Gå til innhold

Jeg ble ikke trodd av lege og nav.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på aap og har vært gjennom et arbeidstiltak. Der man blir plassert ut i jobb for å finne ut hvordan arbeidsevne man har.

Dere tiltaket fikk jeg beskjed om i november jeg skulle starte på etter jul og nyttår. Gledet meg til å komme meg i gang. For en jobb er drømmen.

Men i desember begynte jeg å bli dårlig. Ble plaget med en stygg hoste. Og veldig mye ekstra slag (jeg har en hjertefeil og flere problemer med hjerte)

Oppsøkte lege tidlig i januar der jeg fortalte det hadde skjedd en endring i formen min. Han tok ekg som varte i 10 sekund og den var fin. Fikk da til beskjed at jeg var erklært 100% hjertefrisk og at jeg måtte slutte å tenke meg syk. Dette satt nok i hodet. Han fant ingenting galt.

Startet tiltaket. Formen var elendig. Dro tilbake til lege da jeg slet med tungpustet og fikk pustestopp om natten. Ba om å få pause fra tiltaket å bli henvist til hjertelige

Fikk en skjenneprek i fra legen min om at jeg var frisk. Han hadde lest papirer fra sykehuset (som gjaldt en undersøkelse gjort for et år siden) Jeg prøvde så godt jeg kunne å forklare at det nå var noe som var galt. Jeg følte meg ikke bra.

Jeg fikk beskjed om at det var ikke farlig å være sliten. Du dør ikke av det.

Fikk han til å ta ny ekg. Desverre ble ikke noe fanget opp. Legen var fornøyd å brukte det som grunn til at jeg måtte ta meg sammen.

Underveis i tiltaket ble jeg mer dårlig. Fikk ikke sove om natten pga hosten. Hoster opp mye skum. Får masse pustestopp om natten og sliter med mye ekstraslag og tungpustet

3 gang til legen tok jeg med mannen min i håp om at han kunne få legen til å innse dette var mer enn bare vanlig slitenhet. Men mannen min fikk samme lekse. Men heldigvis fikk vi henvisning til en 24 timers ekg og en hjertelege.

Men verken fastlege eller nav ville slutte tiltaket. Jeg begynte å bli mer psykisk sliten. Og gråt mye. Veilederen min på tiltaket følte seg også presset av nav og lege til å plassere meg i en jobb. Men heldigvis gikk han i mot det. Men jeg måtte møte opp på mye møter hos de og kurs i jobbsøking og diverse.

Veileder så hvor sliten det var for meg og den frustrasjonen Jeg hadde over at de ikke trodde på meg. Han prøvde å stoppe tiltaket via nav flere ganger og heller kunne starte det opp når helsen min var mer avklart. Nav sa nei siden min lege sa jeg var helt frisk. Da var jobb neste.

Kom endelig til hjertelege. Og han fikk fremskyndet timen til 24 timers ekg. Nå har jeg tatt den. Og endelig har jeg svart på hvitt at hjertet mitt oppfører seg ikke som det skal. Så nå er det sendt over til sykehus og jeg venter på hva som bli behandlingen.

Men problemet er at det har tatt så lang tid. Jeg har faktisk fullført mine 3 mnd på tiltak. Og nå sliter jeg med psyken. For det har vært knallhardt å ikke bli trodd. Jeg kan plutselig begynne å gråte. Alle møter med nav. Veileder og lege har endt i tårer fra meg for jeg er så utmattet. Det kjøre som har vært føler jeg har gjort meg mer syk.

Like før jul fikk jeg vite jeg hadde lett hjertesvikt. Kanskje noen husker det innlegget jeg hadde for kort tid siden med mine plager de siste 3 mnd. Tørrhoste der jeg hoster opp hvitt skum, b lir lett tungpustet, får en del pustestopp om natten og har mye uregelmessig hjerterytme.

Syns det er helt sykt at jeg ikke er tatt på alvor. Svaret fra nav var at de måtte forholde seg til det lege sa og at reglene er blitt mye strengere nå.

Jeg som har følt meg så sterk oppi dette sitter igjen nå å føler meg svak. Nå må jeg be om henvisning til psykolog. Denne tiden har vært knalltøff.

Vet ikke hva jeg egentlig vil. Men ville bare få det ut.

Anonymous poster hash: 9d7c9...369

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ekstra vondt å møte på mistillit når man allerede er svak, dårlig og sårbar fordi man ikke er helt frisk. Jeg håper det går bedre med deg fremover! Klem fra meg, og ta vare på deg selv!

Anonymous poster hash: d1c88...d8a

Skrevet

Bytt fastlege på flekken! Viktig å ha en fastlege man har tillit til:)

Håper alt order seg til slutt:)

Anonymous poster hash: acd75...f61

Skrevet

Bytt fastlege på flekken! Viktig å ha en fastlege man har tillit til:)

Håper alt order seg til slutt:)

Ja. Men det er bare det at han som er min fastlege også er den fastlegen nav bruker 😐

Så hvis jeg bytter og min nye fastlege sier til nav jeg er for syk kan han si seg uenig og da er det han nav hører på uansett.

Skrevet

Fy søren! Blir så sint på dine vegne. Dette må du ta videre. Håper den legen får seg en skikkelig ripe. Hadde også byttet lege så fort som mulig. Klem til deg!

Anonymous poster hash: 0f3ce...d2b

Skrevet

Ja, sånn er der når andre mennesker som ikke har vært syke, har utnyttet opplegget. De har ødelagt for de som virkelig trenger hjelp fra lege og nav. Kjenner ( dessverre ) mennesker som ikke har noen problemer, men er rett og slett for late , som har sittet hos lege og mast seg til uføretrygd..... tragisk, men sant. Pga slike tilfeller har alt blitt strengere. Men synes det var kjempebra at du kjempet og til slutt fikk hjelp og påvist at du hadde rett hele tiden, bare synd du måtte gjennom alt dette!

Anonymous poster hash: 76d16...f9f

Skrevet

Det er synd du ikke føler deg trodd og at du har slitt mye den siste tiden. Håper du føler deg bedre snart med behandling. Hjertesvikt er dessverre ingen sjelden diagnose. Det er bra de har funnet ut av det tidlig slik at dere kan prøve å forebygge at det utvikler seg mer. Du kan fint jobbe med lett hjertesvikt så ikke gi opp enda. God bedring og lykke til!

Anonymous poster hash: d36f5...0d3

Skrevet

Ja. Men det er bare det at han som er min fastlege også er den fastlegen nav bruker

Så hvis jeg bytter og min nye fastlege sier til nav jeg er for syk kan han si seg uenig og da er det han nav hører på uansett.

Det er spesialistene som har høyest rang, også hos nav.

Når du nå kommer til hjertespesialist er det hans/hennes uttalelser og attester som gjelder, fastlegen din er ikke hjertespesialist!

Bytt lege så du får en du kommuniserer godt med også blir det uttalelser fra din nye fastlege + spesialist som skal inn til nav. Når nav får inn legeattester fra fastlege pluss spesialist på sykdommen du har og de er enige i sine uttalelser etterprøver de ikke med å kalle en av "sine allmennleger" og lar han overstyre spesialistens uttalelser om din helse.

Anonymous poster hash: 33c7f...96d

Skrevet

Det er synd du ikke føler deg trodd og at du har slitt mye den siste tiden. Håper du føler deg bedre snart med behandling. Hjertesvikt er dessverre ingen sjelden diagnose. Det er bra de har funnet ut av det tidlig slik at dere kan prøve å forebygge at det utvikler seg mer. Du kan fint jobbe med lett hjertesvikt så ikke gi opp enda. God bedring og lykke til!

Anonymous poster hash: d36f5...0d3

Ja har ingenting i mot å jobbe. Det er det jeg ønsker selv.

Problemet her er jo at jeg ikke ble trodd. Jeg måtte tvinge kroppen min til noe den egentlig ikke klarte.

Jeg vet at med rett behandling vil jeg kunne jobbe. Som sagt har jeg flere problemer med hjertet. Ikke bare hjertesvikt.

Og når man har vært gjennom en slik sykdom og en stor åpen hjerteoperasjon så er det trist at man ikke blir tatt på alvor igjen når hjertet viser tegn på at noe ikke stemmer.

Skrevet

Har hjerteproblemer dine noen betydning for om du kan jobbe eller er det redselen for at noe er galt som er problemet?

Anonymous poster hash: 42b84...d8a

Skrevet

Ja. Men det er bare det at han som er min fastlege også er den fastlegen nav bruker 😐

Ikke noe å tape siden denne tullingen er uenig uansett. I det minste får du kanskje en lege som tar deg på alvor for din egen skyld generelt, plutselig er det noe akutt alvorlig.

Skriv også at du fraråder denne legen på den nettsiden med oversikt over fastleger.

Skrevet

Har hjerteproblemer dine noen betydning for om du kan jobbe eller er det redselen for at noe er galt som er problemet?

Anonymous poster hash: 42b84...d8a

Jeg skulle ikke vært i tiltak i denne perioden med den uregelmessige rytmen. Skulle vært inne til kontroll tidligere. Men siden jeg ikke ble trodd tok det 3 mnd.

Men når de finner ut hva som er årsaken så. Og jeg får behandling kan jeg fortsette tiltaket.

Som vil føre til at jeg enten kommer i jobb eller de finner ut at jeg må bli ufør.

Skrevet

Det er HEELT forferdelig og ikke bli trodd. Men NAV kan jo ikke annet enn og forholde seg til hva legen din sier. 

Selv om nav bruker fastlegen din så kan ikke fastlegen din si imot det de fant ut av på 24t ekg du tok. Og spesialister. Om han gjør det må du få spesialisten til og sendte egen legerapport til NAV. 

Anonymous poster hash: f7554...766
Skrevet

Jeg husker dine tidligere tråder, og svarte deg der også.

Du burde klage denne legen inn til fylkeslegen, Hi!

Du hadde kjent hjertesykdom fra tidligere, du fikk en forverring med tung pust om nettene, skummete slim og pustestopp om nettene. Dette er klassiske tegn til hjertesykdom eller forverring når hjertesykdom er kjent.

Denne legen har bestemt seg for at du er en puslete og psykisk skral dame og han tar ikke tak i din høyst reelle hjertesykdom på alvor. Og han har latt sin egen personlige mening om deg som person gjøre slik at han ikke gjør det han skulle ha gjort som lege. Jeg håper du orker å klage ham inn. Du bør kontakte pasientombudet og snakke med dem også, de kan kanskje hjelpe deg med en klage.

Og du bør bytte lege!!! Som en over her sa. Nå har du én lege som sitter med to hatter på hodet samtidig. Han har to roller, både som din fastlege og som navlege. Om han er en god lege (noe jeg mener han ikke er) så kommer han med en uforbeholden unnskyldning til deg og legger uoppfordret inn en rapport til Nav om at du i denne perioden HAR vært syk og ikke burde vært på tiltak, at han tok feil. Men.... det tror jeg ikke en slik lege kommer til å gjøre, og da kan du heller ikke stole på ham lenger for din egen del.

Bytter du fastlege så vil du ta fra din nåværende fastlege den ene rollen han har, slik at han ikke har en dobbelrolle når det kommer til deg og Nav. I tillegg til ny fastlege vil du ha hjertespesialistene på din side. Og da har du plutselig minst to leger mot din gamle (nåværende) fastlege, og han har mistet det meste av "makten" sin.

Eneste grunn til ikke å bytte fastlege er hvis den du har nå kommer med en uforbeholden unnskyldning og på egen initiativ tar saken videre til Nav. Gjør han ikke det - bytt lege!

Bytter du lege før månedskiftet har du ny fastlege fra 1. mai :)

Det du har opplevd, Hi, det er et traume. Det å gå med hjertesykdom som forverres og ikke bli trodd, det blir et traume, spesielt når man også må presse seg så mye mer enn kroppen tåler som det du har måttet gjøre. Kan du kanskje ta kontakt med kommunen og se om du får snakke med psykiatrisk sykepleier frem til du ev. får psykolog (vil tro det er ventetid til psykolog - og beholder du din nåværende fastlege så risikerer du at det at du nå trenger psykolog vil bli sett på av ham som en bekreftelse på at du er "skjør", noe du selvfølgelig ikke er). 

Det du har vært gjennom er en enorm påkjenning og det synes jeg du skal være helt åpen om til hjertespesialisten også. Fortell hvordan du er blitt tvunget gjennom tiltak og hva dette har gjort med deg fysisk. Og også psykisk når du visste du var syk og ikke ble tatt på alvor. Hjertespesialisten kan kanskje skrive noe om dette til Nav og dermed gjøre det enklere for deg.

Men bytte lege bør du uansett gjøre (hvis han nå ikke legger seg HELT flat og unnskylder seg for ikke å ha tatt deg på alvor med de symptomene du har hatt). Og du bør klage ham inn, for med de symptomene du hadde var det uforsvarlig å ikke sende deg til spesialist når han visste du hadde hjerteproblemer fra før, og enda mer uforsvarlig at han også har vært med på å tvinge deg gjennom tiltak.

Håper du greier å legge dette bak deg. Konsentrer deg om å få det godt igjen :)

Anonymous poster hash: 476e1...954
Skrevet

Å hoste opp skum kan i verste fall være på grunn av hjertesvikt, med stuvning fra hjertet til lungene...

Anonymous poster hash: 5a2e6...043

Skrevet

Det er trist lesning, men samtidig er det hverdagen for mange av oss at vi ikke blir trodd.

Selv har jeg en alvorlig skade som helsevesenet i Norge ikke tar alvorlig. Den er ikke dødlig, men er noe møkk å leve med da man ser helt frisk ut.  Da blir man faktisk aldri trodd! Kjenner 2 som har tatt livet av seg av den grunn.

Du er faktisk heldig som har fått oppklaring såpass kjapt og at det ser ut til at du kan få hjelp. Du må prøve å legge dette bak deg og finne veien i livet videre.

Anonymous poster hash: 7db03...561
Skrevet

Jeg husker dine tidligere tråder, og svarte deg der også.

Du burde klage denne legen inn til fylkeslegen, Hi!

Du hadde kjent hjertesykdom fra tidligere, du fikk en forverring med tung pust om nettene, skummete slim og pustestopp om nettene. Dette er klassiske tegn til hjertesykdom eller forverring når hjertesykdom er kjent.

Denne legen har bestemt seg for at du er en puslete og psykisk skral dame og han tar ikke tak i din høyst reelle hjertesykdom på alvor. Og han har latt sin egen personlige mening om deg som person gjøre slik at han ikke gjør det han skulle ha gjort som lege. Jeg håper du orker å klage ham inn. Du bør kontakte pasientombudet og snakke med dem også, de kan kanskje hjelpe deg med en klage.

Og du bør bytte lege!!! Som en over her sa. Nå har du én lege som sitter med to hatter på hodet samtidig. Han har to roller, både som din fastlege og som navlege. Om han er en god lege (noe jeg mener han ikke er) så kommer han med en uforbeholden unnskyldning til deg og legger uoppfordret inn en rapport til Nav om at du i denne perioden HAR vært syk og ikke burde vært på tiltak, at han tok feil. Men.... det tror jeg ikke en slik lege kommer til å gjøre, og da kan du heller ikke stole på ham lenger for din egen del.

Bytter du fastlege så vil du ta fra din nåværende fastlege den ene rollen han har, slik at han ikke har en dobbelrolle når det kommer til deg og Nav. I tillegg til ny fastlege vil du ha hjertespesialistene på din side. Og da har du plutselig minst to leger mot din gamle (nåværende) fastlege, og han har mistet det meste av "makten" sin.

Eneste grunn til ikke å bytte fastlege er hvis den du har nå kommer med en uforbeholden unnskyldning og på egen initiativ tar saken videre til Nav. Gjør han ikke det - bytt lege!

Bytter du lege før månedskiftet har du ny fastlege fra 1. mai :)

Det du har opplevd, Hi, det er et traume. Det å gå med hjertesykdom som forverres og ikke bli trodd, det blir et traume, spesielt når man også må presse seg så mye mer enn kroppen tåler som det du har måttet gjøre. Kan du kanskje ta kontakt med kommunen og se om du får snakke med psykiatrisk sykepleier frem til du ev. får psykolog (vil tro det er ventetid til psykolog - og beholder du din nåværende fastlege så risikerer du at det at du nå trenger psykolog vil bli sett på av ham som en bekreftelse på at du er "skjør", noe du selvfølgelig ikke er).

Det du har vært gjennom er en enorm påkjenning og det synes jeg du skal være helt åpen om til hjertespesialisten også. Fortell hvordan du er blitt tvunget gjennom tiltak og hva dette har gjort med deg fysisk. Og også psykisk når du visste du var syk og ikke ble tatt på alvor. Hjertespesialisten kan kanskje skrive noe om dette til Nav og dermed gjøre det enklere for deg.

Men bytte lege bør du uansett gjøre (hvis han nå ikke legger seg HELT flat og unnskylder seg for ikke å ha tatt deg på alvor med de symptomene du har hatt). Og du bør klage ham inn, for med de symptomene du hadde var det uforsvarlig å ikke sende deg til spesialist når han visste du hadde hjerteproblemer fra før, og enda mer uforsvarlig at han også har vært med på å tvinge deg gjennom tiltak.

Håper du greier å legge dette bak deg. Konsentrer deg om å få det godt igjen :)

Anonymous poster hash: 476e1...954

Tusen takk for et flott og langt svar. Jeg er så enig med deg at dette er noe jeg må gå vidre med. Det eneste jeg er litt redd for er at jeg er for svak til å stå han av. At jeg ikke klarer å snakke godt nok for meg.

I morgen skal jeg ta kontakt med lege igjen pga denne hosten. Så får jeg håpe at jeg kommer inn til min lege. De to siste gangene har det vært til en annen.

Skrevet

Bruk gode svar her, og/eller skriv ned formuleringer på forhånd hvis det er enklere:) Du MÅ stå opp for deg selv, det fortjener DU, og han fortjener å få motsvar! Han bør klages inn, ja, er jo en fare for pasienters liv og helse! Han kan vel ikke gjøre noe mer enn han har gjort. Og om du bytter fastlege har det ingen ting å si i forhold til han. Sørg for at det er en lege som står litt på for det rette. Er du misfornøyd bytter du igjen. Eller forhør deg litt rundt.

Skrevet

Mitt råd er å ringe pasientombudet i fylket ditt, det er din talsmann og "advokat" i helsevesenet. Du trenger ikke formulere din egen klage engang, det kan pasientombudet gjøre for deg.

Har opplevd feilbehandling selv og pasientombud og fylkeslege tok seg av hele klagesaken, jeg fikk bare hyggelige telefoner fra dem og referater i posten. Her fikk legen advarsel og sykehuset beskjed om å gå gjennom rutinene sine.

Skrevet

Mitt råd er å ringe pasientombudet i fylket ditt, det er din talsmann og "advokat" i helsevesenet. Du trenger ikke formulere din egen klage engang, det kan pasientombudet gjøre for deg.

Har opplevd feilbehandling selv og pasientombud og fylkeslege tok seg av hele klagesaken, jeg fikk bare hyggelige telefoner fra dem og referater i posten. Her fikk legen advarsel og sykehuset beskjed om å gå gjennom rutinene sine.

Så bra! :) Gjør det, HI!

Skrevet

På en måte synes jeg det er flott at noen leger velger å slå hardt ned når det kommer til NAV og utbetaling av penger, for det er alt for mange som snylter. 

Men i ditt tilfelle synes jeg det er meget spesielt at legen ikke tar deg på alvor! Særlig når det kommer til kjent hjerteproblem og forverring. Allerede ved første legebesøk burde du fått en holter for overvåkning av hjerterytmen. Enkelte leger er djevelskt maktsyk, og elsker å bestemme over andre. 

Noen liker å leke leger og tar ikke oss på alvor, men jeg ville uten tvil byttet lege for lenge tiden. Selv om fastlegen din tilhører NAV, ville jeg bedt om en annen lege i håp om å bli tatt alvorlig og få undersøkt helsa ordentlig. NAV er som det er, men jeg ville gjort dette for helsen si skyld. Det er det viktigste i første omgang, så får man heller prøve å stramme inn på det økonomiske en periode for å få ting til å gå rund. 

Anonymous poster hash: 36d76...ec9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...