Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Skrevet 30. mars 2016 Hvor mye og ofte er "normalt" at en gutt gråter? Har en gutt på 13 som gråter ofte og vi begynner å bli bekymret for at det er noe annet enn vanlige pubertetshormoner som er grunnen. Det går litt i periodevis med gråtingen, nå er han inni en slik periode. I går satt han på sofaen under et pledd og gråt hele formiddagen, så virket han ok på ettermiddag/kveld. Men det begynte igjen da han hadde lagt seg,så han fikk ikke sove. Endte med at han og faren sov i vår seng og jeg lå i hans. I morges virket han helt fin igjen. Sist gang han hadde en slik periode, måtte han være hjemme fra skolen for han bare gråt om morgenen. Vi har selvfølgelig snakket mye med han om hva grunnen til dette kan være, men han vet ikke.. Litt er bekymringer for fremtiden og mye er pga han er redd for at noe skal skje med meg og faren (sykdom, død, skilsmisse) Han har gode kompiser og til og med en jente eller to som er forelsket i han. Så tror ikke han blir mobbet/plaget på skolen, han benekter dette selv i allfall. Han er eldstegutten vår, så vi har ingen erfaring med pubertet og hormoner. Derfor lurer vi på om dette er normalt for gutter og hvordan vi best kan hjelpe han? Noen med erfaringer? Anonymous poster hash: 2057e...dfa
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #2 Skrevet 30. mars 2016 Vår gutt på 13 år har også sike perioder, men vi vet at det er knyttet til angstproblematikk. Hvordan blir han når han gråter? Virker han redd/urolig i tillegg, eller bare nedenfor? Siden vi vet at vår 13-åring er utenfor "normalen" på dette området, men jeg kjenner meg igjen i det du skriver, ville jeg kanskje vurdert å ta det opp med legen i første omgang. Anonymous poster hash: 44a41...b2e
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #3 Skrevet 30. mars 2016 Jeg har en gutt på 14 og han griner nesten aldri, det kan komme en tåre av sinne/frustrasjon eller om han slår seg, men det går måneder mellom hver gang det skjer. Aldri noe fossefall heller, bare et par tårer han tørker for vekk Har også en gutt på 12 og han kan grine litt når han blir veldig sint eller frustrert. F.eks da noen av de andre guttene på fotballaget var slemme med han. Men han lar seg greit trøste, det går fort over. Sånt som du beskriver med nedstemthet og masse tårer uten grunn har jeg aldri opplevd med noen av guttene mine Anonymous poster hash: 8d5d6...73f
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #4 Skrevet 30. mars 2016 Jeg har en gutt på 14 og han griner nesten aldri, det kan komme en tåre av sinne/frustrasjon eller om han slår seg, men det går måneder mellom hver gang det skjer. Aldri noe fossefall heller, bare et par tårer han tørker for vekk Har også en gutt på 12 og han kan grine litt når han blir veldig sint eller frustrert. F.eks da noen av de andre guttene på fotballaget var slemme med han. Men han lar seg greit trøste, det går fort over. Sånt som du beskriver med nedstemthet og masse tårer uten grunn har jeg aldri opplevd med noen av guttene mine Anonymous poster hash: 8d5d6...73f Min 12 åring er som din gutt. Kan komme en tåre eller to i sinne, men aldri ellers. Anonymous poster hash: c4963...29f
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #5 Skrevet 30. mars 2016 Han har ikke alltid vært sånn, det begynte vel etter jul. Har hatt 3 slike gråteperioder siden da. Derfor jeg tror det kan ha en sammenheng med puberteten. Han virker ikke til å være redd/ engstelig, bare nedfor. Så synes han det er flaut å gråte slik siden han er gutt og hans småsøsken lurer jo også veldig på hva som er galt.. Tror ikke han synes det er greit å snakke med legen om det, men det kan vel jeg gjøre uten at han er med? I første omgang iallefall.. Anonymous poster hash: 2057e...dfa
Gjest Antarctica Skrevet 30. mars 2016 #6 Skrevet 30. mars 2016 Stakkars liten. Det er vanskelig å være ung! Puberteten kan gi så mange slags emosjonelle utslag, noen synker inn i tristhet, andre blir aggressive, atter andre blir verdensmestre. Vet ikke hva som er mest "normalt"? Fortsett å trøste, og prøv å trygge ham i hans bekymringer. Ikke la dem spinne avgårde og bli til angst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå