Gå til innhold

Erfaringer med utebursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta fyller snart 6 og vi planlegger utebursdag slik at hun får invitere alle på gruppa si, de er 12 barn tilsammen og hun skal feires i slutten av april.

Vi skal grille pølser, og så lurer jeg på en skattejakt med kart. Men jeg er usikker på om det kan bli litt for komplisert? Tenker at en av oss voksne skal lede an "troppen" med kartet.

Gi meg dine beste tips og del gjerne erfaringer om alt fra valg av kake, leker etc! :D

Anonymous poster hash: 1e963...c37
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har alltid hatt en del av bursdagen som ute slik at de får løpt fra seg her.

Dere bør være minst to voksne- helst 3. Hvis to begynner å krangle og en eller to stikker av er det greit å ha flere som kan hente dem inn igjen. Skattejakt og godteposer er en god ide som passer godt. Planlegg leker og nok sitteunderlag/sitteplasser. Finn et sted hvor dere har oversikt over barna og skikkelig bålplass. Engangsservise er selvsagt et must. Av kaker er det praktisk med f.eks muffins eller porsjonsmengder ferdig kuttet opp eller på pinne. Kan forøvrig være en ide med pinnebrød eller grillet frukt eller marshmellows :) Husk på søppelpose slik at dere får med alt tilbake.

Anonymous poster hash: 40045...fba

Skrevet

Vi har stort sett alltid hatt utebursdag, ungene leker så fint at.

Slagere er å kaste ertepose på en stabel tomme hermetikkbokser

Ringspill

Såpebobler i godteposene

Anonymous poster hash: 042ae...2ad

Skrevet

Takk for lure innspill! :D

Jeg lurer også på om "boksen går" er et alternativ, men tenker at man er avhengig av at de voksne er med - iallefall på første runde. Hvordan hadde dere respondert hvis dere hadde fått beskjed om å delta i leken? Jeg er 99% sikker på at alle foreldrene kommer til å delta i bursdagen. Har alltid vært slik at alle foreldrene deltar i selskapet fra sofaen i vår barnehage. Veldig hyggelig foreldregruppe som er med på det meste, tror jeg. Men vet ikke om alle tør å bli med. Er jo ufattelig morsomt med "boksen går" synes jeg og mannen iallefall :)

HI

Skrevet

Takk for lure innspill! :D

Jeg lurer også på om "boksen går" er et alternativ, men tenker at man er avhengig av at de voksne er med - iallefall på første runde. Hvordan hadde dere respondert hvis dere hadde fått beskjed om å delta i leken? Jeg er 99% sikker på at alle foreldrene kommer til å delta i bursdagen. Har alltid vært slik at alle foreldrene deltar i selskapet fra sofaen i vår barnehage. Veldig hyggelig foreldregruppe som er med på det meste, tror jeg. Men vet ikke om alle tør å bli med. Er jo ufattelig morsomt med "boksen går" synes jeg og mannen iallefall :)

HI

Ta det som det kommer. Om du sier f.eks at nå skal vi leke boksen går, hvem av de voksne blir med? Noen voksne blir garantert med, og om noen heller vil stå ved grillen og skravle er jo det greit også

Skrevet

Har alltid hatt en del av bursdagen som ute slik at de får løpt fra seg her.

Dere bør være minst to voksne- helst 3. Hvis to begynner å krangle og en eller to stikker av er det greit å ha flere som kan hente dem inn igjen. Skattejakt og godteposer er en god ide som passer godt. Planlegg leker og nok sitteunderlag/sitteplasser. Finn et sted hvor dere har oversikt over barna og skikkelig bålplass. Engangsservise er selvsagt et must. Av kaker er det praktisk med f.eks muffins eller porsjonsmengder ferdig kuttet opp eller på pinne. Kan forøvrig være en ide med pinnebrød eller grillet frukt eller marshmellows :) Husk på søppelpose slik at dere får med alt tilbake.

Anonymous poster hash: 40045...fba

Det er vel ikke lov med bål lenger i slutten av april?

Skrevet

Det er vel ikke lov med bål lenger i slutten av april?

Fra 15.April til 15. September er det ulovlig i utmark hvor det er fare for at det kan spre seg. Hvis det har regnet i 14 dager så tenker jeg at det er greit at man lager et lite bål/engangsgrill som er skikkelig sikret.

Skrevet

Vi hadde utebursdag for femåringen i fjor, så han kunne invitere alle 25 (!) på avdelingen. Var på et åpent friluftsområde med grillplass o.l. Vi hadde glitrende bursdagshatter så vi kunne skille de fra evt andre barn som var ute på tur. Vi var fire voksne på så mange barn da, pluss at 3-4 foreldre ble igjen. Det var fortsatt litt vanskelig å holde oversikt så ingen stakk av (var noen som prøvde seg). Vi grillet pølser og spiste langpannekake. Hadde kopper med lokk og navn på. Vi hadde skattejakt etter godteriet, ledet an av svigerfar. Så lekte de litt fritt, vi organiserte 1-2-3 rødt lys og stiv heks og skyting med pil og bue (med sugekopp). Det var egentlig nok. De aktiviserte seg selv ganske bra. Åpne gaver tok jo også litt tid. Nen pass på å være nok voksne, og "merke" barna på en eller annen måte, med mindre dere er på inngjerdet område.

Anonymous poster hash: de0bb...4c3

Skrevet

6 åringer er vel uten foreldre i bursdager?

Skattejakt med en voksen som leder an høres kjedelig ut. De fleste barna vil jo bare gå i kø bak den voksne og et par av barna som styrer?

Ellers er utebursdager kjekke! Sjekk dette med bål, ellers kan man jo grille, men pass på å få slukket skikkelig.

Anonymous poster hash: 43a9a...de6

Skrevet

Det er stas med utebursdager. Skattejakt er gøy. For den aldersgruppen tar du bilder av letestedene. Bursdagsbarnet går først og det er lurt at en voksen eller to følger med.

Alternativt at to og to åpner hver sin ledetråd - så blir det 6 ledetråder før skatten. Husk å lage "skattekiste" (en hvilken som helst kasse med sølvpapir på)

Anonymous poster hash: 65886...b9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...