Anonym bruker Skrevet 5. april 2016 #1 Skrevet 5. april 2016 Jeg har en datter på halvannet år. Hun våkner og skriker flere ganger per natt. Vi foreldrene har ikke sovet en hel natt siden før hun ble født. I tillegg er hun ganske krevende på dagtid, fordi hun er høyt og lavt og rampete. Hun er selvfølgelig også veldig søt og vi koser oss masse med henne, men vi har ikke så mye overskudd og energi. Ser mange er godt på vei med nummer to allerede, men for oss er det utenkelig på en stund enda. I tillegg synes jeg ofte når jeg ser familier med to tette, særlig når den yngste er ca. 2 og den eldste er 4, at det er et utrolig støynivå og det virker som om det er totalt kaos. Det kan jo selvfølgelig hende de vi kjenner ikke er representative. Men både mannen min og jeg tenker hjeeelp, og snakker alltid etterpå om at sånn vil vi ikke ha det. Hvor lang avstand må man ha mellom søsknene for å unngå at det blir veldig mye støy, kaos, krangling osv.? Hverken mannen min eller jeg har søsken, og familiene våre bor såpass langt unna at de ikke kan være barnevakter, så vi har aldri barnevakt. Men samtidig synes vi dattera vår fortjener å få en bror eller søster, særlig fordi vi ikke har så mye med familiene våre å gjøre til daglig. Og vi hadde alltid sett for oss å ha 2 barn. Er 4-5 år en OK aldersforskjell? Vil gjerne høre erfaringer fra dere som har to barn med mer enn 3 års aldersforskjell og oppover Anonymous poster hash: 97ceb...380
Anonym bruker Skrevet 5. april 2016 #2 Skrevet 5. april 2016 Vi har 2 1/2 år mellom første 2 og nesten 4 år mellom 2 og 3. Merker det var roligere og lettere med nesten 4 år..... dere vil kjenne når dere er klar for en til 😊 Anonymous poster hash: 1da39...621
Gjest Stjerneklart Skrevet 5. april 2016 #3 Skrevet 5. april 2016 Vent til dere er klare for en til, og ikke ta valg basert på hva som er riktig for andre. Mange koser seg nok med to tette, mens andre kunne ikke tenke seg å begynne pån igjen så fort. Pga. livssituasjon det nok minst 6 år før en nummer to kommer her, blir nok flott det også Men til det du spør om, jeg tror nok 4-5 år i mellom vil frita deg fra en del søskenkrangler!
Anonym bruker Skrevet 5. april 2016 #4 Skrevet 5. april 2016 Her blir det 12 år mellom 😀 vi var tenåringer med førstemann så planen nå var at vi skulle begge ha runda 30,hus,fast jobb begge to og utdannelse før vi satte i gang med flere. Uansett er jeg enig med deg at to tette ikke nødvendigvis er det beste. Folk et forskjellige. Begge svigerinnene mine har valgt å få to tette (1-1.5 års mellomrom) og helt ærlig..... det er et endeløst kaos i mine øyne. Men de stortrives og det er det viktigste 😊 perfekt aldersforskjell for mi del ville Vært fra 4 år og oppover. Dvs slippe å ha to bleiebarn samt at barn nr 1 var litter selvstendig. Anonymous poster hash: 1c33e...f5e
Anonym bruker Skrevet 5. april 2016 #5 Skrevet 5. april 2016 Her har vi 6 år mellom våre og det er helt topp. Da er største så selvstendig, og kan hjelpe til litt med å hente ting og tang. De har stor glede av hverandre allikevel. Jeg og søsteren min har 6 år mellom oss også, og vi er omtrent beste venner Anonymous poster hash: e0a16...4b9
Anonym bruker Skrevet 5. april 2016 #6 Skrevet 5. april 2016 Det er fem år mellom meg og mitt nærmeste søsken, og vi hadde veldig lite å gjøre med hverandre gjennom oppveksten. Dette har jo heldigvis endret seg nå som vi er voksne. Vi har 3,5 år mellom våre to eldste. De har et veldig godt forhold, har aldri vært noe sjalusi inne i bildet. Eldste var jo "stor" da han ble storebror og ønsket seg veldig et søsken. Allikevel er det ikke SÅ stor forskjell. Nå blir det to år mellom de to minste og kjenner litt på at jeg synes det er vel tett, men håper de får et nært og godt forhold med tiden Men du, det blir nok støy iblant uansett hvor store barna er. Det er bare en del av det å ha barn Anonymous poster hash: 1de17...e7e
Anonym bruker Skrevet 5. april 2016 #7 Skrevet 5. april 2016 Her blir det 8.5år mellom søsken. Har vokst opp selv med 9 og 10 års aldersforskjell mellom søsken. Søstren min har 3 kjappe 3,5 og 8 år og det er kaos .alle er syke på ulike tider og lite tid til å pleie forholdet . Vet om flere som har to kjappe og de sliter på alle plan .og de fleste sier hadde de vist hvor fysisk og psykisk krevende så hadde de ventet med både nr 2 eller nr3. Kanskje bra for barna med tett alder men ikke nødvendigvis for parforholdet .. Anonymous poster hash: c1df0...322
Førstemann Skrevet 5. april 2016 #8 Skrevet 5. april 2016 Vi har 3 år og 3 mndr mellom våre 2 jenter. Det har fungert helt supert for oss egentlig. Det hender seg selvsagt at de krangler, men generelt er det lite. De har hver sine liv og interesser i det daglige, men er fortsatt så tette at de kan være med på de samme aktiviteter i ferier osv. De leker også veldig godt sammen når det bare er de to, så de har stor glede av hverandre.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2016 #9 Skrevet 5. april 2016 To tette er slitsomt!! Ikke så mye i starten synes jeg, men etterhvert. Vi har nesten ikke opplevd sjalusi eller trøbbel mens de var små, men krangling er det MASSE av, spesielt nå de siste par åra (de er 5 og 7 år nå). Vi ventet derfor lenge med nummer 3, slik at det er nesten 5 og 7 år mellom de to eldste og yngstejenta. Og det er toppers! De to største er tydelige storesøstre, og liker å hjelpe til, kose og mate osv, samtidig som man slipper den evige kranglingen og konkurranse-stresset som vi har hatt med de to største. Så 5-6 års aldersforskjell er toppers vil jeg si, hvis du ønsker fred og fordragelighet i heimen Anonymous poster hash: 570f4...eab
Anonym bruker Skrevet 5. april 2016 #10 Skrevet 5. april 2016 Vi har to år og tre mnd mellom våre to første, og syntes det var ufattelig slitsomt de første 2-3 årene (det begynte å løsne da minste var nesten tre). Nå ser jeg fordelene med to tette, de er veldig gode venner, men ville ikke gjort det igjen! Er gravid med tredjemann nå, hvis alt går bra blir det seks og åtte års aldersforskjell mellom våre. Litt lenger enn vi hadde tenkt, men det tok nesten ett år å få til siste. Oppløftet av flere av svarene i denne tråden! Anonymous poster hash: 92d2a...8b7
Anonym bruker Skrevet 5. april 2016 #11 Skrevet 5. april 2016 Har 4,5 mellom mine og det har vært deilig. Godt å ha første ute av bleiene og litt mer selvhjulpen før nestemann kom. De leker faktisk sammen og krangler og, det må jeg innrømme. Ulempen er jo at de er på litt forskjellig sted, så vi deler oss en del når vi skal på ting. Anbefaler dere å lytte til dere selv og hva dere ønsker. Personlig synes jeg folk som får barn veldig tett er sprø, men det er meg. Anonymous poster hash: 98ae6...789
Anonym bruker Skrevet 5. april 2016 #12 Skrevet 5. april 2016 Vi har 3 år og to mnd mellom våre, og jeg skulle egentlig ønsket at vi hadde ventet litt lengre med å få nr to. Storesøster er som deres, høyt og lavt alltid og sov ikke natten igjennom før hun var nesten 4. Om andremann hadde vært stille og rolig så hadde det sikkert vært enklere, men han er presis som søsteren. Løpe fra den ene til den andre som våkner på natten er ikke veldig morsomt. Og så tror jeg største ville hatt godt av litt mer alenetid uten søsken - hadde vi ventet til hun var 4 hadde hun vært mye mer klar til å gi slipp på mamma og pappa. Anonymous poster hash: b9648...1c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå