Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #1 Skrevet 1. april 2016 Vi har to barn, en på 7,5 og ei på 10,5år. Hun eldste er etter min mening unormalt grisete og skitten, og spesielt sammenlignet med han på 7,5år. 7-åringen vasker hender hvis han får noe skitt på de, han er alltid ren i ansiktet, søler aldri ved matbordet ol. Jeg føler dette er normalt for en 7-åring. Hun eldste han matgris på klærne konstant, går rundt med matrester på fingrene uten å vaske seg, mat i ansiktet, og plassen hennes ved matbordet er konstant skitten. Stolen og stolputen hennes er tilgriset av mat stadig vekk, og under bordet hvor hun sitter må det støvsuges for smuler, havregryn, mais osv etter hvert eneste måltid. Hun er alltid grisete på fingrene og tar på kjøkkenskap osv slik at det også blir skittent. Snakket med mannen om dette, at jeg føler det overhodet ikke er normalt at ei på snart 11 år er så skitten og grisete. Han mener sønnen vår er ytterpunktet istedet, at barn flest er grisete, men at han er unormalt renslig slik at jeg ikke bør irritere meg over eldste. Hvordan er deres unger? Blir gal av grising...! Sånt hører til 3-åringer etter min mening, ikke ei på 10! Anonymous poster hash: 325e4...061
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #2 Skrevet 1. april 2016 Vi har to barn, en på 7,5 og ei på 10,5år. Hun eldste er etter min mening unormalt grisete og skitten, og spesielt sammenlignet med han på 7,5år. 7-åringen vasker hender hvis han får noe skitt på de, han er alltid ren i ansiktet, søler aldri ved matbordet ol. Jeg føler dette er normalt for en 7-åring. Hun eldste han matgris på klærne konstant, går rundt med matrester på fingrene uten å vaske seg, mat i ansiktet, og plassen hennes ved matbordet er konstant skitten. Stolen og stolputen hennes er tilgriset av mat stadig vekk, og under bordet hvor hun sitter må det støvsuges for smuler, havregryn, mais osv etter hvert eneste måltid. Hun er alltid grisete på fingrene og tar på kjøkkenskap osv slik at det også blir skittent. Snakket med mannen om dette, at jeg føler det overhodet ikke er normalt at ei på snart 11 år er så skitten og grisete. Han mener sønnen vår er ytterpunktet istedet, at barn flest er grisete, men at han er unormalt renslig slik at jeg ikke bør irritere meg over eldste. Hvordan er deres unger? Blir gal av grising...! Sånt hører til 3-åringer etter min mening, ikke ei på 10! Anonymous poster hash: 325e4...061 Vi var forresten på bål-tur med noen venner i påsken. De har yngre barn enn oss - men de andre barna var rene etter grillingen, men datteren vår som var eldst hadde ketchup nedover hele dressen sin og i ansiktet..! Frustrert! Hi Anonymous poster hash: 325e4...061
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #3 Skrevet 1. april 2016 Jeg er enig med deg i at normale barn på 1,5 år ikke bør grise på den måten, derfor tenker jeg at dere bør snakke litt med henne om det. Nå skinner det ganske kraftig igjennom at jenta ikke er din datter, så aller helst bør samtalen være med mannen din, men du kan også ta det opp med henne på en hyggelig og grei måte. Spør litt hva hun selv tenker om hun møter andre som har grisete klær eller tomatsaus i ansiktet for eksempel. Hva hun tror de i klassen ev. tenker. Det er ikke sikkert at hun er bevisst på dette selv. Hjemme hos oss er det veldig ulikt. 13-åringen griser ganske mye, men han er grunn til det, og han er renslig i den forstand at han vasker seg (dusjer hver dag) og nå bytter klær når vi påpeker at de er skitne. 11-åringen tror jeg ikke at har grist siden han var sånn 2 år gammel. 9-åringen kan grise litt og man ser etter måltidet om han har spist noe med sterk farge, for eksempel ketchup. Det kan komme litt på klærne også og er mye smuler under stolen hans. Vi jobber med saken og må fortsatt minne ham på å vaske seg rundt munnen. 6-åringen er det veldig opp og ned med. Hun kan ha perioder me mye grising og perioder uten noe i det hele tatt. Anonymous poster hash: c7470...222
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #4 Skrevet 1. april 2016 Her vaskes hendene når man kommer inn i huset etter å ha vært ute, hendene vaskes når man har vært på toalettet, og man skal også vaske hendene etter mat og før matlaging/tømming av oppvaskmaskin. Det er ikke normalt i min bok at en 10-åring ikke vasker møkkete hender. Mister man ned noe fra bordet eller tallerkenen skal man ta det opp med en gang. Har med helt vanlig folkeskikk og ikke minst bordskikk å gjøre. Anonymous poster hash: 2e2ff...5ab
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #5 Skrevet 1. april 2016 Jeg syns det høres rart ut at en 10-åring griser så mye. Min på 11 er ikke slik (ikke de på 7 eller 5 heller forsåvidt). 11-åringen kommer ikke på å dusje selv da, men gjør det når han får beskjed. 7-åringen glemmer noen ganger å vaske hendene etter dobesøk, men er ellers ganske renslig. Anonymous poster hash: 9922a...f2d
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #6 Skrevet 1. april 2016 Min eldste har spist pent og holdt seg ren siden han klarte å holde skjeen selv. 8-åringen min har alltid vært en liten gris. Hun har sølt, mistet, veltet osv. Jeg tror grunnen er en kombinasjon av litt dårlig motorikk og konsentrasjonsvansker. Det går heldigvis bedre nå. Ulike barn har ulike utfordringer. Jeg antar at hun ikke griser med vilje, det bare blir sånn. Uansett hva du sier eller gjør vil hun nok fortsette å søle ketchup på genseren. Det du kan gjøre er å innføre noen få regler. Håndvask etter dobesøk. Håndvask før spising. Håndvask etter spising. Hvis hun har grist ved bordet må hun tørke vekk sølet og støvsuge under bordet. Anonymous poster hash: 078ea...c66
Mandala Skrevet 1. april 2016 #7 Skrevet 1. april 2016 Her har vi begge ytterpunktene. En 12-åring som ikke vill spille brettspill engang uten at alle har vasket hendene først og en 11-åring som er som din datter. Frustrerende begge deler, men selvsagt mest frustrerende med alt griset siden det fører mest merarbeid med seg. Dessuten ser det ganske uapetittelig ut med så store barn som har matgris overalt! Jeg føler forøvrig ikke at det er normalt. Jeg Vet at eldste barnet sin "grisfobi" ikke er normal, men jeg kan aldri tenke meg at det er normalt å grise så mye som nr to heller.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #8 Skrevet 1. april 2016 Min mor griser like mye. Ved hvert eneste måltid søler hun mat på klærne. Hun har alltid vært sånn og ler av det selv. Hun vasker seg selvfølgelig etter å ha griset. Poenget mitt er at folk er forskjellige. Noen griser og søler mer enn andre. Anonymous poster hash: 33474...08f
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #9 Skrevet 1. april 2016 Tiåringen kan skjerpe seg. Det er ikke unormalt at det ligger litt smuler rundt plassen der man har spist, men hvis stolen må støvsuges etter hvert måltid er det ekstremt. Hvis hun går med matrester på hender, ansikt og klær er det også over kanten i hennes alder. Når mener mannen din at hun skal legge det av seg, når hun blir 12? 14? 18? For dette skjer ikke automatisk! Jeg er jo voksen, men er også en "søler". Rett og slett litt klønete. Og da må jeg ta konsekvensene av det. Rett og slett sjekke klærne før jeg går fra bordet. Tørke meg med servietten rutinemessig, ikke bare når jeg tror jeg har noe rundt munnen. Vaske hender rutinemessig. Ungene mine er også i ulike avskygninger av dette, og med den ene øver jeg på at han tar servietten i bruk jevnlig gjennom måltidet. Mistenker at han har litt nedsatt følsomhet i leppe/munn-området, for der ligger ofte smuler og kliss han rett og slett ikke kjenner. Anonymous poster hash: fc36d...e9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå