Gå til innhold

Urinprøve, bleiebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 3åring som nekter å tisse andre steder enn i bleia. Må levere en urinprøve, men det er et rent helvete å sette på urinpose. Og de få gangene vi har klart det, kommer det minimalt med urin i posen. Hvor mye urin trenger legen? Holder det med en litt stor dråpe?

Anonymous poster hash: dcf6f...003

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hva de skal se på, men tror neppe "dråpe" gjør jobben uansett.

Anonymous poster hash: b02b3...521
Skrevet

La henne gå naken så blir det vel et uhell før eller senere. Følg godt med og ha en kopp klar og fang en skvett.

Skrevet

Jeg klarte aldri å få noe i posen når hun hadde bleie på. Løsningen ble å feste posen og la henne gå uten bleie. Gjerne leke litt med vann.

Så jo med en gang når hun tisset, og fikk "reddet" posen før det ble sølt ut.

Anonymous poster hash: 321b8...3c4

Skrevet

På apoteket får du kjøpt poser beregnet for dette som de går med under bleien. Lykke til

Skrevet

Takk for svar. Skal ringe legen å høre hvor lite som er ok. Går ikke å ikke ha på bleie når vi endelig har fått på posen. Hun vil overhodet ikke ha pose på. Har prøvd å forklare, bestikke osv. Gi henne valg om pose eller å tisse i dusjen el så skal jeg prøve å samle opp i et beger. Men det er ikke noe hun vil ha noe av. Har prøvd av og på i flere uker. Er redd hun skal få et dårlig forhold til underlivet sitt med all den "tvang" om pose. Føles som om man begår et overgrep. Var så mye enklere med gutten.

Skrevet

Da jeg måtte ta en urinprøve av min sønn på to år så holdt det med noen dråper. De fikk undersøkt det de skulle😊 Var jo nesten umulig å få noe i posen, men litt kom det.

Anonymous poster hash: 50a6e...0af

Skrevet

Vi hadde også dette problemet med datteren vår. Første gang vi skulle ta prøve var hun bare 11 mnd, og måtte bruke disse posene. Sykepleierene på sykehuset sa også at det var vanskelig på jenter. Det var ikke mye som kom i posen, da den som oftes lakk, og det meste kom i bleien....

Vi måtte bare sjekke ofte, og prøve å redde posen så fort vi så at det var en liten skvett i den.

Nå er hun større, litt over to år, og vi har gått over til å enten la henne sitte på do med doring eller på potte. Viss hun sitter på do holder jeg koppen under, og bruker vi potte må den være helt ren. Har fått mest ut av å la henne tisse i potten.

Vi må bruke lang tid på denne do-gåingen, da det er viktig at det er morgenurinen de skal ha prøve av. Da leser vi bøker eller har med leker som vi tuller og tøyser med. Da blir det gøy og vi tar fokuset bort fra at hun må tisse. Plutselig så ler hun så mye at det kommer tiss, og prøven er i boks👍🏻👍🏻

For oss er disse prøvene veldig viktige, så vi må bare bruke tid på det. Håper du finner en løsning som fungerer for dere😀

Anonymous poster hash: a191a...4e8

Skrevet

Har fått levert den lille dråpen. Og den samt lukt var nok til at de konstaterte urinveisinfeksjon. Så nå blir det medisiner. Uff,hun har gått noen uker med dette. 🙁

Takk igjen!

Skrevet

Skjønner deg kjempe godt. Vi sleit også med det samme, og heldigvis den dagen det skulle testes, fikk fastlegen tilsendt en vareprøve fra Tena. Det er et produkt som heter Tena U-test som man bare legge inni bleie og urinen suges inn. Så river man av, og tar det med tilbake til fastlegen, og der kan svaret leses av med en gang. Utrolig enkel og lettvint :) Fastlegen min ønsket det produktet velkommen, så de har visst bestilt flere pakker fra leverandøren.

Anonymous poster hash: 87325...375

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...