Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #1 Skrevet 2. april 2016 Jeg prøver å finne en god og enkel veganmiddag til veganer besøk imorgen. Men finner ingenting jeg synes virker fristende,,jeg skal jo spise det selv også! Noen forslag til gode nybegynnerretter?? Anonymous poster hash: c106c...c4a
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #2 Skrevet 2. april 2016 Bønnetaco Anonymous poster hash: 74851...79b
Chl85 Skrevet 2. april 2016 #3 Skrevet 2. april 2016 Jeg prøver å finne en god og enkel veganmiddag til veganer besøk imorgen. Men finner ingenting jeg synes virker fristende,,jeg skal jo spise det selv også! Noen forslag til gode nybegynnerretter?? Anonymous poster hash: c106c...c4a Hva med vegan lasagne? Bare å google, så finner du nok mye
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #4 Skrevet 2. april 2016 Pasta og pesto med dampet grønnkål til! Bare pass på at du velger en pesto-type uten ost (blant de dyreste pestoene på f.eks Meny er det som regel 1-2 uten melkeprodukter). Så kan du/andre som ikke er veganere ha på ost (for eksempel parmesan) på deres egen mat. (Jeg er ikke veganer men tåler ikke melkeproteiner). NB: husk å bruke vanlig pasta (den som er tørr i pakker), IKKE fersk pasta for de inneholder egg 😅 Anonymous poster hash: cb8a9...5e0
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #5 Skrevet 2. april 2016 På youtube finnes det sååå mange gode videoer med herlige veganmiddager. Ser noen foreslår pasta. Det kan være greit, men noen veganere lever kun plantebasert. Ville laget squashpasta ved siden av. Det er himmelsk sammen med en hjemmelaget saus av tomater, løk og gulrøtter. Ville servert en god salat ved siden av, og kanskje hatt noen poteter og litt annet tilbehør. Husk at veganerkost er veldig kalorifattig så man må gjerne lage dobbelt så mye som vanlig. Da er det godt med mye forskjellig så folk kan forsyne seg med sine favoritter. Anonymous poster hash: 0b972...cb5
Elina Skrevet 2. april 2016 #6 Skrevet 2. april 2016 i stedet for TPV så kan du bruke en fryst liksom kjøttdeig i frysedisken. Til og med rema har den. Ellers så er det egentlig veldig lett, man må bar tenke annerledes. Hva md bakt potet eller søtpotet pluss tilbehør?
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #7 Skrevet 2. april 2016 På youtube finnes det sååå mange gode videoer med herlige veganmiddager. Ser noen foreslår pasta. Det kan være greit, men noen veganere lever kun plantebasert. Ville laget squashpasta ved siden av. Det er himmelsk sammen med en hjemmelaget saus av tomater, løk og gulrøtter. Ville servert en god salat ved siden av, og kanskje hatt noen poteter og litt annet tilbehør. Husk at veganerkost er veldig kalorifattig så man må gjerne lage dobbelt så mye som vanlig. Da er det godt med mye forskjellig så folk kan forsyne seg med sine favoritter. Anonymous poster hash: 0b972...cb5 Pasta er plantebasert... Basert på hvete (korn). Uansett går veganisme ut på at man avstår fra alt fra dyr (kjøtt, melk, egg, honning og skinnprodukter) Det kan jo hende venninnen til HI vil unngå hvete også, men det har ikke noe med å være veganer å gjøre. Pasta og pesto er ikke kalorifattig, tvert i mot Anonymous poster hash: cb8a9...5e0
Elina Skrevet 2. april 2016 #8 Skrevet 2. april 2016 Den liksom kjøttdeigen på rema kan du også lage taco av, sleng også i en boks med tomater og en boks med bønner for å få litt mer og sunnere mat. Du kan jo også ha ris til Ellers så selges det mange halvfabrikat som er veganske: http://veg-veg.no/produktguide/middag Her kan du tilsette vegansk kjøtterstattning og ha ris til og vips så er det ferdig. Nå er ikke jeg tilhenger av halvfabrikat men når ikke du er vant til å lage vegansk så tror jeg det er en lett løsning som din venninne uansett vil sette pris på. Vær oppmerksom på at ikke all pesto er vegansk, da pesto som regel har parmasan i seg. Det er noen pesto på listen i linken der. Husk at ikke alle produktene er veganske, noen er kun vegetariske.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #9 Skrevet 2. april 2016 Den liksom kjøttdeigen på rema kan du også lage taco av, sleng også i en boks med tomater og en boks med bønner for å få litt mer og sunnere mat. Du kan jo også ha ris til Ellers så selges det mange halvfabrikat som er veganske: http://veg-veg.no/produktguide/middag Her kan du tilsette vegansk kjøtterstattning og ha ris til og vips så er det ferdig. Nå er ikke jeg tilhenger av halvfabrikat men når ikke du er vant til å lage vegansk så tror jeg det er en lett løsning som din venninne uansett vil sette pris på. Vær oppmerksom på at ikke all pesto er vegansk, da pesto som regel har parmasan i seg. Det er noen pesto på listen i linken der. Husk at ikke alle produktene er veganske, noen er kun vegetariske. Hva heter den liksom kjøttdeigen? Anonymous poster hash: 4c9b2...ca1
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #10 Skrevet 2. april 2016 Pasta er plantebasert... Basert på hvete (korn). Uansett går veganisme ut på at man avstår fra alt fra dyr (kjøtt, melk, egg, honning og skinnprodukter) Det kan jo hende venninnen til HI vil unngå hvete også, men det har ikke noe med å være veganer å gjøre. Pasta og pesto er ikke kalorifattig, tvert i mot Anonymous poster hash: cb8a9...5e0 Jeg vil ikke være kranglete. Men min bror er veganer og spiser plantebasert. I miljøet hans betyr det at man ikke spiser prosessert mat. Det vil si at han kunne fint spist selve planten. Men ikke pasta som er prosessert. Den er ikke gjenkjennbar som den planten den engang var. Anonymous poster hash: 0b972...cb5
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #11 Skrevet 2. april 2016 Ville servert taco som vanlig, men som et alternativ til kjøtt, ville jeg lagd en bønnestuing. For å gjøre det litt ekstra lagd salsa fra bunnen med løk, tomat og koriander, chili og hvitløk samt lime, masse gode grønnsaker å velge i, melkefri "ost" etc. Da kan alle velge det de vil. Anonymous poster hash: 30082...996
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #12 Skrevet 2. april 2016 Hva heter den liksom kjøttdeigen? Anonymous poster hash: 4c9b2...ca1 Du får sånn tacosaus med soyakjøtt i. Som en gryterett. Sandra Maria har den. Tilsett feks cashewnøtter og bønner. Nøtter er kjempegodt i taco. Anonymous poster hash: 3efd1...c26
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #13 Skrevet 2. april 2016 Du får sånn tacosaus med soyakjøtt i. Som en gryterett. Sandra Maria har den. Tilsett feks cashewnøtter og bønner. Nøtter er kjempegodt i taco. Anonymous poster hash: 3efd1...c26 Vil bare skyte inn at mange veganere ikke spiser soyaprodukter pga at det bidrar til ødeleggelse av regnskogen og dermed at dyreliv går tapt. Anonymous poster hash: 0b972...cb5
jojoen Skrevet 2. april 2016 #14 Skrevet 2. april 2016 Anbefaler veganmisjonen.com. Der er det mye godt
Himmel og hav Skrevet 2. april 2016 #15 Skrevet 2. april 2016 Lag grønnsakslapskaus. Server med flatbrød, så kan veganeren enten spise det eller la det være.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #16 Skrevet 2. april 2016 Synes denne så god ut, og enkel å lage http://www.veganmisjonen.com/2013/12/oppskrift-bakt-stpotet-blomkalsuppe.html Anonymous poster hash: 4c9b2...ca1
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #17 Skrevet 2. april 2016 Jeg anbefaler å lage en gazpacho- suppe. Den er veldig enkel å lage og tar veldig kort tid å lage. Vi spiser det til middag hos oss innimellom. Her er en oppskrift: http://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/gazpacho/ Anonymous poster hash: 1ebd1...81c
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #18 Skrevet 2. april 2016 Jeg hadde laget Aloo Gobi med ris på siden, kjempe godt Anonymous poster hash: 505be...ed1
beef sister Skrevet 2. april 2016 #19 Skrevet 2. april 2016 Suppe av noe slag? Tomatsuppe, grønnsaksuppe eller søtpotetsuppe, for eksempel.
Elina Skrevet 2. april 2016 #20 Skrevet 2. april 2016 Hva heter den liksom kjøttdeigen? Anonymous poster hash: 4c9b2...ca1 Anamma Fars http://anamma.eu/sv/prodVegofars.php Selges oftest hos meny og coop ops. Halsans køk Fars http://halsanskok.se/producten.asp?id=6&iid=51 Oppskrifter også på linken Selges ofte på Rema men har sett det på meny og coop ops.
Elina Skrevet 2. april 2016 #21 Skrevet 2. april 2016 Vil bare skyte inn at mange veganere ikke spiser soyaprodukter pga at det bidrar til ødeleggelse av regnskogen og dermed at dyreliv går tapt. Anonymous poster hash: 0b972...cb5 Det er ikke helt korekt, det meste av soya er brukt til dyrefor til matdyr: https://youtu.be/KpmTiHjUEBU?t=7m7s Men soya er ikke noe jeg spiser mye av, sånn uansett.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #23 Skrevet 2. april 2016 Kikertcurry! Latterlig enkelt, og kjempegodt! Anonymous poster hash: 68335...d7b
Løvetanner Skrevet 2. april 2016 #24 Skrevet 2. april 2016 Jeg vil ikke være kranglete. Men min bror er veganer og spiser plantebasert. I miljøet hans betyr det at man ikke spiser prosessert mat. Det vil si at han kunne fint spist selve planten. Men ikke pasta som er prosessert. Den er ikke gjenkjennbar som den planten den engang var. Anonymous poster hash: 0b972...cb5 Jeg bare lurer, - forventer han da at ikke-veganere bruker masse tid og energi på å tilrettelegge maten til ham? Hadde jeg vært veganer hadde jeg heller bedt folk hjem til meg, eller tilbudt meg å bidra med en rett jeg kunne spise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå