Gå til innhold

Hvordan skal jeg håndtere dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som jeg trodde jeg kjente veldig godt, vi er ganske nære og møtes ofte og har mange samtaler på telefon. Vi bor på samme sted, en litt mindre plass.

Nå er hun gravid for andre gang samtidig med meg, og vi har begge et barn fra før av. Nå har hun bestemt seg for at hun skal kalle det nye barnet sitt for nøyaktig det samme navnet som jeg har på barnet mitt jeg har fra før.

Hvordan skal jeg håndtere dette? Kan jeg si i fra at jeg synes det er spesielt? 

Hva ville du gjort? Er jeg bare hormonell som reagerer  :( ?

Anonymous poster hash: fb170...798
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan selvsagt si at du misliker det, men jeg ville tenkt veldig nøye gjennom om det var verdt det. Hun har lov til å kalle barnet sitt hva hun vil, og det er egentlig ganske barnslig av deg å mene at du nå har "rett" på et navn. Mener du at venninnen din skal velge et navn som hun liker dårligere bare fordi ditt barn heter det? Nei, kom over det. Ta det helelr som en kompliment for god smak. Barna kommer sikkert til å synes det er gøy.

Anonymous poster hash: ae1bd...3d3
Skrevet

La det ligge! Er jo hun som blir seende teit ut

Anonymous poster hash: ab705...3dc

Skrevet

Hvor gammelt er barnet du har fra før? Hvis det blir stor aldersforskjell så har det vel liten betydning.

Anonymous poster hash: c6e48...6d7
Skrevet

Hadde latt det ligge.

Anonymous poster hash: d9d77...373

Skrevet

Hvor gammelt er barnet du har fra før? Hvis det blir stor aldersforskjell så har det vel liten betydning.

Anonymous poster hash: c6e48...6d7

1,5 år.

Skrevet

Du kan velge å mislike det og mene at hun er helt dust.

Eller du kan tenke at det ikke er så rart dere er venner når dere har så lik smak - og så le av det når dere roper på ett av barna om noen år og begge (eller ingen) kommer, og glede dere over at barna trolig vil synes det er morsomt.

I familien min var det noen som ville gi barnet samme navn som barnets nære søskenbarn. Det ble først tatt veldig ille opp av de fleste. Men det har aldri vært et problem. Eldste var stolt av at yngste søskenbarnet fikk samme navn, det ble ingen forvekslinger, ingen problemer å forstå om noen snakket om den ene eller den andre når bare fornavnet var nevnt.

Det er personen som fyller navnet - ikke motsatt!

Alle ønsker å finne helt riktig navn til sitt barn, alle ønsker at det skal være spesielt, for barnet er jo så spesielt for dem. Men uansett er og blir det en illusjon - for som regel er det uansett mange som har akkurat samme navnet. Men navnet blir spesielt og kjært pga. personen som bærer det. At noen andre bærer samme navn endrer ikke noe av personen eller det den og navnet betyr for deg.

Du har et valg her hvordan du vil ta dette - hva velger du?

Anonymous poster hash: 4fecb...038
Skrevet

Hun er ei venninne, ikke søster eller søskenbarn. Barna blir ikke i familie. Man eier ikke barnets navn. Hva hvis man kaller barnet noe så alminnelig som for eksempel Lene eller Bjørn, skal da hele vennegjengen ha forbud mot å kalle barna sine det? Hva hvis foreldrene/svigers/besteforeldrene deres heter det og de ønsker en oppkalling? Det er da måte på hvor prinsessete man skal være i voksen alder.

Skrevet

ta det som ett komplimang ;) 

Anonymous poster hash: 1778e...f7f
Skrevet

Hun er ei venninne, ikke søster eller søskenbarn. Barna blir ikke i familie. Man eier ikke barnets navn. Hva hvis man kaller barnet noe så alminnelig som for eksempel Lene eller Bjørn, skal da hele vennegjengen ha forbud mot å kalle barna sine det? Hva hvis foreldrene/svigers/besteforeldrene deres heter det og de ønsker en oppkalling? Det er da måte på hvor prinsessete man skal være i voksen alder.

Barnet har et ganske spesielt navn, ikke som Lene eller Bjørg. Kan godt være at det er jeg som er hormonell, men synes bare det ble litt rart når vi er så nære venner som vi er  :roll:

Skrevet

Barnet har et ganske spesielt navn, ikke som Lene eller Bjørg. Kan godt være at det er jeg som er hormonell, men synes bare det ble litt rart når vi er så nære venner som vi er  :roll:

Hadde dere avtale om å ikke "stjele" navn fra hverandre? Hva er navnet?

Skrevet

Jeg forstår deg godt, hadde syntes det var ganske frekt og veldig spesielt om noen venninner valgte samme navn på barnet. Men tror ikke jeg hadde sagt noe og potensielt ødelagt vennskapet over det.

Skrevet

Du eier jo ikke navnet på noen som helst måte. Selv om det er et spesielt navn er det jo sikkert flere andre som heter det. Ta det som et kompliment at hun liker navnet såpass godt som hun da gjør. 

Anonymous poster hash: 102fc...567
Skrevet

Ta det som et kompliment eller la det ligge.

Anonymous poster hash: 63ab5...75b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...