Gå til innhold

Spm om barn og tannregulering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kommer vanligvis dette spørsmålet opp, og hvordan?

Mitt barn på snart 10 har ganske stor glippe mellom fortennene. Vil tannlegen anbefale TR, må vi selv ta opp dette med noen, og hvordan vet man egentlig om det er noe som kan gå seg til av seg selv, eller om man i det hele tatt ønsker at det skal gå seg til? Er jo mye sjarme i folk sine tenner. Hva koster det, og får de dekket noe siden de er barn?

Anonymous poster hash: 7c937...faa

Videoannonse
Annonse
Gjest 5 andre
Skrevet

Tannpleier/tannlege pleier å ta det opp hvis de tror det kommer til å forstyrre bittet. Hvis det kun er litt mellomrom og kosmetisk må man kanskje ta det opp selv, og betale for alt selv. De har regler som avgjør hvor stor dekningsgrad man får. Det er 40% dekning hvis mellomrommet er på over 3mm. Ene barnet mitt er nok så overbitt og vi får ekkelt 75%, nummer to har åpent bitt og veldig trangt mellom flere tenner. Hun får dekket 90% (søskenmoderasjon)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Tannpleier tok det opp på kontrollen i 3. Klasse. Har brukt gom og regulering og nå har hun streng og gom hun sover med om natta. Går i 6.klasse nå så var jo greit å bli ferdig med det :-)

Betalte 15.000, da fikk vi dekt 75%.

Var igrunnen sikker på at de skulle nevne det når jeg var hos tannlegen med broren nå, men da sa de ingenting.

Skrevet

Vi ble henvist, og reguleringstannlegen sa det var ingen vei uten om regulering pga. feil bitt. For å gjøre en lang historie kort. Ungen slo seg helt vrang, og vi fikk ikke på han regulering. 2 år etter skryter tannlegen av hvor flink reguleringstannlegen har vært, som har klart å rette de skjeve tennene. Med andre ord. de rettet seg helt av seg selv. Samme hendte en kollega, men da var det reguleringsrannlegen som foreslo og vente litt. Har i ettertid lest litt om dette, og det er mange som mener at alt for mange barn blir tilbudt regulering i for tidlig alder, og at det ofte hadde rettet seg helt av seg selv. Så mitt tips er å ikke begynne for tidlig, men se det litt an. 

Anonymous poster hash: e2b9f...82a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...