Gå til innhold

Gaver - oppgis på selvangivelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spørsmål i forhold til det som står om opplysning av mottatte gaver/arv i forbindelse med selvangivelsen. 

det står: 

Posten gjelder alle som har mottatt arv og/eller gaver når samlet verdi er 100 000 kroner eller mer i løpet av inntektsåret 2015 og gaven ikke har sammenheng med et arbeidsforhold.

Kjenner jeg blir litt usikker på hva som menes her. Før min mann og jeg giftet oss i september 2015 var vi registrert med samme bostedsadresse, men ikke registrert hos skatteetaten som samboere. Han overførte i løpet av 2015 en del penger til min ene konto som da var penger til bryllupet vi sparte til. - Dette overstiger 100.000kr til sammen, regnes dette som gave da? 

Anonymous poster hash: cfb82...fe0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et spørsmål i forhold til det som står om opplysning av mottatte gaver/arv i forbindelse med selvangivelsen.

det står:

Posten gjelder alle som har mottatt arv og/eller gaver når samlet verdi er 100 000 kroner eller mer i løpet av inntektsåret 2015 og gaven ikke har sammenheng med et arbeidsforhold.

Kjenner jeg blir litt usikker på hva som menes her. Før min mann og jeg giftet oss i september 2015 var vi registrert med samme bostedsadresse, men ikke registrert hos skatteetaten som samboere. Han overførte i løpet av 2015 en del penger til min ene konto som da var penger til bryllupet vi sparte til. - Dette overstiger 100.000kr til sammen, regnes dette som gave da?

Ikke om dere hadde felles økonomi.

Anonymous poster hash: 84565...c90

Skrevet

det står: 

Det er jo ikke en gave! Dere har jo felles utgifter til et bryllup..

Anonymous poster hash: 173eb...a93

Skrevet

Jeg er helt enig, jeg er bare usikker på hva definisjonen til skatteetaten er!

Skrevet

Jeg er helt enig i! Bryllupet er nå betalt, men det er jo kr igjen på konto også. 

Skrevet

Jeg er helt enig i! Bryllupet er nå betalt, men det er jo kr igjen på konto også.

Sammenlign det med regningskonto som de fleste par har, jeg overfører 240.000 til min mann i året via den, noe jeg også gjorde før vi var gift, og før vi var folkeregistrert sammen. Men det er jo ikke en gave til min mann, det er jo mitt bidrag på våre utgifter.

Anonymous poster hash: e3f05...7dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...