Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Skrevet 30. mars 2016 Jeg er 24+6 idag og jeg leser på nettet helt tilfeldig at man burde sove på venstre side og at det er farlig å ligge på rygg og på høyre side. Jeg fikk et "anfall" her før påske hvor jeg kjente smerte under høyre ribbein og kaldsvette og ble småsvimmel og uvel. Dette varte en time ca. Tenkte ikke noe mer over før nå. Jeg liker å ligge på ryggen og hater å ligge på sida og nå er jeg redd for at jeg kan ha skadet babyen ved å kutte av blodtilførselen og er nå redd for at det anfallet jeg hadde var et vena cava "anfall". Inatt har jeg ikke turt å ligge på rygg eller høyre side, har hatt det helt forferdelig og ikke sovet mer enn fem minutter og jeg er helt ødelagt. Må jeg virkelig ha det slik resten av svangerskapet? Og har jeg skapt hjerneskade eller fysisk skade for barnet mitt i og med at jeg har ligget på rygg hele svangerskapet og ganske mye pga hyperemesis. Det står man skal ligge siden etter første trimester.. er redd jeg har skadet fosteret pga dette anfallet evt så er det også noen som ikke får symptomer. Synes det er merkelig at hverken lege eller jordmor eller andre har informert om dette i og med at det tydeligvis er ganske viktig! Og livsfarlig! Er bare utslitt og lei meg nå Anonymous poster hash: d2881...37c
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #2 Skrevet 30. mars 2016 Tror ikke du skal bekymre deg så mye! Kroppen sier ifra leeeeenge før det er farlig for babyen. Kjøp deg en BB hugme pute. Anonymous poster hash: e3c4e...cb0
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #3 Skrevet 30. mars 2016 Jeg fikk beskjed om at så lenge du ikke kjenner ubehag er det ikke noe problem for babyen. Jeg klarte ikke å ligge på ryggen etter ca uke 20 og danke det naturlig at jeg la meg på siden. Men trodde det ikke var noe problem gir babyen så lenge du ikke har vondt selv? Anonymous poster hash: 857fc...c5b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #4 Skrevet 30. mars 2016 Uff da, du er i gang igjen ja. Du som er hysterisk redd for ALT i svangerskapet, og utvikler nye redseler alt etter hvor langt du har kommet i svangerskapet. Du må ROE deg ned kvinnemenneske! Du har ikke skadet babyen din og kan heller ikke skade babyen din på denne måten! Om du ligger "feil" og legger press på vena cava vil du VÅKNE OPP før det blir farlig for deg eller babyen. Dette fordi du vil få problemer med å pusten lenge før dette blir farlig. Vær så snill å roe deg ned. Jeg er like langt på vei som deg, og sover fremdeles helt fint på ryggen. Var på UL i går og babyen har det kjempefint. M Tror du virkelig ikke leger og jordmødre hadde sagt fra tidlig i graviditeten om dette var livstruende?? Anonymous poster hash: d4d95...300
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #5 Skrevet 30. mars 2016 Det er faktisk livstruende for barnet. Det kan føre til dødfødsel. Og ikke alle får symptomer. Jordmødre på nettet anbefaler å ikke ligge på rygg etter uker 25. Anonymous poster hash: d2881...37c
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #6 Skrevet 30. mars 2016 Det er faktisk livstruende for barnet. Det kan føre til dødfødsel. Og ikke alle får symptomer. Jordmødre på nettet anbefaler å ikke ligge på rygg etter uker 25. Anonymous poster hash: d2881...37c Har aldri hørt om det. Hva folk på nett sier er jo ikke bestandig riktig. Har vært gravid 4 ganger, gått til både leger og jordmødre, lest heftene som de bruker å gi til vordende foreldre, og har aldri vært borti problemstillingen. Anonymous poster hash: bc043...40f
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #7 Skrevet 30. mars 2016 Det er faktisk livstruende for barnet. Det kan føre til dødfødsel. Og ikke alle får symptomer. Jordmødre på nettet anbefaler å ikke ligge på rygg etter uker 25. Anonymous poster hash: d2881...37c For noe vås! Anonymous poster hash: cfc7b...c0a
nasse nøffen Skrevet 30. mars 2016 #8 Skrevet 30. mars 2016 Det er endel forskning på dette, men man blir ikke helt enig med seg selv tror jeg. Det er dødfødselstudier som viser at det er en risiko å ligge på rygg/høyre side. Noen merker at det skjer, men vistnok gjør ikke alle det. Så jeg forsøkte alltid å ligge på venstre side. Ta en pute foran deg, som i stabilt sideleie. Det er deilig å ligge sånn... Utover i svangerskapet ville du nok ikke orket ligge på rygg heller.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #9 Skrevet 30. mars 2016 For noe vås! Anonymous poster hash: cfc7b...c0a Åja? Kanskje du kan skrive det til jordmor Siri at du synes det er VÅS det hun sier som har mange års erfaring som jordmor og er ekspert innenfor graviditet? Tror kanskje ikke du skal være så brå med dine forhastninger før du har sjekka det opp gitt. http://altformamma.no/fra_a_til_aa/U/tag/page/null/root/tag=vena%20cava%20syndrom Anonymous poster hash: d2881...37c
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #10 Skrevet 30. mars 2016 Det er faktisk livstruende for barnet. Det kan føre til dødfødsel. Og ikke alle får symptomer. Jordmødre på nettet anbefaler å ikke ligge på rygg etter uker 25. Anonymous poster hash: d2881...37c Du må slutte å google og finne deg nye ting å være redd for. Få time til en psykolog nå i graviditeten, jeg skjønner ikke hvordan du skal klare ta vare på en nyfødt baby når du er så engstelig som du er. Som du ser så gikk det bra både å spise is og dusje i graviditeten. Regner med du har hatt maaaaange ultralyder alt og dermed kan spørre jordmødre om alt du lurer på. Anonymous poster hash: de083...93f
Gustav Klitt Skrevet 30. mars 2016 #11 Skrevet 30. mars 2016 Åja? Kanskje du kan skrive det til jordmor Siri at du synes det er VÅS det hun sier som har mange års erfaring som jordmor og er ekspert innenfor graviditet? Tror kanskje ikke du skal være så brå med dine forhastninger før du har sjekka det opp gitt. http://altformamma.no/fra_a_til_aa/U/tag/page/null/root/tag=vena%20cava%20syndrom Anonymous poster hash: d2881...37c Hun skriver at det kan være lurt å unngå å ligge på ryggen for å slippe vena cava syndrom - da det er ubehagelig. Et stykke derfra til å påstå at det er livsfarlig.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #12 Skrevet 30. mars 2016 Det er ikke fordi det er ubehagelig at hun anbefaler å ikke ligge på ryggen. Men for all del, ligg på rygg i graviditet så mye dere orker! Ingen som nekter dere det. Anonymous poster hash: d2881...37c
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #13 Skrevet 30. mars 2016 Åja? Kanskje du kan skrive det til jordmor Siri at du synes det er VÅS det hun sier som har mange års erfaring som jordmor og er ekspert innenfor graviditet? Tror kanskje ikke du skal være så brå med dine forhastninger før du har sjekka det opp gitt. http://altformamma.no/fra_a_til_aa/U/tag/page/null/root/tag=vena%20cava%20syndrom Anonymous poster hash: d2881...37c Kjære vene, du mangler jo grunnleggende tekstforståelse. Skjønner godt at du har en slitsom graviditet dersom du klarer å vri så til de grader på en tekst. Anonymous poster hash: cfc7b...c0a
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #14 Skrevet 30. mars 2016 Verst jeg veit er moderatorer som skjuler seg bak Anonyme nick og som sjekker opp hvem anonyme sine nick er og henger dem ut i trådene! Sånn som du gjør nå. Tror du ikke jeg skjønner at du er moderator siden du ramser opp tråder for flere måneder sida i tråder jeg har laget eller?? Finnes ingenting som tyder på at du skal kunne vite hvilke tråder jeg har laget før. Men jaggu faen så vet du det gang på gang på gang på gang gitt!! Anonymous poster hash: d2881...37c
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #15 Skrevet 30. mars 2016 Jeg er 24+6 idag og jeg leser på nettet helt tilfeldig at man burde sove på venstre side og at det er farlig å ligge på rygg og på høyre side. Jeg fikk et "anfall" her før påske hvor jeg kjente smerte under høyre ribbein og kaldsvette og ble småsvimmel og uvel. Dette varte en time ca. Tenkte ikke noe mer over før nå. Jeg liker å ligge på ryggen og hater å ligge på sida og nå er jeg redd for at jeg kan ha skadet babyen ved å kutte av blodtilførselen og er nå redd for at det anfallet jeg hadde var et vena cava "anfall". Inatt har jeg ikke turt å ligge på rygg eller høyre side, har hatt det helt forferdelig og ikke sovet mer enn fem minutter og jeg er helt ødelagt. Må jeg virkelig ha det slik resten av svangerskapet? Og har jeg skapt hjerneskade eller fysisk skade for barnet mitt i og med at jeg har ligget på rygg hele svangerskapet og ganske mye pga hyperemesis. Det står man skal ligge siden etter første trimester.. er redd jeg har skadet fosteret pga dette anfallet evt så er det også noen som ikke får symptomer. Synes det er merkelig at hverken lege eller jordmor eller andre har informert om dette i og med at det tydeligvis er ganske viktig! Og livsfarlig! Er bare utslitt og lei meg nå Anonymous poster hash: d2881...37c Hvordan har du unngått å få med deg det? Leser du ingenting om svangerskap og graviditet? Du har da fått diverse info? Det er nok ingen skade skjedd. Anonymous poster hash: 314a1...9f3
Fullrulle86 Skrevet 30. mars 2016 #16 Skrevet 30. mars 2016 Oh my...😂 Jeg klarte ikke ligge på rygg fordi jeg ble svinmel av det, men dødfødsel??? Farlig??? 😂😂😂
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #17 Skrevet 30. mars 2016 Verst jeg veit er moderatorer som skjuler seg bak Anonyme nick og som sjekker opp hvem anonyme sine nick er og henger dem ut i trådene! Sånn som du gjør nå. Tror du ikke jeg skjønner at du er moderator siden du ramser opp tråder for flere måneder sida i tråder jeg har laget eller?? Finnes ingenting som tyder på at du skal kunne vite hvilke tråder jeg har laget før. Men jaggu faen så vet du det gang på gang på gang på gang gitt!! Anonymous poster hash: d2881...37c Hvis du mener meg lenger oppe i tråden, som påpeker at du har hatt mange lignende innlegg før, så er jeg ikke moderator. Jeg forstår hvem det er som poster basert på to ting: 1) Vi har nesten samme termin. Du skriver i hver slik "jeg er så bekymret"-tråd hvor langt du er på vei, så det er lett for meg å vite at det er det...jeg vet jo hvor langt jeg selv er på vei. 2) Du skriver på en måte som er lett å kjenne igjen. Det er ikke nødvendigvis ordene du bruker som gjør at jeg kjenner deg igjen, men at du er så uendelig bekymret over noe som (i det aller fleste tilfeller) er en bagatell. Jeg har svart i alle trådene du har skrevet, og gitt samme rådet hver gang; snakk med noen om all denne angsten du har vedrørende svangerskapet. Den ødelegger livskvaliteten din. Anonymous poster hash: d4d95...300
Pobie Skrevet 30. mars 2016 #18 Skrevet 30. mars 2016 Man kan da ikke ligge på den ene siden hele natten i flere måneder. Da vil man få liggesår. Jeg synes det er ubehagelig å ligge mer enn en time eller to på den ene siden og må snu meg. Jeg unngår å ligge på ryggen, bare for sikkerhets skyld, men ligger både på høyre og venstre side. Men jeg ligger ikke på ryggen til vanlig heller, så det er ikke noe problem. Studien som viste sammenheng mellom dødfødsler og soving på rygg og høyreside vs venstre side, var en veldig liten studie, og viste også fare for dødfødsler dersom man lå på venstre side. Risikoen for begge sider + ryggen var minimal, og hvilken side man sover på har dermed ingen avgjørende effekt på om babyen blir dødfødt. Det stod heller ingenting om de har justert for røyking, alkoholinntak, overvekt, usunt kosthold, osv.
Gjest Antarctica Skrevet 30. mars 2016 #19 Skrevet 30. mars 2016 Verst jeg veit er moderatorer som skjuler seg bak Anonyme nick og som sjekker opp hvem anonyme sine nick er og henger dem ut i trådene! Sånn som du gjør nå. Tror du ikke jeg skjønner at du er moderator siden du ramser opp tråder for flere måneder sida i tråder jeg har laget eller?? Finnes ingenting som tyder på at du skal kunne vite hvilke tråder jeg har laget før. Men jaggu faen så vet du det gang på gang på gang på gang gitt!! Anonymous poster hash: d2881...37c Jeg er ikke moderator, og jeg gjenkjenner deg også. Du har PCOS, har slitt lenge med å bli gravid, og spammet forumet i januar/februar med spørsmål om det er farlig å spise ditten eller datten, om man bør merke spark fra uke 15, om du kan ha abortert uten å merke det og om du kan ta deg en skål vaniljeis. Alle, absolutt alle, gjenkjenner deg og dine hypotetiske sykdommer, og syns det er fælt at du skal ha et svangerskap så preget av frykt. Men du nekter å høre på fornuft og nekter å komme deg til psykologen. I stedet fortsetter du å google zikavirus, matvarer og sjeldne syndromer. Du er hekta på graviditetshypokonderi.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #20 Skrevet 30. mars 2016 Jeg har ikke pcos! Jeg har endometriose, det er to veldig forskjellige ting! Så der blander du meg! Anonymous poster hash: d2881...37c
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #21 Skrevet 30. mars 2016 Jeg har ikke pcos! Jeg har endometriose, det er to veldig forskjellige ting! Så der blander du meg! Anonymous poster hash: d2881...37c Men alt annet stemte...? Tror ikke hun blander deg, bare diagnosene. Kjenner deg også igjen fra andre innlegg. Anonymous poster hash: cfc7b...c0a
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #22 Skrevet 30. mars 2016 Selv om det øker risikoen er sjansen for at noe går galt veldig liten. Er forresten ikke uvanlig å gå "svimmel-angall" som gravid. Jeg fikk det når jeg satt og slappet helt av. Legen sa at det kan skje alle, men skjer det igjen bør man følge det opp for sikkerhetsskyld, og unngå å kjøre bil. Anonymous poster hash: 016a2...43b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #23 Skrevet 30. mars 2016 Selv om det øker risikoen er sjansen for at noe går galt veldig liten. Er forresten ikke uvanlig å gå "svimmel-angall" som gravid. Jeg fikk det når jeg satt og slappet helt av. Legen sa at det kan skje alle, men skjer det igjen bør man følge det opp for sikkerhetsskyld, og unngå å kjøre bil. Anonymous poster hash: 016a2...43b Ærlig talt.. *få *svimmel-anfall Anonymous poster hash: 016a2...43b
Kjerringa med agurken Skrevet 30. mars 2016 #24 Skrevet 30. mars 2016 Jeg er ikke moderator, og jeg gjenkjenner deg også. Du har PCOS, har slitt lenge med å bli gravid, og spammet forumet i januar/februar med spørsmål om det er farlig å spise ditten eller datten, om man bør merke spark fra uke 15, om du kan ha abortert uten å merke det og om du kan ta deg en skål vaniljeis. Alle, absolutt alle, gjenkjenner deg og dine hypotetiske sykdommer, og syns det er fælt at du skal ha et svangerskap så preget av frykt. Men du nekter å høre på fornuft og nekter å komme deg til psykologen. I stedet fortsetter du å google zikavirus, matvarer og sjeldne syndromer. Du er hekta på graviditetshypokonderi. Enig med at hun er litt vel hyper, men enkelte er mer bekymret enn andre og da lufter hun (som mange andre) gjerne bekymringene sine her skjult bak anonym. Hun bør ikke takkes ned på for det. Kanskje hun heller burde snakket med lege, jordmor eller venner, men det er ikke alle som får utløp for spørsmålene sine slik. Tror at HI hadde hatt godt av å lese svangerskapsboka man får på første kontrollen. Tilstanden HI spør om er derimot noe som kan oppstå, men sannsynligheten er liten siden de aller fleste våkner opp før man blir dårlig. Er bare å legge et sammenrullet (i tvist) stort håndkle bak ryggen mens man ligger på venstre side hvis man er bekymret. Sjansene for at blodomløpet blir hindret er små, men som med annet er dette en vurderingssak man selv må ta standpunkt til. Ingen av oss kan bestemme for henne, men hun må selv ta egne beslutninger. Hi har fått mange råd her nå, og jeg er helt sikker på at hun blir tryggere på seg selv etterhvert (forhåpentligvis!).
Gjest Antarctica Skrevet 30. mars 2016 #25 Skrevet 30. mars 2016 Jeg har ikke pcos! Jeg har endometriose, det er to veldig forskjellige ting! Så der blander du meg! Anonymous poster hash: d2881...37c Ja, noe var det i alle fall som gjorde det vanskelig, beklager at jeg husket feil diagnose... Men uansett - du trenger hjelp. Fosteret vokser i et miljø av frykthormoner; da risikerer du å påføre barnet ditt mye mer skade enn hvis du snur deg på feil side i søvne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå