Gå til innhold

Usj, er jeg hysterisk nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle lage chicken tandoori igår, og har kjøpt sånn fin farge fra TRS som man skal bruke for å få retten i en sprek rødfarge:

http://www.spicesofindia.co.uk/acatalog/Indian-Food-TRS-Red-Food-Colour.html

Hadde i ca litt over en halv spiseskje, men fant jo ut at det var alt for mye. Skulle egentlig bare hatt i halvparten. Nå sitter jeg å leser om fargestoffene i denne fargen og at de faktisk ikke er helt bra, og blir da bekymret på for om jeg burde gi dette til ungene eller ikke... Nå er det snakk om 2 kg kylling med marinade og da litt over en halv spiseskje av denne pulverfarven. Farlige stoffer jeg ser på denne listen:

http://www.matoppskrift.no/artikkel/E-nummer-fra-100-til-199-Mest-fargestoffer

er E 102 Tartrazin og E 124 Nykockin (kochenillerød A, ponceau 4R)

Er det trygt å gi denne kyllingen til ungene?

Anonymous poster hash: 420b6...d09
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj ser jo at det skulle stå en halv teskje, ikke spiseskje!

Gjest Antarctica
Skrevet

Spiser de den hver dag, da?

Det er ellers kochenillerødt i alt rødt smågodt o.l. så de dør nok ikke av en middagsporsjon.

Skrevet

Typisk eksempel på at maten ikke akkurat blir sunnere om den er hjemmelaget fra bunnn av, men sikkert ikke farlig så lenge det bare er en gang.

Anonymous poster hash: f39bf...df2
Skrevet

Nei det hører med til sjeldenheten at jeg bruker farge i maten, kun når jeg lager kaker som jeg heller ikke gjør så ofte. Er jo i selve marinaden, så mye av det vil jo ikke bli med i gryta når den er ferdig. 

Ok Pashla, jeg regner med det burde gå greit da. Ser jo bare så skrekkelig ut når man leser om de forskjellige fargestoffene, men er vel kanskje ikke så farlig så lenge man ikke spiser dem jevnlig?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...