Anonym bruker Skrevet 4. april 2016 #1 Skrevet 4. april 2016 Jeg er helt grønn på dette.. Det står på hagesider at man skal beskjære rips- og solbærbusker nå på våren før blomstene kommer. Men vil ikke det medføre at jeg får dårligere avling på busken? Da er det jo færre greiner med bær til høsten vil jeg tro? Eller frigjør dette plass til nye greiner som kommer allerede i år? Tar dere mange greiner og klipper disse helt ned? Første året med hage så beklager så mye hvis dette er et utrolig dumt spørsmål☺️ Anonymous poster hash: 460dc...9a5
Direkte Skrevet 4. april 2016 #3 Skrevet 4. april 2016 Avhenger av hva som er hensikten med beskjæringen. Hvis busken er gammel og har god størrelse ville jeg foreslått at du tar ca 1/3 av greinene i år, og et 1/3 neste år osv. Ta de som går innover i busken, og som krysser andre grener. Poenget er at busken skal bli mindre tett, og få god plass til grenene. Da får du og fremdeles bær Er det en mindre og nyere busk ville jeg vare tynner forsiktig innover mot midten av busken, evt ikke i det hele tatt. Finnes flere hageforum hvor du kan spørre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå