Gå til innhold

Jeg klarer ikke bleieslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får det ikke til. Jeg forklarer. Og forklarer. Og forklarer. Barnet skjønner ikke.

Jeg har vist, med dukke og "bæsj" (garnstump) og dukkepotta. Jaaada, putte bæsjen i potta. IKKE i bleia. Jaaada, ungen gjorde det. Så går hn etterpå og driter i bleia.

Du må si til mamma når du må bæsje. Jaada. Nei. Skjer ikke, skjønner ikke. Må du bæsje? Nei.

Må du bæsje? Nei. Alltid nei. Setter på potta, bæsjer ikke. 

Har holdt på sånn siden august.

Anonymous poster hash: 43b61...a3d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er h*n?

Anonymous poster hash: 5d1e1...45b
Skrevet

Hva med å bare ikke ta på bleie i det hele tatt? Vår foretrakk å bæsje i nattbleia på kvelden en stund etter at hun var tørr på dagtid, men så snart hun slutta med nattbleie, bæsja hun bare i do.

Skrevet

Av med bleia, ungen på do. Etter måltid, før dupp, etter dupp, før bading, etter leking. Mye dogåing. Ikke spør om han må på do, nå går vi på do.

Skrevet

Pottegodt! En snop per leveranse.

Anonymous poster hash: c3e0b...1c0

Skrevet

Hvor gammel er barnet? 2 år/ snart 3, vent til hn er klar. Litt eldre, kjør på med belønning. Klistremerker eller noe...

Anonymous poster hash: 4dff4...4be

Skrevet

Ungen er ikke klar. 

Anonymous poster hash: 4f57c...4e9
Skrevet

Det der med å vente til ungen er klar er jeg ikke helt enig i. Noen unger blir aldri klare, og de kan vel gå på do for det? Du kan nok ikke forvente at han sier ifra selv enda, men du kan legge inn dorutiner likevel☺️

Skrevet

Det der med å vente til ungen er klar er jeg ikke helt enig i. Noen unger blir aldri klare, og de kan vel gå på do for det? Du kan nok ikke forvente at han sier ifra selv enda, men du kan legge inn dorutiner likevel☺️

Du vet at det er fysiske ting i kroppen inne i bildet her, det er en modning som mentol for at et barn skal kunne kjenne at det må på do, før tisset alt kommer. Det blir som å si at en skal dra ut tenna på en fireåring for å få voksentennene fortere.

Noen barn er klare for bleieslutt når de er to, andre er kanskje nærmere 3 1/2. Kan gjerne tvinge av bleia, med det resultat at barnet hele tiden tisser på seg, og mor blir oppgitt. Om barnet ikke VIL er noe annet...

Skrevet

Du må vente til ungen er klar. Ha potte tilgjengelig, evt doring, forklar hva det er til. Spør om han vil bæsje/tisse om morgenen før bleia av og til, men ikke press!

Mine unger var 4, 2 og 3 før de var klare. Da gikk avvenning som en lek. (Eldste hadde en del problem med avføring, derfor tok det lang tid).

Anonymous poster hash: 6efde...3be

Skrevet

Er barnet over to år er normale frisk barn klare for bleieslutt. Men de slutter ho ikke med bleia så lenge den er på😂. Dere må ta en koselig handletur, finne de trusene barnet liker og si at nå er du så stor at du skal få gå med truser sånn som mamma og pappa. Rydd bort bleiene og ta på truser. Følg på do før og etter mat og ellers ca en gang i timen eller mer. Prat om at barne må prøve å si fra selv, ha belønning for alle gangene de klarer og IKKE noe kjeft eller sure miner når det går galt!! Prat om hvordan barnet kan prøve å kjenne etter. Ikke ta på bleie igjen( kun på natta). De fleste barn har veldig grei kontroll etter en uke elker to men noen uhell må man bestandig regne med. Etter en mnd eller to slutter man på samme måte med nattbleie. Men husk aldri kjeft eller sure miner ved uhell:-)

Skrevet

Du vet at det er fysiske ting i kroppen inne i bildet her, det er en modning som mentol for at et barn skal kunne kjenne at det må på do, før tisset alt kommer. Det blir som å si at en skal dra ut tenna på en fireåring for å få voksentennene fortere.

Noen barn er klare for bleieslutt når de er to, andre er kanskje nærmere 3 1/2. Kan gjerne tvinge av bleia, med det resultat at barnet hele tiden tisser på seg, og mor blir oppgitt. Om barnet ikke VIL er noe annet...

Jeg er fortsatt ikke helt enig. Unger brukte ikke bleier til de var fire før i tiden.

Jeg sier også at du ikke kan forvente at han eller hun er moden for å si fra til enhver tid, men det lar seg fortsatt gjøre å ta barnet på do.

Med mindre du selvfølgelig aldri har tatt ungen på do før den var fire år.

Skrevet

Før i tiden hadde man ikke superabsorberende bleier og barna var ofte hjemme til de var 3-4 år eller mer, derfor sluttet de tidligere med bleier før. I tillegg var kanskje ikke alle barn klare før heller, en del ble sikkert presset. Men samtidig er jeg litt enig i at man kan nok gå de fleste barna bleiefri tidligere hvis man gjør litt innsats fremfor å vente til ungen tar initiativet selv.

Anonymous poster hash: dcdf6...26d

Skrevet

Samme problem her. Problemet er at hun nekter å sitte på do/potte. Har ikke tid. Det endre bestandig i at hun bare farter rundt halvnaken. Prøver å lese bøker og finne på noe interessant rundt potta, men neida. 

Anonymous poster hash: e0f77...cd3
Skrevet

Problemet blir bare større jo lenger du venter etter to års alderen...

Skrevet

Her hang vi opp et vanlig A4 ark på veggen og guttungen fikk 1 klister for og tisse på do og 2 klister for og bæsje. Hadde prøvd det meste før men med denne måten så gikk det kjempe fort så var bleia borte vekk både på natt og dag.

Men for all del ikke ta på bleia igjen neste dag, en ting om natta, men ved morgenstelle så er det av med bleie,gå på do og på med truse. Så følge den rutinen hver dag😊 Finn det som motiverer til å gå på do😊

Anonymous poster hash: 3c1fc...f85

Skrevet

helsesøsteren min sa at det var ikke noe og stresse med ,da ville han i alle fall ikke gå på do,dette måtte han bestemme selv sa hun,men så klart han skulle gå på do og uten bleie når han ville det,men akkurat når det kommer til bleie skal det tas i ungen tempo, min går uten bleie hjemme og tisser på do både morgen og kveld,men vil ikke være uten bleie i bhg eller nattan, han er litt over 3

Skrevet

Mine har aldri brukt potte, men ville gjerne på do. Noe å prøve?

Skrevet

Altså, den modningen som må til for at ungen skal kjenne at den må på do - den kommer først om ungen faktisk kjenner at han tisser/bæsjer og forstår at det er dette som skal i do. Du kommer ingen vei med å forklare en 2/3 åring hvordan det skjer med ord, han må føle det for å forstå koblingen. Ergo - bleien må av. La ungen gå naken rundt inne (eller ute i hagen om sommeren) og ha potte tilgjengelig over alt. Noen klarer det på en uke, noen trenger flere. Ingen kjefting - bare positiv motivasjon. Og du kan ikke ta på bleie fordi du plutselig skal en tur på butikken.  

Mine har sluttet noen måneder etter at de var to år. Sluttet på sommeren og var bleiefrie til barnehagen på høsten. Ikke noe problem, men selvsagt er det en jobb som må gjøres når det står på. 

Klart man kan vente til ungen er "moden" nok i hodet til å få det forklart og ville det selv. Men kroppen kan altså bli moden LENGE før hodet henger med. 

Anonymous poster hash: b4a09...f75
Skrevet

Det var da voldsomt til forklaring.  Jeg har aldri forklart mine noe som helst, har bare satt dem på potta eller på do med jevne mellomrom.  Første begynte jeg altfor sent med, og hun ville absolutt ikke slutte med bleie på tross av løfter om både det ene og det andre.  Det finnes ikke et råd vi ikke har prøvd.  Men hun sluttet nå tilslutt likevel.  Da var hun i overkant av tre.  Men andremann var jeg klokere og begynte å sette henne på potta fra hun var gammel nok til å sitte selv på potta og så var det selvfølgelig stor stas når det kom noe.  Og like selvfølgelig, som en lenger oppe her sier, ingen sure miner om det kom i bleia.  Hun slutta og av seg selv da hun var litt over 2 år.  

Unger er forskjellige, men det er ingen tvil om at det er lettere å avvenne barn når man begynner tidlig.  De er lettere å påvirke da.  

Du får prøve rådene du har fulgt, men det er ikke sikkert at noen av dem virker.  Prøv i alle fall å sett ungen på do eller potte, og glem all den forklaringen.  Så slutter hun nok en dag det passer henne uansett, men det er jo greitt å få gjort det så fort som mulig selvfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...