Gå til innhold

Dere med 12-åringer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er de opptatt av? Vi skal være avlastningshjem for ei jente for første gang neste helg og jeg aner ikke hva tolvåringer liker.. Vet at det selvfølgelig er store individuelle forskjeller, men greit med en liten pekepinn.

Anonymous poster hash: 46b02...d6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venner og PC/nettbrett.

Nå har jeg gutt da, men de er en blandet gjeng med gutter og jenter som gjerne er sammen og finner på ting, kino, bowling, ungdomsklubben, peppes, svømmehallen, se film hjemme hos hverandre osv.

I tillegg trener han 4 ganger i uka

Så når han er hjemme uten vennebesøk og leksene er gjort er det gjerne spilling og youtube det går i. Når han spiller skyper han gjerne med venner som spiller samme spill.

Han er ikke så gira på å gjøre ting med familien lenger, men han blir med om vi f.eks skal på tur med pølsegrilling og pinnebrød, hele familien drar i badeland e.l

Anonymous poster hash: 21ba3...9fe

Skrevet

Sønnen min er tolv nå, ser at alle venninnene hans er veldig forskjellig.

Men felles for de alle er feks at de liker å se film, gå på kino, mange av de liker å lage mat, spille brettspill.

Jeg vet ikke hvem jenta du får hjem er. Avlastning kan være for så mangt...

Kommer hun fra et hjem som ikke er helt som det skal være? I så fall er disse barna ofte litt "eldre" for alderen, litt tøffer og mangler ofte de små tingene andre barn hatt fått lære som litt strikking i sofakroken, gå tur i skogen og lære om den, lære å sy, gøy å designe feks en liten veske å få sy den på maskin osv...

Men for alt jeg vet kan dette være en jente som foreldrene trenger avlastning fra, og da har hun sikkert et godt hjem? Eller hun har en sykdom el?

Litt lettere når du blir kjent med henne og får høre hva hun vil.

La hun for all del ikke forsvinne inn i Tlf eller nettbrett.

Anonymous poster hash: eb21e...bb0

Skrevet

Har ei niese på 12.

Foruten sport og idrett som er hennes hobbyer, er det venner, lage videoer, være ute med venner, ta bilder/videoer osv som gjelder.

Det er også gøy å spille spill ( har ikke møtt ett barn uavhengig av alder som ikke liker det), bowling, titte i butikker osv.

Skrevet

Mine er begge opptatt med venner, sosiale medier, YouTube, Minecraft ol. Jenter.

Den ene er veldig opptatt med å tegne, mens den andre liker å sy små kosedyr på maskin og er opptatt av klær og sminke. Liker å gå på shopping, cafe ol.

Mange liker også å bake, lage mat.

Anonymous poster hash: 36d55...6fc

Skrevet

Min datter på 12,5 er opptatt av Minecraft,musikk og hester. Samvær med venner og alt det dere snakker om,er omtrent fraværende her.

Skrevet

Jente: trening, sosiale medier/YouTube-kanaler, venner, lage smoothie og andre fristende ting som tar seg godt ut på bilder, ta bilder og lage filmer med telefon og ipad

Anonymous poster hash: 741d6...0d1

Skrevet

Min datter på 11 liker å spille spill. Alt fra brettspill til playstation og wee. Bowling ,shopping og cafe er også interessant. Samt at hun liker å bake,lage mat(sammen med meg). Hun liker også å Være sammen med hundene både leke og gå tur med de.

Vi pleier også å sitte å tegne og male sammen. Tja det er det jeg kommer på i farta som hun liker å gjøre sammen med oss voksne.

Når hun er alene pleier hun å høre på musikk, spille spill på pc, lage videoer, skrive sanger osv. Legge neglelakk og lage forskjellige hårfrisyrer på seg selv 😊

Når de er flere venninner sammen liker de å skravle, rote ut hele rommet og ha moteshow med klær og sminke.

Anonymous poster hash: e3e0d...e89

Skrevet

Baking, matlaging.

Brettspill, kort. De fargeleggingsbøkene som er populære nå.

Tur til fots eller på sykkel. I marka eller i byen. Med kafebesøk.

Anonymous poster hash: fcdb0...723

Skrevet

Min jente (7. trinn) liker å spille spill (Minecraft, The Sims) og være på YouTube og Face Time. Hun trener tre ganger i uka og er mye sammen med jentene på laget. Hun er opptatt av sminke og hudpleie. Hun spiller gjerne brettspill med familien (feks Monopol) men liker veldig godt å være for seg selv hjemme.

Anonymous poster hash: c4da2...005

Skrevet

Min jente (7. trinn) liker å spille spill (Minecraft, The Sims) og være på YouTube og Face Time. Hun trener tre ganger i uka og er mye sammen med jentene på laget. Hun er opptatt av sminke og hudpleie. Hun spiller gjerne brettspill med familien (feks Monopol) men liker veldig godt å være for seg selv hjemme.

...og så spiller hun gitar, liker å gå på kino/ shopping/ kafé og høre på musikk. Hun fargelegger og skriver sangtekster også 😊

Skrevet

Som en annen skrev: avlastning kan jo være så mangt. Det er stor forskjell på om dere får et barn avlastning pga utviklingshemming, utagering, adferdsvansker, om det kommer fra et hjem hvor det mangler sosiale relasjoner, sosiale koder etc, eller om det foreldrene trenger avlastning pga egen sykdom osv.

Når det er første helgen så er det viktigste at dere blir kjent med jenta. Jeg regner med at dere har fått informasjon om henne og hennes bakgrunn og at dere har møtt henne tidligere (siden hun skal bære hele helgen). Ta tiden til hjelp. Spør hva hun liker. Inviter henne med i daglige sysler som matlaging, turer, hagearbeid osv men la henne også få 'space'

Det er selvfølgelig veldig individuelt hva ungdom i den alderen liker, og ungdom har nådd forskjellig utvikling. For mine er det viktig å kunne holde kontakten med venner; på telefon eller på sosiale medier. Og vi har åpent hus dersom de vil ha besøk. Jeg forventer at ungdommen som er hjemme deltar i fellesmåltider, utenom det må de ikke henge sammen med oss foreldre med mindre de har lyst. Men vi inviterer de alltid til å være sammen med oss. F.eks til felles matlaging, til å se en film sammen, til å spille brettspill, til å gå tur eller vå på kafé. Ungdommen her i huset er opptatt av trening, og det er fortsatt OK å ta en løpetur med mor eller far :)

Anonymous poster hash: 0fc59...e74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...