Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #1 Skrevet 3. april 2016 Hvis en elev skal f.eks svare på proteinsyntesen på en prøve. På prøven gir hun den eksakte teksten til en sang som omhandler proteinsyntesen. Er det plagiat, selv om eleven gjorde det uten å ha jukselapp? Anonymous poster hash: 9c36e...2a3
It's all about me Skrevet 3. april 2016 #2 Skrevet 3. april 2016 Så lenge svaret kun er plukket fram fra hodet spiller det ingenting om hvordan det har kommet seg dit. Å lære det gjennom en sang er da bare genialt.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #3 Skrevet 3. april 2016 Så lenge svaret kun er plukket fram fra hodet spiller det ingenting om hvordan det har kommet seg dit. Å lære det gjennom en sang er da bare genialt. Enig! Anonymous poster hash: 51a1a...660
Optatium Skrevet 3. april 2016 #4 Skrevet 3. april 2016 Plagiat? Tvilsomt. Viser hun evne til refleksjon og egen tenkning? Neppe.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #5 Skrevet 3. april 2016 Synes det er ok jeg! Hvilken sang er det? Er vel ikke verre det enn å ha regler man husker. Sånn som Vann i syre, er uhyre, syre i vann, det går ann (En av få ting som jeg husker fra naturfagen på videregående...) Hvorfor spør du hi? Er du læreren eller eleven, eller mora til eleven? Anonymous poster hash: 940dd...354
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #6 Skrevet 3. april 2016 Ikke fusk. Men ikke et godt svar heller. Anonymous poster hash: bb536...78e
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #7 Skrevet 3. april 2016 Er vel ikke plagiat på en prøve? Man kan vel gjengi ordrett fra læreboken uten kildehenvisning? Hvis det var en annen form for innlevering der man oppgir kilder, ville det vært noe annet. Da måtte det eventuelt vært skrevet som sitat. Anonymous poster hash: 0d0bf...2a8
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #8 Skrevet 3. april 2016 Det hjelper vel uansett ikke så mye om eleven husker en formel helt nøyaktig, hvis han/hun ikke kan forklare funksjonen. Anonymous poster hash: 0b041...b31
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #9 Skrevet 3. april 2016 Synes det er ok jeg! Hvilken sang er det? Er vel ikke verre det enn å ha regler man husker. Sånn som Vann i syre, er uhyre, syre i vann, det går ann (En av få ting som jeg husker fra naturfagen på videregående...) Hvorfor spør du hi? Er du læreren eller eleven, eller mora til eleven? Anonymous poster hash: 940dd...354 Mora til en elev. Hun lurte og jeg visste ikke helt hva jeg skulle svare. Svarte at jeg trodde det var greit, men at hun kanskje ikke kunne forvente en 6-er med et slikt svar. Her er sangen; HI Anonymous poster hash: 9c36e...2a3
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #10 Skrevet 3. april 2016 Man blir ikke tatt for plagiat på en prøve uten hjelpemidler. Men når det er sagt, så er sangteksten en veldig enkel forklaring på proteinsyntesen, og jeg ville ikke gitt den noen spesielt god vurdering hadde noen gitt den besvarelsen på min prøve. Anonymous poster hash: 2b023...fc9
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #11 Skrevet 3. april 2016 Forklar henne at det beste er å forklare det med egne ord, for da viser hun at hun forstår det. Å sitere en sang er som om en 3-åring kan si tallrekken uten å forstå verdien av tallene. Men juks er det nok ikke. Anonymous poster hash: 5fe12...ad0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå