Gå til innhold

Tør ikke invitere venninner - redd for avslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal plutselig være alene i helgen (jeg er enke, men søsteren min skulle plutselig på hyttetur og inviterte med seg alle mine barn også, det ble bestemt i dag).

Det er så mange venninner, som jeg har fra litt ulike settinger, som jeg har hatt lyst til å invitere på et glass vin eller middag en dag. Men det har liksom aldri blitt noe av, og så har det vært litt vanskelig å bestemme seg for hvem jeg skal invitere.

Nå får jeg plutselig en fridag på lørdag.

Fikk så lyst til å invitere dem alle på én gang, siden det er så sjelden jeg ellers har anledning (har små barn, ofte trøtt, osv).

De fleste kjenner hverandre eller vet hvem de andre er. Jge lurte på å bare sende ut en fellesmail til alle jeg har lyst til å invitere og så se hvor mage som kommer. Kanskje blir det 10, kanskje blir det 1.

Men så er jeg så redd for at veldig mange kommer til å si nei. Det er jo kort varsel, så mange har vel planer allerede, og mange har ganske små barn.

Føler at det blir så ydmykende fordi de kommer til å synes så synd på meg når jeg inviterer og det er så få som kommer...

Jeg er jo mye alene etter at mannen døde for tre år siden, men jeg vil liksom ikke være noe stakkrslig offer eller at folk skal ha vondt av meg for det.

Derfor kvier jeg meg for å sende en sånn mail.

Hadde dere kunnet besøke venninnen deres nå på lørdag hvis dere fikk en invitasjon i kveld?

Anonymous poster hash: 1aae6...b7b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg hadde det. Men hadde jeg ikke kunnet hadde jeg blitt superglad for invitasjon..

tipset mitt er å holde det lett i invitasjonen. Skrive at du plutselig fikk fri og har lyst på middagsbesøk/jentekveld. 

Ikke la slikt hindre deg i å leve livet ditt. Alle disse negative tankene stopper oss fra å gjøre det vi vil :) 

Skrevet

Jeg hadde blitt veldig glad dersom en venninne jeg har sett lite til inviterte sånn plutselig. Hadde jeg hatt planer hadde jeg nok vurdert om disse var flyttbare.

Om det er bare en eller to som kommer så får du tenke på kvalitet fremfor kvantitet ;)

Skrevet

Jeg hadde kommet på kort varsel så lenge vi ikke hadde andre planer som at vi skulle reise bort. Og det skjer ikke så ofte 😊 men jeg ville gjerne fått en telefon fra vedkommende jeg da. Mail sendes ikke i vår krets så det er ukjent for meg å få mail av venner. Men vis det er vanlig for dere så kjør på 😊😊

Anonymous poster hash: 216dc...be4

Skrevet

Jeg syns ikke du skal være redd for avslag, dette er kanskje noe du tenker på, men ingen andre kommer nok til å reflektere over det.

Jeg ville heller sendt tekstmelding med mindre om du er 100 % sikker på de sjekker mailen sin hver dag (jeg sjekker bare jobbmailen min hver dag).

Jeg blir utrolig glad når jeg blir invitert til vinkvelder, selv om jeg ikke har anledning alltid føles det bare fint å være invitert.

Håper du får en hyggelig kveld 😃

Anonymous poster hash: a5ce0...91f

Skrevet

Jeg hadde gjort mitt ytterste for å komme:)

Du kan jo bare prøve, det verste som skjer er at du blir alene uansett og da kan du kose deg med en god film og masse godis. Eller kanskje det dukker opp bare 1, men det kan da likevel bli kjempekoselig!

Ta sjansen!

Anonymous poster hash: 21d45...db4

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Jeg hadde blitt veldig glad hadde du vært min venninne som inviterte, selv om jeg ikke hadde sett deg på en stund.

Mitt tips er å holde det kort og enkelt. Jeg ville sendt en sms med noe som

"Hei! Jeg fikk plutselig fri på lørdag og tenkte å benytte anledningen til å invitere noen venninner over til et glass vin, middag og litt skravling. Hadde vært superkoselig om du ville komme en tur om du har tid. Klem!"

Da holder du det så casual at det gjør ingenting om det er to eller ti som kommer. De forventer ikke noe kjempestort, men vet samtidig hva invitasjonen går ut på :)

Skrevet

Takk for svar.

Kanskje jeg bare gjør det - sender en sms.

Problemet er at jeg gjerne vil at alle skal se hvem andre som er invitert. Det er lettere i en e-post.

Kan kanskje begynne en sms med "Hei, Eva, Louise, Birgitte osv"....selv om jeg inviterer over 10 stk?

HI

Skrevet

Takk for svar.

Problemet er at jeg gjerne vil at alle skal se hvem andre som er invitert. Det er lettere i en e-post.

Kan kanskje begynne en sms med "Hei, Eva, Louise, Birgitte osv"....selv om jeg inviterer over 10 stk?

HI

Nei, ikke list opp navnene. Hvorfor skal de vite hvem andre som er invitert?

Er de på Facebook? Da kan du jo invitere alle i en felles samtale? (På messenger...)

Anonymous poster hash: 4bdf5...408

Skrevet

Bare skriv noe ala "i helga er jeg alene hjemme, så dere er hjertelig velkomne til en hyggelig venninnekveld kl 20, ta med vin om du ønsker" :)

Anonymous poster hash: 103da...d84

Skrevet

Takk for svar.

HI

Faren er at mange ikke ser den. Jeg kan gå flere dager uten å sjekke mailen min, og da hadde det vært for seint for meg. Send sms

Anonymous poster hash: 3d6b2...8a4

Skrevet

Hva med Facebook? Gruppesamtale der? Da ser jo alle hvem som skriver :)

Anonymous poster hash: 21d45...db4

Skrevet

Ja det var lurt - tar sjansen på det! Noen er ikke så aktive der, men de kan få sms.

Hi

Anonymous poster hash: 52873...da6

Skrevet

Men burde jeg servere middag også?

Hi

Skrevet

Men burde jeg servere middag også?

Hi

Jeg tenker at vinkveld holder:) Litt kjeks, ost, snacks el.l. er topp:) Så kan de som ønsker ha litt tidlig middag med familie eller andre hvis de har planer om det.

Kos deg uansett hvor mange som kommer:) Høres i alle fall veldig hyggelig ut:)

Anonymous poster hash: 33a5e...954

Skrevet

På så kort varsel synes jeg heller du skal ringe vennene dine og spørre enn å gjøre det skriftlig i noen form. Det er en mye hyggeligere måte å bli invitert på og da er det enkelt å få avklart hva slags selskap/fest/treff du inviterer til. Middag med masse damer jeg ikke kjenner så godt er det for eksempel ikke sikkert jeg hadde prioritert særlig høyt. Venninnekveld med bare 2-3stykker hadde jeg derimot gjort mye for å få med meg.

Anonymous poster hash: 18e0d...a27

Skrevet

På så kort varsel synes jeg heller du skal ringe vennene dine og spørre enn å gjøre det skriftlig i noen form. Det er en mye hyggeligere måte å bli invitert på og da er det enkelt å få avklart hva slags selskap/fest/treff du inviterer til. Middag med masse damer jeg ikke kjenner så godt er det for eksempel ikke sikkert jeg hadde prioritert særlig høyt. Venninnekveld med bare 2-3stykker hadde jeg derimot gjort mye for å få med meg.

Hvis jeg skal invitere 10-12 stykker kan jeg ikke ringe rundt til alle.

Men du har absolutt et poeng, og det er en del av dem som ikke kjenner hverandre, pluss faktisk et par jeg  vet ikke liker hverandre.

Men da blir problemet HVEM jeg skal invitere. Det er så mange "kategorier", liksom (og noen tilhører flere av kateorgiene på én gang):

1. De gode, gamle' vanlige' gymnas-venninnene som jeg ser oftest.

2. Noen litt nye venninner som jeg liker kjempegodt og som jeg har vært invitert i middag og hyttetur til og aldri har invitert tilbake. De kjenner litt et par av de fra kategori 1 (men hvis de ikke kommer, kjenner de ingen)

3. Noen andre gode gamle venninner, fra tidligere studier og jobb, som jeg enten selv har vært invitert i middag hos eller som jeg har snakket masse om at jeg ville invitere en dag. De kjenner ingen eller kun et par stykker.

4. Noen ganske nye venninner som har barn i samme klasse som en av de gode gamle fra gymnastiden, men som de andre i gruppe 1 aldri har truffet. Har vært invitert til dem, de har aldri vært hos meg, selv om jeg ofte har sagt jeg skal invitere dem.

5. Noen mødre i mitt barns klasse, som også kjenner noen fra gruppe 4. 

Huff. Kanksje jeg bare dropper det

Anonymous poster hash: 52873...da6

Skrevet

Hvis jeg skal invitere 10-12 stykker kan jeg ikke ringe rundt til alle.Men du har absolutt et poeng, og det er en del av dem som ikke kjenner hverandre, pluss faktisk et par jeg  vet ikke liker hverandre.Men da blir problemet HVEM jeg skal invitere. Det er så mange "kategorier", liksom (og noen tilhører flere av kateorgiene på én gang): 1. De gode, gamle' vanlige' gymnas-venninnene som jeg ser oftest.2. Noen litt nye venninner som jeg liker kjempegodt og som jeg har vært invitert i middag og hyttetur til og aldri har invitert tilbake. De kjenner litt et par av de fra kategori 1 (men hvis de ikke kommer, kjenner de ingen)3. Noen andre gode gamle venninner, fra tidligere studier og jobb, som jeg enten selv har vært invitert i middag hos eller som jeg har snakket masse om at jeg ville invitere en dag. De kjenner ingen eller kun et par stykker.4. Noen ganske nye venninner som har barn i samme klasse som en av de gode gamle fra gymnastiden, men som de andre i gruppe 1 aldri har truffet. Har vært invitert til dem, de har aldri vært hos meg, selv om jeg ofte har sagt jeg skal invitere dem.5. Noen mødre i mitt barns klasse, som også kjenner noen fra gruppe 4.   Huff. Kanksje jeg bare dropper det Anonymous poster hash: 52873...da6

Ikke dropp det. Ring dem du har mest lyst til at kommer. Det ville vært rart om alle kunne, men det betyr ikke at de ikke setter pris på å bli bedt.

Skrevet

Ikke tenk så mye, bare gjør det!:-)

Anonymous poster hash: e58be...441

Skrevet

Gjør det!

Gjorde det selv for en stund tilbake, hadde samme følelsene som deg. Mange av dem ønsket gjerne å komme, men for de fleste passet ikke akkurat den dagen. Hadde det vært dagen før, ville det vært stinn brakke. Endte opp med at jeg og en venninne satt og skravlet til langt på natt, super kveld!

Skrevet

Jeg hadde vært kjempeglad for invitasjon men jeg liker ikke så store sammenkomster. Liker best med maks 5-6 stykker. Men det tror jeg mine venner vet.

Anonymous poster hash: a3a0f...688

Skrevet

Min erfaring er at det ikke nødvendigvis passer noe bedre om det planlegges lang tid i forveien pga jobb, familie etc. Så å ta ting på sparket kan være like effektivt. Men jeg syns du skal ta sjansen å invitere. Men jeg ville evt brukt tlf da og ikke mail. Men jeg veit ikke hva som er vanlig i deres omgangskrets.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde kommet! Synes du bør sende sms eller ringe, synes mail blir litt upersonlig. Dersom det hadde vært mange jeg ikke kjente, ville jeg kanskje syntes at det var litt ubehagelig, liker best mindre sammenkomster da isåfall.

Anonymous poster hash: 5c0bb...0e5

Skrevet

I min krets er det mest vanlig å sende en sms eller annen form for melding (ikke mail, for det er det nesten ingen som leser lenger). Meldinger er helt topp, sånn passelig uhøytidelig.  Vi gjør det rett som det er.  "Hei, jeg ble plutselig alene hjemme, og....."

Jeg vet ikke hvor mye du vil legge i det, men du trenger ikke å invitere til middag om det ikke er det du ønsker.  Et glass vin / brus, en kopp te / kaffe og noen enkelt å bite i.  Det kan være litt snacks, grønnsaker og dip, ost og kjeks eller et helt enkelt lite måltid (salat, pizza, suppe, rundstykker etc).  Kommer det noen er det kjempehyggelig, kommer det ingen er det bare sånn som skjer, spesielt når det er helg.  

Skrevet

Gjør det, gjør det, gjør det!

Gjør det enkelt - Inviter de DU har lyst til å se og kos deg 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...