Gå til innhold

Hage!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor høst kjøpte jeg et 60-talls hus med litt hage. Her er plen i tre forskjellige nivåer, mosegrodd stentrapp mellom nivåene. Av bær og frukt er det rød og hvit rips, solbær, stikkelsbær, rabarbra, to sorter epler, morell, kirsebær og plomme. I tillegg er det store bed med blomster, masse forskjellige roser + annet jeg ikke kan navnet på. Det var så nydelig her da jeg var på visning i høst. Ikke noe ugress i bedene, men selger - en eldre dame - sa at trærne og buskene trengte å beskjæres da hun ikke hadde klart det etter mannen døde. Det var lett å se at denne hagen vsr livsverket hennes og hun var så stolt og rørt når hun viste meg rundt i hagen og fortalte små anekdoter.

Jeg har overhodet ikke greie på hage og føler nesten ærefrykt for å starte på det her.. Hva om jeg ødelegger dette? Jeg har verken tid eller kunnskap til å få til dette. Før frosten skar jeg fem store rosebusker helt ned til grunnen.. har hatt litt vondt i magen hele vinteren og lurer på om jeg har ødelagt det.

Men, til poenget; er det noen som kan hjelpe meg med noen enkle grunnprinsipper for hage? Jeg lurte litt på å lage kjøkkenhage med pallekarmer fremfor å ha alle de blomstene.. men jeg vet jo heller ikke om alt kommer igjen eller om det var løker og slikt.. jeg aner jo ingenting 😧

Anonymous poster hash: 5fd4d...cb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør på hagedal.no :)

Ville brukt sommeren på å finne ut hva du faktisk har i hagen, og heller ta en runde neste år!

Hage er myyyye arbeid, men så koselig :)

Skrevet

Takk for tips 😊 Kan nok være lurt å identifisere de ulike plantene dør jeg starter arbeider. Jeg fikk et tips om beskjæring av frukttrær som gikk på å kutte alt som vokste oppover.. men det hørtes litt rart ut for meg?!

Anonymous poster hash: 5fd4d...cb1

Skrevet

Bruk året til å bo deg inn, og begynn alt nå med å tegne en plan hvor du fyller inn hva dom blomstrer hvor når. Så finner du et godt hagesenter med flink gartner og småprater litt. Da får du svar på det meste!

Skrevet

De fleste roser skal vel klippes ned om høsten, så det har vel gått bra. Hvis du har tenkt å gjøre endringer har jeg faktisk villet tatt meg veldig god tid, gjerne et par år. Det er mye mer jobb å endre enn å vedlikeholde det som er, stort sett.

Vi kuttet ned et stort tre etter et år, som sikkert hadde stått der i 50 år. Først da naboen kuttet ned sine litt yngre trær, skjønte vi at vårt tre faktisk hadde hatt en viktig funksjon mtp innsikt....

Anonymous poster hash: fec97...ab2

Skrevet

Det er vel bare stilkroser og klaseroser som skal beskjæres om høsten, og av de bare stilkrosene som skal tas helt ned (ca 10- 15 cm). Her er det mye gode tips: http://www.bakker-norge.com/artikel/hagetips-rad/beskjaering-planting-og-vedlikehold/beskjaering/vanlige-beskjaeringstips/beskjaere-roser/  http://www.mesterhagen.no/hagetips/tips/beskjaering/roser/

Håper rosene dine har klart seg gjennom vinteren. Dekket du dem til med noe? 

Amandines tips er veldig godt. Det er lurt å bli skikkelig kjent med hagen du har overtatt før du begynner å gjøre veldig mye. For alt du vet kan det ligge masse rart i jorden som du ikke har sett enda. Om du har et godt hagesenter i nærheten, så kan de sikkert svare på mye. Ellers så er det bare å ta for seg av hagebøker, nettsteder og spørre hageglade naboer.  

Anonymous poster hash: 18c6e...8d0

Skrevet

Spør damen du kjøpte huset av! Det vil hun sette pris på.

Anonymous poster hash: df345...3e3

Skrevet

Jeg googler mye, og finner svar på det meste om beskjæring, gjødsling og stell der. Anbefaler det.

Kommer ofte inn på div hageforum.

Jeg har blitt hekta på hage.

Skal ha mange pallekarmer med div grønnsaker.

Også agurk og tomatproduksjon. 😀

Med beskjæring av epletre, skal greiner som vokser oppover og innover bort. Ellers må en tynne ut så det blir litt luftig. 😀

Anonymous poster hash: 1a72e...94e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...