også at resultatet av sex også kan gi henne kjønnssykdommer. Vær åpen med henne sånn at hun føler at hun kan prate med deg om det skulle være noe.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #7 Skrevet 8. april 2016 Men hvis hun ikke hadde sex med kjæresten hun var sammen med i 1 år, så kommer hun vel ikke til å ha sex med en hun ikke engang er kjæreste med. Det høres jo ut som hun klarer ikke å si nei, at vil nabogutten ha sex med henne, så bare blir hun med. Noe vilje har vel datteren din fått, og klarer å si nei hvis hun ikke ønsker. Jeg har selv en 15 år gammel datter, og er det noe hun har lært så er det å si nei, og vente til hun er helt klar. Og vi prater jevnlig om sex og prevensjon. Hun har og en kjæreste som er 1 år eldre, og selv om de ikke har sex nå. Så vet jeg jo at fortsetter de å være sammen, kommer de til å ha sex etter hvert. Anonymous poster hash: d2169...f1b
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #8 Skrevet 8. april 2016 Er hun 16 år og allerede hatt en kjæreste I 1 år så kan jeg nesten garantere deg at hun ikke er jomfru lengre. Men de fleste tenåringer er mye mer oppdatert på sex , prevensjon å slike ting enn det vi var. Det er mye mer informasjon å det er et vanlig tema blant ungdommer I dag. Er du usikker så prat med datteren din ikke anklager henne men tilby deg feks å Være med henne til lege for å få resept på p piller. Fortell henne også at resultatet av sex også kan gi henne kjønnssykdommer. Vær åpen med henne sånn at hun føler at hun kan prate med deg om det skulle være noe. Denne kjæresten har hun ikke felles venner med og de var sammen hjemme hos hverandre og deres familie eller på skolen, så der er jeg ganske sikker. Men ingen av de hadde interesse for det heller. Men nabogutten har muligens det. Jeg spurte henne et stykke ut i forholdet om hun trengte p-piller og da bare lo hun til meg og sa "jeg trenger ikke det nå! Du er syk ass! Ikke alle på 15 har sex vet du!" Anonymous poster hash: 3cd60...2f4
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #9 Skrevet 8. april 2016 Men hvis hun ikke hadde sex med kjæresten hun var sammen med i 1 år, så kommer hun vel ikke til å ha sex med en hun ikke engang er kjæreste med. Det høres jo ut som hun klarer ikke å si nei, at vil nabogutten ha sex med henne, så bare blir hun med. Noe vilje har vel datteren din fått, og klarer å si nei hvis hun ikke ønsker. Jeg har selv en 15 år gammel datter, og er det noe hun har lært så er det å si nei, og vente til hun er helt klar. Og vi prater jevnlig om sex og prevensjon. Hun har og en kjæreste som er 1 år eldre, og selv om de ikke har sex nå. Så vet jeg jo at fortsetter de å være sammen, kommer de til å ha sex etter hvert. Anonymous poster hash: d2169...f1b Saken er at det er stor forskjell på disse to guttene Anonymous poster hash: 3cd60...2f4
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #10 Skrevet 8. april 2016 Denne kjæresten har hun ikke felles venner med og de var sammen hjemme hos hverandre og deres familie eller på skolen, så der er jeg ganske sikker. Men ingen av de hadde interesse for det heller. Men nabogutten har muligens det. Jeg spurte henne et stykke ut i forholdet om hun trengte p-piller og da bare lo hun til meg og sa "jeg trenger ikke det nå! Du er syk ass! Ikke alle på 15 har sex vet du!" Anonymous poster hash: 3cd60...2f4 Du tror ikke for alvor at et kjærestepar på 15-16 år ikke har interesse for sex? Det er ikke sikkert de har hatt sex, det vet jeg ingenting om, men at de ikke har utforsket litt ville jeg faktisk ansett som unormalt. Du får ta praten igjen, om hva som er greit, at hun må sette grender for seg selv, at gutter som er forelsket ofte vil 'prøve seg' osv. Det holder ikke å ta Praten en gang pr ungdomstid. Anonymous poster hash: 440d8...be1
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #11 Skrevet 8. april 2016 Jeg hadde enkelt og greit bare sagt hun ikke fikk gå, men at de var hjertelig velkomne til å være hos oss. Er da virkelig ikke nødvendig å slippe kaniner inn til reven.. Anonymous poster hash: 953a3...57e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2016 #12 Skrevet 8. april 2016 Guriland så mye naivitet ute å går. Jeg er født på midten av 80 - tallet. Visste utmerket godt hva sex var fra begynnelsen av tenårene. Hadde sex med kjæresten min jevnlig fra vi var 15 år. De fleste venninnene mine som hadde kjæreste hadde også sex med dem. Selvsagt snakket jeg ikke med foreldrene mine om dette. De satt vel like naive å trodde jeg ikke visste noe om sex, prevensjon, kjønnssykdommer og hvordan barn blir til. Visste heller ikke at jeg gikk på p piller. Det fikk jeg på helsestasjonen for unge og foreldre blir ikke informert om dette. Hadde de tatt det opp eller spurt om jeg hadde sex så hadde jeg selvsagt nektet for dette. Tror majoriteten av tenåringer ikke ønsker å fortelle foreldre om sexlivet dems. Lurer de på noe, så googles det fremfor å spørre mamma/pappa. Jeg tipper at selv om du tror at hun aldri har hatt noen form for sex med en kjæreste hun har hatt i over et år, så er sannsynligheten stor for at hun faktisk har det. Mine foreldre hadde ingen anelse om hva jeg gjorde til en hver tid og så vel på meg som uskyldigheten selv. Jeg og kjæresten var alene hjemme hver eneste dag etter skolen og da hadde vi mye tid til å ha sex. Han fikk ikke lov av mine foreldre å sove over hos meg. Var sikkert redd det skulle skje noe. De skulle bare visst.. Jeg ville ikke blanda meg inn i det. Hun er gammel nok til å ha sex og er nok mer opplyst enn det hun gir inntrykk av til deg. Anonymous poster hash: eda78...8d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå