Gå til innhold

Hvor mye hensyn skal man ta til leietakerne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i et eldre hus i en av Norges storbyer med utleie i etasjen under oss. Leiligheten vi leier ut er nyoppusset med ny isolasjon i tak/vegger osv. Men det er som sagt et eldre hus og det er lytt mellom etasjene.

Vi har en aktiv ett-åring som bråker som et vanlig barn (dvs springer over gulvet, mister vannflasken sin i gulvet, dunker enkelte leker i gulv og på bordet). Vår krabat står opp rundt kl 6-6.30 og da går vi ned for å spise frokost. Leietakerne har soverom rett nedenfor kjøkkenet vårt og for å få laget frokost og tappet vann må vi gå "over" der de sover. Vi forsøker så klart å være så stille som mulig, men av og til mister jo vi også en skål eller en skje i gulvet.

Leietakerne har gitt oss beskjed om at de synes det er lytt og at de blir forstyrret i søvnen sin på morgenen. De står opp mellom kl 7.30 og 8.30. Det vil si at vi ikke kan bruke hverken stua eller kjøkkenet vårt før kl 8.30 for at de ikke skal bli forstyrret på morgenen.. Hvor mye hensyn skal vi egentlig ta til dette? Er det ok å si at vi prøver å holde det stille til kl 7, men etter det må vi få bruke huset vårt som vanlig?

(De visste vi hadde barn da de flyttet inn om det har noe med saken å gjøre, barnet var med på visningen til og med).

Anonymous poster hash: 73485...9db
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt hensyn tar man, men som du sier, de visste at det bor barn i huset før de flyttet inn. På vanlige hverdager tar jeg ikke hensyn etter kl 07. Da har dagen begynt, det er da høyst vanlig å begynne på jobb kl 07, så da bryr jeg meg ikke. Har de ikke sovet lenge nok da, så får de legge seg tidligere om kvelden.

Anonymous poster hash: a323d...25f

Skrevet

Nei altså...har de valgt å bosette seg under folk med barn så må de innfinne seg med det.

Vi bor i blokk og prøver å være stille til ca 7. Men stillhet med 1-åring er ikke lett ;)

Å.stå opp 8.30 er virkelig ikke normalt

Anonymous poster hash: 5e573...80b

Gjest Antarctica
Skrevet

Dere kan gå på gulvet i deres eget hjem!

De kan kjøpe seg ørepropper.

Skrevet

Jeg sover gjerne til 0830 om barna er hos far og jeg har hatt senvakt.

Men, hadde ikke forventet at det skulle være stille i huset.

Anonymous poster hash: 3a82b...761

Skrevet

HI her!

Tusen takk for svar flotte damer :) Da er jeg ikke helt ute på vidda alikevel ser jeg. Ønsker jo å være en snill utleier som tar hensyn til leietakerne våre, men akkurat dette med å være stille til kl 8.30 merker jeg at blir veldig vanskelig rett og slett..

Skrevet

Vi har leietaker under oss og selv har vi tre små barn. Er gammelt hus her også, men som dere er det ny isolasjon, men likevel litt lytt.

Vi prøver å la være å bråke for mye, men minste løper over gulvet (2 år). Og det hender vi mister ting i gulvet osv. Hensyn jeg tar er å ikke vaske klær veldig tidlig eller veldig sent da vaskerommet vårt er vegg i vegg med soverommet hennes, støvsuger heller ikke grytidelig.

Ellers må dere bare leve som normalt, de kan kjøpe seg ørepropper.

Anonymous poster hash: 94a60...485

Skrevet (endret)

Sånn er det å bo under noen, man hører lyd. Du tar så mye hensyn du kan, de kan ikke kreve stillhet på den måten.

Hvis du vil, kan du legge kjøkkenmatter på gulvet på kjøkkenet. Ikke fordi du har noen plikt til å gjøre det, men fordi det kanskje gjør at du slapper mer av selv. Jeg er skrudd sammen på den måten, tenker litt vel mye på hva andre tror og ønsker. Vi har naboer under oss, og vi har lagt ut et ekstra teppe i stua sånn at ungene kan løpe og miste ting uten at jeg trenger å stresse med det.

Endret av uhhuhher
Skrevet

Vi har hatt den samme problemstillingen. Det er ikke lett å finne leietakere som oppfører seg ordentlig og dersom dere er fornøyde med dem ellers (betaler leia i tide, er ryddige osv), så må dere vurdere. Vi valgte å isolere rørene i leiligheten. Spesielt pent ble det ikke, men det har fått dem til å holde kjeft. (De jobber forøvrig turnus, så jeg kan ikke skjønne hvordan de kan tro at resten av verden skal ta hensyn til deres turnus, men men)

Anonymous poster hash: 497a3...b9e
Skrevet

HI her :)

Uhhuhher: Takk for tips!! :) Kjøkkenmatter kunne kanskje vært noe ja! Vi har teppe på stua under sofaen, men ikke på kjøkkenet.

Leietakerne er veldig ordentlige når det gjelder å betale husleien i tide og å holde det ryddig. Eneste minuset med de er at de krangler så innmari ofte! Eller rettere sagt så brøler mannen til damen ofte... Fælt å være "vitne" til.

Skrevet (endret)

Nei altså...har de valgt å bosette seg under folk med barn så må de innfinne seg med det.

Vi bor i blokk og prøver å være stille til ca 7. Men stillhet med 1-åring er ikke lett ;)

Å.stå opp 8.30 er virkelig ikke normalt

Anonymous poster hash: 5e573...80b

hahaha.. virkelig ikke normalt... Hva med oss som jobber turnus da? hjemme fra jobb klokken 23.30. Skal jeg ikke få sove til 8.30 hvis jeg vil? I forhold til HI sitt innlegg har ikke mitt svar noe betydning. Men å si det ikke er normalt å sove til 8.30 er heller ikke normalt. I helgene er vi aldri oppe før 09.00. Og da er jeg som regel førstemann. Jeg har 2 barn, og de har alltid vært glad i å sove

Endret av nasse nøffen
Skrevet

På enklere liv selger de en maskin som lager "hvit lyd". Den er helt super. Vi har den pga turnus jobbing og vi sover til ulike klokkeslett. Den døyver endel lyd. Når vi feks er på hyttetur med familier med unger som våkner tidlig har vi med den. Eller til syden, når restauranten er utenfor=)

Skrevet

HI her :)

Uhhuhher: Takk for tips!! :) Kjøkkenmatter kunne kanskje vært noe ja! Vi har teppe på stua under sofaen, men ikke på kjøkkenet.

Leietakerne er veldig ordentlige når det gjelder å betale husleien i tide og å holde det ryddig. Eneste minuset med de er at de krangler så innmari ofte! Eller rettere sagt så brøler mannen til damen ofte... Fælt å være "vitne" til.

Syns du skal be dem kutte ut husbråket selv først...

Seriøst, min nabo er snekker. Han begynner vel på jobb 0700, derfor er han i gang utenfor 0615-0630. Da måker han snø, tar seg en røyk, skramler med å sortere verktøy han skal bruke, og ikke minst, han har bilen på tomgang i et kvarter før han drar hvis det er kaldt. Vi bor i rekkehus og har soverommet ut mot der han holder på. Vi merker alt. Jeg våkner av røyklukten før han er i gang med skramlingen.

Men det kunne ikke falle meg inn å klage! Det er morgen, han skal på jobb, det er andre som også bråker på samme tid, det kjører snøploger, søplebiler, postbud og naboer forbi fra den tiden av døgnet uansett. Jeg bruker ørepropper og sover videre.

Anonymous poster hash: 3ef1c...ea5

Skrevet

På enklere liv selger de en maskin som lager "hvit lyd". Den er helt super. Vi har den pga turnus jobbing og vi sover til ulike klokkeslett. Den døyver endel lyd. Når vi feks er på hyttetur med familier med unger som våkner tidlig har vi med den. Eller til syden, når restauranten er utenfor=)

Hva heter denne? Jeg var inne på hjemmesiden deres, men kan ikke finne ut av det..

Anonymous poster hash: b042e...cca

Skrevet

Jeg sitter "på andre siden". Er leietaker i underetasje med huseiere over meg. De har riktignok ikke små barn, men det er sykt lytt her. Jeg hører faktisk at en av de snorker på kvelden/natta, jeg har soverom rett under dem. De står også opp før oss (meg og lillegutt), men det er bare jeg som våkner av det, ikke mini. Hører også de snakker, at mobilen ringer o.l. Men kunne ikke falt meg inn å klage! 

Det ville det sikkert vært litt flaut for den ene å få vite at jeg hører snorkinga, det får h*n jo ikke gjort noe med. Jeg visste også det var lytt her når jeg flyttet inn, så det er ok for meg. Tok en ukes tid før lillegutt sluttet å våkne av lydene.

Det jeg tenker mest på, er om de hører bråket til lillegutt opp :P 

Nå er de såpass flotte huseiere at de legger alt av fester, lag o.l. til helger junior er hos pappaen sin. Det syns jeg er mer enn nok :)

Anonymous poster hash: 1628b...10b
Skrevet

HI :)

Tusen takk for fine og utfyllende svar damer :) Det hjelper meg med samvittigheten min.. Vil ikke være en fæl utleier som "melker" leietakerne for penger uten å bry seg om de har det bra eller ei!

Vi bor jo i en storby og det er søppelbiler, brøyting osv osv som en av dere sier. Men jeg skjønner at man blir irritert når man hører krabaten vår denge leken sin i gulvet for 100de gangen.. På en måte hadde det vært best om de faktisk flytter, da kan vi finne noen som har mer lik døgnrytme som oss selv og slippe å ha dårlig samvittighet og gå på eggskall hver morgen! Fra klokken 19 på kvelden hører de ikke en lyd fra oss, vi er for utslitt til å røre oss ;) hehe!

Fikk tips fra noen på jobb i dag at vi kan ta silikon mellom veggen og taket (bak listverket), da skal det bli bedre mtp "luftbåren" lyd. Kanskje det hjelper litt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...