Gå til innhold

Sladder og baksnakking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som om det er mange som mener sladder og baksnakking er udelt negativt og noe de tar avstand fra, men hvordan ser de for seg at samfunnet skulle fungere hvis vi sluttet å snakke om hverandre?

Hvordan skulle dere vite hvem dere kunne stole på? Samfunnet er bygget på sladder. Vi hadde ikke klart å fungere sammen som grupper uten. Det er nødvendig å få vite om ordførerkandidaten  har store eiendomsinteresser i kommunen eller om det er sannsynlig at den nye kjæresten til venninnen din stjeler. Vi trenger å få bekreftet at vi kan stole på politiet og at de ansatte på ssb ikke manipulerer tallene. Uten sladder hadde samfunnet raknet, så alle "sladrekjerringer" der ute. Hev hodet. Vi trenger sladder og baksnakking selv om det kan være ubehagelig når det er våre egne feil og mangler som blir påpekt.

Anonymous poster hash: e1687...677
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge ting ikke er ondsinnet kan jeg "baksnakke". Jeg har for eksempel en kollega der jeg har prøvd alt for å få ting til å fungere. Det hjelper ikke. Det som hjelper meg å takle henne er å få bekreftelse fra andre om at det ikke er noe jeg innbiller meg. 

Anonymous poster hash: 24322...f83
Skrevet

Så lenge ting ikke er ondsinnet kan jeg "baksnakke". Jeg har for eksempel en kollega der jeg har prøvd alt for å få ting til å fungere. Det hjelper ikke. Det som hjelper meg å takle henne er å få bekreftelse fra andre om at det ikke er noe jeg innbiller meg. 

Sannsynlig vis hjelper det også andre å takle henne, mens hun oppfatter dere som noen ondsinnede sladrekjærringer.

Skrevet

Det er forskjell på baksnakking og baksnakking! Fakta som er opplyst og vedtatt er ting man kan snakke åpenlyst om, men kanskje alikevel velger å bare dele med noen rundt seg uansett. Synsing, egne meninger, uthenging osv er en type baksnakkelse som er ondsinnet og etter min mening uønsket! Alt man må forklare voksene mennesker...

Anonymous poster hash: 79871...512

Skrevet

Sannsynlig vis hjelper det også andre å takle henne, mens hun oppfatter dere som noen ondsinnede sladrekjærringer.

Det tror jeg ikke, noe av problemet er at hun ikke ser andre og ikke tåler å bli motsagt. Det som snakkes om er episoder der hun blir sint og vrang fordi hun ikke ønsker innvendinger eller samarbeid. Da syns jeg det er greit å spørre en kollega om det var min måte å takle situasjonen på som var gal, eller hun som var vanskelig. 

Skrevet

Det er forskjell på baksnakking og baksnakking! Fakta som er opplyst og vedtatt er ting man kan snakke åpenlyst om, men kanskje alikevel velger å bare dele med noen rundt seg uansett. Synsing, egne meninger, uthenging osv er en type baksnakkelse som er ondsinnet og etter min mening uønsket! Alt man må forklare voksene mennesker...

Det er disse egne meningene, synsingen og til dels uthengingen av mennesker med uønsket adferd som er viktig for å få ting til å fungere. Det er det som er grunnlaget for å vite hva og hvem vi skal tro på. Å bevist ødelegge for andre mennesker ved å spre løgn er nok sjeldent positivt, men å fortelle "private" ting og opplyse om negative karaktertrekk, hva A har fortalt til B om C osv er nødvendig i et samfunn.

Skrevet

Det er disse egne meningene, synsingen og til dels uthengingen av mennesker med uønsket adferd som er viktig for å få ting til å fungere. Det er det som er grunnlaget for å vite hva og hvem vi skal tro på. Å bevist ødelegge for andre mennesker ved å spre løgn er nok sjeldent positivt, men å fortelle "private" ting og opplyse om negative karaktertrekk, hva A har fortalt til B om C osv er nødvendig i et samfunn.

Jeg er fullstendig uenig, men gir et eksempel for å demonstrere min mening. For deg og meg er det fullstendig irrelevant om a Magda på butikken mistenkes for underslag og ikke lengre får sitte i kassa. Vi har kun barn på samme skole. Vi trenger aldri å prate om det! Det omhandler ikke vår hverdag og hørte man rykter før vedkommende ble plassert annet sted i butikken mener jeg det er en god ting å avlive rykter og heller oppfordre folk til å ta det med politi/butikkeier og i hvertfall ikke spre mistenskomheten videre. Hun er i dette eksempelet ikke dømt (pressiseres!) og vi kan fint leve med barna hennes på besøk, å kjøpe av frukta hun har ansvar for osv uten å oppføre oss som større idioter enn a Magda selv!

Er du fra landet?

Skrevet

Det er bedre å møte alle nye med skepsis i stedet. Engasjere seg og politisk og privat og dermed finne ut ting. Møter alle nye på en positiv måte, men stiller kritiske spørsmål likevel og gjør meg opp en mening.

Anonymous poster hash: 3699f...613

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...