Gå til innhold

Får ikke sluttattest.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Man har jo krav på en sluttattest. Men hva gjør man videre når man ikke får det?

 

Har jobbet en plass i 6 år. Jobbet tett med sjefen, hun har vært veldig fornøyd med meg. Det har hun sagt flere ganger.

 

Men... For en stund siden så ble jeg sykmeldt. Da gikk hun til alle de andre på jobb, sladret om min sykmelding, samt at hun sa grunnen til alle på jobb.

Jeg er konfliktsky, men bestemte meg for å ta opp dette. Men på en rolig måte.

 

Lang historie kort: jeg har sagt opp. Det ble et helvete for meg der.

 

Nå får jeg ikke sluttattest. Vet ikke om jeg orker, men samtidig trenger jeg den! Men jeg blir dårlig bare av å tenke på henne. Dette har vært så tøft for meg. Jeg føler meg tråkket på og spyttet på.

 

Andre som har opplevd å ikke få attest? Hva gjorde du?

 

 

Anonymous poster hash: db833...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart du skal ha sluttattest! Be om å få bare registrert når du har jobbet der oh hvilke arbeidsoppgaver du har hatt. Gi klar beskjed om at du tar kontakt med hennes leder dersom du ikke mottar den innen sånn og sånn..

 

Anonymous poster hash: 8af75...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet du ut oppsigelsestiden? Å "skulke" oppsigelsestiden er vel nesten den eneste grunnen arbeidsgiver kan bruke for å droppe sluttatesten.

 

Anonymous poster hash: d1715...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet du ut oppsigelsestiden? Å "skulke" oppsigelsestiden er vel nesten den eneste grunnen arbeidsgiver kan bruke for å droppe sluttatesten.Anonymous poster hash: d1715...9ab

Ellers er dette en typisk sak du bør ta med fagforeningen.

 

Anonymous poster hash: d1715...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.

 

Nei skulket ikke oppsigelsen. Møtte opp, gjorde jobben min.

 

Hvorfor har sjefene all makten.. Jeg har virkelig stått på der. Det kan ødelegge så mye for videre jobb. Æsj!

 

Anonymous poster hash: db833...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.

Nei skulket ikke oppsigelsen. Møtte opp, gjorde jobben min.

Hvorfor har sjefene all makten.. Jeg har virkelig stått på der. Det kan ødelegge så mye for videre jobb. Æsj!Anonymous poster hash: db833...06d

Sjefen har ikke mye makt. Snakk med fagforeningen.

 

Anonymous poster hash: d1715...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svarene.

 

Nei skulket ikke oppsigelsen. Møtte opp, gjorde jobben min.

 

Hvorfor har sjefene all makten.. Jeg har virkelig stått på der. Det kan ødelegge så mye for videre jobb. Æsj!

 

Anonymous poster hash: db833...06d

Bruk fagforeningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føles kanskje bare sånn akkurat nå da.

Men ja det må vel bli å ta det videre...

 

Takk for tilbakemeldingene!

 

Anonymous poster hash: db833...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere et lønningskontor? Her skriver dama på lønningskontoret sluttattesten, står bare når du begynte, når du sluttet og ca hva slags arbeidsoppgaver du har hatt og om du har sluttet av eget ønske, mer enn det trenger ikke stå i en sluttattest.



Anonymous poster hash: 12f5c...56b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo har lønningskontor. Kan prøve meg der kanskje ja.

 

Fagforeningen er fint det. Men jeg syns det er ubehagelig uansett. Jeg har sett hvordan hun opererer, føler meg usikker og utrygg.

Virkelig hater konflikter.

 

Takk for svar.

 

Anonymous poster hash: db833...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var slutt på attester jeg. Det står jo ikke annet enn start og sluttdato. Finner arbeidsgiver deg interessant ut fra søknad/CV så ringer de referanser for å få verifisert underlaget.

 

Anonymous poster hash: 5cd2d...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var slutt på attester jeg. Det står jo ikke annet enn start og sluttdato. Finner arbeidsgiver deg interessant ut fra søknad/CV så ringer de referanser for å få verifisert underlaget.

 

Anonymous poster hash: 5cd2d...f3d

Det følger av aml paragraf 15-15 at en arbeidstaker har krav på sluttattest så nei det er ikke slutt på å gi attest. De fleste firmaer gir attester både med start og sluttdato, arbeidsoppgaver og personlige kvalifikasjoner. Jeg har ansatt mange både i privat sektor og offentlig sektor, og attester blir i aller høyeste grad lest, vurdert og tillagt vekt.

 

 

Anonymous poster hash: f3255...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

 

Har heldigvis gode referanser.

 

Men har noen lov til å ljuger på referanser? Jeg er jo redd for hva hun ville sagt selv. At 6 års arbeid skulle blitt ødelagt pga. de siste mnd.

 

Man er jo fryktelig sårbar som arbeidstaker om man støter på de "rette" sjefene.

 

Anonymous poster hash: db833...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Har heldigvis gode referanser.

 

Men har noen lov til å ljuger på referanser? Jeg er jo redd for hva hun ville sagt selv. At 6 års arbeid skulle blitt ødelagt pga. de siste mnd.

 

Man er jo fryktelig sårbar som arbeidstaker om man støter på de "rette" sjefene.

 

Anonymous poster hash: db833...06d

Hvis du har tenkt å sette henne opp som referanse, må du først spørre om hva hun ville sagt dersom en potensiell arbeidsgiver ringer. Har hun ikke noe godt å si, setter du selvfølgelig ikke henne opp.

 

Ift sluttattest kan du kontakte enten fagforening eller arbeidstilsynet, det er brudd på arbeidsmiljøloven å ikke gi sluttattest.

 

Etter arbeidsmiljølovens § 15-15 har arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse krav på attest av arbeidsgiver. Det vil si at arbeidsgiver er pliktig til å gi en attest. Formålet med attesten er å sikre arbeidstakeren dokumentasjon på at vedkommende har arbeidet i virksomheten.

 

Anonymous poster hash: 77cf9...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Har heldigvis gode referanser.

 

Men har noen lov til å ljuger på referanser? Jeg er jo redd for hva hun ville sagt selv. At 6 års arbeid skulle blitt ødelagt pga. de siste mnd.

 

Man er jo fryktelig sårbar som arbeidstaker om man støter på de "rette" sjefene.

 

Anonymous poster hash: db833...06d

Nei, man skal ikke lyve i referanser og de fleste er etter min erfaring ærlige også. Det eneste er dem som gjerne vil bli kvitt en person. De kan gi litt for gode referanser, men det er ikke ofte.

Hvis man er misfornøyd er det veldig begrenset hva du kan skrive av negative ting, men det går an å formulere seg slik at den som leser det forstår at noe er galt, uten å skrive det direkte. Hvis man for eksempel skriver at "xx gjør bestandig sitt beste" og så ikke noe mer, forstår de fleste at vedkommende er lite dyktig.

 

Anonymous poster hash: d1715...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på referanse og attest.

En attest skrevet på vegne av et firma, skal ikke inneholde vurderinger om arbeidet, kun start/sluttdato og ev hva slags arbeidsoppgaver man har hatt.
En attest en medarbeider/leder skriver på vegne av seg selv som leder og ikke på vegne av firmaet, kan inneholde vurdering av arbeidsutførselen.

 

En referanse er en person man oppgir til potensiell ny arbeidsgiver, som h*n ringer for å høre mer om dine personlige egenskaper og hvordan du har utført arbeidet ditt, samt ift fravær o.l.



Anonymous poster hash: 77cf9...ab8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men hva da i tilfeller som dette? Det er ikke jeg som har gjort noe galt her. Men det har gått utover meg.

 

Setter jo selvfølgelig ikke akkurat hun som referanse. Men det er jo kjipt når jeg har stått på og gjort en god jobb. Noe jeg helt frem til dette har fått høre ukentlig.

 

Det vil jo da si at dette ødelegger for meg bare fordi jeg ikke ville bli tråkket på. Noe ingen andre heller ville godtatt. Dessuten tok jeg det opp rolig og sakelig.

 

Da kan altså denne personen ødelegge for meg enda mer. For jeg hverken kan eller vil si noe til fremtidige arbeidsgivere da det er dårlig moral.

 

Men nå mangler jeg bare denne attesten da. Referanser er jo i orden.

 

Takk for svar.

 

Anonymous poster hash: db833...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet det er forskjell på attest og referanser ☺

 

Anonymous poster hash: db833...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dårlig moral å fortelle i korte trekk hva som har skjedd, dersom en potensiell ny arbeidsgiver lurer. Om man holder seg til saken og ikke snakker ned om personen, så er det helt innafor. 

Jeg hadde et litt turbulent arbeidsforhold bak meg og satt i intervju til ny jobb, Fikk spørsmål om hva forrige arbeidsgiver ville sagt om meg dersom de ringte dit (hadde ikke satt opp henne som referanse), og jeg svarte at jeg ikke var helt sikker, derfor hun ikke var satt opp som referanse. Forklarte saken i korte trekk og gikk videre med intervjuet. Fikk jobben ;)



Anonymous poster hash: 77cf9...ab8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sette opp kollegaer som referanse, også. Hvis du er redd hun vil si noe negativt er det kanskje litt skummelt å bruke henne som referanse.

 

Anonymous poster hash: 8835e...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...