Gå til innhold

Bekymret for manglende språk til jenta mi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som fyller to år nå i neste uke. Hun snakker så innmari lite :( Hun forstår omtrent ALT vi sier, alle beskjeder og adlyder disse. 

De eneste ordene vi har hørt henne si er; 

- Mamma, pappa, dadda (søster), nam, hei, æsj, bæsj, oi, au, ja, bade, nei, namnam (når hun vil ha noe godt, feks kjeks), kan mange dyrelyder til katt, hund, hest, slange, kanin, sau, ku osv men dette er jo lyder og ikke ord. 

Dette blir vel tema på 2 årskontrollen? Uff, jeg begynner faktisk  bli litt bekymret etter å ha lest man BØR bekymre seg når barnet begynner bli såpass stort og ikke snakker.. Hun går i bhg og har gjort det siden i høst. Vi leser bøker hver dag. Spør henne f.eks "Kan du si gris"? "Kan du si bamse"? Vi snakker tydelig, og sier feks hund istedet for vovvov.. 

Jeg har en jente til som snakket i setninger før hun fylte 2, vet jo man ikke skal sammenligne de egentlig, for lillesøster er langt mer sen i utviklingen. 

Anonymous poster hash: e2021...9d5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som fyller to år nå i neste uke. Hun snakker så innmari lite :( Hun forstår omtrent ALT vi sier, alle beskjeder og adlyder disse.

- Mamma, pappa, dadda (søster), nam, hei, æsj, bæsj, oi, au, ja, bade, nei, namnam (når hun vil ha noe godt, feks kjeks), kan mange dyrelyder til katt, hund, hest, slange, kanin, sau, ku osv men dette er jo lyder og ikke ord.

Dette blir vel tema på 2 årskontrollen? Uff, jeg begynner faktisk bli litt bekymret etter å ha lest man BØR bekymre seg når barnet begynner bli såpass stort og ikke snakker.. Hun går i bhg og har gjort det siden i høst. Vi leser bøker hver dag. Spør henne f.eks "Kan du si gris"? "Kan du si bamse"? Vi snakker tydelig, og sier feks hund istedet for vovvov..

Jeg har en jente til som snakket i setninger før hun fylte 2, vet jo man ikke skal sammenligne de egentlig, for lillesøster er langt mer sen i utviklingen.

Sier barnehagen noe på dette, da? Så lenge hun forstår godt alt, så er det ikke sikkert det er noe å bekymre seg for. Barn er forskjellige på når de begynner. Men du kan jo høre litt med en pedagog i barnehagen?, f.eks.?

Anonymous poster hash: 11325...a83

Skrevet (endret)

Snakk med de ansatte i bhg du :) Om de ikke er bekymret, trenger ikke du være det heller.

Jenta her er 4 år, og har jo flere ord enn jenta di, men det er fortsatt ikke mange, snakker sjeldent setninger og hun prater så utydelig at det ikke er lett å forstå henne.. Var først rett før hun fylte 3 år bhg innkalte oss til møte, på både henne og storebror, da 4 år (storebror sliter med ren tale og bokstavene t,s og b ) ang PPT, får god hjelp der nå, og det går rolig fremover.. Vi som foreldre har snakket med de daglig, lest bøker, hatt rim og regler i hverdagen osv, men det hjalp lite på jenta vår. Storebror ble hengende etter på språket fordi han som 2 åring valgte å tilpasse språket til lillesøster så de kunne forstå hverandre..

Men altså, frem til jenta var bikket 2,5 år, så ble det bare påstått at vi ikke skulle være så urolige for språket.. Helsesøster hadde heller ikke noe å si på det.. Problemet hos oss var bare at ungene utviklet sitt eget språk, noe som hemmet de i forhold til å være sosial med andre.. Gutten sluttet med det språket jula 2014, noe som skapte en del problemer for lillesøster, vanskelig for henne å akseptere, men det går seg til nå.

Endret av <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ingen av mine snakket forståelig før de var ca 3, (hun eldste sa f.eks. pippibu til knekkebrød osv), men nå snakker de i overkant.. Så lenge hun kommuniserer høres det ikke unormalt ut, det er først ved 3-års alder de begynner å ta tak i manglende språk.

Skrevet

Har opplevd barn som ikke sier ett eneste ord i den alderen.synes det høres ut som datteren din kan mange ord jeg.øv bare masse med hun.bruk ord tydelig når dere f eks kler på og repeter.

Skrevet

Sønnen min snakket svært lite før han fylte to år. Så tok det seg plutselig veldig opp, og nå teller han til over 100, kan alle bokstavene i alfabetet, leser korte ord, forstår absolutt alt som blir sagt til han, vet hva trekant, firkant, sekskant, sirkel, osv er, kan navnene på alle i barnehagen, vet hvem som eier et klesplagg som det ikke står navn i, osv. :) Det har tatt seg enormt opp veldig fort, og kanskje litt for fort ;) Så jeg tror ikke du skal bekymre deg :)

Anonymous poster hash: 44070...01a
Skrevet

Ut i fra at hun snakker noen ord, så får du nok ikke noen reaksjon. Husker skjemaet på 27-mnd kontrollen. Det var ikke så mye det var forventet at de skulle kunne.

Snakk med  barnet, syng for barnet og les for barnet. OG slutt å bruke dyrelydene og si hva dyret heter i stedet..... (det er en hund, den sier vovvov osv)

Anonymous poster hash: 5e8a3...154
Skrevet

Jeg var på toårskontroll med sønnen min denne uken og han sier ikke noe særlig mer enn ditt barn HI. Han kan si endel ord, men kan ikke sette sammen ord.

Helsesøstern helte ut en pose med gårdsdyrleker, men sønnen min han kunne ikke navngi noen av dem. Spør man han om biler kan han forskjell og kan si traktor, bil og bus, fly osv. Det er sånne ting han interesserer seg for.

Helsesøster sa det ikke var noe å bekymre seg for. Hun så at sønnen min lytter og at han forstår. At han ikke snakket mer enda var ikke noe hun var redd for. Vi skulle bare fortsette å lese, snakke og synge sammen med han.

Så jeg tror ikke det er noe å bekymre seg så veldig for HI

Anonymous poster hash: fb55f...96e
Skrevet

2 år er ingen alder å bekymre seg for språket i. Så lenge hun forstår og sier noen få ord er hun akkurat der hun skal være 😊 Plutselig eksplodere språket, bare gi henne tid! Hun er ikke 2 år engang😉

Mvh. Pegagogen

Skrevet

Takk for svar. Nei, under forrige samtale sa de bare "Hun prater ikke så mye, men det er jo vanlig på den alderen". Men det er noen mnd siden da. Hun er ellers en jente som er blitt flink til mange ting, kan kle på seg lue og sko selv. Spiser fint med skje og gaffel. Er utrolig blid og veldig aktiv ellers. Og bare for å ha det sagt: Jeg sier ikke dyrelyder til henne, dette har hun lært seg selv.. (De har Ipad i barnehagen med apper og vi har en her hjemme) fra bøker med lyd i osv. 

Skrevet

Takk for svar. Nei, under forrige samtale sa de bare "Hun prater ikke så mye, men det er jo vanlig på den alderen". Men det er noen mnd siden da. Hun er ellers en jente som er blitt flink til mange ting, kan kle på seg lue og sko selv. Spiser fint med skje og gaffel. Er utrolig blid og veldig aktiv ellers. Og bare for å ha det sagt: Jeg sier ikke dyrelyder til henne, dette har hun lært seg selv.. (De har Ipad i barnehagen med apper og vi har en her hjemme) fra bøker med lyd i osv.

Bare ha et bekreftende språk til henne! Prøver hun å ytre noe som du skjønner, svar med å bruke ordene hun prøver å si ikke ja/nei. Ordene kommer nok etterhvert 😉

Skrevet

Det er en grunn til at de ikke lenger har 2-års kontrollen akkurat når barna er 2 år. Nå får du ikke innkalling før 2,5 år fordi det skjer så mye og gjerne løsner veldig for mange etter at de har passert 2 år.

Anonymous poster hash: 0a80c...963
Skrevet

Da sønnen min var på 2 årskontroll da han nettopp hadde fylt 2 år, kunne han si "hei" og "bil", han brukte ikke engang mamma og pappa... Han forsto jo alt vi sa, men var bare babbel fra ham. Vi ble satt opp til en ny kontroll 6 mnd senere, men den kunne vi bare avbestille. I løpet av de 6 mnd begynte han å snakke i setninger, kunne lese tall opp til 10, lese alle bokstavene i alfabetet, og alle fargene :) Men vi fikk vite etterpå at egentlig ønsker de 2 årskontrollen noen mnd etter fylte 2 år for mye skjer mellom 2 og 2,5 år, spesielt språket for mange :) I dag er han 5,5 år og bruker språket på en slik måte som ligger flere år fremme enn det alderen hans tilsier :)

Skrevet

min sa bare ord slik som din frem til han var ca 2,5 år, da kom det som en foss og han sa hele setninger,så det kommer,ikke stress :)

Skrevet

Min er snart 3, snakker lite men har løsnet litt siste månedene. Rundt to kunne han såvidt si mamma og pappa, og 2-3 ord. Nå har han begynt med flerleddsetninger 👍🏼 bablet mye, viste mye frustrasjon for å ikke bli forstått fra 2 år til nå. Har sjekket hørselen flere ganger og den er fin... Har også prøvd å tvinge han til å si ordet istedenfor å peke på det han vil med en slags n-n-n lyd....

Lykke til

Anonymous poster hash: 4aa14...8b8

Skrevet

Sånn var jenta mi også når hun var/rett før hun fylte 2 år. Nå fyllet hun 3 I løpet av april og I følge ped leder I barnehagen ligger hun foran med språket 😊 hun forsto også alt vi sa til henne, då når hun endelig begynte å prate så pratet hun nesten rent 😊

Skrevet

Min var som din på toårsdagen.

Pga ferie ble ikke kontrollen før hun var 2 år og 2 mnd.

Da snakket hun så godt som flytende. Setninger på over 15 ord osv.

Det løsnet omtrent over natta.

Anonymous poster hash: 92172...2f9

Skrevet

Her har de toårskontrollen på to år og tre mnd nettopp fordi det er noen barn som omtrent ikke snakker når de er 24 mnd som plutselig har en rivende språkutvikling de neste 2-3 månedene. Det skjer veldig mye veldig fort i den alderen der.

Anonymous poster hash: b864a...09a

Skrevet

Dette blir vel tema på 2 årskontrollen? Uff, jeg begynner faktisk  bli litt bekymret etter å ha lest man BØR bekymre seg når barnet begynner bli såpass stort og ikke snakker.. Hun går i bhg og har gjort det siden i høst. Vi leser bøker hver dag. Spør henne f.eks "Kan du si gris"? "Kan du si bamse"? Vi snakker tydelig, og sier feks hund istedet for vovvov.. 

Det er stor forskjell på når de startet å snakke selv om de forstår alt som blir sagt. 

Men om du er bekymret kan du jo f.eks ta henne med til lege for å sjekke at hun ikke har tette ører. Min mann hadde, uten at svigermor hadde merket det, klart å putte masse bomull inn i ørene og hørte derfor dårlig. Dette ble oppdager ved en tilfeldighet. Han fikk med seg alt som ble sagt og forstod alt, men når de fant ut av at ørene var fulle av bomull og fikk tatt det ut, blomstret også språket. 

Anonymous poster hash: 16ac0...32b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...