Gå til innhold

Datter som er fortvilet over at klassevenninne mobbes...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har tredjeklassingen min daglig kommet hjem og fortalt at en jente i klassen hennes mobbes av tre andre jenter i samme klasse. De kaller henne stygge navn, sier hun er stygg, har stygge klær, grimaser og diverse annet tull.

Hun ligger våken på nettene og grubler over hva hun skal gjøre fordi hun ikke synes lærerne tar det på alvor. Jeg kan egentlig ikke forestille meg at lærerne lar dem holde på uten at jentene blir snakket til. Eller, jeg håper virkelig ikke det er slik datteren min fremstiller det.

Jeg har sagt til henne at det eneste hun kan gjøre er å inkludere jenta mer i leken, slik at denne jenta aldri blir gående alene. Mobberne har forsøkt å nå min jente og, men hun tar igjen og er nok mer ressurssterk enn jenta som mobbes. 

Er det noen som har noen tips? 

Anonymous poster hash: c1045...47f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tar du det opp med læreren og foreldrene til den stakkars jenta!

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at både lærerne og foreldrene til jenta er smertelig klar over dette. Mye av det som blir sagt til jenta er svært stygt (du ser ut som en hund, jeg skulle ønske du dør... syke ting..) og jenta gråter på skolen hver dag. Jeg synes det virker ganske ille. Vel, alt fortalt og vinklet fra en 3 klassing da så klart. 

Skrevet

Ring læreren og foreldrene til jenta. Det er viktig at de får vite at andre ikke synes dette er greit.

Tenk om de ikke vet det.

Hva med å prate med noen av foreldrene til andre ressurssterke barn og prøve å danne en gjeng rundt jenta?

Jeg vet jeg leste en historie på Facebook. Om en lærer som tok ut noen ressurssterke elever og elevene nektet for å mobbe jenta.

Nei, jeg vet du ikke mobber. Men du gjør ingenting for å forhindre mobbingen. Da er du faktisk medskyldig. Neste gang jenta ble mobba stilte de mest ressurssterke i klassen opp for jenta med kommentarer mot det mobberne sa osv.

Anonymous poster hash: 96fb4...d40

Skrevet

Burde tas på alvor uansett.

Ikke alle som mobbes forteller det hjemme, og ikke alle lærere fanger opp alt.

Viss det var min datter ville jg blitt glad viss jeg hadde fått en beskjed for mye en for lite

Skrevet

Du kontakter lærer, navn gir kven som mobber og da er saken i gang.

Og kontakt foreldre at du er bak der.

Anonymous poster hash: 97edb...623
Skrevet

Ring læreren og foreldrene til jenta. Det er viktig at de får vite at andre ikke synes dette er greit.

Tenk om de ikke vet det.

Hva med å prate med noen av foreldrene til andre ressurssterke barn og prøve å danne en gjeng rundt jenta?

Jeg vet jeg leste en historie på Facebook. Om en lærer som tok ut noen ressurssterke elever og elevene nektet for å mobbe jenta.

Nei, jeg vet du ikke mobber. Men du gjør ingenting for å forhindre mobbingen. Da er du faktisk medskyldig. Neste gang jenta ble mobba stilte de mest ressurssterke i klassen opp for jenta med kommentarer mot det mobberne sa osv.

Anonymous poster hash: 96fb4...d40

Det siste du skrev der var faktisk noe jeg har tenkt på går an. Og derfor jeg legger ut  den tråden her, for å få hjelp og råd. For det er hjerteskjærende med mobbing.... Datteren min er ganske ressurssterk og har flere ressurssterke venner. Men tenker at det må `bli overvåket` av lærerene om man skal bli enig om å slå ring rundt jenta. 

Ja, det er kanskje riktig å gi beskjed til lærer? Jeg er redd for å virke anmasende om at de ikke klarer å gjøre jobben sin, siden dette har pågått en stund nå. 

Skrevet

Mobbing kan ødelegge et menneske for livet.

Å være masete er det siste man skal bekymre seg for!

Skrevet

Mobbing kan ødelegge et menneske for livet.

Å være masete er det siste man skal bekymre seg for!

Takk, ja du har nok helt rett i det. 

Skrevet

Kontakt lærer og hør hennes versjon. Deretter tar du kontakt med foreldrene til mobberne og forteller dem det du vet. Er mange mobbehistorier som stopper med det. Ingen vil være foreldre til mobbere og jeg opplever at mange foreldre ikke aner hva som foregår på skolen og i gaten, og tror at deres barn er bare grei. Kommunikasjon med foreldre er gull! Og de kan også gi sine barn konsekvenser om de bare vet hva som skjer.

Noe må du i alle fall gjøre! Lykke til!

Anonymous poster hash: a76da...29f

Skrevet

Det siste du skrev der var faktisk noe jeg har tenkt på går an. Og derfor jeg legger ut  den tråden her, for å få hjelp og råd. For det er hjerteskjærende med mobbing.... Datteren min er ganske ressurssterk og har flere ressurssterke venner. Men tenker at det må `bli overvåket` av lærerene om man skal bli enig om å slå ring rundt jenta. 

Ja, det er kanskje riktig å gi beskjed til lærer? Jeg er redd for å virke anmasende om at de ikke klarer å gjøre jobben sin, siden dette har pågått en stund nå. 

Ja, det er de voksnes ansvar å få slutt på mobbingen. Det er noe man aldri kan pålegge et barn.

Men hvis barna selv velger å forsvare den som mobbes, tror jeg nesten ingen ting e rmer effektivt for å stoppe mobbingen..

Min gutt i 5. klasse opplevde noe for et par uker siden. Han og noen andre barn fra skolen var på en lekeplass en ettermiddag, blant annet en gutt og tre jenter fra klassen. Den andre gutten og to av jentene begynte å si stygge ting til jente nummer tre. HUn ble tydelig lei seg, og min sønn fikk veldig vondt av henne. Så han sa til dem: "Hvorfor er dere så slemme mot "Kari"? Det er sykt dårlig gjort!". De andre sa: "Jasså, er du på parti med henne, nå? Da svarte han bare "Ja!".

Han hadde lagt merke til at de to jentene stengte ute denne tredje en del i dagene forut for dette også, så nå fikk han bare nok.

Han er gutt som jeg tror er ganske populær og har høy"status" på trinnet. Mobbingen ble ikke overført på ham etterpå, selv om han åpent forsvarte denne jenta - noe man kanskje kunne ha fryktet. I stedet sluttet de andre å være slemme mot henne.

Jge tror ikke du kan instruere datteren din til å forsvare hun som blir mobbet - det e rskolens og foreldrenes jobb. Men du kan jo alltids inspirere henne litt til å tenke gjennom hva hun selv kan gjøre.

Anonymous poster hash: 1c989...aa9

Skrevet

Jeg ble mobbet over flere år i barneskolen. Mine foreldre visste, og gjorde sitt beste i forhold til skolen.Skolen visste, gjorde noen tilltak, men tok det ikke på langt nær så allvorlig som de burde ha gjort. Tilslutt ble jeg søkt overført til en annen skole. Da fikk moren til en av de populære guttene i klassen vite om dette (han var ikke direkte med på mobbingen, men hadde fram til da heller ikke gjort noe for å stoppe det). Denne moren tok en allvorsprat med sin gutt, som igjen snakket med flere av de andre i klassen. Plutselig hadde jeg en stor gjeng som var på mitt lag, og mobbingen opphørte nesten umiddelbart. I løpet av et par uker klarte denne ene moren å stoppe et problem som skolen hadde "jobbet med" i flere år.

Som en over her nevner, er det de voksnes ansvar å stoppe mobbingen,og man kan ikke pålegge et barn det ansvaret. Det å bli gjort ansvarlig for å stoppe anders negative adferd er en tung bør å bære for et barn! Men hvis vi som voksenpersoner skal kunne stoppe mobbing er vi nødt til å gjøre det ved å endre holdninger i barnegruppa, og det kan vi faktisk ikke klare uten å innvolvere barna. Jeg mener at man gjerne kan oppfordre barna til å "gjøre noe" med situasjonen, men at man ikke bør pålegge dem noe annet enn at de selv ikke skal ta del i mobbingen, og at det er viktig at man får fram denne nyansen i samtalen med barna. Jeg tenker også at det er viktig å være tydelig på at det i utgangspunktet er de voksnes jobb å stoppe mobbingen, men samtidig si at det er en god ting om barnet bidrar der det kan.

Anonymous poster hash: 29b88...370
Skrevet

Jeg tenker at dette har gått for langt når medelever begynner å reagere slik din datter gjør!

Alle opplever at noen kan si noe stygt til en/erte litt, men mobbing er så uaktuelt som det får blitt!

Jeg ville tatt kontakt med jentas (offerets) foreldre og fortalt hva datteren din forteller, kanskje de da forteller deg litt om hva som har blitt gjort som tiltak etc. Hvis ikke skolen gjør nok for å løse situasjonen kan man ta kontakt med skolesjefen og opplyse om hva som foregår på skolen. Det må kreves at det lages et enkeltvedtak (?) der skolen lager en plan for hvordan løse akkurat dette problemet.

Ellers ville jeg bedt datteren min ta seg litt ekstra av jenta og hvis hun er så "ressurssterk" så kan hun bruke litt av makta si til å parkere de andre. Og vis hennes foreldre at dere støtter dem! :)

Anonymous poster hash: 2ca64...f25

Skrevet

Jeg ville hentet inn flere av de ressurssterke vennene til din datter, og gjort dem bevisst på sin rolle i forhold til å stoppe mobbing. Inviter dem på pizzakveld og snakk med dem - gjerne med foreldre. De trenger jo ikke bli bestevenner med jenta, men si tydelig ifra til mobberne at dette er ikke greit. Rett og slett bruke sin possisjon i klassen til å sette ned foten.

Jeg var selv egentlig et perfekt mobbeoffer på skolen, og de mest populære jentene ville spist meg levende om de fikk anledning. Jeg ble reddet av at den mest populære gutten i klassen (dette var ungdomsskolen), han "alle" var forelska i, holdt en beskyttende hånd over meg. Vi var aldri bestiser eller noe, men han demonstrerte innimellom at han syntes jeg vår ålreit (valgte meg først på lagspill i gymmen, spurte meg om hjelp i timene, gav meg godteri uoppfordret om han hadde noe og folk spurte om å få, sånne småting) - og dermed turte ingen andre å "ta meg". Man skal ikke undervurdere de populæres makt!

Og SELVSAGT må du ta det opp med lærer. Tenk om de ikke vet...

Anonymous poster hash: 597be...ecf

Skrevet

Min erfaring er at lærere lever godt med skylappene sine, dessverre

Anonymous poster hash: f7bfa...2de

Skrevet

Tusen takk for alle gode og konstruktive svar.

Det gir meg tårer i øyekroken når jeg leser om at det faktisk går an å snu dette. Det virker som de andre barna må ta grep også. Nå har datteren min tatt jenta i forsvar mange ganger, men hun er helt alene om det,slik jeg har forstått det. Hvis flere blir med, er det ikke så morsomt lengre for mobberne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...