Gå til innhold

Når begynte dere med brød til babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på 6 mnd kontroll idag. (Babyen blir 7 mnd om ei uke)

Helsesøster spurte hva han spiste og jeg sa at han får melk når han står opp.

Så får han grøt.

Sover litt og får frukt og melk når han står opp igjen.

Så får han middag og vann

Og grøt før han legger seg på kvelden.

Jeg sa at han får smake på det meste. Er veldig interessert i det vi spiser om dagen og liker det meste han får smake på.

Fått smake på litt brød i påsken også.

Dvs bittesmå biter fra min brødskive eller en skalk å gnage på.

Da ble hun helt satt ut for man skulle IKKE begynne med brød før 8 mnd.

Har jo ikke servert han ei brødskive, men latt han smake små biter av min når jeg spiser. Han sitter jo sammen med oss ved måltider.

så når begynte deres å få brød?

Anonymous poster hash: aa4f9...d85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt om at de ikke skal ha brød før 8 mnd.

Men min på 7,5 mnd vil ikke ha. Brekker seg så fort noen form for mat med konsistens kommer innenfor leppene :(

Anonymous poster hash: 68b97...020
Skrevet

Begynte med brød når de var 6 mnd. Ville ikke ha grøt.

Anonymous poster hash: 49e45...bb5
Skrevet

6 mnd. her også. Hs syns det bare var fint.

Anonymous poster hash: 072e5...418

Skrevet

Ca 6-7 mnd. Hadde ikke tenner engang, men klarte å mose bitene og sutte det i seg :) Her er brød med leverpostei en slager!! Hun liker det meste annet også da. Snart 9 mnd nå.

Anonymous poster hash: 353b4...7e3
Skrevet

Brød kan spises så lenge babyen klarer å sitte oppreist, enten det er på fang med støtte eller i stol med støtte (pga kvelningsfare). Mange begynner med brød rundt 6 mnd og de fleste hs har ingen problemer med det. Men så er tydeligvis yrket helsesøster basert utelukkende på synsing, for ingen av de er enige om noe som helst åpenbart. Blir så himla irritert, man ser på ulike termingrupper alt oppgulpet diverse helsesøstre har ut av seg, mye av det stemmer ikke engang med anbefalingene fra helsemyndighetene. Ahh, blir så irritert :P 

Anonymous poster hash: 03a46...b6e
Skrevet

Mine har begynt med brød fra de var rundt 6 måneder. Ikke alle barn som liker grøt og most mat heller.

Skrevet

Jeg var på 6 mnd kontroll idag. (Babyen blir 7 mnd om ei uke)

Helsesøster spurte hva han spiste og jeg sa at han får melk når han står opp.

Så får han grøt.

Sover litt og får frukt og melk når han står opp igjen.

Så får han middag og vann

Og grøt før han legger seg på kvelden.

Jeg sa at han får smake på det meste. Er veldig interessert i det vi spiser om dagen og liker det meste han får smake på.

Fått smake på litt brød i påsken også.

Dvs bittesmå biter fra min brødskive eller en skalk å gnage på.

Da ble hun helt satt ut for man skulle IKKE begynne med brød før 8 mnd.

Har jo ikke servert han ei brødskive, men latt han smake små biter av min når jeg spiser. Han sitter jo sammen med oss ved måltider.

så når begynte deres å få brød?

Min er ganske nøyaktig en mnd eldre enn din, men vi har samme matplan som for en mnd siden.

Og den er så si lik din ;)

(Hun får også en flaske melk rett før leggetid.)

Hun har ikke fått tenner enda, men jeg har også gitt henne brødskive ved er par anledninger. Det er ikke helt det store, så jeg venter litt, og prøver igjen etter en uke eller to.

Har aldri hørt noe om at man må vente til 8 mnd, og jeg har heller ikke merket meg noe negativt med mitt barn etter måltidet.

Anonymous poster hash: 306b6...b99

Skrevet

Min helsesøster sa på 6 mnd-kontrollen at jeg godt kunne begynne med grøt. Eller jeg kunne vente til 7 mnd. Så tror ikke det er veldig nøye.

Anonymous poster hash: 69524...cb7

Skrevet

Bare pass på at de sitter helt oppreist, ikke i vippestol el.l.

Anonymous poster hash: 69524...cb7

Skrevet

Nei det skal ikke være lett. Han er nr 3, og hun lurte på om jeg hadde gitt de andre brød så tidlig også. Jeg husker ærlig talt ikke hvor gamle de har vært når de har smakt på fforskjellige ting. Har bare gitt de det ettersom det kjentes naturlig og det var før de fikk tenner og det fikk de ikke før de var 8 mnd. (De to første barna)

Har ny helsesøster nå og denne er litt mer stressa enn hun jeg har hatt tidligere.

Kjenner jeg blir veldig redd for å spørre om ting eller fortelle ting for jeg går alltid derfra å føler at jeg har gjort noe fælt. Hun mente bestemt at brød skulle de IKKE ha før 8 mnd. Heller ikke middag etc som inneholder melk før tidligst ti mnd.

Babyen sitter som sagt sammen med oss når vi spiser og han får smake på maten vår. Noen ganger har det nok hendt at en saus eller lignende har inneholdt litt melk, men han har aldri reagert verken på det eller etter å ha fått brød. Hadde tilogmed smøreost på brødet han smakte i påsken når jeg tenker meg om.

Blir aldri klok på dette her jeg. Hadde heller aldri fått beskjed om dette med at de måtte være 8 mnd før de kunne få smake på brød. Visste at de helst ikke skulle ha melkeprodukter før ti mnd, men har da tenkt ren melk, yoghurt osv. Litt smøreost eller middagsmat som inneholder en slump med melk trodde jeg ikke var så farlig.

Hun mente at hvis vi hadde feks potetmos så skulle hand lages med morsmelk/erstatning fremfor kumelk.

Men er ikke erstatning laget på kumelk da?

Skrevet

Nei det skal ikke være lett. Han er nr 3, og hun lurte på om jeg hadde gitt de andre brød så tidlig også. Jeg husker ærlig talt ikke hvor gamle de har vært når de har smakt på fforskjellige ting. Har bare gitt de det ettersom det kjentes naturlig og det var før de fikk tenner og det fikk de ikke før de var 8 mnd. (De to første barna)

Har ny helsesøster nå og denne er litt mer stressa enn hun jeg har hatt tidligere.

Kjenner jeg blir veldig redd for å spørre om ting eller fortelle ting for jeg går alltid derfra å føler at jeg har gjort noe fælt. Hun mente bestemt at brød skulle de IKKE ha før 8 mnd. Heller ikke middag etc som inneholder melk før tidligst ti mnd.

Babyen sitter som sagt sammen med oss når vi spiser og han får smake på maten vår. Noen ganger har det nok hendt at en saus eller lignende har inneholdt litt melk, men han har aldri reagert verken på det eller etter å ha fått brød. Hadde tilogmed smøreost på brødet han smakte i påsken når jeg tenker meg om.

Blir aldri klok på dette her jeg. Hadde heller aldri fått beskjed om dette med at de måtte være 8 mnd før de kunne få smake på brød. Visste at de helst ikke skulle ha melkeprodukter før ti mnd, men har da tenkt ren melk, yoghurt osv. Litt smøreost eller middagsmat som inneholder en slump med melk trodde jeg ikke var så farlig.

Hun mente at hvis vi hadde feks potetmos så skulle hand lages med morsmelk/erstatning fremfor kumelk.

Men er ikke erstatning laget på kumelk da?

HI

Skrevet

De sier mye forskjellig. Her sier hs at de tilogmed kan smake på hvit saus laget på melk fra 6 mnd. Da bare en liten smak på fingeren.

Er det pga. gluten hun mener? For det er det jo også i noen av grøtene også.

Det er et sykehus som også har et prosjekt hvor de driver med smaksprøver av peanøttsmør, egg osv. før 4 mnd.

Det er jo kontrollert. Men tror nok noen hs overdriver litt også.

Anonymous poster hash: 072e5...418

Skrevet

Når det gjelder melk og melkeprodukter så er det pga kalsiumet som hemmer opptaket av jern. Siden jernlagrene ofte er ganske lave ved 6 mnd er det greit at disse blir fylt opp litt før melk blir introdusert ved 10 mnd. I tillegg er melkeproteiner veldig tungt å fordøye så sånn sett kjekt å vente til tarmene er mer robuste.

Skrevet

Tutta her var ikke spesielt glad i grøt, men spiste brødskive med leverpostei som hadde ligget i bløtt i mme fra hun var 5-6 mnd. Dette var et tips vi fikk av helsesøster

Anonymous poster hash: b29f9...06e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...