Gå til innhold

Brødskiver til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men herlighet da, slutt å vær så hysteriske.

Så lenge man i snitt får en variert kost og all næringen en trenger skader ikke noen lettvinte løsninger innimellom noen.

Her hender det vi har ostesmørbrød, omelett, vafler, McDonalds, Fjordlands risgrøt eller skive til middag. Ingen dør eller ødelegger framtiden av det. Enkelte dager går bare rett og slett for fort.

Anonymous poster hash: 5b1df...1c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet jeg spurte og må forvente svar, men...

Her ødelegger jeg barnas sjanse til å bli noe i verden! De kommer seg aldri lenger enn det de er nå og årsaken? Tre dager neste uke!!! Tenker at jeg kanskje skal gi de det jeg føler for, for døden nær er de allerede!

HI

Anonymous poster hash: e463f...83f

Skrevet

Nei. Jeg har sagt at jeg ikke har interesse av å lage middag generelt, men jeg lager det hver dag. Mandag til onsdag neste uke er hektiske av div årsaker.

Jeg har ikke sagt at barna mine er friske. Men jeg kan si det nå. Mine barn spiser fisk, grønnsaker, frukt og kjøtt hver dag.. Og det bare til lunsj! Disse kommer ikke kun fra middag vet du.

Men 3 dager... Er det så krise? Er ikke snakk om ut i evigheten!

Nei, du skrev uttrykkelig at det ikke gikk på tid, men på interesse for din del. Nå har du fått svar du ikke ville ha, og ombestemmer deg og skriver at jo, det går på tid likevel. Troll.

Anonymous poster hash: e3197...61e

Skrevet

Men herlighet da, slutt å vær så hysteriske.

Så lenge man i snitt får en variert kost og all næringen en trenger skader ikke noen lettvinte løsninger innimellom noen.

Her hender det vi har ostesmørbrød, omelett, vafler, McDonalds, Fjordlands risgrøt eller skive til middag. Ingen dør eller ødelegger framtiden av det. Enkelte dager går bare rett og slett for fort.

Det går mye saktere å lage et lass med vafler enn å lage fisk med potet og grønnsaker til.

Skrevet

Det går mye saktere å lage et lass med vafler enn å lage fisk med potet og grønnsaker til. Anonymous poster hash: e3197...61e

Ikke nødvendigvis.

Røra lages på morgenen og står klar i kjøleskapet når vi kommer hjem.

Vaflene stekes på bordet mens vi spiser.

Skrevet

Nei, du skrev uttrykkelig at det ikke gikk på tid, men på interesse for din del. Nå har du fått svar du ikke ville ha, og ombestemmer deg og skriver at jo, det går på tid likevel. Troll.

Det kom forslag om tidsbesparende middager igjen svarte at middag ikke handler om tid, men interesse for min del. Men neste uke blir 3 dager hektisk og DA vurderer jeg å droppe middag 3 dager.

Jeg driter egentlig i svarene, og pleier å gjøre som jeg vil, men en venninne mente at dette var forferdelig (som deg) og da tenkte jeg å sjekke hva de sære damene her inne mener.

Og troll?? Haha! Dagens! Dette er jo skikkelig trolletema! Haha! Satt på jobb og tenkte "hva skal jeg lage en tulletråd på dib om??? JO!! Jeg skriver at jeg lurer på om brød kan serveres til middag!"

Skrevet

Du vurderer å droppe middag? Som om det skulle være en alvorlig avgjørelse?

Vi skal være uten kjøkken i hvertfall to uker, og vi kommer selvsagt til å kjøpe take away og spise hos andre noen ganger, men det blir nok en del brødmat fremover uten at jeg har tenkt på det som et problem.

Jeg har en middagsnekter for tiden og hvis hun får slippe middag 3-4 ganger på en uke blir hun nok lykkelig. Og sikkert helt frisk :)

Det meste går helt greit i korte perioder.

Skrevet

Du kan ikke påstå at ungene dine ikke får senskader av dette kostholdet om noen år, selv om de er friske nå. De får også veldig dårlig forhold til mat og kosthold som de kan videreføre til egne barn. Brødskiver er ikke middag.

Ha ha, nå tror jeg svigermor hadde fika til deg. Hun er matguru, lager alt fra bånn av, handler på lokal marked, dyrker i drivhus, koker på krefter og står i. Men i alle år der i huset, har tirsdag vært pannekakedag, og fredag etter innkjøp vært "brødmat med godt pålegg dag". Og ingen senskader der i familien, og alle eter alt av rare og fancye matretter og pålegg... Man dauer ikke av å spise annet en kjøttkaker eller kokt torsk hver dag.

Og i forhold til at nordmenn spiser så mye brød, hva spises i andre land ved siden av rettet som allerede inneholder pasta/korn/potet? Loff/baguette/pitabrød.

Anonymous poster hash: 6f854...f1e

Skrevet

Ikke nødvendigvis.

Røra lages på morgenen og står klar i kjøleskapet når vi kommer hjem.

Vaflene stekes på bordet mens vi spiser.

Ok, hvorfor ikke lage middag på morgenen og varme opp når dere kommer hjem?

Skrevet

Ypperlig når man skal ned er par kilo :) For å bytte ut middag med brødskive hjelper iallefall meg veldig. Ikke like bra for barna da, lager middag til dem :)

1 dag i uka klarer barn lett å spise brød til middag, men det å bytte ut ca halvparten vil nok få dem til å gå ned i vekt.

Anonymous poster hash: a596f...e38

Skrevet

Ha ha, nå tror jeg svigermor hadde fika til deg. Hun er matguru, lager alt fra bånn av, handler på lokal marked, dyrker i drivhus, koker på krefter og står i. Men i alle år der i huset, har tirsdag vært pannekakedag, og fredag etter innkjøp vært "brødmat med godt pålegg dag". Og ingen senskader der i familien, og alle eter alt av rare og fancye matretter og pålegg... Man dauer ikke av å spise annet en kjøttkaker eller kokt torsk hver dag.

Og i forhold til at nordmenn spiser så mye brød, hva spises i andre land ved siden av rettet som allerede inneholder pasta/korn/potet? Loff/baguette/pitabrød.

De fleste andre land har ikke en vane for 3 brødmåltider hver eneste dag.

Skrevet

Det handler ikke om tid, men interesse for min del...

HI

Nei. Jeg har sagt at jeg ikke har interesse av å lage middag generelt, men jeg lager det hver dag. Mandag til onsdag neste uke er hektiske av div årsaker.

Jeg har ikke sagt at barna mine er friske. Men jeg kan si det nå. Mine barn spiser fisk, grønnsaker, frukt og kjøtt hver dag.. Og det bare til lunsj! Disse kommer ikke kun fra middag vet du.

Men 3 dager... Er det så krise? Er ikke snakk om ut i evigheten!

Du skrev selv at dette IKKE hadde med tid å gjøre - slik du nå plutselig skriver.

Du skrev at tiden ikke var noe problem, det hadde kun med din interesse å gjøre at du ikke ville lage middager disse dagene.

Hadde du skrevet at barna dine får fullverdige lunsjer og middager alle andre dager så ville svarene kanskje blitt anderledes, men det er informasjon som du kommer med når du får svar som kanskje treffer noe i dag...

Så hvor mye hektiske ting er det som har kommet opp siden du startet tråden - for tiden var jo ikke grunnen da du startet tråden..?

Tre dager uten middag går greit hvis du tar riktige valg ellers. Men tar man stadig slike snarveier i kostholdet, da er det barna som må betale for det med sin helse når de blir eldre/voksne. Dessverre.

Anonymous poster hash: 435f2...8be

Skrevet

Det skjer at vi ikke lager middag hver dag, men noe varmt burde det være. Her lager jeg gjerne omelette mens mannen smører brødskiver. I omeletten har vi gjerne noen grønnsaker, så skreller jeg noen gulrøtter og en halv agurk, vips er det hele jekket opp noen hakk. Trenger ikke være så avansert.

Skrevet

Det skjer at vi ikke lager middag hver dag, men noe varmt burde det være. Her lager jeg gjerne omelette mens mannen smører brødskiver. I omeletten har vi gjerne noen grønnsaker, så skreller jeg noen gulrøtter og en halv agurk, vips er det hele jekket opp noen hakk. Trenger ikke være så avansert.

Ja, det er selvsagt temperaturen det kommer an på...

Mener dere folk virkelig at det er mer usunt med grovbrød med leverpostei vs for eksempel kjøttkaker med poteter?

HI: jeg har ingen andre betenkeligheter enn at det muligens blir litt kjedelig mat. Uansett hva du gir dem i tre dager (med mindre det er snakk om gift) vil de ikke ta skade av det. Barnet mitt spiser for eksempel så godt som bare salte kjeks de dagene det er sykt med omgangssyke, og overlever selv det.

Jeg er egentlig ganske glad i å lage mat, og elsker middag.. Men det hender vi spiser brødskiver til middag også, om vi har det veldig travelt, det bekymrer meg midt i ryggen altså. Men jeg baker grovbrød som metter skikkelig, også pleier jeg å være raus med tilbehøret. Oppskåret tomat og agurk ved siden av, for eksempel.

Skrevet

Du skrev selv at dette IKKE hadde med tid å gjøre - slik du nå plutselig skriver.

Du skrev at tiden ikke var noe problem, det hadde kun med din interesse å gjøre at du ikke ville lage middager disse dagene.

Hadde du skrevet at barna dine får fullverdige lunsjer og middager alle andre dager så ville svarene kanskje blitt anderledes, men det er informasjon som du kommer med når du får svar som kanskje treffer noe i dag...

Så hvor mye hektiske ting er det som har kommet opp siden du startet tråden - for tiden var jo ikke grunnen da du startet tråden..?

Tre dager uten middag går greit hvis du tar riktige valg ellers. Men tar man stadig slike snarveier i kostholdet, da er det barna som må betale for det med sin helse når de blir eldre/voksne. Dessverre.

Anonymous poster hash: 435f2...8be

Det var temaet "hvordan få bedre tid" som jeg svarte på og det var generelt. Og det er ikke snakk om 3 dager hver uke, men 3 dager en uke

Skrevet

De fleste andre land har ikke en vane for 3 brødmåltider hver eneste dag.

Nei, men brød vedsiden av disse måltidene. Loff ved siden av lunsj, som forrett, og i disse fantastiske landene er det jammen ikke uvanlig at en del av maten til barna på skolen består av potetgull eller croissanter. Tenker en grovskive med salat, skinke og tomat er bedre jeg.

Skrevet

Her har jeg ikke brødmat til middag,mitt barn liker middag bedre enn brødskiver. Og jeg lager middag hver dag her .

Skrevet

Så klart skal barna mine komme hjem til middag på bordet etter skole! Dere som ikke gidder lage middag.... Skjerp dere! Virkelig!

Anonymous poster hash: d748d...316

Skrevet

Jeg synes det blir veldig vanskelig å sørge for at alle får i seg det de trenger, spesielt av grønnsaker, hvis vi ikke spiser middag. Det skjer jo ikke noe galt om du dropper det en dag, men å legge opp livet slik at dere ikke får middag mer enn halve uka synes jeg er uforsvarlig. Da skal du i hvert fal tenke nøye gjennom hvordan dere skal klare å spise sunt på andre måter. En god suppe til kvelds kan for eksempel kompensere for .

Anonymous poster hash: a88c0...b87
Gjest Darwinia:-)
Skrevet

HI

Desto verre😞

Skrevet

En gang i blant tar vi brødskiver til middag og det er ikke noe problem. Grovt brød med kjøtt eller fiskepålegg f.eks kan duge som middag en dag der man ikke rekker annet.

Skrevet

En gang i blant tar vi brødskiver til middag og det er ikke noe problem. Grovt brød med kjøtt eller fiskepålegg f.eks kan duge som middag en dag der man ikke rekker annet. Det finnes dager der det er altfor mange ting som må gjøres samtidig eller hvor ingenting blir som planlagt og da er ostesmørbrød til middag innafor.

Skrevet

HI

Få deg matkasse, så slepp de planlegginga.  Nokre matkassar er det lite arbeid med.

Skrevet

De fleste andre land har ikke en vane for 3 brødmåltider hver eneste dag.

Nei, kanskje de spiser ris fem ganger daglig? Pommes frites? Pasta? Eller kanskje de ikke får mat?

Anonymous poster hash: 6f9dc...509

Skrevet

Jeg hadde ikke synes det var betenkelig i det hele tatt

Mitt eneste ankepunkt ville vært at jeg synes brød er dørgende kjedelig. Men det er jeg visst alene om å synes her i huset :)

Ja, vi nordmenn spiser mye brød i forhold til andre lNd. Men andre steder i verden spiser de mye mer pasta, ris, pommes frites, loff og andre bakeverk enn det vi gjør. Det er ikke noe værre å spise brød flere ganger om dagen enn det er å spise ris tre ganger om dagen......

Et brødmåltid blir hva du gjør det til. Det kan være så usunt eller så sunt som du vil. Brødet kan være lyst eller grovt. Pålegget kan være sunt eller usunt, man kan velge å ha grønnsaker på eller ved siden av osv. Og nei, måltidet blitt slett ikke sunnere av at det er varmt......

Her i huset spiser vi slett ikke tradisjonell middag hver eneste dag. Men vi spiser alle ca 4 sunne måltider om dagen. Noen av oss spiser varmmat til lunch. Noen ganger blir det varmmat to ganger om dagen. Noen ganger blir det lettvinte løsninger som posesuppe, ostesmørbrød, nudler, havregrøt osv - fordi dette er ting som ungene lett kan lage alene og som ikke trenger mye forberedelser. Andrea ganger bruker vi lang tid på å lage mat, hvor vi prøver ut nye retter, nye smaker, lager alt fra bunnen av osv. Men altså ikke hver dag!

Anonymous poster hash: 7e41a...0d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...