Gå til innhold

Hvordan løse denne bosituasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1 voksen, 3 barn (13, 10 og 4, eldste annet kjønn), liten leilighet med 1 soverom.

Aner virkelig ikke hvordan vi skal få det til å fungere. Går ikke an å dele opp soverommet.

Anonymous poster hash: bb7ff...73f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel nesten ikke forsvarlig over tid? Hvor stor er resten av leiligheten?

Anonymous poster hash: 63217...474

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Eneste løsningen jeg ser er vel at du sover på stua, og barna deler soverom. En køyeseng + en enkeltseng.

Hvor lenge skal dere bo slik?

Skrevet

Hvordan er det ikke forsvarlig? Det er jo ikke farlig å bo trangt? Lite privatliv ja, men uforsvarlig??

Jeg hadde latt de to eldste sove på rommet siden de er de to som sikkert trenger mest privatliv. I den grad det lar seg gjøre da. Og jeg og minste på stua. Tenker at dere er de som står opp først om morgenen og sånt.

Anonymous poster hash: 9ae6b...f19

Skrevet

Sovealkove ett annet sted i leiligheten ?:) forsvarlig er det ( til en av dere som skrev over her ) ingenting som tilsier at ikke alle kan dele soverom . Før i tiden sov alle samlet fordi leilighet ikke var større . Men man vil jo helst unngå det når barna er store :) særlig om er ulike kjønn også . Foreslår at mor får seg sovesofa i stua :)

Anonymous poster hash: 01205...a72

Skrevet

Skinne i taket på soverommet med forheng fra, med et forheng tvers over rommet kan det soves litt privat på hver side.

Anonymous poster hash: 5b8b7...459

Skrevet

Mulighet for a ha en romdeler I stuen, for å lage litt mulighet for privatliv?

Hehe og det er helt klart forsvarlig, ingen dør av å ha det litt trangt en periode av livet. Kan også være noe barna lærer av og kan se tilbake på å ha mye gode minner av☺ gjør det til en positiv greie, og få inn faste plasser på ting så dere har system om leiligheten er liten☺

Minste min liker å ha pledd over bordet og ha hytte under med en lykt, der er det privat nok☺ Lykke til☺

Anonymous poster hash: 24a15...bbd

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Hvordan er det ikke forsvarlig? Det er jo ikke farlig å bo trangt? Lite privatliv ja, men uforsvarlig??

Jeg hadde latt de to eldste sove på rommet siden de er de to som sikkert trenger mest privatliv. I den grad det lar seg gjøre da. Og jeg og minste på stua. Tenker at dere er de som står opp først om morgenen og sånt.

Anonymous poster hash: 9ae6b...f19

Enig. Lite privatliv betyr ikke det samme som uforsvarlig, og til nød så går det nok greit med et soverom. Men jeg ville nok prøvd å fått noe større ganske fort, om så det måtte bety å flytte på oss. Dere vil nok bli ganske slitne av å bo så tett oppå hverandre over lengre tid.

De eldste trenger nok mer privatliv som du sier, men 4-åringen legger seg kanskje tidligere enn de to eldste, så da er det nok ikke så lurt å ha han/henne sovende på stua. Det begrenser jo veldig hva man kan bruke stua til etter minste sin leggetid. Hvis soverommet er stort nok ville jeg prøvd å gjøre plass til alle barna der inne, slik at man kan gå å legge seg når man er trøtt uten å måtte tenke på at alle andre da må liste seg rundt.

Skrevet

Hahaha. Hva mener du?

Hva kan gå galt?

De blir gale av å dele rom og dreper hverandre?

🙊

Anonymous poster hash: d52be...2c0

Skrevet

Takk for gode svar. Forsvarlig er det vel, men jeg syns ikke akkurat det er kult.

Hvor lenge vi skal bli boende er umulig å si, sikkert i mange år, da økonomien tilsier at noe annet er uoppnåelig.

Setter pris på forslagene deres, det med å ha alle på soverommet var en god ide syns jeg. Sånn at stuen blir alles oppholds-/lekerom.

hi

Skrevet

Takk for gode svar. Forsvarlig er det vel, men jeg syns ikke akkurat det er kult.

Hvor lenge vi skal bli boende er umulig å si, sikkert i mange år, da økonomien tilsier at noe annet er uoppnåelig.

Setter pris på forslagene deres, det med å ha alle på soverommet var en god ide syns jeg. Sånn at stuen blir alles oppholds-/lekerom.

hi

Da må du nesten se på muligheten til å øke inntekter, for alles del.

Anonymous poster hash: 3f7ab...5e0

Skrevet

Da må du nesten se på muligheten til å øke inntekter, for alles del.

Anonymous poster hash: 3f7ab...5e0

Det er dessverre ikke mulig.

hi

Skrevet

hi

Er det helt umulig å få tak i leilighet med to soverom? Her er de med 1 eller 2 soverom i ca samme prisklasse, hvis de er omtrent like store i kvm

Anonymous poster hash: a6e9d...47a

Skrevet

Det er ikke mulighet å flytte litt lenger ut av by eller hva? Gå litt ned på standard?

For en kort stund kan det gå greit, de eldste ville jeg da hatt på soverommet, og så hatt en sovesofa til deg og femåring i stuen. Så får de eldste ha TV eller noe på rommet.

Her kan jo barn aldri ha venner på besøk, og femåringen som vel legger seg tidligere enn resten blir lett vekket eller dere må sitte stille hver kveld.. Er det noe liv? Hvor skal man gjøre av klær, leker og diverse ting?

Kanskje må dere heller ha en køyeseng og en enkeltseng hvis plass, så man kan leve litt mer i stuen.

Virker rart at ikke noe litt større er mulig på en eller annen måte.

Anonymous poster hash: e63f5...6dc

Skrevet

Det viktigste er at dere har mat på bordet og tak over hode... Og det viktigste, kjærlighet! ❤️🌹

Varme klemmer fra meg!

Anonymous poster hash: ac798...6bc

Skrevet

Det viktigste er at dere har mat på bordet og tak over hode... Og det viktigste av alt, kjærlighet! ❤️🌹

Varme klemmer fra meg!

Skrevet

Har bodd så trangt en periode, og det går virkelig ut over familielivet og søskenforhold. Det må da finnes en annen løsning. Har du søkt bostøtte? Hva er husleien på?

Anonymous poster hash: a56b2...7f4
Skrevet

Uforsvarlig? Latterlig å si! Det er bare her i Norden vi har så mange kvadratmeter pr person som mange har. I mange andre land er kvm pr person, langt mindre, ofte deler store familier en pitteliten leilighet. Og de har det fantastisk!

Er det mer forsvarlig med stort hus? Og hvorfor? Blir det mere kjærlighet?

Vi bor i en toromsleilighet (ett soverom), to voksne og to barn. Vi har det veldig bra!

Barna deler rom, rommet er forholdsvis stort (egentlig ikke, er kanskje 15-20kvm), har delt opp med en rutehylle fra IKEA.

Vi voksne sover på sovesofa. Vi har det veldig, veldig bra :)

Mye man kan lage også hi, om det er rom for det.

Har du plass kan du bygge hems på rommet til barna, eller i stua. Kan du dele av en krok i stuen med et skap el.?

Kos dere. Det viktigste er at dere har et sted å bo :)

Jeg tror man blir mer tolerant av å bo sånn :) kreativ og løsningsorientert også.

Og et stort pluss er jo at man ikke har et svært hus å holde orden på (så slipper man å klage over hvor mye man har å gjøre med det store huset ;))

Jeg har blitt flink å pakke bort ting. Det meste står på loftet, eller har blitt gitt bort :)

Nå kommer det snart en til, litt usikker på hvor vi skal plassere denne skatten... men vi får omøblere, flytte et skap, henge opp en gardin el, babyseng skal få plass uansett ;)

Anonymous poster hash: f569b...bd5

Skrevet

Nå mener vel ikke vi som har svart HI at lykken er en villa på 300 kv.m., men at det blir en stor utfordring for familien pga. stor aldersforskjell og kjønn. En voksen, et barnehagebarn, et stort barn og en tenåring vil jo ha forskjellig døgnrytme, og da vil det bli krevende med kun et soverom.

Hvis det uansett er umulig å finne en annen leilighet, så må dere jo bare gjøre det beste ut av det. Finnes det boder som du kan bruke som sovealkover, eller en stor gang du kan dele av?

Jeg ville delt av soverommet med romdeler eller garderobeskap om det er stort nok, til de to eldste barna, og laget sovealkove i stua til mor og minstebarnet. Ville lagt barnet å sove på storesøskens rom, og løftet det i stua når det har sovnet.

Håper for alles del at du ikke har barn som er som hund og katt, og at barna skal bo 50% hos faren.

Skrevet

Uforsvarlig? Latterlig å si! Det er bare her i Norden vi har så mange kvadratmeter pr person som mange har. I mange andre land er kvm pr person, langt mindre, ofte deler store familier en pitteliten leilighet. Og de har det fantastisk!

Er det mer forsvarlig med stort hus? Og hvorfor? Blir det mere kjærlighet?

Vi bor i en toromsleilighet (ett soverom), to voksne og to barn. Vi har det veldig bra!

Barna deler rom, rommet er forholdsvis stort (egentlig ikke, er kanskje 15-20kvm), har delt opp med en rutehylle fra IKEA.

Vi voksne sover på sovesofa. Vi har det veldig, veldig bra :)

Mye man kan lage også hi, om det er rom for det.

Har du plass kan du bygge hems på rommet til barna, eller i stua. Kan du dele av en krok i stuen med et skap el.?

Kos dere. Det viktigste er at dere har et sted å bo :)

Jeg tror man blir mer tolerant av å bo sånn :) kreativ og løsningsorientert også.

Og et stort pluss er jo at man ikke har et svært hus å holde orden på (så slipper man å klage over hvor mye man har å gjøre med det store huset ;))

Jeg har blitt flink å pakke bort ting. Det meste står på loftet, eller har blitt gitt bort :)

Nå kommer det snart en til, litt usikker på hvor vi skal plassere denne skatten... men vi får omøblere, flytte et skap, henge opp en gardin el, babyseng skal få plass uansett ;)

Anonymous poster hash: f569b...bd5

Du har kanskje 2 jevngamle barn, og ser at de deler et digert soverom. Nå er situasjonen til HI en helt annen. Hvordan løsning ville du valgt med ulike kjønn på 4, 10 og 13 år, og et soverom som kanskje er halvparten så stort?

Skrevet

Sovesituasjonen ser jeg ikke på som så vanskelig. Alle kan godt sove på samme rom om det er plass til en seng til hver. Køyesenger med forheng og låsbare skap eller kister til personlige ting må være mulig.

Den virkelig store utfordringen slik jeg ser det vil være å legge til rette for at alle tre får gjort lekser og skolearbeid uten å bli forstyrret av noen av dere andre.

Anonymous poster hash: 764c1...66b
Skrevet

Har bodd så trangt en periode, og det går virkelig ut over familielivet og søskenforhold. Det må da finnes en annen løsning. Har du søkt bostøtte? Hva er husleien på?

Vi også! Det gikk ikke ut over familieliv hos oss. Det var en veldig bra tid. Barn fra 11 og nedover.

Anonymous poster hash: 369c5...cf5

Skrevet

Vi også! Det gikk ikke ut over familieliv hos oss. Det var en veldig bra tid. Barn fra 11 og nedover.

Anonymous poster hash: 369c5...cf5

Hvor mange voksne og barn var dere, og hvor stort var det eneste soverommet dere hadde?

Skrevet

Man kan sikkert stue sammen en hel familie på et soverom, men det vil jo bli lite privatliv, dårlig luft, i tillegg til at det vil være umulig å ha venner på besøk, og få gjort lekser i fred.

Skrevet

Sjekk pinterest :-) mange ideer :-) ikea har vel noen også. .. er det høyt under taket så du kan ha en ikea loftseng på stua? Så sover du der. Sofa under. Mine gjør lekser på spisebordet, så trenger ikke eget rom for lekser...

Anonymous poster hash: fd470...763

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...