Gå til innhold

Hvordan si i fra at verandaen er privat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier ut en loftsleilighet til en trivelig mann. Problemet er sommerstid, da kommer han ned titt og ofte. Vi har ikke andre uteplasser, og ingen hage. Føler at dette begrenser bruken for min del. Jeg vil gjerne grille ute med familie og venner uten leieboeren tilstede, føler at jeg alltid må være påkledd, og bikini er uaktuelt. Liker å slappe av på fine dager med en god bok, og ikke måtte snakke med leieboeren hele tiden. Nå er våren snart her, og jeg kjenner at jeg ikke gleder meg. Hvordan løse dette problemet? Han er som sagt en veldig hyggelig mann, og en nær venn av svigerfamilien. Dette blir som å stikke hånden inn i et vepsebol. Det går så mye utover privatlivets fred, at jeg vurderer å kjøpe et annet hus for å slippe unna. Han sitter gjerne ute alene også på kveldene, og da kan han se rett inn i vårt kjøkken/stue. Glemte å si at han har en sykdom som gjør at han ikke kan dra så langt fra hjemmet, derfor får jeg utrolig dårlig samvittighet om jeg nekter han å komme. Hva gjør jeg med dette? Mannen ser ikke problemet med at han "bor" på verandaen vår fra mai-september.

Anonymous poster hash: c50b1...475
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjipt for han å ikke kunne være ute hjemme hele sommeren....

Anonymous poster hash: 9f6ec...6ad

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Vanskelig situasjon. Jeg skjønner dere begge. Jeg liker også privatliv, og blir sliten av å føle jeg må snakke med noen hele tiden og jeg liker at hjemmet mitt er hjemmet mitt, hvor jeg kan slappe av uten å ta hensyn til andre. Samtidig er det utrolig kjipt om han ikke kan være ute hele sommeren. Kanskje et dumt forslag, men om dere er borte til noen faste tidspunkt, f.eks jobb, reise eller noe annet, går det kanskje an å si at fra da og da er vi bortreist og da er det fritt fram for å bruke verandaen, men at når vi er hjemme ønsker vi å bruke den selv?

Nei uff, jeg vet faktisk ikke hvordan jeg ville håndtert dette.

Skrevet

Skjønner veldig godt at dette er en kjip situasjon. Men jeg mener at her må du bare bite i det sure eplet og la mannen bruke verandaen. Noe annet er slemt og egoistisk.

Anonymous poster hash: 798ce...d5e

Skrevet

Du får be han flytte da?(lang varslingsfrist på sånt, så bør isåfall gjøre det nå så får du sommeren neste år alene) Jeg hadde ikke taklet å hatt det sånn som deg med "ukjente" helt oppå meg halve året, men jeg skjønner også vedkommende, hvis dere har en veranda, og ingen hageflekk noe sted så hadde jeg heller brukt verandaen enn å sitte innendørs året rundt.

Burde kanskje ikke leid ut den leiligheten i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 2fba5...7e8
Skrevet

Går det an å dele av en bit av verandaen med en levegg e.l., og så kan det være hans del?

Anonymous poster hash: 7eb2d...424
Gjest Stjerneklart
Skrevet

Går det an å dele av en bit av verandaen med en levegg e.l., og så kan det være hans del?

Anonymous poster hash: 7eb2d...424

Veldig lurt, mye bedre enn mitt forslag! Denne syns jeg dere burde  gå for, HI :) 

Skrevet

Men har dere ikke avtalt om leietaker skal ha tilgang til verandaen på forhånd? Hvis det ikke er en del av avtalen ville jeg absolutt sagt i fra selv om det selvfølgelig er kjipt. Jeg hadde aldri orket å ha folk sittende på verandaen min i tide og utide, skjønner veldig godt at du synes at dette er plagsomt!

Anonymous poster hash: 8b265...ca7

Skrevet

Men hvordan kommer han seg egentlig på denne verandaen? Går ha bare inn hos dere, gjennom deres del i huset og tar seg til rette?

Eller mente du terasse?

For er det en terasse er det jo på bakkeplan og da er det vel mulig å skille av en liten del til leieboeren med le-vegg.

Du kan iallfall virkelig ikke mene at han skal sitte inne på loftet hele sommeren.

Anonymous poster hash: b773f...d59

Skrevet

Det skulle jo ha stått noe om bruk av uteareal i utleiekontrakten. har det ikke blitt spesifisert så er jeg redd dere bare må godta at han kommer ned..

Anonymous poster hash: 15d2d...99c
Skrevet

Vi har ingen kontrakt side han er en god venn av svigerfamilien. Verandaen er for liten til å deles av, og jeg tror ærlig talt at han ville oppholdt seg mest på vår del uansett :) Nå bor vi fritt til, med park, vann og skog i umiddelbar nærhet, så mulighetene er mange. Problemet er at han har en type angst som gjør at han ikke våger seg rundt i nærområdet alene. Men dette er sensitiv info fra svigermor, så ikke noe vi snakker med han om.

Til noen av dere; mener dere virkelig at om man leier ut, så skal leieboeren være med på ALT som skjer utendørs om sommeren som grilling, besøk, bursdager osv.?

Skrevet

Å leie ut uten kontrakt er jo hasardspill!

Anonymous poster hash: 571a1...f25

Skrevet

Dere burde jo avtale bruk av utearealet på forhånd, og det burde stå i kontrakten. Jeg har leid diverse leiligheter oppgjennom årene og det har alltid blitt gjennomgått på visningen hva som "tilhører" utleieleiligheten. Det har gjerne vært enten en del av hagen, en egen platting eller et hjørne ved huset. Å leie ut uten at det skal finnes noe sted for leieboer å oppholde seg utendørs på sommers tid høres litt spesielt ut synes jeg.

Anonymous poster hash: 83dac...15f

Skrevet

Han er en veldig pålitelig og pliktoppfyllende leietaker, så har ingenting å frykte på den måten.

Skrevet

Vi har ingen kontrakt side han er en god venn av svigerfamilien. Verandaen er for liten til å deles av, og jeg tror ærlig talt at han ville oppholdt seg mest på vår del uansett :) Nå bor vi fritt til, med park, vann og skog i umiddelbar nærhet, så mulighetene er mange. Problemet er at han har en type angst som gjør at han ikke våger seg rundt i nærområdet alene. Men dette er sensitiv info fra svigermor, så ikke noe vi snakker med han om.

Til noen av dere; mener dere virkelig at om man leier ut, så skal leieboeren være med på ALT som skjer utendørs om sommeren som grilling, besøk, bursdager osv.?

Nei, men han skal selvfølgelig kunne sitte ute om sommeren han også. Dere valgte å leie ut leiligheten, og da må dere nesten ta ulempene som kommer med å dele hus og hage med den dere leier ut til.

Anonymous poster hash: 79747...80c

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har litt problemer med å se for meg hvordan dere bor mtp at det ikke er verken verandaer eller en liten hageflekk utover den lille dere har.

Hvis loftsetasjen er ment for utleie, hvorfor er det ikke en veranda oppe? Hvor er rømningsveien? Hvor tett bor dere, egentlig siden verandaen er så liten? Er det ikke mulig å bygge den ut?

Har faktisk aldri lagt merke til hus med flere etasjer uten ihvertfall en liten veranda oppe, er derfor jeg sikkert tenker litt rart her :P

Hvis loftsetasjen er ment for utleie så vil jo dette være et tema, uansett hvem som leier hos dere. Derfor ville jeg sett på muligheten til å få bygd en veranda oppe. Evnt utvide den dere har. Om det ikke er mulig å lage en uteplass til leieboeren også ville jeg latt ham få bruke verandaen. Man kan jo ikke kreve at han sitter inne på loftet hele sommeren...

Anonymous poster hash: dfdd4...d98

Skrevet

Nei, men han skal selvfølgelig kunne sitte ute om sommeren han også. Dere valgte å leie ut leiligheten, og da må dere nesten ta ulempene som kommer med å dele hus og hage med den dere leier ut til.

Anonymous poster hash: 79747...80c

Det stemmer vel ikke helt? Slikt skal spesifiseres i kontrakten, det er ingen automatikk i at dersom man leier ut rom så følger bruk av hage med. 

HI: Dere må bare ta ubehaget ved å si det til ham, eller la være. 

Anonymous poster hash: 3d1b2...154

Skrevet

Jeg ville sagt han opp jeg, med begrunnnelse av at dere skal bruke den selv. Det blir nok vanskelig å snu om på dette nå når han er vant til å være sammen med dere, uten å såre ham. Siden han har angst har han sikkert depresjon også, og å skyve ham fra dere vil være en ny trigger til depresjon. Det hadde ikke jeg klart å være skyld i. Da er det bedre å si ham opp 😕😣

Slemt det også da.... Men dere er ikke nødt til å ha leieboer sammen med dere. Uvanlig situasjon, pga vennskapsforholdet til svigerfamilien. Vurder hva som er viktigst for dere.

Anonymous poster hash: d33a8...8b8

Skrevet

Vanskelig og se for seg hvordan det ser ut.

Men ville enten sagt ifra på en fin måte

Eller invistert i å bygge terasse til utleier på en annen side av huse om det er mulig.

Eller si opp og be han flytte.

Anonymous poster hash: 971e5...822

Skrevet

Jeg personlig kunne ikke sagt ifra, for da ville jeg følt meg enda værre enn om jeg måtte sitte der med han, så et tap tap for meg altså. Men kunne vurdert å bygge ut en egen veranda om jeg hadde fortsatt å leie ut. Om det at du sier ifra fører til at han sitter inne hele sommeren synes jeg dette er uaktuelt uten å ha et alternativ for han, som å bygge ut verandaen så den kan deles opp eller bygge en til på en annen side av huset

Anonymous poster hash: 0721b...da4
Skrevet

Hva sier mannen din, hi?

Anonymous poster hash: 2b7bc...059

Skrevet

Dette burde dere avklart på forhånd før han flyttet inn. Nå er det liksom litt sent å si fra!

Skrevet

Flere momenter her:

Å leie ut uten noen form for kontrakt er ikke særlig lurt. Har dere ingen avtale om oppsigelsestid, om avtalen kan sies opp av én av partene, bruk av uteområder, depositum, hva som er inkludert i husleien, om dere kan regulere husleien etter en viss tid, om det er tillatt med kjæledyr/røyking etc? 

Litt nysgjerrig på hvordan huset ser ut. Har leieboeren egen inngang og går til terrassen rett fra hagen? Eller må han gå gjennom huset deres på noe vis?

Det er ikke slik at om man leier ut, så må man akseptere leieboeren som en del av familien. Men du kan heller ikke kreve at han skal sitte innestengt på loftet. Tilgang til hage, terrasse etc burde dere avklart på forhånd. 

Anonymous poster hash: b5975...b5d
Skrevet

Dere får innføre faste tider han kan bruke verandaen, gjerne på tider dere ofte er bortreist.

Anonymous poster hash: a2acf...b9e

Skrevet

Jeg har leid massevis av leiligheter før vi kjøpte og er enig med hi. At en leier leilighet/ hybel gir ikke fri tilgang til utleiers bopel, det være seg hage, terrasse, skur osv.

Har dessverre ingen løsning, da dere burde sagt ifra fra starten av

Anonymous poster hash: 9f1d7...f1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...