Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #1 Skrevet 3. april 2016 Ble forskrekket av en annen tråd her inne, men ble usikker om jeg selv kan dette: Har en 14 år gammel jente, er hun gammel nok til å passe på søsteren sin på 12 år. 1-2x i måneden over natta ? Blir alene med de snart og må finne en løsning slik at jeg kommer meg på jobb. Faren flytter langt unna så det er opptil meg å løse dette. Begge er selvstendige og ansvarsfulle, krangler ikke og jeg tenkte det kunne gå at jeg laget middag så det er i grunn bare at de legger seg selv og så ringer jeg for å vekke dem. De ordner det meste selv. Er dette totalt uansvarlig ? Anonymous poster hash: e8a52...0a1
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #2 Skrevet 3. april 2016 hm vanskelig å svare ordentlig på, men det er jo for det første litt forskjell på en 12-åring og to femåringer som det var snakk om å ha ansvar for 3x i uka om natta. Jeg tenker at de i utgangspunktet burde ha en voksen person hos seg gjennom natta, men er de veldig selvstendig begge to så kan det jo gå som et unntak mer enn regel. De bør iallefall ha en person i nærheten de kan ringe og som kan komme på kort varsel dersom det skulle trenges. Anonymous poster hash: 7e0b3...b7c
Roheryn Skrevet 3. april 2016 #3 Skrevet 3. april 2016 Kanskje ikke totalt uansvarlig, men jeg ville ikke gjort det. Kanskje på helg og med en backup de kan kontakte, men ikke når de skal på skolen.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #4 Skrevet 3. april 2016 De klarer det sikkert, men de fleste ungdommer misliker at foreldrene ikke er hjemme om natta. Må du ha så lange skift at du ikke er hjemme hjernen når de spiser middag eller når de må opp? Anonymous poster hash: 4dfb7...2d2
Yellow Brick Road Skrevet 3. april 2016 #5 Skrevet 3. april 2016 Ingen ideell situasjon, men om jentene er gode venner (for det meste) og selv komfortable med å være alene om natta en gang i blant, ser jeg ikke noen problemer med det. Det er stor forskjell på det og å la en 13-åring ha ansvaret for to femåringer tre ganger i uka. I det tilfelle er det ikke bare ansvaret det dreier seg om, men om å frarøve 13-åringen en naturlig barndom.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #6 Skrevet 3. april 2016 Jeg hadde aldri verden gjort det (har en 14 og 12 åring selv). De hadde selvfølgelig greid det, men jeg hadde følt det utrygt og det tror jeg innerst inne de også ville gjort... Du må ihvertfall søre for skikkelig alarm i huset, inbruddsalarm (er jo sykt mye innbrudd om dagen, også i hus hvor eierne ligger og sover) og seriekoblede brannalarmer hvor alarmen også går hos vaktselskap/brannvesen om noe skulle være galt. De har jo sjekket dette med barn og brannalarmer, og går brannalarmen når de sover som dypest er det mange som ikke våkner av den. Anonymous poster hash: 5aa82...fac
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #7 Skrevet 3. april 2016 Tenkte å dra rett etter middagen, reisejobb så jeg kjører 5 timer overnatter på hotell og begynner tidlig på jobben og kjører hjem etterpå. Men rekker da å være hjemme kl 19 dagen etter. Har gode naboer som er lett tilgjengelige om det er noe, som har sagt seg villige til å stille opp når som helst. Men ble veldig i tvil nå om dette er forsvarlig,vi trenger inntekten da vi klarer oss ikke på arbeidsledighetstrygd og det er ikke lett å finne ny jobb her vi bor. Anonymous poster hash: e8a52...0a1
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #8 Skrevet 3. april 2016 Vi har allrede alarm knyttet til vakt selskap og seriekoblete brannvarslere, begge våkner lett av lyder og de er opplært i hva de skal gjøre ved brann. Ikke åpne døren for fremmede osv. Anonymous poster hash: e8a52...0a1
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #9 Skrevet 3. april 2016 Vi har allrede alarm knyttet til vakt selskap og seriekoblete brannvarslere, begge våkner lett av lyder og de er opplært i hva de skal gjøre ved brann. Ikke åpne døren for fremmede osv. Anonymous poster hash: e8a52...0a1 Da går det sikkert greit så lenge det bare er 1-2 ganger i måneden, verre om det var 3 ganger i uken... Anonymous poster hash: 5aa82...fac
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #10 Skrevet 3. april 2016 Tenkte å dra rett etter middagen, reisejobb så jeg kjører 5 timer overnatter på hotell og begynner tidlig på jobben og kjører hjem etterpå. Men rekker da å være hjemme kl 19 dagen etter. Har gode naboer som er lett tilgjengelige om det er noe, som har sagt seg villige til å stille opp når som helst. Men ble veldig i tvil nå om dette er forsvarlig,vi trenger inntekten da vi klarer oss ikke på arbeidsledighetstrygd og det er ikke lett å finne ny jobb her vi bor.Anonymous poster hash: e8a52...0a1 Det syns jeg ikke er greit. Anonymous poster hash: 0dccb...b06
Iiiiik Skrevet 3. april 2016 #11 Skrevet 3. april 2016 Nei, det synes jeg egentlig ikke er greit. Du skal være borte over et døgn på skoledager? Hva synes jentene selv da? Ville heller lagt opp til at de overnattet hos en venninne hver tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #12 Skrevet 3. april 2016 Små panikk her, begynt å tenke på om vi må flytte for å finne en annen jobb. Har ikke lyst til å ta ifra de venner og skole samtidig som pappa flytter langt unna. Men vil jo ikke bli meldt inn til barnevernet heller, selvom jeg vet at jentene ville klart dette, de er sterke personligheter begge to. Anonymous poster hash: e8a52...0a1
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #13 Skrevet 3. april 2016 Kan jo ha reisene på fredager så det ikke blir skoledag dagen etter. Nei, nå vet jeg ikke om jeg tørr lenger selvom jentene har sagt det går fint. Får vel ikke tak i barnevakt over natta her heller. Anonymous poster hash: e8a52...0a1
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #14 Skrevet 3. april 2016 Små panikk her, begynt å tenke på om vi må flytte for å finne en annen jobb. Har ikke lyst til å ta ifra de venner og skole samtidig som pappa flytter langt unna. Men vil jo ikke bli meldt inn til barnevernet heller, selvom jeg vet at jentene ville klart dette, de er sterke personligheter begge to. Anonymous poster hash: e8a52...0a1 Men om det er bare 1-2 ganger i måneden og de begge har gode venner er det vel ikke noe problem å få til en ordning hvor de overnatter hos hver sin venninne akkurat den natta? Jeg har som sagt både en 12 og en 14 åring selv og om jeg hadde fått dette spørsmålet hadde det overhodet ikke vært noe problem å ta inn en ekstra unge en natt. Det er snakk om en ekstra rundt middagsbordet og en madrass på gulvet en natt eller to i måneden, null problem. Du kan tilby deg å betale litt for det, men jeg hadde aldri verden tatt imot betaling for å ha 12-åringen sin kompis her på overnatting altså. En ekstra unge rundt middagsbordet har vi flere ganger i uken uansett, og en 12-åring på overnatting er da overhodet ikke noe bry. Anonymous poster hash: 5aa82...fac
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #15 Skrevet 3. april 2016 Bor verken din eller mannens familie i nærheten? Da ville jeg nok forhørt meg med venner av barna om de kan overnatte der. Anonymous poster hash: 20cd5...5d9
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #16 Skrevet 3. april 2016 Men om det er bare 1-2 ganger i måneden og de begge har gode venner er det vel ikke noe problem å få til en ordning hvor de overnatter hos hver sin venninne akkurat den natta? Jeg har som sagt både en 12 og en 14 åring selv og om jeg hadde fått dette spørsmålet hadde det overhodet ikke vært noe problem å ta inn en ekstra unge en natt. Det er snakk om en ekstra rundt middagsbordet og en madrass på gulvet en natt eller to i måneden, null problem. Du kan tilby deg å betale litt for det, men jeg hadde aldri verden tatt imot betaling for å ha 12-åringen sin kompis her på overnatting altså. En ekstra unge rundt middagsbordet har vi flere ganger i uken uansett, og en 12-åring på overnatting er da overhodet ikke noe bry. Anonymous poster hash: 5aa82...fac Jeg hadde aldri sagt ja til å ha barnas kompiser på overnatting fast to ganger i måneden midt i uka. Beklager altså... Det er sikkert flere som meg, så det trenger ikke være så enkelt å basere seg på barnas venner m/familie. Anonymous poster hash: 67baf...6ff
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #17 Skrevet 3. april 2016 Jeg syns det er helt innafor. Nå er det faktisk snakk om kun 1-2 ganger pr. måned, og ikke 3 ganger i uken som det var snakk om i den andre tråden. Dessuten er den største såpass stor at hun fint kan passe den minste, og det er da ikke så stor aldersforskjell på dem heller. Mange ungdommer må flytte på hybel når de er 15-16 år (flyttet selv da jeg var 15 år), så en på 14 klarer seg alene med søsteren to kvelder i måneden. Å være uten mamma i et døgn føles kanskje kjemperart de første gangene (for 12-åringen tenker jeg), men det er en fin læring med det også da. Dessuten har du jo naboer de kan ta kontakt med om det skulle være noe! Ser ikke problemet jeg! Og det er hvertfall IKKE noe for barnevernet altså, det skal du ikke være redd for. Anonymous poster hash: 21df1...31e
Ooops I did it AGAIN Skrevet 3. april 2016 #18 Skrevet 3. april 2016 Tror nok en 14 åring og en 12 åring kan være alene et par netter i mnd. Men om du synes det er utrygt så kan du søke permisjon fra disse nattevaktene...om du ikke har noen som kan være med dem, evt de kan overnatte hos hver sin Venninne. Snakk med foreldre i klassen, er jo ikke noe problem å ha så store barn på overnatting.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 3. april 2016 #19 Skrevet 3. april 2016 Tror nok en 14 åring og en 12 åring kan være alene et par netter i mnd. Men om du synes det er utrygt så kan du søke permisjon fra disse nattevaktene...om du ikke har noen som kan være med dem, evt de kan overnatte hos hver sin Venninne. Snakk med foreldre i klassen, er jo ikke noe problem å ha så store barn på overnatting. Oops, så nå at det ikke gjaldt nattevakter. Men ganske sikker på det går fint.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #20 Skrevet 3. april 2016 De kan sikkert klare seg, men jeg hadde aldri våget å dra så langt vekk. Spesielt ikke sånn fast. Én ting hvis du er på jobb og tilgjengelig fem minutter unna, men fem timer?! Hva hvis noe skjer? "Ja, mamma kommer hjem i morgen, bare legg dere igjen". Hvilken jobb er dette da? Er det ikke mulig å bytte jobb? Har hverken du eller faren noe nettverk i nærheten? Har du prøvd å leie inn barnevakt? Anonymous poster hash: 48453...8cb
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #21 Skrevet 3. april 2016 Hvorfor ikke spørre foreldre til venner om de kan overnatte 1-2 ganger i måneden? Er noen av de alenemor? Da kan du tilby betaling så blir det vinn-vinn for dere begge. Hva om en blir syk eller noe annet skjer, så er du mange timer unna? For tiden er det innbruddsbølge på nettene, der tyver er inne i huset mens folk sover. Jeg tenker det ikke kan være vanskelig å finne noen jenter på 12-14 år kan overnatte hos 1-2 ganger i måneden. Kanskje finnes en annen mamma dere kjenner med samme problem så dere kan hjelpe hverandre!? Anonymous poster hash: 39acd...4dc
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #22 Skrevet 3. april 2016 Må nok flytte for å få ny jobb, kan sikkert ordne overnatting hos venner noen ganger men tviler på at foreldrene vil like å ha fast avtale på overnatting 1-2x i mnd. Hvis noe skjer så har jeg snakket med 4 forskjellige naboer som bor i 1-4 minutters gang avstand som har sagt seg villige til å stille opp om noe skjer. Dette er folk jeg kjenner godt og kan stole på. Føles som om jeg må lete etter ny jobb og flytte med alt det innebærer. Anonymous poster hash: e8a52...0a1
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #23 Skrevet 3. april 2016 Det er ikke noe problem så lenge det er normalet 12 og 14 åringer. Selv var jeg ute i skogen i speideren på helgetur i gapahuk om vinteren fra jeg var 11 hvor en 14-åring hadde ansvaret vi var 7 stykker i alderen 11-14. Jeg var en av de som reagerte på ansvaret denne 13-åringen fikk. Det var mye ansvar på fast basis. Tror ikke den jenta har spesielt vondt av det, men samtidig er det jo greit at en 13-åring får lov til å være nettopp det innimellom. Med hovedansvar for flere småsøsken og hund nesten på daglig basis, så har hun ikke det. Anonymous poster hash: 0c4a4...21b
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #24 Skrevet 3. april 2016 De blir jo ikke akkurat yngre da, når du har innbruddsalarm, brannalarm og 4 naboer som "holder øye med huset" går det sikkert helt greit. Prossessen med å finne ny jobb og flytte kan jo fort ta et år eller mer, da er ungene tilsvarende eldre... Anonymous poster hash: 5aa82...fac
Odine! Skrevet 3. april 2016 #25 Skrevet 3. april 2016 Jeg hadde aldri sagt ja til å ha barnas kompiser på overnatting fast to ganger i måneden midt i uka. Beklager altså... Det er sikkert flere som meg, så det trenger ikke være så enkelt å basere seg på barnas venner m/familie. Anonymous poster hash: 67baf...6ff Jeg hadde sagt ja til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå