Gå til innhold

Hvordan ville dere tolket denne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber sammen med ei som har allverdens av matintoleranser. Hun tåler ikke sukker, gluten eller laktose. Det siste er ifølge henne selv det verste. Hun kan ikke ha hverken is eller kake hvis dette serveres på jobb, og sier ifra at hun blir dårlig av det. MEN så kan jeg komme inn på kontoret hennes, og der ligger det tomme sjokoladepapir, kjekspapir etc etc. Hun drikker også brus når det passer henne.

Kjenner dere folk som er sånn? Som sier til alle at de har matallergier, men som tydeligvis egentlig ikke har det. Det virker jo rett og slett bare som om hun vil ha medynk på et vis. Veldig snålt :-P Anonymous poster hash: bce36...9fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, du igjen?

Anonymous poster hash: b18d4...e05

Skrevet

??<br /><br />Jeg har aldri skrevet om dette før. Vi er da flere herinne.

Anonymous poster hash: bce36...9fb

Skrevet

Har også en slik kollega. Alltid MYE drama rundt henne.

Skal vi spise ute må hun få egen meny.

En gang var desserten is med kirsebærsaus. Hun var VELDIG allergisk mot kirsebær så måtte få noe annet.

Når desserten kommer på bordet så får jeg hennes allergi-dessert til slutt. Jeg sier jeg skal ha vanlig. Så kelneren spør hvem som skal ha allergi-dessert. Og der sitter kollegaen, god og full og har spist halve skålen. Hun så litt spørrende ut med en gang og så kom hun på at hun var "allergisk"

Hun ble med på festen etterpå og vi så ikke noe til allergi med pustestopp.

Hadde hun vært så allergisk burde hun vel reist på legevakten med en gang?

Nei da, det var så gøy på fest. 🙊

Anonymous poster hash: 70490...02b

Skrevet

En gang var desserten is med kirsebærsaus. Hun var VELDIG allergisk mot kirsebær så måtte få noe annet.

Når desserten kommer på bordet så får jeg hennes allergi-dessert til slutt. Jeg sier jeg skal ha vanlig. Så kelneren spør hvem som skal ha allergi-dessert. Og der sitter kollegaen, god og full og har spist halve skålen. Hun så litt spørrende ut med en gang og så kom hun på at hun var "allergisk"

Nei da, det var så gøy på fest. 🙊

Man KAN jo få allergiske reaksjoner som er ubehagelige da, type eksem dagen etter...

Anonymous poster hash: ac8ab...a25

Skrevet

Man KAN jo få allergiske reaksjoner som er ubehagelige da, type eksem dagen etter...

Aaah, slutt da.

Les det jeg skriver.

Skrevet

Anonym bruker, on 07 Apr 2016 - 14:20, said:

Jo, men hvis man får veldige plager, er man da også påpasselig å ikke spise det man ikke tåler. Eller er det mest viktig å få sagt det til andre heller?

Jeg tror enkelte synes det er litt "stas" med sånt. Litt hypokondere. Anonymous poster hash: bce36...9fb

Skrevet

Mange som har intoleranser, men som noen ganger velger å ta ubehaget for å kose seg. Kanskje hun er en sukkerjunkie/sjokkoholiker og sier hun ikke tåler det for å prøve å holde seg på vannvogna? eller hva man skal kalle det

Anonymous poster hash: 04d77...64b
Skrevet

Jeg tenker at vi kommet langt med å bry oss mer om oss selv, enn å bry oss med andre!

Skrevet

Når jeg studerte så ble jeg kjent med flere nye folk og på den tiden var det ennå lov å røyke inne på uteplasser, og jeg røykte da. Jeg røykte inne på uteplassene men ellers kunn utendørs, heller ikke inne i min hybel. Vi venninnegjengen var ofte ute på byen og på uteplasser hvor det var tykt av røyk. Og noen av oss røykte og de ikke-røykerne stod ute med oss ofte. De sa aldri noe på at vi røykte frem til ca 6 mnd ut i første studieåret. Da plutselig når jeg og ei anna skulle røyke så ble hun ene ikke-røykeren som var med helt hysterisk og sa at vi kunne ikke røyke. Dette var ute, vi var på fest og vi hadde gått ut og hun gikk ut sammen med oss så hun visste at vi skulle røyke. Hun fortalte at hun hadde alvorlig astma så vi kunne ikke røyke med henne tilstede. Vi ble selvfølgelig bekymret og spurte om når hun fikk det, og da sa hun at det har hun hatt hele tiden selvfølgelig og det burde vi ha fått med oss. Hun gikk inn og vi skjønte ingenting da hun aldri hadde nevnt det før. Vi sluttet å røyke med henne tilstede selvsagt. Men hun fortsatte å bli med på utesteder hvor det var MYE røyk, til og med den kvelden der. Hun nevnte aldri astmaen igjen så vi spurte ikke og hun flyttet etter første studieåret.

Anonymous poster hash: 72b5c...531

Skrevet

Du

Når jeg studerte så ble jeg kjent med flere nye folk og på den tiden var det ennå lov å røyke inne på uteplasser, og jeg røykte da. Jeg røykte inne på uteplassene men ellers kunn utendørs, heller ikke inne i min hybel. Vi venninnegjengen var ofte ute på byen og på uteplasser hvor det var tykt av røyk. Og noen av oss røykte og de ikke-røykerne stod ute med oss ofte. De sa aldri noe på at vi røykte frem til ca 6 mnd ut i første studieåret. Da plutselig når jeg og ei anna skulle røyke så ble hun ene ikke-røykeren som var med helt hysterisk og sa at vi kunne ikke røyke. Dette var ute, vi var på fest og vi hadde gått ut og hun gikk ut sammen med oss så hun visste at vi skulle røyke. Hun fortalte at hun hadde alvorlig astma så vi kunne ikke røyke med henne tilstede. Vi ble selvfølgelig bekymret og spurte om når hun fikk det, og da sa hun at det har hun hatt hele tiden selvfølgelig og det burde vi ha fått med oss. Hun gikk inn og vi skjønte ingenting da hun aldri hadde nevnt det før. Vi sluttet å røyke med henne tilstede selvsagt. Men hun fortsatte å bli med på utesteder hvor det var MYE røyk, til og med den kvelden der. Hun nevnte aldri astmaen igjen så vi spurte ikke og hun flyttet etter første studieåret.

Anonymous poster hash: 72b5c...531

Du kan ikke sammenligne røyk, som skader andre mennesker, og mat, som man inntar selv uten å skade andre. Men typisk røykere å ikke se lenger enn sin egen nese.

Anonymous poster hash: 7af21...cf7
Skrevet

Du kan jo glede henne med en melk-, gluten- og sukkerfri kake neste gang det er kake på jobben? Hvis man før skal tolke det, altså. Tar hun den tørre kjeksen som alle vet at hun kan spise, eller hiver hun innpå med det mer fristende kakestykke med både melk, gluten og sukker? Svakhet i viljen eller en faktisk intoleranse? Nå kan noen med intoleranse spise litt av det de ikke tåler, evt. bare få milde symptomer av én kjeks. Det er individuelt, og heller ikke skadelig for kroppen, til forskjell fra cøliaki og allergi. 

Jeg kjenner jeg blir irritert. og det hadde gått en pur faen i meg om noen hadde sagt noe sånt, samtidig som man finner alt det "ulovlige" på kontoret. JEG hadde blitt superglad om noen hadde bakt egen kake til meg som jeg kunne spist, men jeg får en følelse av at hun ikke hadde følt på samme gleden. Så det er kanskje et diettforsøk, med bittelitt vondt i viljen? Eller sunnhetstyranniet som preger, men fortsatt vondt i viljen?

Jeg blir irritert fordi jeg selv har cølaiki.  Det er så ubehagelig å alltid måtte minne andre på det. Om det så er at noen har med kake på jobb, og blir lei seg fordi de glemte at jeg ikke kan spise gluten, eller å måtte spørre etter allergimeny på restauranter - som regel må man spørre om hver eneste rett man kunne tenke seg inneholder gluten, før man må finne et annet alternativ fordi det er gluten i "alt". Å ikke tåle en matvare er dritt! Man må være passelig oppmerksomhetssyk om det er slike ting man "skryter" på seg? Si nå heller at du prøver å holde deg unna for mye søtt og usunt. Og så flau man må bli om noen oppdager hemmelighetene på kontoret. 

Det skal sies at jeg har en venninne som har hatt det meste av intoleranser og allergier. Hun har aldri vært til legen med det, men har vært åpen om at hun vil finne ut hva hun reagerer på på egenhånd. Så ene måneden var det melk hun ikke tålte, og i neste måned gluten. Men underveis sa hun at hun ikke tålte div. mat, selv om det etter hvert kom frem at hun ikke hadde vært hos legen. Nå har hun vært hos legen, og fikk akkurat konstantert IBS (irrtabel tarm syndrom), så hun hadde litt rett. Men hun kavde noe fælt med mye utprøvinger av kosthold og ble gjort litt til latter av de nærmeste fordi hun skiftet intoleranser i hytt og pine. Kanskje din kollega har det slik? 

Mulig hun har tatt en slik test som sendes til utlandet også, som man ikke trenger legehjelp til? Tror det var på Folkeopplysningen på NRK at det kom frem at noen slo ut på maange matvarer, uten at de egentlig reagerte. Så dermed fikk hun testpersonen allergier og intoleranser hun overhode ikke hadde, og som hun aldri hadde mistenkt. Jeg skjønner jo at noen kan tro på en slik test om de har dette "noe" som de plages med, og det er fint med et konkret svar på det - samtidig kan man jo spise LITT sjokolade og drikke LITT sukkerholdig brus, for kroppen merker det jo ikke ;) 

Anonymous poster hash: 6cdd4...b6c
Skrevet

Anonym bruker, on 07 Apr 2016 - 14:29, said:

Mange som har intoleranser, men som noen ganger velger å ta ubehaget for å kose seg. Kanskje hun er en sukkerjunkie/sjokkoholiker og sier hun ikke tåler det for å prøve å holde seg på vannvogna? eller hva man skal kalle det

Anonymous poster hash: 04d77...64b

Det kan jo hende. Men det blir så teit å hevde at hun ikke tåler det, når hvem som helst på jobb kan se at hun dytter i seg sjokolade og brus :-P Anonymous poster hash: bce36...9fb
Skrevet

Nei da, det var så gøy på fest.

Så lite du vet.

Folk får ikke pustestopp av slik allergi. Allergi mot kirsebær skyldes oral kryssallergi, og de som er allergiske får diare, tarmkramper og utslett flere timer etter. De fleste tåler litt, noen ingenting.

Mulig din kollega var så full og innså at det var for sent, men håpte hun ikke hadde spist så mye at hun fikk utslag.

Anonymous poster hash: be744...450

Skrevet

Jo, men hvis man får veldige plager, er man da også påpasselig å ikke spise det man ikke tåler. Eller er det mest viktig å få sagt det til andre heller?

Jeg tror enkelte synes det er litt "stas" med sånt. Litt hypokondere. Anonymous poster hash: bce36...9fb

Kryssallergi gjelder ofte mange matvarer og ting som ofte er svært sunne, eks plommer/ fersken/ kirsebær/nøtter/eple osv.

De fleste med denne typen pollen /matallergi reagerer som oftest bare i pollensesongen, når de har feber eller er stresset ellers.

Anonymous poster hash: be744...450

Skrevet

Jeg har IBS. Jeg tåler i perioder ingenting og lever veldig restriktivt, mens i andre perioder spiser jeg alt... 

Anonymous poster hash: ad5b6...4e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...