Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #1 Skrevet 3. april 2016 Vi har barn som har spilt noen år. Barna er på et nivå der vi voksne ikke har noe å bidra med musikalsk. På kulturskolen får de tilbud om 20 min undervisning i uka (minus alle skoleferien og litt til). Det er lite. Selv om de er ganske flinke til å øverst hjemme blir det veldig liten tid til å lære nye ting. Det er ikke enkelt for en elleveåring å terpe teknikk alene. Vi tenker derfor på å skaffe en privat spillelærer som kan hjelpe dem en time i uka eller noe sånt. Noen som har erfaring å dele? Hva koster det? Hvor finner dere lærere? Hvor lange timer betaler dere for? Enkelttimer eller heller dobbelttime hver andre uke? Anonymous poster hash: 352ef...bc4
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #2 Skrevet 3. april 2016 Det er ikke noe i veien for å skaffe litt ekstra undervisning til barnet. Det jeg imidlertid anbefaler aller mest er at du prøver å få henne inn i samspill. Orkester, korps eller lignende. Det er svært utviklende. Finn gjerne en privatlærer også. Jeg tenker at for en 11-åring så er det greit med 45 min hver 14 dag. Da kan barnet begynne med litt større musikkstykker som det blir jobbet med på sikt (såkalte konserter). Det er også på høy tid å begynne med skalaøvelser, med treeklangøvelser og å tenke klang, intonasjon, tonedybde osv (det spørs på instrumentet hva som er viktig) Anonymous poster hash: 9cd09...47d
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #3 Skrevet 3. april 2016 Takk for svar. Barna spiller i korps og orkester også. Det er både utviklende og moro, men det er ikke der de får hjelp med det de synes er vanskelig og de 20 minuttene med eneundervisning i uka blir rett og slett ikke nok. Spillelærer ene rekker bare å forklare og vise en gang og så er det en uke med hjemmeøving uten tilbakemeldinger på om de får til teknikken, treffer tonen, treffer på takten osv. Mulig det kunne fungert med en ungdom også. Kanskje en av de eldre i orkesteret eller i korpset ville likt å tjene noen kroner ekstra. Anonymous poster hash: 352ef...bc4
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #4 Skrevet 3. april 2016 Hvis barnet selv er veldig interessert i privatundervisning, så 45 min. hver 14. dag lite. Anonymous poster hash: 27cb0...133
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #5 Skrevet 3. april 2016 Hvis barnet selv er veldig interessert i privatundervisning, så 45 min. hver 14. dag lite. Anonymous poster hash: 27cb0...133 Tror også dere vil få mer igjen for pengene av å betale privatlærer, fremfor kulturskole. Rekker så vidt å pakke frem instrumentet før timen er over. Anonymous poster hash: 27cb0...133
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #6 Skrevet 3. april 2016 Hvis barnet selv er veldig interessert i privatundervisning, så 45 min. hver 14. dag lite. Anonymous poster hash: 27cb0...133 Det er ikke aktuelt å slutte på kulturskolen tror jeg. Er har flinke lærere der. Det blir bare litt lite. Tror du det vil være problematisk å ha to ulike spillelærere i tillegg til dirigentene i orkester og korps? Dette er ikke spesielt musikalske barn, men de liker veldig godt å spille og er glade i å spille konserter OL. Anonymous poster hash: 352ef...bc4
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #7 Skrevet 3. april 2016 Det viktigste da er å ikke finne en tørpinne av en lærer, men en som gjør undervisningen gøy. Tror ikke det vil være problematisk med flere lærere/dirigenter. Men skal dere ha utbytte av privatundervisning, så må barna selv ønske det. Anonymous poster hash: 27cb0...133
Optatium Skrevet 3. april 2016 #8 Skrevet 3. april 2016 Bor du i nærheten av en stor by? Oslo, Trondheim og Bergen feks har jo musikkutdanning med studenter som ofte underviser ved siden av. Det er ofte å anbefale. Er det strykeinstrument og du bor i nærheten av Oslo kan jeg anbefale Barratt due.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #9 Skrevet 3. april 2016 Baret Due ville bli litt langt å kjøre og jeg tror det ville bli litt for seriøst opplegg. De er ikke noen spesielle talenter, bare barn som liker å spille og liker å lære noe nytt. Anonymous poster hash: 352ef...bc4
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #10 Skrevet 3. april 2016 Mange barn mister gleden av å holde på med musikk om timene består av terping. Se om dere finner en flink ungdom som vil tjene litt ekstra. Anonymous poster hash: 27cb0...133
___ Skrevet 3. april 2016 #11 Skrevet 3. april 2016 Mange barn mister gleden av å holde på med musikk om timene består av terping. Se om dere finner en flink ungdom som vil tjene litt ekstra. Anonymous poster hash: 27cb0...133 De må jo få drive med andre ting enn terping. Det er bare en liten del av det, men det er tungt å øverst skalaer OL alene hver dag. Litt veiledning og tilbakemeldinger fra noen som vet hva de snakker om, i motsetning til oss foreldre, tror jeg hadde gjort øvingen mye lettere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå