Gå til innhold

Helt elendig på beregning av kvm, hjelp meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, flaut dette her, men her inne kan jeg i hvertfall være anonym 😁

Skal legge ny plen på liten del av hagen, det er to rette sider og en halvsirkel. Ene siden er 2,5 m, andre siden er 3 m, halvsirkelen er ca 4,5 m.. Hvordan i alle dager finner jeg ut av hvor mye plen jeg trenger? Hadde det vært en firkant hadde det vært enkelt, vurderer nesten å grave ut slik at det blir fire rette sider 😂

Anonymous poster hash: e6442...520

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, flaut dette her, men her inne kan jeg i hvertfall være anonym 😁

Skal legge ny plen på liten del av hagen, det er to rette sider og en halvsirkel. Ene siden er 2,5 m, andre siden er 3 m, halvsirkelen er ca 4,5 m.. Hvordan i alle dager finner jeg ut av hvor mye plen jeg trenger? Hadde det vært en firkant hadde det vært enkelt, vurderer nesten å grave ut slik at det blir fire rette sider 😂

Vent nå, blir det 22,5 kvm?

Skrevet

Kan du regne den rette delen først? Så tar du halvsirkelen og regner som en hel sirkel og deler på to. Så slår du sammen de svarene?

Skrevet

Kan du regne den rette delen først? Så tar du halvsirkelen og regner som en hel sirkel og deler på to. Så slår du sammen de svarene?

Nei, for det er bare ytterdelen som halv, altså, se for deg en trekant, der har man 3 rette vinkler, men i stedet for tre rette sider er side C buet. Ble kanskje feil å si halvsirkel, for det er bare buet på en siden..

Men tror jeg husket hvordan man skal gjøre det :P ta de rette delene, dele lengden på den buede delen på to og legge hver halvdel til lengden på de rette kantene, ca 22,5 kvm ender jeg opp med da :)

Skrevet

Jeg klarer ikke å se det for meg. Men i og med at området er så lite hadde jeg bare delt opp og delt opp til nesten hele området var målt, så hadde jeg estimert den siste delen. Du trenger kanskje ikke ha det helt nøyaktig?

Skrevet

Jeg klarer ikke å se det for meg. Men i og med at området er så lite hadde jeg bare delt opp og delt opp til nesten hele området var målt, så hadde jeg estimert den siste delen. Du trenger kanskje ikke ha det helt nøyaktig?

Takk for svar (glemte å si det i sta :P )

Ja, det går også! Det har stått et basseng der, med diameter på 3, så kvm på det er 7, og så er det litt ekstra på sidene, så fant ut at 16-17 kvm med plen vil være nok :P

Skrevet

Er ikke kvm på bassenget rett over 9? 

Skrevet

Er ikke kvm på bassenget rett over 9?

haha, det er mulig! Jeg er som sagt helt elendig på det her :o Regnet jeg arealet jeg da? (3,14xRxR) :P

Hvis jeg tar 20kvm med plen må jeg da være innafor? Uff, flaut det her..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...