Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #1 Skrevet 1. april 2016 Har en som skal begynne på skolen. Hun gleder seg veldig. Vil gjerne lære å skrive. Vi har øvd på alfabetet og skriver mye. Likevel klarer hun ikke å uttale ord. Vi kan skrive mus, hun vet alle bokstavene, sier det er m det er u det er s. Så ber vi henne sette det sammen og si bokstavene, hun prøver og prøver men får ikke til å si mmmmmmuuuuuusssss... Så gir vi hint og vi sier, det er et lite dyr som lever ute. Da begynner hun å gjette og kan finne på å si ekorn. Herregud, er dette normalt eller? Jeg må jo flire og tenker, vi får bare innse at hun ikke er så smart. 🙄 Andre måter hun kan øve på? Anonymous poster hash: a9eb4...bf9
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #2 Skrevet 1. april 2016 Selvsagt er det normalt! Er ikke vanlig å kunne alle bokstavene før en begynner på skolen heller,det er jo nettopp det hun skal lære når hun begynner på skolen! Anonymous poster hash: 76e11...8b8
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #3 Skrevet 1. april 2016 Hun må bare knekke lesekoden. For all del ikke erklære henne dum. Anonymous poster hash: 11b50...048
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #4 Skrevet 1. april 2016 Hun kan bokstavene, men kan hun lydene? At m ikke er "EM" men mmmmmmm. S er sssss og ikke "ESS". Uansett, hun er bare seks år og har ikke knekt lesekoden enda. Ikke stress henne opp, bare oppmuntre:) Anonymous poster hash: 75b53...ac2
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #5 Skrevet 1. april 2016 SELVSAGT sier jeg ikke til henne at hun er dum! Hun er bare så utrolig ivrig og tar selv frem tavla si og vil øve. Blir så komisk når hun sier første bokstav er m og hun foreslår ekorn. 🙊 Vi har lært henne at de uttales anderledes i ord. Vi spør hvordan uttales bokstaven M når den er i ett ord og hun husker det også. Da fortsetter vi bare slik vi har gjort når hun selv vil øve. Anonymous poster hash: a9eb4...bf9
Fru vims Skrevet 1. april 2016 #6 Skrevet 1. april 2016 (endret) Hun er absolutt ikke dum. Ikke alle som lærer å lese før de begynner på skolen. Syntes hun er flink jeg som kan alle bokstavene. Min 6 åring kunne ikke det når han begynte på skolen. Så ikke på han som treg. Endret 1. april 2016 av Fru vims
Blondzilla Skrevet 1. april 2016 #7 Skrevet 1. april 2016 Kjære vene, jeg har en gutt som begynner på skolen til høsten. Han kan bare noen få bokstaver og kan knapt skrive navnet sitt. Datteren din er jo veldig flink. Du forventer jo at hun skal kunne lese før hun i det hele tatt har begynt på skolen.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #8 Skrevet 1. april 2016 Du smiler og innser at hun ikke er så smart??? En seksåring som ønsker å lære, men som ikke helt har knekt koden betegner du som treg? Alt man skal lese! Anonymous poster hash: 56be6...66b
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #9 Skrevet 1. april 2016 Jeg er sjokkert over dine forventninger... Og at du sier hun er utrolig treg... Vet mange som sliter med lesing som er mye eldre. Min datter var som din før hun begynte på skolen i høst. Nå leser hun kjempegodt. Anonymous poster hash: 135dd...84d
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #10 Skrevet 1. april 2016 På skolen lærer de bare lydene, ikke bokstaven. Et godt eksempel er ordet "kåpe". Et barn som har lært bokstavene, men ikke bokstavlydene vil skrive "KP" og lese kåpe 😉 Så fortsett å øve på bokstavlydene, plutselig knekker hun lesekoden. Vil forresten anbefale nettsiden moava.org På topplinja kan du velge flere faner, B for barnehage, 1 for første klasse, 2 for andre klasse osv Masse gode oppgaver Anonymous poster hash: b0e69...611
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #11 Skrevet 1. april 2016 Håper dette innlegget er en aprilspøk... Anonymous poster hash: 135dd...84d
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #12 Skrevet 1. april 2016 Mulig hun lærer først å skrive før hun kan uttale ord. Eldste barnet mitt skrev før hun kunne lese. Bursdagskort skrev hun lenge før hun kunne lese, så alle lærer ikke ting i samme rekkefølge. Nå knakk ungen lesekoden selv før hun startet å skolen, da hadde vi ikke lvd med henne for det var ikke interangt for henne. Bokstavene lærte hun mange år før, for hun ville nemlig ikke tegne som liten men skrive bokstaver. Når hun var to skrev hun navnet til alle i familien. Anonymous poster hash: f7d51...653
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #13 Skrevet 1. april 2016 Her skal alt tolkes i verste mening. Takk til dere som svarer skikkelig. 😊 Anonymous poster hash: a9eb4...bf9
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #14 Skrevet 1. april 2016 Hva med å vente til hun begynner på skolen? Hvorfor stresse meddette nå? Anonymous poster hash: 437f5...ebb
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #15 Skrevet 1. april 2016 Hva med å vente til hun begynner på skolen? Hvorfor stresse meddette nå? Anonymous poster hash: 437f5...ebb Vi stresser ikke. Har aldri tatt initiativ til at hun skal øve. Det er hun selv som henter tavla og vil vi skal vise henne. Anonymous poster hash: a9eb4...bf9
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #16 Skrevet 1. april 2016 Vi stresser ikke. Har aldri tatt initiativ til at hun skal øve. Det er hun selv som henter tavla og vil vi skal vise henne. Anonymous poster hash: a9eb4...bf9 En slik lærelyst som barnet viser tyder vel på at hun slettes ikke er "utrolig treg"! Aldri le av et barn som vil lære (og ikke ellers heller forøvrig, men det er en annen sak). At du får reaksjoner på innlegget ditt hi, har bla m måten du ordlegger deg... Anonymous poster hash: 8b858...ae3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå