Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #1 Skrevet 3. april 2016 Har ei jente på 3 år. Vi må sitte inne hos henne til hun sovner, ellers blir det bare skrik og mas - og hun står opp. Om og om igjen. Det begynte vel for snart et år siden. Det første halve året fulgte vi henne konsekvent inn i senga igjen. Sa ikke et ord. Vi holdt på i 3-4 timer hver kveld, og det ble aldri noen bedring. Det endte med at en av oss må sitte inne hos henne til hun sovner. Noen ganger går det fort, men stort sett må vi sitte der inne i ca en time. Hun våkner lett, og da må vi bare sette oss igjen. Vi har en baby også, og det er helt umulig å være èn person på legging. Babyen trenger tro rundt seg for å sove, så den kan ikke legges først (gjort utallige forsøk). Bare om noen skulle nevne "det er jo bare å sitte der inne så lenge som det trengs". Vi trenger desperat at vi bare trenger å være èn til å kunne legge dem. Så hva gjør vi? Har lest trikset om å flytte stolen nærmere og nærmere døren, men foreløpig har 3 åringen forstått greia (at vi er på vei ut av rommet og ikke ønsker sitte der mer). Vi har hatt utallige samtaler om dette med henne, men hun er totalt uenig. Hvorfor, vet vi ikke. Anonymous poster hash: e914f...6a5
Gladmor30 Skrevet 3. april 2016 #2 Skrevet 3. april 2016 Jeg gjorde noe lignende med ene jenta mi for noen år siden. Her funket d med belønning. For hennes del var d snop som var d største i verden, så da ble d belønningen. D har funka i alle overganger. Har hun noe hun er svak for sånn at du kunne lokket henne med det?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #3 Skrevet 3. april 2016 Har dere prøvd boken "den lille kaninen som så gjerne ville sove"? Vi fikk en ny hverdag med vår 4-åring. Vi har alltid måtte sitte inne hos henne til hun sovner. Mye hyl og skrik, på det verste brukte vi 3 timer på å få henne til å sovne. Trodde jeg skulle bli helsprø! Etter at vi begynte å lese denne boken om kvelden så har hun sovnet fint på en halvtime. Vi har også en baby. Det hender jeg klarer å legge begge to, men ikke alltid. Da har jeg enten lagt eldste først i vår seng, lest og sunget et par sanger så hun sovner før jeg setter meg og holder minste på magen og synger for henne. Eventuelt sitter jeg og holder minste på magen mens jeg leser og synger for begge samtidig. Det kommer an på humøret og samarbeid fra begge, så det varierer litt med dagsformen... Anonymous poster hash: c972e...fe1
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #4 Skrevet 3. april 2016 Jeg pleide å legge 3åringen i vår seng om jeg var alene om legginga. Leste og sang for 3åringen mens jeg ammet babyen. Når eldstemann hadde sovna bar jeg henne over i si seng. (Mens babyen lå igjen våken i vår seng) Fant ut at dette var den letteste løsningen all den tid at vi stort sett er begge hjemme til legginga. Anonymous poster hash: 919f3...9ea
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #5 Skrevet 3. april 2016 Hos oss fungerte inn-ut-metoden. En tre-åring forstår mye, så dere kan velge en dag for start sammen med henne og telle ned. Forklar at dere skal gå men kommer snart tilbake, og sørg for å faktisk gjøre det. Vi startet med veldig korte intervall i starten, typ omtrent snu i døra, og forklarte alltid hva vi skulle: "mamma skal skru av lyset i gangen, så kommer jeg tilbake", "jeg må en liten tur på do men kommer inn til deg etterpå", "mamma skal sette på en klesvask". Det hjalp å bruke stoppeklokke i starten for å passe på at vi gikk inn på vårt initiativ og ikke barnets, samtidig som vi ikke glemte tiden fordi barnet lå rolig. Tror det lå mye trygghet i å oppleve at vi holdt ord og kom inn en tur før barnet ropte etter oss. Lykke til 😊 Anonymous poster hash: 3dbeb...906
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #6 Skrevet 3. april 2016 Jeg setter på musikk til femåringen når jeg er alene med legging, da legger hun seg til å sove selv. Har hendene fulle på kveld m tvillinger på fire mnd. Anonymous poster hash: dacfe...781
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #7 Skrevet 3. april 2016 Hos oss fungerte inn-ut-metoden. En tre-åring forstår mye, så dere kan velge en dag for start sammen med henne og telle ned. Forklar at dere skal gå men kommer snart tilbake, og sørg for å faktisk gjøre det. Vi startet med veldig korte intervall i starten, typ omtrent snu i døra, og forklarte alltid hva vi skulle: "mamma skal skru av lyset i gangen, så kommer jeg tilbake", "jeg må en liten tur på do men kommer inn til deg etterpå", "mamma skal sette på en klesvask". Det hjalp å bruke stoppeklokke i starten for å passe på at vi gikk inn på vårt initiativ og ikke barnets, samtidig som vi ikke glemte tiden fordi barnet lå rolig. Tror det lå mye trygghet i å oppleve at vi holdt ord og kom inn en tur før barnet ropte etter oss. Lykke til Anonymous poster hash: 3dbeb...906 Vi brukte også denne metoden med stort hell. Anbefaler deg denne på det sterkeste HI Anonymous poster hash: aad33...cd9
Tjofsen Skrevet 4. april 2016 #8 Skrevet 4. april 2016 Vi slet også med dette i 2-årsalderen. Redningen vår ble lydbok. Etter det trengte vi ikke sitte hos henne mer.
❤lille stjerne❤ Skrevet 4. april 2016 #9 Skrevet 4. april 2016 Flytt deg en meter nærmere døra for hver kveld.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2016 #10 Skrevet 4. april 2016 "Den lille kaninen som så gjerne ville sove" er prøvd ut, men virket ikke som om hun enset den engang... Prøvd både lydbok og å lese den selv. Skal prøve ut inn-ut-metoden. Det høres ut som noe som kunne gått. Språket og språkforståelsen er det ingenting i veien med, så hun forstår når vi sier at vi må rydde osv. Takk for svar ! HI Anonymous poster hash: e914f...6a5
Anonym bruker Skrevet 9. april 2016 #11 Skrevet 9. april 2016 Liten oppdatering; å si at man skal slå av lys, rydde, på do etc fungerer veldig bra! Gjorde et forsøk den ene dagen i uken hvor pappaen kommer hjem en halvtime etter egentlig leggetid (vanligvis har jeg måttet holde dem oppe til han kom hjem). Sa til henne at jeg måtte legge babyen, at det kom til å ta litt lang tid, men at jeg kom inn til henne når baby var sovnet... Hun sto ikke opp en eneste gang. Jeg gikk inn til henne etter 20 min, og da sov hun søtt i senga si! Etter det har vi øvd på kortere gjøremål; rydde, på do, slå av lys. Det går helt strålende, og hun sovner fortere enn på lenge. Så takk til dere, damer! Hva skulle jeg gjort uten dere Anonymous poster hash: e914f...6a5
Anonym bruker Skrevet 9. april 2016 #12 Skrevet 9. april 2016 Har ei jente på 3 år. Vi må sitte inne hos henne til hun sovner, ellers blir det bare skrik og mas - og hun står opp. Om og om igjen. Det begynte vel for snart et år siden. Det første halve året fulgte vi henne konsekvent inn i senga igjen. Sa ikke et ord. Vi holdt på i 3-4 timer hver kveld, og det ble aldri noen bedring. Det endte med at en av oss må sitte inne hos henne til hun sovner. Noen ganger går det fort, men stort sett må vi sitte der inne i ca en time. Hun våkner lett, og da må vi bare sette oss igjen. Vi har en baby også, og det er helt umulig å være èn person på legging. Babyen trenger tro rundt seg for å sove, så den kan ikke legges først (gjort utallige forsøk). Bare om noen skulle nevne "det er jo bare å sitte der inne så lenge som det trengs". Vi trenger desperat at vi bare trenger å være èn til å kunne legge dem. Så hva gjør vi? Har lest trikset om å flytte stolen nærmere og nærmere døren, men foreløpig har 3 åringen forstått greia (at vi er på vei ut av rommet og ikke ønsker sitte der mer). Vi har hatt utallige samtaler om dette med henne, men hun er totalt uenig. Hvorfor, vet vi ikke. Anonymous poster hash: e914f...6a5 Legge de samtidig. Ta kveldsstell, legg baby tilbouppen mens du sitter med treåringen. Legg baby i senga når de begge sover 😀 Anonymous poster hash: e7a83...b74
februarprins2013 Skrevet 10. april 2016 #13 Skrevet 10. april 2016 her bestemmer du og ikke barnet, jeg sier bare til min at jeg går ut og setter på en historien for han, funker bra her, her må du ta kontrollen ikke la henne styre deg
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #14 Skrevet 10. april 2016 skjønner ikke hvorfor folk starter med det i det hele tatt jeg da men. hvorfor starter man med å sitte hos barnet? når man har besøk, så skal barnet legge seg, så blir man borte kjeeeeeempe lenge fordi man må sitte hos barnet?? kjempe festlig å være på besøk hos slike. Anonymous poster hash: 39e40...95b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #15 Skrevet 10. april 2016 skjønner ikke hvorfor folk starter med det i det hele tatt jeg da men. hvorfor starter man med å sitte hos barnet? når man har besøk, så skal barnet legge seg, så blir man borte kjeeeeeempe lenge fordi man må sitte hos barnet?? kjempe festlig å være på besøk hos slike. Anonymous poster hash: 39e40...95b Vell, nå har iallefall vi flere hverdager alene enn vi har besøk. Det viktigeste er å finne noe som fungerer for sin familie til hverdags. Anonymous poster hash: 17f0c...f7b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #16 Skrevet 10. april 2016 skjønner ikke hvorfor folk starter med det i det hele tatt jeg da men. hvorfor starter man med å sitte hos barnet? når man har besøk, så skal barnet legge seg, så blir man borte kjeeeeeempe lenge fordi man må sitte hos barnet?? kjempe festlig å være på besøk hos slike. Anonymous poster hash: 39e40...95b Vi har veldig sjeldent besøk rundt leggetid. Det er kjedelig generelt for besøkende; kveldsmat, kveldsstell, så i seng. Det tar litt tid, og barna skal også klare å koble av ila denne stunden. Klarer du å sovne når noen spennende mennesker er i naborommet? Uansett, grunnen til at vi begynte med å sitte inne hos henne, var jo i bunn og grunn fordi vi innså at hun var utrygg alene. Ville du latt et barn være utrygt, redd, alene i senga? En liten 3 åring, som ikke forstår så mye av verden enda. Hvor monstre sees i skygger, høres i vage ute/nabolyder... Hun er tryggere nå. Det var bare en fase hun var gjennom, og vi skapte en vane ved å sitte hos henne til hun sovnet. Fordi hun er trygg nå, klarer hun også å sovne på egenhånd. Livet består av faser, og nå er dette en fase vi (endelig) har fått overstått. Og jeg tør påstå at vi besto denne prøven med glans, med riktig valg og håndtering. Trygge barn er alfa og omega. HI Anonymous poster hash: e914f...6a5
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #17 Skrevet 10. april 2016 her bestemmer du og ikke barnet, jeg sier bare til min at jeg går ut og setter på en historien for han, funker bra her, her må du ta kontrollen ikke la henne styre deg Les svaret mitt over. Jeg mener altså at det du skriver her er på vidda, om jeg skulle gjort dette med min datter. Ditt barn har trolig ulike grunner for å ikke ville sove uten deg. HI Anonymous poster hash: e914f...6a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå