Gå til innhold

Hvilke oppgaver har deres barn hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor gamle er de? Trenger tips til hva jeg bør/kan forvente av barna mine. De er 6 og 10.

Anonymous poster hash: 87ed7...984

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er straks 6 og 4. Ingen faste oppgaver enda, bortsett fra at de må rydde lekene sine med ujevne mellomrom. Eldste må også hente posten vanligvis. Noen ganger vil de gjerne hjelpe til å dekke bord og rydde av, henge opp klær o.l, mens andre ganger slår de seg bare helt vrang. Så vi har ikke gtt de noen faste oppgaver enda. Men tror det er på tide, spesielt for eldste.

Skrevet

6 og 9 her. De må rydde etter seg selv. Sette inn i oppvaskmaskinen, henge opp yttertøy og sette sko på plass, legge skittentøy i kurven, legge rent tøy i skapene sine, rydde leker. De må rydde rommene sine en gang i uken.

Ellers må de hjelpe til å tømme oppvaskmaskinen, lage middag og dekke bordet, blir ca 1-2 ganger i uken, og støvsuge, tørke støv, bære ut søppel når vi ber om det... Som ikke er veldig ofte altså... Men gjerne om jeg har rydde/vaskedag...

Anonymous poster hash: e28b2...712

Skrevet

6 og 9 her. De må rydde etter seg selv. Sette inn i oppvaskmaskinen, henge opp yttertøy og sette sko på plass, legge skittentøy i kurven, legge rent tøy i skapene sine, rydde leker. De må rydde rommene sine en gang i uken.

Ellers må de hjelpe til å tømme oppvaskmaskinen, lage middag og dekke bordet, blir ca 1-2 ganger i uken, og støvsuge, tørke støv, bære ut søppel når vi ber om det... Som ikke er veldig ofte altså... Men gjerne om jeg har rydde/vaskedag...

Anonymous poster hash: e28b2...712

Gjest Antarctica
Skrevet

Mine to i småskolealder må:

Holde orden (😝 så där...) på rommene sine.

Hjelpe til med å lage middag

Sette i oppvaskmaskinen

Sette egne ting på plass (henge opp jakka, sette vekk ryggsekk, instrument osv)

Være hjelpsomme! Gå ut med søpla, løpe i butikken og lignende småærend når jeg trenger hjelp noe.

Skrevet

12 og 9, de har i oppgave:

Hente posten, tømme søppel, rydde og holde orden gangen, tv-rommet, lekerommet og rommene sine. Støvsuge nede, vanne blomster, tømme bagger etter trening gym, legge klær til vask, dekke på og rydde av bordet, gjøre leksene sine, fôre katten, ha med rett bøker til rett dag osv.

De må også hjelpe til når det trengs eks hjelpe til å måke snø, hjelpe hverandre med lekser, husvasken, klippe plenen, rake osv.

Anonymous poster hash: 4fa7b...984

Skrevet

3,8 og 12 år

De må alle rydde rommene hver kveld. (Legoby får stå, legorot ryddes osv). Vi hjelper 3 åringen.

Klær, sko og sekker settes på plass hver gang de kommer inn. Våte ting henges opp.

Hver lørdag vasker hele familien huset sammen. Alle hjelper til og har sine oppgaver. 3 etasjer vaskes på ca 2 timer. Vi gjør alltid noe gøy etterpå: spiller brettspill, kino, svømmehall, fjelltur, god dessert osv og forklarer barna at dette rakk vi pga alle hjalp med husvask!

Ellers skal matbokser og gymsekker ryddes ut etter bruk og skolesekk/gym gjøres klar til neste dag. De legger også fram klær selv til neste dag! (Jeg sjekker i forhold til vær!)

De får ikke ukelønn. Vi prøvde, men eldstemann brukte sine penger på godteri etter skoletid og vi ønsker ikke slike uvaner. Så de får penger når det trengs. De to eldste ønsker seg ikke noe og har ikke noe de sparer til, de liker ikke så mange ting og nødvendig sportsutstyr/sykkel osv får de jo av oss.

Anonymous poster hash: 451de...91b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...